تیم چگونه 152 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه موهای خود را تقویت کنیم

موهای سر یکی از عضوهای مهم بدن به شمار میروند که بسیار در معرض آسیب های محیطی قرار دارند.
درست است که برای تقویت مو شامپو، ماسک مو، سرم مو و دیگر محصولات آرایشی وجود دارند اما می توانید بدون هزینه های گران و در منزل با استفاده از روش های خانگی برای تقویت مو، به راحتی موهای خود را تقویت کنید.
روش تقویت مو اگر از راه و روش طبیعی و البته تخصصی باشد بهترین و سریعترین نتیجه را در متوقف کردن ریزش مو خواهد داشت.دراین مقاله از چگونه ما روشهای خانگی مفیدی را برای تقویت مو وجلوگیری از ریزش مو را برای شما معرفی میکنیم وامیدواریم که مفید واقع شود.

چگونه موهای خود را تقویت کنیم

درمان‌های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مجدد موها

پوست سر ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تار مو دارد که روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار از آنها در مرحله‌ی استراحت مو می‌ریزند. البته جای نگرانی نیست، چون این ریزش مو طبیعی است و حتما هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو، شاهد آن بوده‌اید. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریخته شده، بیشتر از موهای رویش یافته باشد و فرد کاهش حجم موهایش را حس کند. تمام کسانی که دچار ریزش مو هستند، اغلب رنج زیادی می‌کشند که توأم با احساس عدم‌امنیت، ترس و همچنین از دست دادن اعتماد به نفس است، بنابراین ریزش مو فقط یک مسئله‌ی ظاهری نیست. ریزش مو دلایل بسیاری چون کم‌کاری غده‌ی تیروئید، بارداری، کمبود مواد مغذی و عدم رعایت بهداشت دارد. 
هم زنان و هم مردان(ریزش مو در مردان)، ریزش مو را تجربه می‌کنند. با اینکه ژن‌ها در این مورد، نقش حیاتی دارند، اما دلایل دیگری نیز برای ریزش مو وجود دارند، از جمله، عدم تعادل هورمون‌ها، کم‌کاری غده‌ی تیروئید، کمبود مواد مغذی و نارسایی گردش خون در پوست سر. ریزش مو، مشکل بزرگی است که بسیاری از افراد از آن رنج می‌برند. عوامل بسیاری در پس این مشکل وجود دارند.

چگونه موهای خود را تقویت کنیم

1. شنبلیله

دانه‌های شنبلیله سرشار از هورمون‌هایی است که به رشد مو و ترمیم فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. هم‌چنین این دانه‌ها حاوی اسید نیکوتینیک و پروتئین هستند که ساقه‌ی مو و رشد آن را تقویت می‌کنند.بنابراین، حالا که می‌دانید دانه‌های شنبلیله چقدر به درمان ریزش مو و تقویت رشد آن کمک می‌کنند، حتما مشتاق هستید با راه‌های استفاده از آن برای مو آشنا شوید. دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد، آنها را بکوبید تا خمیری یکدست به دست آید. این خمیر را به پوست سر و موها بمالید. سرتان را با کلاه رنگ مو بپوشانید تا خمیر خشک نشود و بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بعد، بدون استفاده از شامپو، موهای‌تان را با آب فراوان بشویید. این پروسه‌ی درمان را حداقل دو بار در هفته و به مدت یک ماه ادامه دهید تا نتایج مؤثر آن را ببینید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

2. آلوئه‌ورا

این روزها، در نتیجه‌ی آلودگی شدید هوا، ریزش بیش از حد مو، بسیار شایع شده است. می‌توانید از آلوئه‌ورا(خواص آلوئه‌ورا) به عنوان درمان خانگی دیگری که برای درمان ریزش مو و رشد سریع آن مؤثر است، استفاده کنید. آلوئه‌ورا می‌تواند مشکلات مربوط به پوست سر از قبیل شوره و خارش سر را به نحو مؤثری کاهش دهد. خاصیت قلیایی اندک آلوئه‌ورا باعث بازگرداندن و حفظ سطح pH طبیعی پوست سر می‌شود که این خود به رشد مو کمک می‌کند. ژل آلوئه‌ورا حتی برای مبارزه با شوره‌ی سر هم می‌تواند مؤثر باشد. با یک چاقوی تیز برگی از گیاه آلوئه‌ورا را قطع کنید، لبه‌های دندانه‌دار برگ را برش بزنید، لایه‌ی بالایی برگ را جدا کنید و با کمک چاقو، ژل آلوئه‌ورا را از لایه‌ی پایینی جدا کنید. ژل را در مخلوط کن بریزید و سپس مایع یکدست به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید. پس از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، ماسک را با آب بشویید. این روش درمانی را ۳-۴ بار در هفته انجام دهید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

3. پیاز

پیازی که در آشپزخانه دارید و اهمیت زیادی به آن نمی‌دهید، می‌تواند در کمک به موی سرتان معجزه ‌کند. سولفور (گوگرد) زیاد موجود در پیاز به بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو کمک می‌کند. آب پیاز هم خاصیت ضدباکتری دارد که می‌تواند میکرب‌ها و انگل‌ها را از بین ببرد. آب پیاز را به پوست سر بمالید و پس از نیم ساعت با یک پاک‌کننده‌ی معمولی بشویید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

4. پک کپسول ویتامین e و تقویت مو

  • دو عدد کپسول ویتامین e
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • یک قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • چند قطره از روغن اسطوخودوس

تمام مواد را با هم ترکیب کنید سپس، مخلوط را روی پوست سر و مو هایتان بمالید و اجازه دهید تا یک شبانه روز بماند ؛ سپس ،صبح روز بعد،با شامپو و آب سرد بشویید.

عمده‌ترین دلیل ریزش شدید مو، کمبود مواد غذایی موجود در مو است. ماساژ دادن با روغن ولرم می‌تواند روش مؤثری برای جلوگیری از ریزش مو باشد. پوست سر را هر روز، حداقل چند دقیقه با یک روغن ولرم ماساژ دهید. می‌توانید از هر روغنی که سرشار از ویتامین E‌ است، استفاده کنید. روغن نارگیل، روغن بادام، روغن خردل، روغن زیتون و روغن جوجوبا بهترین گزینه‌ها هستند. اگر علت ریزش موی شما، شوره‌ی سر است، جوجوبا می‌تواند مؤثرترین روغن باشد. برای دریافت بهترین نتیجه، می‌توانید ترکیبی از تمام این روغن‌ها را امتحان کنید. روغن را در یک ظرف آهنی یا استیل، اندکی گرم کنید و پوست سر و موهای‌تان را با آن ماساژ دهید. برای اینکه از خواص کامل ماساژ با روغن ولرم بهره‌مند شوید، بهتر است یک شب تا صبح، روغن روی موهای شما باقی بماند و صبح موهای خود را بشویید، در غیر این صورت، پس از یک ساعت موهای خود را با شامپو بشویید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

5. شیرین بیان

شیرین‌بیان گیاهی است که در پیشگیری از ریزش و آسیب مو، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. این گیاه برای رهایی از خارش پوست سر و تسکین آن نیز مفید است. اگر شوره‌ی سر دلیل ریزش مو باشد، شیرین‌بیان می‌تواند اثربخش باشد. چند رشته از ریشه‌های شیرین‌بیان را یک شب تا صبح در شیر خیس کنید. صبح، ریشه‌های خیس‌خورده‌ی شیرین بیان را بکوبید تا به صورت خمیر درآید. پیش از خواب، این خمیر را به نقاط بی‌موی سر بمالید و صبح با شامپو سرتان را شستشو دهید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

6. لبو

چغندر قرمز یا لبو سرشار از فسفر، کلسیم، پروتئین، پتاسیم، کربوهیدرات، ویتامین B و C است. آب چغندر قرمز را هر روز بنوشید یا برای رشد سریع و سالم مو، آن را در رژیم غذایی‌ عادی‌تان بگنجانید. راه دیگر، استفاده از برگ‌های چغندر قرمز است. برگ‌های چغندر قرمز را در آب بجوشانید، پس از کوبیدن برگ‌های جوشیده، خمیر به دست آمده را به پوست سر و موها بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. برای رشد بهتر مو و رسیدن زودتر به نتیجه، این پروسه را حداقل دو بار در هفته دنبال کنید.


7. چای

برای جلوگیری از ریزش مو از جوشانده‌ی چای استفاده کنید. چای به دلیل داشتن انواع تانن، در کنترل هر گونه عفونت روی پوست سر مؤثر است و رشد مو را تقویت می‌کند. سه قاشق چای را در آب جوشی به اندازه‌ی یک فنجان بجوشانید تا یک چای غلیظ دم بیاید. پس از جدا کردن تفاله یک لیموترش تازه در چای بچکانید. آن را خوب هم بزنید و موهای‌تان را (که قبلا با شامپو شسته‌اید) با این چای غلیظ لیمویی شستشو دهید و سپس موهای‌تان را با آب بشویید. پس از این کار، از شامپو استفاده نکنید. جوشانده‌ی چای روش مؤثری برای جلوگیری از ریزش مو است.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

8. سفیده تخم مرغ

سفیده‌ی تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین‌ها است، بنابراین موها را به بهترین شکل تغذیه می‌کند و به نرمی‌ و درخشندگی آنها کمک می‌کند. اگر موهای بلند و قوی می‌خواهید، باید از این دستور پیروی کنید. چند تخم مرغ را بشکنید و زرده‌ها را کنار بگذارید. سفیده‌ی تخم‌مرغ‌ها را به عنوان ماسک به پوست سر و موهای‌تان بمالید. این درمان، برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر است، به ویژه اگر ریزش مو در اثر کمبود مواد مغذی و خشکی موها باشد. پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت موها را بشویید. این ماسک موها را قوی‌تر و سالم‌تر خواهد کرد. برای کاهش ریزش مو و تقویت رشد موها، این درمان را حداقل ۱ بار در هفته تکرار کنید.


ماسک خانگی صورت

بیشتر بخوانید
چگونه موهای خود را تقویت کنیم

9. سرکه سیب

سرکه‌ی سیب برای جلوگیری از ریزش مو می‌تواند مؤثر باشد و موها را نرم می‌کند. سرکه و آب را به یک نسبت مساوی (یک به یک) با هم ترکیب کنید و آن را در یک بطری اسپری بریزید و روی پوست سر و موها اسپری کنید. پوست سر آغشته به آب و سرکه را کمی ماساژ دهید و پس از ۵ دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. اگر از بوی سرکه‌ی سیب خوشتان نمی‌آید، مقدار کمی روغن به آن اضافه کنید. برای اینکه از این روش بهترین نتیجه را بگیرید، حداقل دو بار در هفته آن را امتحان کنید.


چگونه موهای خود را تقویت کنیم

10. شیر نارگیل

شیر نارگیل شامل چربی و پروتئین می‌شود، رشد مجدد موها را تقویت و ریزش آن را کنترل می‌کند. برای دریافت سریع نتیجه، پوست سر و موها را آغشته به شیر نارگیل کنید. خود نارگیل را رنده کنید و سپس در مخلوط‌کن بریزید. شیر نارگیل را از خمیر به دست آمده بیرون بکشید و شیر را مستقیما روی پوست سر و نوک موها بمالید و پس از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت با شامپو بشویید. این کار نازک شدن موها را متوقف و رشد مجدد موها را تقویت می‌کند.


ماسک های خانگی و گیاهی برای تقویت مو

1- ماسک عسل و روغن زیتون برای تقویت مو

ابتدا مقداری روغن زیتون رو در یک ظرف ترجیحا مس یا روی بر روی شعله به جوش آورید و اجازه بدین خنک شود ، دو قاشق عسل به روغن زیتون خنک شده اضافه کنید، این ماسک برای 10 تا 15 دقیقه بر روی موها و پوست سرتان قرار دهید و بعد به خوبی با آب سرد بشویید.


2. ماسک تخم مرغ

  • یک عدد تخم مرغ
  • یک فنجان شیر
  • 2 قاشق غذاخوری آبلیمو
  • 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون

تخم مرغ ها را بشکنید و با سایر مواد ترکیب کنید. سپس مخلوط را روی پوست سر اعمال کنید و با استفاده از یک کلاه شنا یا رنگ موهای خود را بپوشانید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد بشویید، و یا می توانید از تخم مرغ به تنهایی استفاده کنید. جوری هم بزنید تا زرده و سفیده، خوب با هم ترکیب شوند و سپس روی مو و پوست سر ماساژ دهید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.


3. ماسک موی موز

  • 2عدد موز رسیده
  • یک قاشق غذاخوری روغن زیتون
  • یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • یک قاشق غذاخوری عسل

همه مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید،هم بزنید تا یک ترکیب همگن و یک دست به دست آورید . سپس ترکیب را روی پوست سر و موی خود بمالید و بعد از 5 دقیقه با آب ولرم بشویید. و یا می توانید، 5 الی 8 قطره روغن بادام را به موز اضافه کنید و روی پوست سر و موی خود بمالید و به مدت یک ساعت با کلاه بپوشانید بعد، با آب سرد بشویید و سپس از یک شامپوی ملایم استفاده کنید. هچنین می توانید،در آخر از یک نرم کننده قوی هم استفاده کنید.



4. ماسک موی روغن کرچک

روغن کرچک ،غنی از پروتئین می باشد. و پروتئین مانع از خشک شدن پوست سر می شود و آن را تغذیه می کند. پس بنابراین به رفع خشکی مو کمک و آن را درمان میکند .

مواد لازم:

  • 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک
  • 2 قاشق غذاخوری براندی
  • 1 عدد تخم مرغ

تمام مواد تشکیل دهنده را با هم مخلوط کنید و سپس این ترکیب را روی پوست سر و موی خود ماساژ دهید و بعد از 30 دقیقه با آب سرد بشویید .


5. ماسک موی رزماری

  • 2 الی 3 قاشق غذاخوری رزماری به خوبی خرد شده
  • یک فنجان آب

رزماری های خرد شده را با آب مخلوط کنید و اجازه دهید تا جوش بیاید . بعد کمی صبر کنید، تا خنک شود و روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه با آب ولرم بشویید.


6. ماسک موی چای سبز

  • یک عدد زرده تخم مرغ
  • دو قاشق غذاخوری چای سبز

مواد را با هم ترکیب کنید، تا زمانی که یک مخلوط با بافت خامه به دست آورید. سپس ،آن را با استفاده از قلم موی رنگ، روی پوست سر و موی خود اعمال کنید. و بعد از 15 الی 20 دقیقه، قبل از شامپو کردن با آب سرد بشویید.


7. ماسک موی دارچین

  • عسل
  • دارچین
  • -حنای مو

عسل و دارچین را مخلوط کنید و بعد حنا را به آن بیافزایید و ترکیب را با استفاده از قلم موی رنگ روی موی خود بمالید.
روی موهای خود را با یک کاور پلاستیکی پوشش دهید ،تا خشک شود. بعد با آب شست و شو دهید ،تا زمانی که ترکیب کاملا از روی موهای شما پاک شود .در آخر موهایتان را با شامپو و نرم کننده شست و شو دهید.این،یک ماسک مو فوق العاده برای موهای خشک است. که آنها را نرم می کند و حتی از ریزش موی شما نیز جلوگیری می کند.


چگونه ماسک روشن کننده صورت درست کنیم

حتما بخوانید

8. ماسک روغن نارگیل

  • روغن نارگیل 3 قاشق غذاخوری
  • آبلیموی تازه 1 قاشق غذاخوری

برای تهیه این ماسک تقویت کننده ی مو کافی است 3 قاشق غذاخوری نارگیل را با یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه ترکیب کرده و پس از استحمام روی موهای تان بمالید.

  • دانه کتان 1 قاشق چایخوری
  • روغن نارگیل 2 قاشق غذاخوری

برای تهیه این ماسک ابتدا یک قاشق چایخوری دانه کتان را بکوبید تا کاملا سابیده شود. یک لیتر آب را جوشانده و دانه های آسیاب شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه بجوشد. محلول را صاف کنید و بگذارید خنک شود سپس, دو قاشق روغن نارگیل به آن اضافه کنید و هم بزنید. اجازه دهید این دو ماده به مدت 10 دقیقه به طور کامل به خورد هم بروند. موهایتان را شامپو بزنید و با آب ولرم آب بکشید. محلول را روی موهایتان بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند سپس موها را آب بکشید. هر دو روز یکبار این کار را تکرار کنید.


9. ماسک پیاز و عسل

2 قاشق غذاخوری آب پیاز را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. پوست و موی سر را به طور کامل اغشته به این ماسک کنید . بعد از گذشت 15 دقیقه موها را با آب و شامپو بشویید. مصرف هفته ای یکبار در هفته از این ماسک مو توصیه می شود.


10. ماسک موهای چرب

  • یک قاشق غذاخوری آب
  • یک عدد میوه بزرگی که کمی نمک داشته باشد .
  • یک عدد سفیده تخم مرغ

تخم مرغ بشکنید و سفیده آن را جدا کنید. و با سایر مواد ترکیب کنید .سپس مخلوط را روی موی خود اعمال کنید .بعد از 20 الی 30 دقیقه شستشو دهید ؛ در آخر از یک شامپوی خوب استفاده کنید و اجازه دهید که موهایتان خود به خود خشک شود.


نکات لازم

  • تمیز نگه‌داشتن پوست سر و موها در جلوگیری از ریزش مو و تقویت رشد مو مهم است. پوست سر و موهای کثیف می‌توانند شوره‌ی سر و دیگر مشکلات را به این ناحیه دعوت کنند که این عوامل، قطعا ریزش مو را وخیم‌تر می‌کنند. بنابراین، اگر دچار ریزش مو هستید، برای حفظ بهداشت موهای‌تان، هر اقدامی که لازم است، انجام دهید. به طور منظم حوله‌ها و پوشش بالشت خود را بشویید. با دستان کثیف موهای‌تان را لمس نکنید و برس یا شانه‌‌تان را هر روز بشویید تا مطمئن شوید تبدیل به منبع آلودگی و عفونت نمی‌شود.
  • ریزش مو اغلب در فصل تابستان بیشتر می‌شود و علت آن تعریق زیاد در طول این فصل است. چنانچه با شروع این فصل دچار ریزش مو شدید، تعریق بیش از حد ممکن است دلیل اصلی ریزش موی شما باشد. در این مورد، به کمک یک حوله‌ی نخی، مرتبا عرق سرتان را خشک کنید و حداقل یک بار در روز سرتان را با آب بشویید.
  • ریزش مو می‌تواند به علت قرار گرفتن زیاد در معرض اشعه‌های آفتاب هم باشد. اشعه‌های آفتاب می‌توانند ساقه‌های مو را خشک و شکننده کنند و این خود باعث ریزش مو می‌شود. در این مورد، بهترین راه این است که حتما سرتان را بپوشانید و از آن در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کنید.
  • استفاده‌ی طولانی‌مدت از شامپوها و حالت‌دهنده‌های شیمیایی، می‌تواند دلیل دیگر ریزش موی ناگهانی باشد، زیرا موها را شکننده و مستعد آسیب می‌کند. بنابراین، اگر دچار ریزش ناگهانی مو شده‌اید، بهتر است شامپوها و حالت‌دهنده‌های دست‌ساز خانگی را امتحان کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *