تیم چگونه 188 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم

ترک‌های پوستی، استریا یا استرچ مارک که با اسامی دیگری مثل ترک حاملگی، خطوط چاقی لاغری و غیره هم شناخته می‌شود، در واقع اسکارهای خطی هستند که همراه با آتروفی (تحلیل) و فرورفتگی پوست همراه است. استرچ مارک هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود اما شیوع آن میان زنان به مراتب بیشتر است. این رگه‌های فرورفته‌ معمولاً روی سطح پوست شکم، سینه‌ها، ران و باسن ایجاد می شود. ترک های حاملگی یا استرچ مارک در زمان بارداری بویژه در سه ماهه سوم شایعتر است. ترک های پوستی درمان قطعی ندارد ولی روش های درمانی خاصی وجود دارد که به محوشدن این خطوط آزاردهنده و بهبود ظاهر پوست مبتلا به آن کمک می‌کنند. استرچ مارک به هیچ وجه دردناک یا خطرناک نیست و تهدیدی برای سلامت پوست یا سلامت عمومی شما به حساب نمی‌آید، اما عده زیادی نگران ظاهر ناخوشایند آن هستند.

چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم

عواملی که احتمال ابتلا به ترک پوستی را افزایش می‌دهند

  • مونث بودن
  • داشتن سابقه فامیلی ترک پوستی
  • بارداری، خصوصاً برای زنان جوان‌تر
  • داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • افزایش یا کاهش وزن ناگهانی
  • استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئیدی (کورتون)
  • انجام عمل زیبایی سینه‌ها
  • سندروم کوشینگ، مارفان یا بعضی از انواع دیگر اختلالات ژنتیکی
چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم

از بین بردن ترک های پوستی با روش‌های پزشکی

کرم‌های موضعی رتینوئید

کرم‌های ترنیتوئین ۰٫۱ درصد (رتینوئیک اسید) می‌توانند در درمان زودهنگام ترک‌ شکم بعد از زایمان مؤثر باشند. اما در درمان‌های دیرهنگام نتایج متفاوت بوده است. ترتینوئین معمولاً با نام تجاری آن یعنی متین ای شناخته می‌شود. زنان باردار و کسانی که تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند نباید از این دارو استفاده کنند. ترتینوئین توسط لایه‌ی بالایی پوست جذب می‌شود و باعث بازسازی کلاژن‌ها می‌شود. به همین دلیل است که این دارو در درمان ترک‌های پوستی در برخی از بیماران مؤثر است. ترتینوئین فقط با نسخه‌ی پزشک در دسترس است. این دارو در درمان ترک‌های پوستی جدید بهترین نتیجه را دارد پس درمان به ‌موقع و زودهنگام به‌ شدت مؤثر است. زمانی که ترک‌های پوستی به سفید و یا خاکستری تغییر رنگ دادند ترتینوئین دیگر تأثیری ندارد.

 لیزر پالسی

در این روش درمانی، جرقه‌های نوری بدون درد، روی ترک‌هایی که به‌تازگی ایجاد شده‌اند و رنگ آنها قرمز است، وارد می‌شود. انرژی نور رگ‌های خونی زیر پوست را که موجب به‌وجودآمدن این علائم شده‌اند بهبود می‌بخشد.

 لیزر فرکشنال دی‌اکسیدکربن

درمان جدیدی برای ازبین بردن ترک‌های قدیمی و سفیدرنگ است. بررسی‌ای نشان داده است، زنانی که از این لیزر استفاده کرده‌اند، در مقایسه با زنانی که از کرم‌های گلیکولیک‌اسید و ترتینوئين استفاده می‌کنند، پس از پنج جلسه ترک‌های پوستی‌‌شان از بین رفته است.

لایه بردارهای شیمیایی

لایه‌بردارهای پوستی، لایه‌بردارهای شیمیایی هستند که بر روی محل مورد نظر مالیده می‌شوند و به ‌صورت شیمیایی باعث سوختن و سپس برداشته شدن لایه‌ی بالایی پوست می‌شوند و به درمان جای جوش، آکنه و چروک‌های ظریف کمک می‌کنند. برخی از افراد برای کم کردن و یا پاک کردن جای ترک شکم در بارداری و پوستی نیز از لایه‌بردارها استفاده می‌کنند. لایه‌بردارها ترک‌های اصلی را از بین نمی‌برند و برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه و پوستی نرم و صاف باید هر ۶ ماه یک‌بار از لایه‌بردارهای جانبی استفاده نمود.

 میکرودرم ابریژن

در این روش، کریستال‌های کوچکی روی سطح پوست کشیده می‌شوند. اگر این روش همراه با لایه برداری پوست انجام شود، به ازبین بردن ترک‌های جدید و قرمز پوست کمک می‌کند.

رادیو فرکوئنسی و یا آر اف فرکشنال

آراف یا رادیو فرکوئنسی (RF) یکی از جدیدترین متدها در درمان ترک‌های شکم و پوستی محسوب می‌شود که در آن بدن برای ساخت کلاژن‌های جدید تحریک می‌شود. انجام آراف دردناک نیست چرا که در این روش پوست سوزانده نمی‌شود اما این روش، درمانی گران محسوب می‌گردد. در این روش برای از بین بردن کامل ترک‌های پوستی به ۴ تا ۶ جلسه درمان احتیاج است. همچنین ممکن است در طول درمان به درمان رفع سلولیت نیز احتیاج شود.

میکرونیدلینگ

سوزن‌های میکرونیدلینگ بریدگی‌های میکروسکوپی را در درون ترک‌های لاغری و پوستی به وجود می‌آورند که بدن با ساخت کلاژن‌های جدید در این قسمت‌ها نسبت به این بریدگی‌ها واکنش نشان می‌دهد. این واکنش طبیعی بدن آسیب‌های به وجود آمده در لایه میانی پوست را که باعث به وجود آمدن ترک‌های پوستی می‌شود، درمان می‌کند. میکرونیدلینگ بر لایه‌ی رویی پوست هیچ تأثیری نمی‌گذارد و با بازسازی کلاژن‌ها فقط ترک‌های پوستی درمان می‌شوند

تیکسل

جدیدترین و در بسیاری موارد مؤثرترین درمان ترک های پوستی است ، هنگام درمان ترک های پوستی به وسیله تیکسل، دستگاه  روی نفوذ متوسط و زمان تماس زیاد تنظیم می شود تا دستگاه عملکردی شبیه به لیزر سایشی (ablative ) داشته باشد. تیکسل روشی ایده‌آل برای ایجاد بهبود چشمگیر در وضعیت پوستی است که گرفتار استرچ مارک یا استریا شده. این عملکرد دستگاه تیکسل باعث می‌شود تا پوست آسیب دیده حالت سفت‌تر و مستحکم‌تری به خود بگیرد و آثار استرچ مارک از روی آن حذف شود. روش دیگر درمان ترک پوستی توسط تیکسل که به آن مزوتیکسل گفته می شود استفاده از تنظیمات نفوذ سطحی با زمان کوتاه است. بدین صورت کانال‌های ریز و میکروسکوپی روی سطح پوست ایجاد می‌شوند که از طریق آن می‌توان مواد درمانی فعال و مناسب برای ترمیم ترک پوستی را وارد پوست کرد و تاثیرگذاری آن در عمق پوست را چند برابر کرد. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت تیکسل ؛ مزایای درمانی همه روش های قبل از خود یعنی لیزرهای سایشی ، میکرودرم ابریژن ، میکرونیدلینگ ،مزوتراپی را به تنهایی دارد و به همین خاطر، محبوبترین روش درمانی ترک های پوستی است.

جراحی پلاستیک

جمع‌کردن پوست شکم، با از بین بردن پوست‌های اضافه و کشیدن و محکم کردن پوست و بافت آن انجام می‌شود. این روش‌ها معمولاً به کسانی که به خاطر کاهش وزن و یا زایمان دچار شلی و افتادگی پوست شده‌اند پیشنهاد می‌شود.  این روش‌ها به‌طور ویژه برای از بین بردن ترک‌ها پوستی طراحی نشده‌اند اما از بین رفتن ترک‌ها در هنگام برداشتن پوست‌های اضافه یکی از مزیت‌های آن‌ها محسوب می‌شود.


چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم

درمان خانگی

 روغن نارگیل داغ برای درمان ترک پوست

با تشکر از غنی بودن اسید های چرب که روغن نارگیل دارد، یک درمان مفید و موثر برای حفظ پوست هیدراته و الاستیک است. استفاده از آن ،نشانه های کشش را کاهش می دهد و پس از مدتی، و با استقامت بسیار، آنها ناپدید می شوند.

مواد لازم :

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل (30 میلی لیتر).
اول، روغن نارگیل را با استفاده از روش گرم کردن آب حمام، گرم کنید.
هنگامی که روغن گرم شد، اجاق را خاموش کنید.
روغن نارگیل داغ را بر روی علائم کششی پوست اعمال کنید و مراقب باشید که پوست را نسوزاند.
توصیه می شود که این کار را بعد از حمام انجام دهید.
ماساژ را بصورت دایره ای و هر روز تکرار کنید.
مقدار روغن به میزان علائم کششی بدن شما بستگی دارد.

روغن نارگیل و ویتامین E برای درمان ترک پوست

ویتامین E ،به طور کلی برای خواص مرطوب کننده و برای کمک به پوست فراهم شده است. و دارای خواص ضد پیری است این نوع درمان با روغن نارگیل را هر روز اعمال کنید و در کوتاه مدت تغییرات عمیق در علائم کشش و زخم را مشاهده کنید.

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل (30 میلی لیتر)
روش دوم استفاده از روغن نارگیل همراه با کپسول ویتامین E برای درمان ترک پوست
روغن نارگیل را طبق روش اول گرم کنید.
پنج کپسول ویتامین E را باز کنید و محتوای آن را با روغن نارگیل ترکیب کنید.
مخلوط را روی پوست خود قرار دهید، و آن را به شکل دایره ای ماساژ دهید.
به مدت 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید.
این روند را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

آب لیموترش و کمرنگ کردن ترکهای پوستی

آب لیموترش هزار و یک خاصیت شگفت‌انگیز دارد. آب لیموترش سرشار از اسید و ویتامین c می‌باشد، خاصیت پاک‌سازی سلول‌های مرده را دارد، جای زخم را تا حدودی محو می‌کند و به طور قابل ملاحظه‌ای از علائم ترک‌ پوست می‌کاهد.
لیمو را از وسط نصف کنید
نیمی از لیمو را با ملایمت روی علائم و ترک‌ها به صورت دایره‌وار بمالید. حداقل به مدت ۱۵دقیقه این حرکت را تکرار کنید (زمان لازم برای جذب موثر خواص لیمو) بدن را با آب ولرم آبکشی کنید تا کار به اتمام برسد.

 آلوئه ورا

آلوئه ورا گیاهی است که به بازسازی بافت پوست کمک می کند و به همین ترتیب دارای خواص معجزه آسایی است. ژل تازه را از برگ گیاه آلوئه ورا خارج کرده و آن را در ناحیه ای که دچار ترک خوردگی است، ماساژ دهید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بر روی پوست بماند؛ سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید. این کار را به صورت روزانه انجام دهید.

روغن زیتون

چراکه نه؟ اثرات شفابخش روغن زیتون در درمان بسیاری از علائم پوستی به اثبات رسیده است، از جمله در ترک پوستی و جای آکنه. از آن‌جایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی فوق‌العاده است، ارزش امتحان کردن را دارد. با توجه به نتایج بدست‌آمده از تحقیقات تیم تخصصی پوست و زیبایی در آلمان، روغن زیتون یکی از موثرترین روش‌های پیشگیری و درمان ترک‌های پوستی می‌باشد.

مواد لازم:
۲تا ۳قاشق روغن زیتون

روش کار:
یک قاشق از روغن زیتون را روی دست خود ریخته و با ملایمت روی سطوح دارای ترک بمالید.(که موجب بهبود گردش خون شده و به طور قابل ملاحظه‌ای از ترک می‌کاهد)
حداقل به مدت ۳۰دقیقه اجازه بدهید که روغن زیتون روی پوست شما بماند تا کاملا مواد مغذی آن جذب پوست شما گردد (این ۳۰دقیقه برای جذب تمام ویتامین‌ها E، B وC کافیست)
نکته: برای اثربخشی این فرایند را روزی یک‌بار تکرار کنید.


منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید