راحله آقاپور 162 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه شربت سکنجبین خوشمزه و خنک درست کنیم

شربت سکنجبین یکی ازنوشیدنی های مورد علاقه ی ما ایرانی ها می باشد که از قدیم و ندیم در فرهنگ و سفره ما حضور داشته است. اصالت شربت سکنجبین به شهر شیراز باز می گردد و معرب سکنگبین پارسی می باشد. واژه سکنگبین در واقع از ترکیب دو اسم سرکه و انگبین( شهد) به وجود آمده است. سنکجبین شیرازی شربتیست که خواص درمانی زیادی داشته و اصولا در فصول گرم سال برای رفع عطش استفاده می شود. همچنین بسیاری از روزه داران در ماه رمضان از این شربت اصیل ایرانی بر سر سفره هایشان استفاده می کنند.

شربت سکنجبین را می توان هم به صورت جداگانه و هم با غذا و خوراکی های مختلفی سرو کرد. دلمه برگ مو و کاهو دو وعده ی غذایی متفاوت است که می توانید آن را با شربت سنکنجبین میل کنید. اما شربت سنکجبین چگونه درست می شود و چطور با رعایت اصولی ساده می توانیم لذیذترین شربت سکنجبین قرن را درست کنیم؟ برای درست کردن شربت سکنجبین تنها کافیست مراحل گفته شده در مقاله پیش رو را به دقت دنبال کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت سکنجبین:

شکر یک کیلو
آب دو پیمانه( دو لیوان دسته دار)
نعنای تازه صد گرم
سرکه سفید یا سرکه سیبصد گرم( نصف پیمانه)
زعفران دم کرده( اختیاری) دو قاشق سوپ خوری

مراحل درست کردن شربت سنکجبین خانگی

مرحله اول درست کردن شربت سکنجبین

در ابتدا یک قابلمه در اندازه متوسط برداشته و درون آن آب بریزید.

چگونه شربت سکنجبین خوشمزه و خنک درست کنیم
آب و شکر را خوب بجوشانید تا شکر در آب حل شود

قابلمه را روی حرارت قرار دهید. یک کیلو شکر را در همان لحظه به داخل قابلمه ای که روی حرارت قرار داده اید اضافه کنید.

برای اینکه طعم بهتری به شربت خود ببخشید می توانید به جای یک کیلو شکر از یک کیلو عسل طبیعی استفاده کنید.

حرارت را زیاد کنید و اجازه دهید که آب بجوشد. بعد از اینکه آب جوشید و شکر ها در آب حل شدند زیر شعله را کم کنید و بگذارید آب قابلمه با درجه ملایم شعله ی شما به جوش بیاید. این کار را تا زمانی که شهد غلیظ شود ادامه دهید.

در صورتی که از عسل به جای شکر استفاده می کنید لازم است یک کیلو عسل را با آب مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. بعد از جوشیدن عسل در آب حل شدن و به صورت طبیعی روی مواد شما کف می بندد. در این مرحله باید به آرامی کف ها را با قاشق از روی آن بردارید.

مرحله دوم درست کردن شربت سکنجبین

چگونه شربت سکنجبین خوشمزه و خنک درست کنیم

در مرحله ی دوم درست کردن شربت سکنجبین باید نعناهایی که از قبل شسته و آماده کرده اید را به شهد اضافه کنید. انتهای ساقه نعناهایی که شسته و آب آن را در آبکش گرفته اید را با یک نخ به هم بسته و دسته ی نعناها را در داخل موادی که روی شعله به آرامی حرارت می بینند قرار دهید. دسته کردن نعناها برای این است که ان ها در آب پخش نشوند. دسته ها را به آرامی در شهد قرار داده و هیچ گاه آن ها را هم نزنید. هم زدن نعناها ممکن است به جداشدن برگ ها و ساقه ها منجر شود.

برای این کار می توانید از نعنای خشک هم می توان استفاده کنید. در صورتی که نعنای تازه نداشتید، نیازی نیست که نعنایی که از قبل خشک کرده اید را بشویید و بعد به شهد اضافه کنید. همچنین عرق نعنا جایگزین مناسبی برای نعنای تازه و نعنای خشک می باشد. به یاد داشته باشید که نعنای خشک و عرق نعنا طعم اصلی نعنای تازه را نمی گیرند. پس حدالامکان از نعنای تازه برای درست کردن شربت سکنجبین خود استفاده نمایید.

درب قابلمه را بگذارید تا نعناها طعم خود را به شهدی که درست کرده اید بدهند. با این کار طعم شهد و نعناها به خورد هم می روند.

مرحله سوم درست کردن شربت

چگونه شربت سکنجبین خوشمزه و خنک درست کنیم
شربت غلیظ شده و آماده برای اضافه کردن سرکه

مرحله بعد نوبت اضافه کردن سرکه است. زمانی که شربت به قوام آمد نوبت اضافه کردن سرکه و زعفران است. حتما در انتخاب نوع سرکه دقت لازم را داشته باشید. سرکه های خانگی طعم خاصی را به شربت شما می بخشند، به همین دلیل بهتر است در صورت امکان از سرکه های خانگی برای درست کردن شربت سکنجبین خود استفاده کنید. اگر می خواهید شربت شفافی داشته باشید سرکه ی سفید را انتخاب کنید. سرکه و زعفران را درون شربت بریزید و بعد از چند قل زیر شعله را خاموش کنید.

البته زعفران را می توان به صورت اختیاری به شربت سنکجبین اضافه کرد. درست است که با اضافه کردن زعفران خواص شربت سنکنجبین ما بیشتر خواهید شد، اما این را هم باید در نظر داشت که با این کار طعم زعفران به شربت غالب خواهد شد. همچنین از آن جا که در شربت سنکجبین اصیل از زعفران استفاده نشده است می توانید به صورت اختیاری از اضافه کردن زعفران به شربت خودداری کنید. با این کار یک شربت اصیل سکنجبین درست کرده اید.

مرحله چهارم درست کردن شربت

وقت ان رسیده که قابلمه را از روی حرارت بردارید. منتظر باشید که شربت شما خنک شده و سپس نعناهایی که با نخ به درون شربت خود اضافه کرده اید را بردارید. شربت را از صافی رد کنید تا اضافات مواد از آن گرفته شوند. شربت شما آماده است. می توانید آن را درون شیشه مخصوص ریخته و آن را در یخچال نگهداری کنید.

سوالات متدوال

آیا شربت سنکجبین فقط مخصوص فصل تابستان است؟

خیر، شما میتونید با درست کردن شربت سنکجبین در تمامی فصول آن را میل کنید و لذت ببرید.

به جای شکر میتوانیم از عسل استفاده کنیم؟

بله، شما در درست کردن شکرت سنکجبین میتوانید از عسل به جای شکر استفاده کنید.

آیا اضافه کردن زعفران به شربت سنکجبین الزامی میباشد؟

خیر، اصل شربت سنکجبین بدون زعفران میباشد و شما میتوانید با توجه به سلیقه زعفران را به شربت اضافه کنید.

آیا از سرکه های خانگی میتوانیم در درست کردن شربت سنکجبین استفاده کنیم؟

بله، با توجه به این که سرکه های خانگی طعم خاصی را به شربت شما می بخشند، به همین دلیل بهتر است در صورت امکان از سرکه های خانگی برای درست کردن شربت سکنجبین خود استفاده کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید