راحله آقاپور 183 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه رزومه حرفه ای و کاملی بنویسیم

رزومه نویسی یکی از مهم ترین مراحل دست یابی به شغل ایده آل می باشد. رزومه را می توان با سبک ها و فونت های مختلفی نوشت. در نوشتن یک رزومه هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما به طور کلی نکات و چهار چوبی وجود دارد که برای نوشتن یک رزومه حرفه ای لازم و ضروریست. اگر می خواهید رزومه ای بنویسید که راحتی نظر کارفرما را به خود جلب کند حتما اطلاعات جامع و کاملی در مورد خودتان ارائه دهید.

جزئیات و دست آوردها هر چه قدر بیشتر باشند کارفرما بیشتر ترغیب خواهد شد تا شما را برای آن موقعیت شغلی استخدام کند. ما در این مقاله از چگونه چهارچوب کلی نوشتن یک رزومه حرفه ای و کامل را در اختیار شما قرار داده ایم. با مطالعه ی مقاله ی پیش رو می توانید به بهترین موقعیت های شغلی دست یابید. پس با دقت متن را دنبال کرده و تمام نکات را در رزومه خود پیاده کنید.

رزومه چیست؟

چگونه رزومه حرفه ای و کاملی بنویسیم

رزومه همان سندیست که ما برای تقاضای یک موقعیت شغلی خاص و مورد علاقه مان آن را می نویسیم و برای کارفرما ارسال می کنیم. رزومه شامل اطلاعاتی نظیر سوابق تحصیلی، شغلی و دستاوردهای شماست. یک بازاریابیست که کارفرما را مجاب می کند شما بهترین فرد برای جایگاهی هستید که او برای این کار به دنبالش می گردد. به همین دلیل تنها ویژگی ها خوب و تجارب مثبت باید در آن نوشته شوند. تعداد صفحات یک رزومه یک الی دو برگه است. تمام اطلاعاتی که رزومه نوشته می شوند باید به صورت تیتروار باشند.

هر رزومه برای یک موقعیت شغلی خاصی نوشته می شود چرا که هر موقعیت شغلی مهارت های مختلفی را می طلبد. به همین دلیل، باید به نسبت موقعیت شغلی که برای آن درخواست دارید رزومه خود را به بهترین شکل بنویسید و اگر روزی موقعیت شغلی جدیدی پیدا کردید و خواستید برای آن رزومه بنویسید باید آن را مطابق با شغل جدید تغییر داده و مهارت های خود را با آن مطابقت دهید.

انواع رزومه

برای نوشتن رزومه و اولیت بندی قرار دادن اطلاعاتی که در آن درج می کنید می توانید از دو چهارچوب کلی کمک بگیرید.

رزومه نویسی به ترتیب زمان:

در این نوع از رزومه نویسی سوابق بر اساس تاریخ و زمان در برگه درج می شوند. آخرین و جدیدترین سوابق شما در ابتدای رزومه قرار می گیرد. اگر دانشجویی هستید که سوابق کاری خوبی دارید این نوع از رزومه نویسی ها کاملا به نفع شما هستند.

رزومه نویسی بر اساس مهارت:

این نوع رزومه ها تنها بر روی مهارت فرد تمرکز دارند و متناسب با موقعیت های شغلی مختلف تنظیم می شوند.

رزومه خود را از کجا شروع کنیم؟

چگونه رزومه حرفه ای و کاملی بنویسیم
  1. درج اطلاعات شخصی
  2. هدف روزمه: سعی کنید هدف رزومه یا خلاصه ای از تجارب و اهدافتان را ارائه دهید. این قسمت را با جملات کوتاه اما موثر و مفید بنویسید و خود را به بهترین شکل ممکن به کارفرما بشناسانید.
  3. تحصیلات: اطلاعاتی در رابطه با اینکه در چه رشته ای تحصیل کرده اید و از کدام دانشگاه فارق التحصیل شده اید را در این قسمت درج کنید. اگر هم مدارک دیگری دارید می توانید به صورت کوتاه و موردی آن ها را در این قسمت نام ببرید.
  4. سوابق شغلی: تمام سوابق شغلی مرتبط را باید در این قسمت قرار دهید. جمله بندیتان را به گونه ای تنظیم کنید که شما را فردی فعال نشان دهد. برای این کار می توانید از کلمات خاصی مانند توسعه، برنامه ریزی و هماهنگی استفاده کنید. به هیچ وجه نباید از جملات کلیشه ای استفاده کنید. می توانید تجارب مثبت و تاثیر گذار خود را نیز در این قسمت درج کنید. اگر سابقه ی کار گروهی دارید حتما آن را بیان کنید.
  5. تسلط به زبان های دیگر: پر کردن تسلط به زبان های دیگر در رزومه امری اختیاریست اما یک امتیاز برای کارجو به شمار می آید. البته اگر موقعیت شغلی شما به گونه باشد که با موقعیت های بین المللی در ارتباط باشد حتما به درج چنین اطلاعاتی اهمیت دهید چون طبیعیتا برای کارفرمایتان مهم و ضروریست.
  6. علایق و دستاوردها: علایق و دستاوردهای خود را به ترتیب اولویت بندی خود به صورت کوتاه و مختصر بیان کنید. برای اینکه این بخش را به صورت تاثیر گذار تری بنویسید می توانید به دسته بندی موارد بپردازید.
  7. ارجاعات در رزومه: اگر از آن دست از افرادی هستید که مهارت ها و سوابق کاری طولانی دارید و در رزومه خود با کمبود فضای خالی مواجهید می توانید این قسمت را حذف کنید. در صورت درخواست کارفرما می توانید از کارفرمایان پیشین خود شماره تماسی در اختیار کارفرمای فعلی خود قرار دهید.

یک رزومه حرفه ای شامل چه اطلاعات مفید و کاربردی می باشد؟

  • هدر برگه رزومه با اطلاعات تماس نوشته می شود.
  • فرد باید درباره ی خودش یک خلاصه نویسی داشته و هدف شغلی خود را نیز به طور واضح بیان کنید.
  • تمامی تجارب کاری مرتبط با موقعیت شغلی فرد باید در رزومه نوشته شود.
  • تحصیلات فرد درخواست دهنده باید به صورت دقیق در رزومه بیان شود.
  • مهارت های مرتبط با موقعیت شغلی کارفرمارا برای انتخاب فرد ترغیب می کند.
  • رزومه می تواند دارای بخش های اضافه دیگری نیز باشد. به عنوان مثال، پروژه هایی که تاکنون کار کرده اید، مدارک غیر دانشگاهی مرتبط و گواهینامه ها در این راستا کمک کننده هستند.

در نوشتن رزومه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

چگونه رزومه حرفه ای و کاملی بنویسیم
  • فونتی که برای رزومه نویسی انتخاب می شود باید خوانا بوده و جزء فونت های رسمی تلقی شود.
  • حجم رزومه به نسبت سابقه ی کاری فرد در یک الی دو برگه تنظیم می شود. اگر سابقه ی زیادی دارید اطلاعات خود را در دو برگه و اگر سابقه ی کمی داردی اطلاعات خود را در یک برگه درج کنید.
  • بهترین فرمت برای رزومه نویسی فرمت پی دی اف است. هر چند فرمت های دیگری هم برای نوشتن رزومه( مانند  EXCEL و WORD )استفاده می شوند. در فرمت پی دی اف تمام اطلاعاتی که شما در رزومه خود درج می کنید به شکل ثابت باقی می مانند و امکان تغییر و یا حذف اطلاعات به صورت سهوی توسط کارفرما نیست. علاوه بر این، چیدمان مطالب در قالب پی دی اف تغییر نمی کنند.
  • ساده نویسی را فراموش نکنید. جملات خود را به صورت روان بنویسید. از کلمات ثقیل و دشوار استفاده نکنید. استفاده از چنین کلماتی به معنی سطح آگاهی بالای شما نیست.
  • از آدرس ایمیل نامتعارف استفاده نکنید. یک ایمیل رسمی با نام رسمی خود ایجاد کنید.
  • رزومه خود را نه خیلی کوتاه نه خیلی بلند بنویسید. همان طور که نوشتن رزومه کوتاه در کارفرما احساس خوبی را ایجاد نمی کند. رزومه های بلند هم نیز حسی خوبی را به او نمی دهد.
  • رزومه خود را مطابق با آنچه که واقعیت دارد بنویسید و از درج اطلاعات نادرست جدا خودداری کنید.
  • اطلاعات تماس و ایمیل را با به دستی وارد کنید.
  • نداشتن دستاورد، محتوای ضعیف، کوتاه بودن رزومه و سابقه ی کم و کوتاه، غلط های املایی از ارزش رزومه شما می کاهند پس دقت کنید که تمامی قسمت های لازم مطابق با واقعیت پر شوند.

سخنی پایانی

در این آموزش یاد گرفتیم که چگونه یک رزومه کامل و اصلوی را بنویسیم تا بتوانیم برای شغل ایده عالی که میخواهیم به آن برسیم، بتوانیم نظر کارفرما را به خود جلب کنیم. شما در کنار یک رزومه عالی باید بتوانید در جلسه محاصبه با رئیس خود ارتباط خوبی برقرار کنید. همین موضوع میتوانید خیلی به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند.

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید