تیم چگونه 582 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه کودک را از شیر بگیریم

تغذیه کودک با شیر مادر هم برای شما، هم برای کودک شما و در عین حال برای پیوند ویژه‌ای که میان شما وجود دارد، مهم است. تغذیه نوزاد با شیر مادر یکی از ویژگی‌های هر پستانداری بر روی کره‌ی زمین است و بدن شما به محض این‌که کودک‌تان را به دنیا می‌آورید خود را برای حمایت از پروسه‌ی شیردهی آماده می‌کند. اگر از مشکلاتی مانند کمبود شیر رنج نمی‌برید، بهتر است دست کم شش ماه پس از تولد کودک‌تان به او شیر دهید و سپس به از شیر گرفتن کودک فکر کنید.

در این ۶ ماه سیستم ایمنی فرزند‌تان به طور پایه‌ای شکل می‌گیرد و شیر مادر حیاتی‌ترین نقش را در ایجاد سیستم ایمنی بدن دارد. بنابراین، دست کم شش ماه به فرزندتان شیر بدهید مگر این‌که واقعا شیر نداشته باشید و چنین چیزی برای‌تان میسر نیست. پس از ۶ ماه شما می‌توانید به آرامی‌ از شیر گرفتن کودک و نوزاد را آغاز کنید.

مادران بهترین شخص برای تصمیم‌گیری در مورد تشخیص زمان مناسب از شیر گرفتن کودکشان هستند و تا وقتی که شما و کودکتان آماده نیستید، لازم نیست از قبل زمانی را برای این کار تعیین کنید. متخصصان توصیه می‌کنند که لازم است مادران تا دو سالگی به کودکشان شیر بدهند. یادتان باشد با وجود آنچه دوستان، بستگان یا حتی غریبه‌ها ممکن است بگویند، هیچ زمان درست یا اشتباهی برای از شیر گرفتن کودک وجود ندارد.

 مطمئن شوید که هم شما و هم فرزندتان شاد هستید، احتمالاً تنها قاعده شما هستید اما قبل از اینکه تصمیم بگیرید، این مطلب ممکن است به شما کمک کند بدانید که چگونه و به تدریج کودکمان را از شیر بگیریم.

دادن شیر از سینه می تواند یک تجربه احساسی باشد و ممکن است احساسات متفاوتی نسبت به آن داشته باشید ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما خوشحال هم باشید.خبر خوب این است که توقف شیردهی به پیوند نزدیک شما و نوزادتان پایان نمی دهد در حقیقت، شیردادن از سینه تنها سرآغاز روابط بسیار ویژه شماست.

چگونه کودک را از شیر بگیریم

راهکارهایی برای از شیر گرفتن کودک

بسیار مهم و بهتر است که از شیر گرفتن کودک را به تدریج و با شروع نشانه‌های خواست خود کودکتان انجام دهید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که اگر کودک خود را قبل از اولین سالگرد تولدش از شیر بگیرید، لازم است او تا یک سالگی به خوردن شیر خشک غنی‌شده با آهن ادامه دهد. سپس هنگامی که کودک شما بزرگ‌تر شد، ضروری است که انواع بیشتری از مواد غذایی را طبق نظر پزشک کودک به او بدهید تا مواد مغذی مورد نیازش را برای رشد کافی تأمین کند. برخی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آنها ساده‌تر برای قطع تدریجی شیردهی اقدام کنید شامل موارد زیر است:

از شیر گرفتن تدریجی را امتحان کنید

برای از شیر گرفتن تدریجی کودکان شیرخوار می‌توانید آرام و کم‌کم شروع کنید. برای انجام این کار، ابتدا و با رعایت فواصل زمانی معین که پزشک کودکتان مشخص کرده است شیردهی در دل شب را حذف کنید. در مرحلهٔ بعدی شیردهی در میانهٔ روز را از مراحل شیردهی کم کنید و بعد از آن شیردهی در صبح و آخرین مرحله قطع شیردهی قبل از خواب شب کودک است. برای آگاهی بهتر لازم است نظر پزشکتان را نیز در این مورد جویا شوید، زیرا در هر صورت کودکان با یکدیگر فرق دارند و با احتمال کمی ممکن است این روش در مورد کودک شما جوابگو نباشد.

دندان در آوردن کودک

حتما بخوانید

یک وعده شیردهی را جا بیندازید 

امتحان کنید و ببینید اگر به جای شیردهی به نوزاد خود، در یک لیوان مخصوص کودک به او بدهید چه اتفاقی می‌افتد. می‌توانید شیر دوشیده‌شدۀ خودتان یا شیر خشک با رعایت مقدار و میزان مناسب استفاده کنید. کاهش تدریجی وعده‌های شیردهی در طول چند هفته، به کودک فرصت پذیرش بهتری می‌دهد. به این ترتیب، حجم شیر نیز به تدریج کاهش می‌یابد، بدون این که سینۀ شما را متورم کند یا باعث التهاب شود.

طول هر وعدۀ شیردهی را کوتاه کنید

می‌توانید با محدود کردن مدت زمان شیر خوردن کودک شروع کنید. اگر او معمولاً به مدت ۱۰ دقیقه شیر می‌خورد، اکنون پنج دقیقه را امتحان کنید. با توجه به سن کودک، به دنبال هر وعده شیردهی، به او یک میان‌وعدۀ سالم مانند پورۀ میوۀ سیب و بدون شکر یا یک لیوان مخصوص کودک شیر یا شیر خشک بدهید. همچنین یادتان باشد که کودکان کوچک‌تر از شش ماه، معمولاً آمادۀ خوردن مواد غذایی جامد نیستند و بعد از شش ماهگی نیز قادر به خوردن هر مادۀ غذایی جامدی نخواهند بود، پس لازم است در انجام این کار دقت کنید و حتماً نظر پزشک کودکتان را بپرسید. همچنین کوتاه کردن وعده‌های شیردهی قبل از خواب ممکن است سخت‌تر باشد، زیرا معمولاً نوزاد با خوردن آخرین وعدۀ غذایی خود در شب، تا روز بعد به خواب می‌رود و ممکن است با گرسنگی بخوابد، پس بهتر است در ابتدا و خیلی زود و ناگهانی هنگام خواب کودک این کار را انجام ندهید.

شیردهی را به تعویق بیندازید

اگر تنها چند بار در روز شیردهی می‌کنید، سعی کنید وعده‌ها را به تعویق بیندازید. اگر کودک آن‌قدر بزرگ شده است که بتوانید او را به شکلی آرام و قانع کنید، این روش مؤثرتر خواهد بود. اگر فرزند شما درخواست شیر خوردن می‌کند، به او اطمینان دهید که به زودی این کار را می‌کنید و ذهن او را با یک فعالیت دیگر منحرف کنید. اگر کودک در اوایل شب شیر می‌خواهد، توضیح دهید که باید تا هنگام خواب صبر کند.

چگونه کودک را از شیر بگیریم

از تغذیه‌ی مناسب برای کودک استفاده کنید

خانم‌هایی که کودکان زیر یک سال خود را از شیر می‌گیرند، باید از شیرخشک یا شیر یک خانم دیگر برای تغذیه نوزاد استفاده کنند.
کودکان بزرگ‌تر از ۶ ماه همچنان به تغذیه با شیرخشک یا شیر خانم دیگر احتیاج دارند، اما می‌توانند در کنار آن از غذاهای جامد مناسب با سن خود تغذیه کنند. کودکان زیر یک سال به‌هیچ‌عنوان نباید از شیر گاو، شیر سویا یا هر نوع محصول مشابه دیگر استفاده کنند.
نوزادانی که غذای جامد می‌خورند، باید میزان مناسبی از پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی دریافت کنند. والدینی که در این زمینه نگران هستند می‌توانند در مورد تغذیه و میزان کالری دریافتی کودک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.
ممکن است بعضی کودکان به‌طورمعمول به‌میزان کافی آهن و ویتامین D دریافت نکنند و برای جبران به مولتی‌ویتامین و سایر مکمل های غذایی نیاز داشته باشند.

عوامل استرس زا را از خود دور کنید

بعضی از کودکان خیلی زود از شیر گرفته می‌شوند اما برای بقیه این‌طور نیست. داشتن یک برنامه‌ی مناسب برای تغییر تغذیه‌ی کودک سبب می‌شود که راحت‌تر کودک را از شیر بگیرید. همچنین هرقدر این تغییر تغذیه آرام‌تر اتفاق بیفتد، مادر و کودک استرس کمتری خواهند داشت.
زمان‌هایی که استرس کمتری دارید برای از شیر گرفتن کودک مناسب‌تر هستند.
همچنین سعی کنید در این مواقع زمان بیشتری را با کودک سپری کنید. بعضی‌اوقات هنگامی‌که کودکان از شیر گرفته می‌شوند، دچار اضطراب می‌شوند و بیشتر به مادر خود می‌چسبند.
والدین باید برای از شیر گرفتن کودک برنامه‌ی یک یا چند هفته‌ای داشته باشند و اگر کودک این روند را به‌خوبی پذیرفت، آن را ادامه دهید.

 از شیر گرفتن در شب

زمانی که کودکان بین ۶ ماهگی تا یک سالگی قرار دارند، معمولا شب‌ها کمتر از شیر مادر تغذیه می‌کنند. این روند «از شیر گرفتن شبانه» نامیده می‌شود و به مادر این فرصت را می‌دهد تا مقدار بیشتری استراحت کند و در طول روز بهتر فعالیت‌هایش را انجام دهد. مادران می‌توانند از همین زمان برای از شیر گرفتن کودک استفاده کنند.

به‌تدریج تعداد دفعات شیردهی را کم کنید

توقف یک‌باره‌ی شیردهی بسیار وسوسه‌انگیز است، اما این‌کار می‌تواند سبب ورم و درد سینه و ناراحتی‌های روحی برای مادر و کودک شود، اما بهترین روش این است که به‌آرامی تعداد دفعات شیردهی را طی چند هفته کم کنید.
می‌توانید این کاهش دفعات را با وعده‌هایی که برای کودک خیلی مهم نیست یا میزان کمی شیر می‌خورد، شروع کنید.
چند روز کودک را به همین مرحله عادت دهید و بعد وعده‌ی بعدی را کم کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا در نهایت تمام وعده‌های شیردهی متوقف شود.

از شیردوش استفاده کنید

استفاده از شیردوش می‌تواند بسیاری از ناراحتی‌های مربوط به از شیر گرفتن کودک را کم کند. بهتر است که در هر وعده مقدار کمی شیر بدوشید، تا از تولید بیشتر شیر جلوگیری کنید.فرایند شیردهی از قانون عرضه و تقاضا پیروی می‌کند. زمانی‌که کودک میزان زیادی شیر می‌خورد یا مادری به‌طور مرتب شیر خود را می‌دوشد، بدنش روند تولید شیر را ادامه خواهد داد. هرقدر کودک شیر کمتری بخورد، مادر شیر کمتری تولید می‌کند. بااین‌حال، بسیاری از زنان در این زمان در بدن‌شان احساس ورم یا ناراحتی می‌کنند.
یکی از این روش‌ها برای کم‌کردن این ناراحتی دوشیدن مقداری از شیر است. از دوشیدن مقدار زیادی شیر خودداری کنید، زیرا در این صورت مقدار تولید شیر بیشتر می‌شود. بهتر است ۲ تا ۳ دقیقه یا تا زمانی‌که دردی ندارید، شیر خود را بدوشید.
خانم‌هایی که در روند گرفتن شیر از کودک‌شان هستند می‌توانند از همین شیر دوشیده‌شده برای وعده‌ی بعدی شیردهی نوزاد استفاده کنند. استفاده از شیر دوشیده به‌جای شیردهی از سینه سبب می‌شود تا تولید شیر به‌سرعت کاهش پیدا کند.

چگونه کودک را از شیر بگیریم

آرامش کودک را حفظ کنید

شیر مادر چیزی بیشتر از یک منبع تغذیه‌ای است. زمانی‌که کودک دچار استرس یا ترس می‌شود، شیر مادر می‌تواند منبعی برای ایجاد حس آرامش باشد. بسیاری از کودکان درحالی‌که شیر می‌خورند به خواب می‌روند.

موارد زیر کمک می‌کند تا زمانی‌که کودک را از شیر می‌گیرید، حس آرامش را در او ایجاد کنید

  • ارتباط پوستی با کودک را حفظ کنید؛
  • به کودک آرامش دهید؛
  • با کودک بازی کنید، برایش آواز بخوانید و او را بیرون ببرید؛
  • کودک را در آغوش بگیرید و به‌آرامی تکان دهید؛
  • درصورتی‌که کودک دندان درآورده است می‌توانید حلقه‌های لاستیکی مخصوص گاز گرفتن را در فریزر سرد کنید و به کودک بدهید؛
  • شیوه‌ی جدیدی برای خواباندن کودک پیدا کنید تا کودک به‌راحتی به خواب برود.

می‌توانید از افراد دیگر یا مراقب برای آرام‌کردن کودک استفاده کنید. زمانی‌که نوزادان از شیر گرفته می‌شوند، ممکن است به‌شدت تلاش کنند تا از شیر مادر تغذیه کنند. در این مواقع اجازه دهید تا فرد دیگری به کودک غذا دهد یا او را آرام کند؛ این روش می‌تواند به‌طور واضح موجب کاهش استرس مادروپدر شود.
مادران باید در مقابل نوزادی که تمایلی ندارد از شیر گرفته شود صبور باشند. ممکن است در مراحل اولیه‌ی رشد کودک اختلالی ایجاد شود، کودک مضطرب شود، به مادر بچسبد یا بیش‌ازحد معمول گریه کند، اما بعد از گذشت چند هفته، این موضوع بهبود می‌یابد.


چگونه کودک را از شیر بگیریم

توصیه های لازم برای از شیر گرفتن کودک

  • کودک را یکدفعه از شیر نگیرید

زدن چسب زخم و تلخ کردن سر پستان، یا فلفل زدن به آن برای از شیر گرفتن کودک اصلا کار درستی نیست. به این دلیل که این اولین تجربه کودک در رها کردن چیزی است که به آن وابسته است و در روحیه او تاثیر منفی خواهد داشت، بنابراین برای پایان دادن به شیردهی، مادران باید صبر و حوصله فراوانی داشته باشند.

  • به یاد داشته باشید کودکان نباید به طور کامل از شیر گرفته شوند چرا که نیاز به مکیدن در آنها وجود دارد. برخی از مادران در این دوره باعث می شوند فرزندشان در تمام طول عمر خود از مصرف شیر روی گردان و گریزان شود. والدین باید بدانند مکیدن در این سنین نیاز بزرگ و ویژه ای برای کودک محسوب می شود. بنابراین میتوانید استفاده از شیشه شیر را جایگزین شیر مادر کنید.
  • در این دوران، مشورت با پزشک متخصص کودک و پزشک تغذیه بسیار مهم و ضروری است، با به کار بستن دستورات غذایی پزشک متخصص تغذیه، میل به غذا خوردن را در فرزندتان ایجاد یا تقویت کنید.
  • فهمیدن این مطلب برای مادر که آیا کودکش غذا خوردن را پذیرفته یا خیر و به اصطلاح خوش غذا یا بد غذا است، کار دشواری نیست. سعی کنید علایق خوراکی فرزندتان ( مثلا میل به ماکارونی و از این قبیل) را دریابید.
  • شیر را به کودک تعارف نکنید! یادتان باشد برای ارضای نیازهای اولیه کودک ( مثل خوردن، آشامیدن، خوابیدن و دفع کردن) خیلی به کودک یادآوری نکنید. با این اقدام هم او را از انجام این کارها خسته و کلافه می کنید و هم به نوعی عدم مسئولیت پذیری، وابستگی و تنبلی را به کودک آموزش می دهید. چون مثلا کودک با خود می گوید: «من اگه غذا نخورم، مامان هست که به من غذا بدهد. من فقط می خواهم بازی کنم.» و یا این فکر که «اگر من به خودم نرسم کسی هست که به من برسد!» بگذارید کودک تان مسئولیت پذیر تربیت شده و بداند خود فاعل و عامل کارهای خویش است.
  • عده ای از کودکان عادت دارند که حتما قبل از خواب باید شیر بخورند تا به خواب روند. در این مدت 4 الی 6 ماهه، مادر باید این عادت غذایی کودک را تغییر دهد. لالایی گفتن، قصه خواندن، بغل کردن عروسک و استفاده از تکانهای کوچک و گهوارهای، می تواند این عادت غذایی را در کودکان تغییر دهد. 
  • هنگام بغل کردن کودک، با خوشرویی و لبخند به او بگویید که دوستش دارید و به او بازخوردی از «بزرگ شدن» بدهید. مثلا می توانید بگویید : «دخترکم/ پسرکم دیگه بزرگ شده! میخواد با مامان باباش سر یک سفره ( یا میز) غذا بخوره».
  • همزمان با کاهش دادن وعده های شیر کودک، او را بیشتر از گذشته در آغوش بگیرید و مورد مهر و محبت مادری خود قرار دهید تا از این طریق، نیاز عاطفی و روانی تعلق خاطر کودک به مادر در وی ارضاء شود.
  • قبل از اینکه کودک را از شیر بگیرید، به همراه کودک تان به بازار بروید و با سلیقه او، نی های رنگی جذاب برایش تهیه کنید. با استفاده از ملزومات غذا از قبیل سفره های رنگی و عروسکی، قاشق و بشقاب و لیوان عروسکی، آن هم به انتخاب و سلیقه کودک، اشتیاق او را به خوردن، چند برابر کنید. نکته قابل یادآوری در این زمینه، این است که لیوانی را تهیه کنید که کودک بتواند آن را به راحتی در دست بگیرد. (ترجیحا ماگ)
  • برای اینکه کودک بتواند به راحتی با این مسئله کنار بیاید، سعی کنید بیشتر از قبل با او باشید و برایش وقت بگذارید. مثلا با او به پارک رفته و بیشتر با او بازی کنید. برایش شعر بخوانید و قصه بگویید و… زیرا محیط بیرون از خانه باعث می شود تا کودک، کمتر به فکر شیر خوردن بیفتد و در صورت تقاضای آن میتواند از مواد مغذی و مفید جایگزین (شیر گاو یا گوسفند) استفاده کند.
  • از دادن تنقلات و خوراکی های فاقد ارزش خوراکی (هله هوله ها ) به کودکان بپرهیزید.
  • چنانچه که در موارد پیشین اشاره شد، کودک را از شیر خوردن دلزده و بیزار نکنید. برخی از مادران برای از شیر گرفتن کودک خود اطراف سینه را سیاه و ترسناک کرده و یا با مالیدن مواد تلخ که در برخی از موارد، منجر به مسمومیت و بیماری طفل نیز می شود، آتش اشتیاق کودک به مصرف شیر را در وی خاموش میکنند. حال اینکه این اقدام مادر، هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی، سلامت کودک را در معرض خطر قرار می دهد. پس بهتر است با به کارگیری روشهای یاد شده در این مقاله، این فشار روانی را برای فرزند دلبند خود، قابل تحمل کنید.
  • کودکان پس از اینکه از شیر گرفته میشوند، تمایل زیادی به مکیدن انگشتان دست و پا دارند و به پستانک و یا شیشه روی می آورند (به علت وجود غریزه مکیدن در کودکان). به فرزند خود اجازه این کار را بدهید و این نکته را به خاطر داشته باشید که کودک شما در حال پشت سر گذاشتن یک بحران است. اگر چنانچه کودک تمایل زیادی به این کار دارد کمی با او مدارا کنید.
  • در زمانی که کودک در حال سپری کردن فشارهای روحی دیگر از قبیل تولد نوزادی جدید در خانواده، تعویض خانه، رفتن به مهد کودک و … است و یا حتی آسیب جسمی دیده و بیمار است، از شیر گرفتن کودک، فشار روانی مضاعفی را به او تحمیل می کند. لذا از همزمانی این وقایع در کودکان بپرهیزید و مطمئن شوید که کودک، مسئله عاطفی دیگری را تجربه نمیکند.
  • از شیر گرفتن کودک، یکی از بحرانهایی است که کودکان تا قبل از 3 سالگی آن را تجربه میکنند. بهترین توصیه به والدین به ویژه مادران این است که صبور باشند. باید قبول کرد که طفل نیز همانند شخصی بزرگسال که از لحاظ عاطفی ضربه خورده، نیازمند مهر و محبت اطرافیان به ویژه مادر خود است. پس در برابر پرخاشگری های کلامی و بدنی (مثل دشنام دادن و یا گاز گرفتن) کودکان صبور باشید و با ملایمت و روی گشاده با آنان رفتار کنید و بگذارید کودک بیش از پیش، گرمای آغوش شما را حس کند و بدین ترتیب، آسیب کمتری بر روح و روان او وارد شود.
چگونه کودک را از شیر بگیریم

برخی از اصول روان‌شناختی می‌تواند برای از شیر گرفتن کودک، موثر باشد 

 از شیر گرفتن بچه، وقت و صبر می‌خواهد؛ او از زمانی که پا به دنیا گذاشته، در آغوش مادر قرار گرفته و شیر او را خورده است. طبیعی است که به راحتی نمی‌تواند از آن دل بکند. پس بهتر است یک بازه زمانی چند هفته‌ای را برای ترک شیر، برای او در نظر بگیرید. در این دوران باید برنامه‌های ویژه‌ای تدارک ببینید، زیرا بچه‌ها معمولاً پرخاشگر می‌شوند. آرامش خود را حفظ و سعی کنید رفتاری آگاهانه در برابر آن‌ها داشته باشید. اگر قرار باشد با اولین گریه و فریاد دوباره به او شیر بدهید، هیچ وقت موفق نخواهید شد. در این مدت به هیچ عنوان در برابر بهانه های کودک از تنبیه استفاده نکنید.

  •  پیش از آن که کودک را از شیر بگیرید، او را به غذا خوردن و نوشیدن مایعات با لیوان عادت دهید؛ این موضوع باعث می‌شود که برای ترک خوردن شیر مادر مجبور به تحمل سختی‌های غذا خوردن با قاشق و چنگال نشود. برای او سرویس غذاخوری جداگانه‌ای، با طرح‌های کودکانه و رنگ‌های شاد و تند بخرید. به جای لیوان‌های شیشه‌ای که برای بچه‌ها خطرناک است، می‌توانید از قمقمه‌های رنگی پلاستیکی استفاده کنید. این وسایل حواس بچه‌ها را پرت و به دلیل جذابیت‌هایی که دارد، آن‌ها را به خوردن غذا و نوشیدن مایعات تشویق می‌کند.
  • به تدریج فاصله زمانی شیر دادن‌ها را بیشتر کنید؛ صبح‌ها وقتی کودک از خواب بیدار شد به او شیر دهید و نوبت بعدی را تا جایی که امکان دارد به تأخیر بیندازید. در این حالت خود به خود، تعدادی از دفعات شیردهی حذف می‌شود. البته باید این زمان را با خوراکی‌های مقوی و میوه‌ها پُر کنید. اگر گرسنه بماند حتماً باز هم به سراغ شما می‌آید.
  • در برنامه‌های روزانه‌ او تغییرهایی به وجود آورید؛ اگر در تلاش هستید که تغذیه با شیر مادر را تدریجا حذف کنید، زمینه یاد آوری را در زندگی او کاهش دهید؛ تمرکز او را به بازی ها و سر گرمی های جدید، منتقل کنید. در این روش چون از شیر گرفتن آرام آرام است، مشکلات عصبی، روانی و تغییرات هورمونی مادر که در یکباره از شیر گرفتن اتفاق می افتد بوجود نمی آید و کودک نیز دچار ضربه روانی نمی شود. به این ترتیب کودک کم کم علاقه به شیر خوردن را از دست می دهد و ممکن است خودش یکباره آن را کنار بگذارد؛ بنابراین لازم است او را زمان بیشتری خارج از خانه نگه دارید تا در عادت‌های او تغییر ایجاد شود. کودک را بیشتر به خانه پدر و مادربزرگش یا به پارک ببرید. بچه‌ها در این سنین به راحتی با جایگزین‌ها کنار می‌ آیند؛ پس سعی کنید روش‌ها و کارهای مناسبی را برایش در نظر بگیرید.
  • اگر شاغل هستید و کودکتان عادت کرده است که در زمان و مکان خاصی شیر بخورد، باید حواستان به زمان باشد.
  • در ساعت‌های شیردهی سعی کنید خود را مشغول نشان دهید در عوض کمی آب میوه یا یک لیوان شیر را برای نوشیدن در اختیار کودک بگذارید. بهتر است برای این کار نوشیدنی مورد علاقه او را انتخاب کنید تا با رغبت آن را بنوشد. اگر بیشتر اوقات در جای خاصی از خانه به او شیر می‌دادید، سعی کنید دکوراسیون خانه را تغییر دهید. با این کار چیزهایی که او را یاد شیر خوردن می‌اندازد از خاطرش می‌رود.
  • مرتب تکرار کنید که او در حال بزرگ شدن است و باید بعضی از عادت‌هایش را ترک کند. در این حالت کمتر ضربه روحی می‌خورد و روابط مادر و فرزند هم دچار مشکل نمی‌شود.
  •  در روش‌های سنتی، مادران موادی مانند فلفل را به نوک سینه خود می‌زدند تا کودک از خوردن شیر امتناع کند. بعضی از بچه‌ها چنان به شیر مادر وابسته‌اند که حاضرند تندی و تلخی را به جان بخرند اما دست از شیر خوردن برندارند. برای انجام این کار حتماً با متخصص اطفال مشورت کنید. داروهای گیاهی خواص و عوارضی دارند که ممکن است برای کودک شما مضر باشد.
  • سعی نکنید خود را بیمار و سینه‌تان را زخمی نشان دهید با این کار کودک ناراحت می‌شود و ممکن است از وضعیت پیش‌آمده بترسد و وحشت کند. در این حالت نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه موضوع جدیدی به مشکلات خود اضافه کرده‌اید. بچه‌ها در دورانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، وابستگی‌های عاطفی شدیدی پیدا می‌کنند و این رفتار شما به آن‌ها صدمه می‌زند.
  •  از تجارب اطرافیان خود در این زمینه استفاده کنید.
  • زمانی را برای قطع شیردهی انتخاب کنید که حوادث تنش زای دیگری برای کودک در شرف وقوع نباشد . برای نمونه قطع کردن شیر قبل از زمان بازگشت مادر به محل کار ، رفتن به مسافرت و یا همزمانی آن با آموزش کنترل ادرار نباشد.
  • بهتر است اطرافیان مادر ، در خلال دوره از شیرگیری کودک پیشرفت های او را در این کار ، هرچند جزیی باشد ، گوشزد کنند و با این عمل ، به اعتماد به نفس مادر کمک کنند.
  • در هنگام از شیر گرفتن کودک و تا مدتها بعد از آن ، بهتر است مادر با لباس کودک را استحمام کند تا کودک دوباره به شیر خوردن تشویق نشود.
  • می‌دانیم که خوردن شیر مادر برای کودک فقط تامین نیاز غذایی او نیست، بلکه در آغوش مادر بودن، تماس بدنی با او و … بسیاری از نیازهای روحی و عاطفی کودک را نیز ارضاء می‌کند. پس باید توجه داشت که با گرفتن شیر مادر، کودک از نظر عاطفی و روحی دچار کمبود نشود. با او بازی کنید، او را در آغوش بگیرید، از او بخواهید در کارهای خانه به شما کمک کند.
  • بهتر است از روش تدریجی و کم کردن وعده ‌های شیر دهی استفاده کنید تا کودک هم به این ترتیب کم‌ کم با این قضیه کنار بیاید و عادت کند. وعده‌ های قبل از خواب و شبانه آخرین وعده‌ هایی هستند که باید حذف شوند. اگر قرار باشد با اولین گریه و فریاد دوباره به او شیر بدهید، هیچ وقت موفق نخواهید شد.
  • بعضی از کودکان عادت دارند که با شیر خوردن به خواب می ‌روند. برای این کودکان حذف وعده قبل از خواب ممکن است به قیمت بر هم زدن خواب آنها تمام شود. بنابر این بهتر است قبل از حذف وعده قبل از خواب، روشهایی برای آرام کردن و خواباندن کودک قبل از خواب را یاد بگیرید. مثلا خواندن کتاب و بغل کردن یک عروسک نرم و خرس پشمالو یا گوش دادن به آهنگی ملایم و لالایی می ‌توانند روشهای خوبی باشند. با این حال ممکن است بعضی از کودکان با این چیزها هم به خواب نروند و لازم شود از تکانهای ملایم روی پا و گهواره برای خواباندن آنها استفاده کنید.بنابراین سعی کنید آرامش خود را حفظ و رفتاری آگاهانه در برابر آن ‌ها داشته باشید.
  •  از همسرتان کمک بگیرید؛ از او بخواهید وقت بیشتری را با فرزندتان بگذراند. در دورانی که قصد دارید او را از شیر بگیرید، از پدر خانواده بخواهید به او غذا بدهد یا وقت‌هایی که شیر می‌خواهد، او را در آغوش بگیرد و بیرون از خانه ببرد. پدر می‌تواند شب‌ها فرزندتان را بخواباند و در کنار او باشد زیرا بسیاری از بچه‌ها عادت دارند با مکیدن سینه مادر خود به خواب بروند.
  •  ممکن است کودک بعد از مدتی مجددا به سمت سینه مادر گرایش پیدا کرده و احساس نیاز کند این مساله هیچ مشکلی نداشته زیرا کودک به تدریج و با رشد شناختی خود متوجه می‌شود که دیگر این رفتار را تکرار نکند و این ارتباط قطع می‌شود.در چنین مواقعی با روش های مختلف کودک را سرگرم کنید و خیلی زیرکانه سعی کنید توجه او را از کار به سمت دیگری معطوف کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید