تیم چگونه 161 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

کلیه حیواناتی که به عنوان همدم انسان در منزل نگهداری می شوند را حیوانات خانگی به شمار می آورند. حیوانات خانگی را می توان در دو گروه حیوانات خانگی متداول(Traditional Pet)(شامل: سگ، گربه، پرندگان زینتی و ماهیان آکواریومی) و حیوانات خانگی غیر متداول (Exotic pets) (شامل: خرگوش، همستر، لاک پشت، ایگوآنا، انواع مار، موش سوری، میمون، جوجه تیغی،خوکچه هندی،کاسکو،سنجاب و ..) تقسیم نمود.حیوانات خانگی غیر متداول در واقع حیوانات وحشی و یا آزمایشگاهی هستند که به دلیل ظاهر جذاب و یا گاهی متفاوت بودن در منزل نگهداری می شوند. امروزه نگهداری از برخی حیوانات خانگی غیر متداول مانند لاک پشت، خرگوش، جوجه تیغی، همستر و ایگوآنا در ایران و در بیشتر نقاط جهان متداول شده است به گونه ای که اغلب تولید کنندگان محصولات حیوانات خانگی نیز لوازم و خوراکی‌های مخصوص این حیوانات را نیز تولید نموده اند.

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

برای داشتن یک حیوان خانگی امادگی داشته باشید.

  • مشخص کنید که آیا می توانید به اندازه کافی از حیوان خانگی مراقبت کنید. در حالی که حیوانات خانگی، عشق و محبت را به خانه تان می اورند باید گفت که مدیریت آنها همیشه آسان نیست. همه حیوانات خانگی علاوه بر نیازهای خاصی که دارند به پول و عشق نیز نیاز دارند. شما باید مطمئن باشید که نه تنها در همان روزی که ان را میخرید، بلکه در طولانی مدت؛ ان را دوست دارید.
  • بیشتر حیوانات خانگی در طول روز به توجه و نگهداری نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که به اندازه کافی در خانه خواهید بود تا از حیوان خانگی خود مراقبت کنید.
  • اگر بچه دارید، در نظر بگیرید که بچه هایتان کدام حیوان ها را دوست دارند، مثلا ماهی ها و همسترها گزینه ی مناسبی هستند.
  • اگر بخواهید در زندگی خود تغییری را به وجود بیاورید، نباید به فکر خریدن حیوان خانگی باشید.
  • حیوانی را انتخاب کنید که متناسب با سبک زندگی شما باشد. حتی انواع مختلف سگ ها نیز نیازهای مختلفی دارند، بنابراین حتماً حیوان خانگی را انتخاب کنید که متناسب با وسایل شما باشد.
  • قبل از خرید حیوان خانگی تحقیقات کاملی درباره رفتارها و نیازهای حیوانات خانگی مختلف که دوست دارید، انجام دهید.
  • برای خریدن حیوان خانگی، تصمیم درستی بگیرید تا بتوانید حیوان مناسبی را بخرید، نکاتی را باید راجع به حیوان های مختلف در نظر بگیرید.
    سگ ها- اگرچه سگها از نظر نژاد تفاوت زیادی دارند، اما همه سگها به توجه زیاد، زمانی برای ورزش کردن و فضای زیادی برای پرسه زدن نیاز دارند.
  • گربه ها- باهوش و مستقل هستند- اگر بر روی گربه ها نظارت کمتری داشته باشید، خوب هستند، اگرچه هنوز هم به عشق و وقت شما نیاز دارند تا کاری را انجام دهند.
  • همستر، موش صحرایی، سمور و جوندگان، – زندگی کوتاه مدت و به نسبت اقتصادی دارند، جوندگان اولین حیوانات خانگی خوبی هستند. با این حال، اغلب آنها مشام قوی دارند.
  • ماهی – ماهی ها به مراقبت زیادی نیاز دارند، پس زیاد هوس نکنید که ماهی بخرید. به این فکر کنید که داشتن ماهی، مثل داشتن باغی هست که مراقبت زیادی نیاز دارد.
  • مارمولک ها- معمولا نگه داریشان به راحتی هست، معمولا وقتی مریض شوند؛ علائمی را بروز نمیدهند و خب تشخیص دادن ان هم برایمان سخت هست.
  • پرنده ها- پرندگان می توانند فوق العاده کثیف باشند و اغلب صدای زیادی دارند. آنها همچنین به خصوص پرندگان بزرگتر مانند طوطی ها گران و گاهی اوقات دمدمی مزاج هستند.
  • خرگوشها- خرگوش ها اولین حیوانات اهلی هستند که سهم بسزایی در خانواده دارند. با این حال، آنها به راحتی می توانند سر و صدای زیاد و آشفتگی ایجاد کنند.
  • نژاد خود را با دقت انتخاب کنید، به خصوص اگر بچه دارید. این فقط اشتباه هست که بگویید که من سگ میخواهم بدون اینکه در نظر بگیرید که سگ چه مراقبت هایی را میخواهد.
  • بعضی از نژادهای مربوط به سگ ها، خوی وحشی گری دارند و نباید بچه ها با انها ارتباط داشته باشند زیرا باعث ازار و اذیت به بچه ها میشود. پس قبل از اینکه حیوانی را بگیرید، راجع به اینجور مسائل حتما تحقیق کنید.
  • مهم است که حیوان خانگی در محیطی زندگی کند که در آن راحت و ایمن باشد و آنچه را که نیاز دارد، برایش تأمین شود. بعضی از حیوانات بسیار سازگار هستند، مانند گربه ها، که می توانند در محیط هایی از زمین مزرعه تا مراکز شهری با خوشبختی زندگی کنند، در حالی که برخی دیگر نیازهای خاص تری دارند. به عنوان مثال، باید مراتع بسیار زیادی را در اختیار اسب ها قرار داده و جایی را برای پناه دادنشان، اختصاص دهیم.
  • حیواناتی که در خانه پرسه می زنند، محدود به مخازن یا قفس نیستند و به مکانهایی برای خواب نیاز دارند که خارج از تردد عمومی خانوار است، جایی که بتوانند بدون مزاحمت مانند گوشه اتاق، دراز بکشند. اگر حیوان ها شما گربه ای باشد که در داخل خانه تان زندگی میکند، حتما باید برایش مداوما، بستری تمیز را فراهم اورید.
  • نسبت به بودجه خود و توانایی خود در انجام مسئولیت های شغلی واقع بین باشید. برخی از حیوانات اهلی نسبت به سایر حیوانات خانگی گران تر هستند، و شما باید در مورد اینکه آیا توانایی تهیه حیوان خانگی را دارید و اینکه آیا زمان و بلوغ لازم برای رسیدگی به آن را دارید، با خودتان صادق باشید.
  • هزینه های مربوط به حیوانات خانگی شامل تهیه تجهیزات می باشد. بسته به نوع حیوان خانگی، ممکن است به یک جعبه، آکواریوم و شیرها نیاز داشته باشید.
  • هزینه های مداوم مراقبت از حیوان خانگی را فراموش نکنید. شما باید از هزینه های خرید منظم مواد غذایی فاکتور داشته باشید، اما این که آیا می توانید حیوان خانگی خود را برای مراقبت های پیشگیرانه به دامپزشک ببرید (مانند عکس)و نه فقط برای مراقبت های اضطراری. حفاطت از سلامت حیوان خانگی ضروری است، و می تواند بسیار پر هزینه باشد.

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

آموزش تربیت سگ

برای دستیابی به نتایج بهتر در اینکه چگونه سگ را تربیت کنیم باید نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

  • کار را ساده بگیرید و اعتماد به نفس داشته باشید.
  • فرامین ( دستورات ) به سگ ها باید کوتاه باشد نه به صورت جمله.
  • در قبال کار شایسته سگ بلافاصله حیوان را تشویق کنید.
  • صبر و حوصله را از دست ندهید.
  • به ندرت اقدام به تنبیه سگ کنید.
  • سعی کنید که حیوان با تمام افراد خانواده مانوس شود.

جلوگیری از پارس سگ

روش های زیر روی سگ های متفاوتی آزمایش شده و اکثر نتایج مثبت بوده اند.
نکته مهم نحوه کار شما و صبوری است.هر سگ برای یادگیری کارهای جدید نیاز به صبر و مهربانی صاحبش دارد.سگ ها هنگام یادگیری مثل کودکان هستند هر چقدر بیشتر با آن ها تمرین و تکرار کنید نتیجه رضایت بخش تر خواهد بود.

قبل از اینکه به دنبال روش‌هایی برای قطع کردن یا جلوگیری از پارس سگ باشید باید بدانید علت پارس کردن سگ شما چیست؟

با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید مطمئن شوید تمرینات شما نتیجه مثبت خواهند داشت.

  • جلسات تمرین را با شادی و خوشحالی برگزار کنید تا سگ از آن لذت ببرد.
  • هرگز سر سگ داد نزنید،داد زدن نه تنها جلوی پارس سگ را نمی‌گیرد؛بلکه باعث می‌شود او فکر کند شما هم در حال پارس کردن هستید.
  • فقط یکی از متدها را برای جلوگیری از پارس سگ ها استفاده کنید.استفاده از روش‌های مختلف نتیجه ای جز گیج شدن سگ ندارد
  • اگر گاهی اوقات از پارس سگ خود جلوگیری کنید و بقیه اوقات به او اجازه دهید هر چقدر می ‌خواهد واق بزند سگ گیج می شود و نمی تواند تفاوت بین خوب و بد را تشخیص دهد.

شاید باورش برای شما سخت باشد اما دلیل اصلی پارس کردن سگ ها این است که آن ها از این کار لذت می برند.شما باید عوامل تحریک کننده سگ را پیدا کنید و دسترسی او به این عوامل را به حداقل برسانید.
تشویق کردن سگ به واق زدن بی مسئولیتی صاحب را نشان می دهد.اگر سگ شما با دیدن رهگذران شروع به واق زدن می کند باید منظره را بپوشانید.برای مثال می توانید پرده ها را ببندید تا نتواند خیابان را ببیند.اگر سگ شما با دیدن افراد جدید به آنها پارس می کند او را به جای دیگری ببرید.هرگز سگ خود را در هیچ مکانی تنها رها نکنید.
شما می توانید برای جلوگیری از پارس کردن سگ خانگی از تشویقی استفاده کنید.
به سگ خود بگویید واق بزن یا پارس کن بعد از اینکه دو یا سه واق زد؛تکه ای تشویقی جلوی بینی او بگیرید و به محض اینکه برای بو کردن تشویقی ساکت شد بگویید: ساکت.
به این صورت سگ شما با دستور خودتان واق می‌زند و ساکت می شود.
وقتی سگ ساکت شد به او تشویقی بدهید و سرش را نوازش کنید.
یکی از روش های جالب برای جلوگیری از پارس سگ بی حس کردن او نسبت به محرک‌ ها است.
سگ خود را به عاملی که او را برای پارس کردن تحریک می‌کند نزدیک کنید.
تا زمانی که ساکت مانده به او تشویقی بدهید.
به این صورت سگ رابطه بین ساکت ماندن در برابر عوامل تحریک کننده و گرفتن تشویقی را متوجه می‌شود.

تخلیه انرژی سگ

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود سگ رفتار درستی داشته باشد انجام فعالیت بدنی کافی است.وقتی یک سگ خسته است بهتر رفتار می کند.شما باید با توجه به سن،نژاد و شرایط سلامت،سگ خود را به پیاده‌ روی ببرید و با او بازی کنید.برای سگ خود اسباب بازی هایی مثل دندانی تهیه کنید،تا هم جسم و هم فکرش خسته شود.
تخلیه انرژی سگ بر روی سلامت و رفتار او تأثیر مستقیم دارد.
یک سگ خسته یک سگ مطیع و شاد است.
یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از پارس سگ تخلیه کردن انرژی اضافی او می باشد.
البته مراقب باشید هر سگ  توانایی خاصی برای فعالیت دارد.
فعالیت بیش از حد هم برای سگ ها مفید نیست.

جراحی حنجره سگ

استفاده از قلاده شوکر و جراحی حنجره سگ روش های ظالمانه ای است که هرگز نباید از آن ها استفاده کنید.به جای استفاده از این روش های کشنده و غیر انسانی سگ خود را تربیت کنید.
هیچ چیز به اندازه مهربانی و صمیمیت روی رفتار سگ ها تاثیر مثبت نمی‌گذارد.
جراحی حنجره سگ ها نتیجه ای جز مرگ آن ها ندارد.
فراموش نکنید سگ‌ها با پارس کردن احساسات خود مثل شادی،ترس و عصبانیت را نشان می دهند.سگ هایی که حنجره شان را عمل می‌کنند دچار مشکلاتی مثل افسردگی،ناتوانی در بلع غذا و سرفه های شدید می‌شوند.جراحی حنجره سگ باعث مسدود شدن راه عبور هوا و غذا،ایجاد زخم و عفونت و در نهایت مرگ سگ می شود.

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

آموزش نشستن به سگ

آموزش نشستن به سگ ها یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین کارها می باشد.برای آموزش هر کاری به سگ ها ابتدا به حوصله و مهربانی نیاز دارید.سگ ها دقیقا مثل کودکان برای یاد گرفتن هر چیزی نیاز به تمرین و تکرار دارند.

  • برای آموزش نشستن به سگ به آرامی پیش بروید
    سگ ها به ویژه توله ها نمی توانند برای مدت زمان طولانی به موضوع خاصی توجه کنند و حواسشان به سرعت پرت می شود؛بنابراین خیلی مهم است که بین هر تمرین به سگ خود زنگ تفریح بدهید.
  • محیط مناسبی را برای آموزش نشستن به سگ انتخاب کنید
    محیطی که در آن قصد آموزش به سگ را دارید باید به او احساس راحتی بدهد و به گونه‌ای باد که باعث حواس‌ پرتی سگ نشود.برای بهبود عملکرد می توانید به اعضای خانواده توضیح دهید؛که در حال آموزش سگ خود هستید تا باعث برهم خوردن آرامش شما نشوند.
  •  از آموزش نشستن به سگ در محیط بیرون خودداری کنید
    آموزش در محیط بیرون باعث کمتر شدن کنترل شما روی سگ می شود؛زیرا موارد بسیاری برای پرت کردن حواس سگ وجود دارد.همچنین می‌تواند امنیت سگ را به خطر بیندازد.
  • به خلق و خوی سگ توجه کنید
    سگ شما ممکن است در ابتدای تمرین فعال و شاد باشد؛اما در اواسط آموزش به نظر گیج و حواس‌پرت برسد.اگر این اتفاق افتاد بهتر است زمان تمرین را کم کنید؛ مثلاً به جای 10 دقیقه تمرین مداوم 5 دقیقه تمرین کنید.

 استفاده از تشویقی

استفاده از تشویقی یکی از متداول ترین روش ها برای آموزش نشستن به سگ می باشد.شما می توانید از سیب و دیگر خوراکی های مفید برای این کار استفاده کنید..مراقب باشید خوراکی های خطرناکی مثل انگور و شکلات را به عنوان تشویقی به سگ خود ندهید.

برای آموزش نشستن به سگ باید توجه او را جلب کنید

مهم ترین نکته برای آموزش به سگ این است که توجه او به طور کامل به شما جلب شود.رو به روی سگ خود طوری که صورت او به سمت شما باشد بایستید.در این موقعیت سگ کاملا به شما توجه خواهد کرد.

برای آموزش نشستن به سگ تشویقی را به او نشان دهید

با نشان دادن تشویقی به سگ او متوجه می شود که شما یک جایزه در دست دارید.او در این لحظه بسیار کنجکاو خواهد بود که چطور می‌تواند جایزه را از دست شما بگیرد.

 تشویقی را از جلوی بینی سگ به سمت پشت سرش ببرید

او با این کار حرکات دست شما را دنبال خواهد کرد.تشویقی را تا حدی به سرش نزدیک کنید که نتواند با یک پرش آن را از دست شما بگیرد.اگر سگ نشیمنگاهش را کامل روی زمین نگذاشت به آرامی با دست خود او را بنشانید.برای راحت تر شدن آموزش و جلوگیری از عقب رفتن سر سگ بهتر است این کار را در گوشه ای از اتاق انجام دهید.

 به محض اینکه سگ نشست به او بگویید بشین

دقیقا لحظه‌ای که سگ روی زمین نشست به او بگویید بشین و یک تشویقی به او بدهید تا بداند کار درست را انجام داده است.دستور بشین را با حالت قاطع بگویید،لحن قاطع به معنی داد زدن و خشونت نیست.

 به سگ آفرین بگویید و او را تحسین کنید

شما می توانید سر سگ را نوازش کنید و از کلماتی مثل دختر خوب و پسر خوب استفاده کنید.این کار را هر بار که تمرین به خوبی پیش رفت تکرار کنید.

سگ را آزاد کنید

به سگ خود بگویید آزاد یا راحت باش،سپس به عقب بروید.با این کار سگ به سمت شما خواهد آمد.

تمرین را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید

در صورتی که حس کردید سگ خسته شده کمی به او استراحت دهید و از اول شروع کنید.شما باید این آموزش را بین 7 تا 14 روز و روزی 3 الی 4 بار تکرار کنید.

کم کم تشویقی را حذف کنید

بعد از گذشت دو هفته بدون تشویقی و فقط با دستور به سگ خود بگویید بشین.پس از اینکه نشست او را نوازش و تحسین کنید.با این کار سگ بدون تشویقی و فقط با شنیدن کلمه دستوری خواهد نشست.


چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

آموزش دسشویی به سگ

آموزش دستشویی سگ ها مثل آموزش به بچه های کوچک است .زیرا آن ها مثل بچه های کوچک سرعت بالایی در یادگیری دارند .
توانایی نگهداری ادرار و مدفوع در همه آنها تفاوت دارد.
برخی از توله سگ ها در ۸ هفتگی توانایی بسیار بالایی از خود نشان می دهند.
حتی می توانند در چندین ساعت ادرار خود را نگه دارند.بقیه سگ ها ممکن است این توانایی را در سن بالاتر کسب کنند.برای مثال ممکن است یک توله که ۹ هفته سن دارد بتواند به طور کامل ادرارش را کنترل کند.البته ممکن است قطره های کوچکی از ادرار در حین تمرین از او خارج شود.که این موضوع کاملاً طبیعی است.برخی دیگر از توله ها ممکن است توانایی بسیار کمی در این زمینه داشته باشند.حتی تصادفاً روی خودشان ادرار کنند.
توله سگها وقتی از شکم مادرشان بیرون آمدند بلد نبودند ادرارشان را کنترل کنند.آموزش این موضوع کاملاً بر عهده خودتان است.محیط زندگی صاحب یا پرورش دهنده سگ و مادر سگ از مهم‌ترین عوامل یادگیری توله به شمار می روند.بعضی از توله سگ ها بسیار تمیز هستند و به بهداشت شخصی خود اهمیت فراوانی می دهند.برخی دیگر ممکن است در مدفوع خود غلت بزنند.به عنوان صاحبان انسان توله‌سگ‌ها این وظیفه ما است که آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم.تا عضو شادی از خانواده ما شوند و البته این موضوع به نفع خود ما نیز هست.زیرا خانه و محیط تمیز تری خواهیم داشت.

انتخاب محل دسشویی سگ

شما ابتدا باید انتخاب کنید که چه محلی را برای ادرار و مدفوع سگ خود مناسب میدانید.اکثر مردم سگ خود را برای ادرار و مدفوع بیرون میبرند.اما برخی هم این کار را نمیکنند.اگر شما یک حیاط یا بالکن در منزل داشته باشید میتوانید از آن به عنوان محل دستشویی سگ استفاده کنید.مهمترین مرحله انتخاب محل مناسب است ، شما میتوانید حیاط و بالکن یا قسمتی از آپارتمان خود را برای این کار انتخاب کنید.توجه داشته باشید که فقط یکبار میتوانید این انتخاب را انجام دهید.
اگرمحل دستشویی سگ را تغییر دهید او را گیج میکنید و آموزش سخت خواهد شد.اگر شما حیاط را برای دستشویی سگ انتخاب کردید ، در روزهای اول تا زمان یادگیری کامل باید همراه او بروید.در روزهای دیگر همواره مراقب باشید درب منزل بسته باشد تا سگ از طریق حیاط به خیابان نرود.

تعداد دفعات ادرار سگ در روز

به طور کلی سگ های جوان تر و سگ های نژاد کوچک بیشتر از سگ های بالغ و نژاد بزرگ دستشویی میکنند.تعداد دفعات ادرار سگ بالغ به اندازه توله سگ زیاد نیست.توله سگ ها بعد از بیدار شدن از خواب و بلافاصله پس از غذا خوردن دستشویی میکنند.یک سگ سالم به ازای هر پوند از وزن بدنش بین 20 – 10 میلی لیتر دستشویی میکند.به عبارت دیگر هر سگ سالم بزرگسال بین 3 تا 5 مرتبه در روز ادرار میکند.فراموش نکنید این ارقام حدودی هستند و میزان و دفعات ادرار به طور کامل به تغذیه و سلامت سگ بستگی دارد.

استفاده از دسشویی سگ

شما ابتدا باید یک دستشویی مخصوص برای سگ یا توله سگ خود تهیه کنید.دستشویی های سگ انواع مختلفی دارند.برخی ساده هستند و برخی دیگر امکانات جالبی دارند.مثلا درب آنها شیشه ای است یا خود به خود تمیز میشوند.
اندازه ظرف خیلی مهم است با توجه به اندازه سگ اندازه ظرفیت یا سینی ادرار را انتخاب کنید.اندازه آن باید طوری باشد که سگ به راحتی بتواند در آن حرکت کند و به طور کلی راحت باشد.یکی دیگر از نکات قابل توجه ارتفاع ضعف است ارتفاع سینی یا ظرف باید تا حدی کوتاه باشد که سگ به راحتی به آن وارد شود.تا حدی بلند باشد که ادرار و مدفوع سگ از آن خارج از شود.در مرحله بعدی شما باید این ظرف را پر کنید بهتر است.مزایای آنها عبارتند از جذب بالا و رفع بوی نامطبوع.فراموش نکنید پس از هر بار پر شدن ظرف آن را تخلیه کنید.خیلی بهتر است اگر یک سطل زباله جداگانه برای این کار اختصاص دهید.

محل قرار دادن سینی یا ظرف دستشویی سگ

برای انتخاب بهترین مکان چند نکته را به شما آموزش می دهیم :

محل مناسب جایی است که شما نمیتواند آن را ببینید.
سگ ها دوست ندارند موقع دستشویی کردن آنها را نگاه کنید.
ظرف دستشویی را در محلی که ظرف آب و غذای سگ آنجا است نگذارید.
اگر این کار را بکنید هیچ وقت در آن ظرف دستشویی نمی کند.
ظرف باید جایی باشد که سگ قسمت بیشتر زمان خود را آنجا می گذراند.

توجه به احساسات سگ در حین آموزش دستشویی سگ

خیلی مهم است آموزش محل دستشویی برای سگ حس مثبتی داشته باشد.روشهای قدیمی و تنبیه کردن سگ فقط رابطه شما و سگ را خراب خواهد کرد.سگ یا توله سگ را به آرامی و با مهربانی داخل ظرف قرار دهید و بگویید : “دستشویی کن”این عمل را چندین مرتبه و با لبخند تکرار کنید تا سگ یاد بگیرد.بعد از این مرحله بدون دخالت دست و فقط با کلام به او بگویید : “دستشویی کن”
اگر به محل دستشویی رفت خیلی سریع یک تشویقی به او بدهید و او را نوازش کنید و بگویید : “آفرین”
اگر هم کارش را درست انجام نداد نباید او را تنبیه کنید.وقتی در حال آموزش محل دستشویی به سگ هستید از آموزش کارهای دیگر خودداری نمایید تا سگ گیج نشود.

استفاده از قطره آموزش ادرار و پد جاذب

برای آموزش بهتر سگ میتوانید مقداری قطره ادرار سگ را در قسمتهایی از ظرف بریزید.این کار او را تشویق می کند تا در آن محل دستشویی کند.اگر میخواهید سگ شما سر زمان‌های خاص دستشویی کند پس باید سر زمان های مناسب به او غذا بدهید.سگ های بالغ معمولاً قبل از دستشویی کردن زمین را بو می کشند.فراموش نکنید شما به عنوان صاحب سگ وظیفه دارید هر بار ظرف دستشویی سگ را تمیز کنید.زیرا سگ ها خودشان مدفوع را پنهان نمی‌کنند.اگر این کار را نکنید و ظرف را کثیف رها کنید سگ دوباره در آن دستشویی نخواهد کرد.
برای زمانی که خواب هستید یا چند ساعتی که بیرون از منزل و در محل کار خود هستید هم راه حل مناسبی وجود دارد.شما می توانید در این زمانها از پارک سگ استفاده کنید.به این منظور باید از محافظ سگ استفاده کنید.محیط سگ را محدود کنید تا در آن زمان به محل های دیگر خانه نرود.به این صورت که ابتدا چند پد جاذب در پارک قرار می دهید.با گذر زمان تعداد پد ها کمتر و کمتر می شود تا موقعی که فقط یک پد جاذب باقی می ماند.

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

آموزش دستشویی سگ بالغ

اگر سگ شما سن زیادی دارد و توله نیست :نباید از او توقع داشته باشید به سرعت یک توله محل دستشویی را یاد بگیرد.اما سگ های بالغ عضلات قوی تر و قدرت بیشتری دارند.پس بهتر می توانند خودشان را کنترل کنند.برای آموزش دستشویی سگ بالغ با او دقیقاً مثل یک توله سگ رفتار کنید.اگر در کنار سگ خود گربه هم دارید باید ظرف های دستشویی آنها از هم مجزا باشد.هرگز نمی توانید از یک ظرف برای هر دو آنها استفاده کنید.
برای آموزش دستشویی سگ باید ساعت خود را کوک کنید!
توله سگ ها باید هر یک یا دو ساعت یک بار بیرون بروند تا مثانه خود را خالی کنند.
از دیگر نیازهای آنها می‌توان به خوردن غذا نوشیدن آب چرت زدن و تمرین فیزیکی اشاره کرد.به اندازه مثانه کوچک آنها فکر کنید و اینکه چقدر زود بعد از خوردن پر می شود.این موضوع به شما کمک می کند که زمان بیرون رفتن آنها را به خاطر بسپارید.
فراموش نکنید سگ ها علاقه دارند در محلی که قبلا ادرار کرده اند دوباره ادرار کنند .
آنها محل قبلی را بوسیله بینی های فوق قوی خود پیدا میکنند .
شما باید به سگی که در حال آموزش برای ادرار و مدفوع است (هم توله سگ هم سگ بالغ) توجه زیادی داشته باشید.شما نباید اجازه دهید هنگام آموزش دستشویی سگ او در خانه سرگردان شود.یا اینکه بدون مراقبت شما خارج از منزل بازی کند.فراموش نکنید اگر یک سگ بالغ را به خانه آوردید که بلد نبود در جای مخصوصش ادرار کند کافیست با او مثل یک توله سگ رفتار کنید .

  • اگر سگ شما در یادگیری جای ادرار مشکلی دارد ایراد از او نیست ایراد از نحوه آموزش شما است.
  • توله سگ ها برنامه ریزی خیلی ساده و راحتی دارند.
  • آنها به محض بیدار شدن از خواب بعد از خوردن و آشامیدن و بعد از تمرین بدنی ادرار می کنند.
  • خیلی مهم است پس از هر بار ادرار یا مدفوع در جای درست سگ را به خوبی تشویق کنید او را نوازش کنید و یک خوراکی مورد علاقه به او بدهید.
  • این وظیفه صاحب سگ است که با سگ بیرون برود.
  • تا ببیند سگ او چقدر در یادگیری موفق بوده است.

آیا میدانید بزرگترین اشتباه هنگام انجام این آموزش چیست ؟

بد ترین و مخرب ترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که اگر سگ شما تصادفی در جایی اشتباه از ادرار یا مدفوع کرد با او برخورد بدی داشته باشید یا او را تنبیه کنید.در این صورت هرگز موفق نخواهید شد.به عنوان صاحب سگ فراموش نکنید شما و هیچ کس دیگری حق ندارید به بینی سگ ضربه‌ای وارد کنید.بینی سگ ها جزو مهمترین اعضای بدن آنها می باشد و با این کار آثار جسمی و روانی زیادی بر وی خواهید گذاشت.به خاطر داشته باشید مهمترین عامل در یادگیری سگها صبر شما است.کسانی که سگ خود را تنبیه بدنی یا لفظی می‌کنند نه تنها هرگز موفق نمی شوند ، بلکه در آینده یک سگ افسرده پرخاشگر و منزوی را به وجود می آورند.

چگونه از حیوانات خانگی مراقبت کنیم و به آنها آموزش دهیم

نکات آموزش و مراقبت از حیوانات

نکات لازم برای مراقبت از حیوانات

  • برنامه ی منظمی را برای بردن حیوانتان به دامپزشکی در نظر بگیرید. حتما پس از گرفتن حیوان خانگی تان، ان را به دامپزشکی ببرید. دقیقا حیوانات نیز مثل انسانها، به چک اپ نیاز دارند تا قبل از اینکه بیماری شان بدتر شود. با اولین دفعه ای که حیوانتان را به دامپزشکی می برید، متوجه می شوید که هر چند وقت یکبار باید این چک اپ ها را انجام دهید و حیوانتان به چه مواد غذایی و مواد دارویی نیاز دارد.
  • حتما عکسبرداری و واکسیناسیون را در اسرع وقت انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که حیوان خانگی شما دارای کلیه واکسن های مناسب و سایر داروهای پیشگیرانه است که توسط دامپزشک شما پیشنهاد می شود، مانند قرص کرم قلب برای برخی از سگ ها.
  • از دامپزشک خود بپرسید که اگر حیوان خانگی شما بیمار شود، چه علائمی را نشان میدهد.
  • شماره دامپزشک و همچنین تعداد بیمارستان های دامپزشکی را در صورت بروز فوریت های پزشکی داشته باشید
  • دانستن رفتار طبیعی حیوان خانگی شما بسیار مهم است؛ اگر بیمار یا آسیب دیده باشند، غالباً به طور غیرمعمول رفتار می کنند، مانند بیشتر خوابیدن، قطع کردن غذایشان، و غیره. اگر شروع به نشان دادن رفتار عجیب و غریب از خودشان کنند، آنها را برای هرگونه آسیب دیدگی بررسی کنید و مراقب مصرف مواد غذایی و آب خوردنشان باشید. اگر از خوردن و آشامیدن خودداری کنند یا زخمهای واضحی  داشته باشند، آنها را حتما به دامپزشک ببرید.
  • اطمینان حاصل کنید که این عضو جدید از خانواده تان، نیازهای غذایی اش برطرف میشود. ارزان ترین غذایی که برای حیوان خود دارید، حتما برای حیوانتان سالم نیست. مواد غذایی که خودتان مصرف می کنید میتواند سلامت حیوان شما را به مخاطره اندازد. پس تنها غذای مخصوص حیوانات به انها بدهید.
  • در مورد منابع غذایی خوب و اندازه آن از دامپزشک سؤال کنید.
  • غذاهای طبیعی گرچه گران تر هستند اما از غذاهای خشک یا فرآوری شده سالم تر هستند.
  • رژیم غذایی حیوان خانگی خود را با دقت زیرنظر داشته باشید. بسیاری از غذاهایی که برای انسان مفید هستند می توانند برای حیوانات مناسب نباشند و در هنگام مصرفشان بیمار شوند، بنابراین مهم است که در مورد غذاهایی که حیوان خانگی شما نمی تواند بخورد و همچنین غذاهایی که می تواند بخورد، تحقیق کنید.
  • تغذیه بیش از حد به اندازه ی کم غذا دادن مضر است، بنابراین مهم است که حیوان خانگی شما مقدار غذای مورد نیاز خود را بدست آورد و بیش از حد اضافی نباشد. برای بعضی از حیوانات، نیازهای رژیم غذایی با فصل تغییر می کند. به عنوان مثال، اگر اسب یا حیوانات چرایی دیگری دارید، در فصل هایی که چمن کمتر است، اغلب باید برای حیوان خود، یونجه فراهم اورید.
  • به برچسب های مواد غذایی حیوان خانگی نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که مواد غذایی که برای حیوان خود می گیرید، مغذی هست. تحقیق کنید که کدام غذا می تواند به حیوان خانگی شما آسیب برساند.
  • بسیار مهم است که همه حیوانات اهلی از آب کافی برخوردار باشند. حداقل یک بار در روز کاسه های آب را بررسی کنید تا از داشتن آب کافی و عدم تمیز بودن آب و آلودگی آن اطمینان حاصل کنید.
  • حیوان خانگی خود و تمام محوطه های آن را تمیز کنید. این امر، هم شما و هم حیوان خانگی شما را سالم و خوشحال نگه می دارد. حداقل 2 یا 3 هفته یک بار برنامه ای منظم را برای تمیز کردن در نظر بگیرید، حیوانات و فضاهای زندگی شان را تمیز کنید تا از بیماری و بوی بد جلوگیری شود.
  • در نظر بگیرید که آیا حیوان خانگی شما نیاز به نظافت دارد یا خیر. بسیاری از حیوانات تا حد زیادی از خود مراقبت می کنند، و فقط در صورتی که خیلی کثیف شوند، نیاز به تمیز شدن دارند. برخی دیگر، مانند سگهای با موی بلند یا گربه ها، ممکن است نیاز به نظافت منظم داشته باشند.
  • رای حیوانات بزرگتر مثل سگ و گربه، یکسری مراکز بزرگ برای شستشوی حیوانات وجود دارد.
    هر چند روز یکبار، حیوان خود را با برس و مسواک تمیز کنید.
  • برای سگ ها و گربه ها، مطمئن شوید که ناخن های شان را کوتاه نگه داشته اید تا دردناک نشوند.
  • حیوان خود را از سن کوچکی تمیز کنید و حمامشان ببرید تا عادت کنند، حواستان باشد که از برس های نرم استفاده کنید و اگر موهایشان به هم گره خورده باشد، معمولا طول میکشد تا گره هایشان را از هم باز کنید. برس مو و شانه را از مغازه های پت شاپ خریداری نمایید.
  • وقتی که حیوان خود را حمام می کنید، مطمئن شوید که ابی که استفاده می کنید، ولرم هست و مواد شوینده ای که استفاده می کنید، ضد الرژیک هست- خریدن شامپوهای مخصوص همیشه نیاز نیست اما محصولاتی هم که خیلی معطر باشند، ممکن هست برای حیوانات خارش اور باشد.
  • اگر میدانید که برای تمیز کردن حیوان، صلاحیت ندارید، اینکار را حتما به یک ادم حرفه ای بسپارید چون نباید به حیوانتان صدمه ای وارد کنید.
  • اگر حیوانتان نیاز به تمرین دارد، متوجه بشوید که حیوانتان به چه نوع تمرینی نیاز دارد و برای اینکار در برنامه ی روزانه تان وقت بگذارید.
  • برای بعضی حیوانات نیاز است که فضایی امن برایشان به وجود اورید مثل فضایی برای دویدن خرگوشها و مطمئن شوید که اکواریوم ماهی ها انقدری بزرگ هست که بتوانند داخل این محوطه حرکت کنند. اما بعضی از حیوانات به ورزش کردن نیاز دارند.
  • سگها به ورزش بیشتری نیار دارند زیرا باید مرتبا راه بروند. مطمئن باشید که حیوان شما به اندازه ی کافی ورزش میکند و رفتارهای پرخاش گرانه اش کمتر میشود.
  • در مورد مراقبت از حیوان خانگی خود، تحقیق زیادی انجام دهید. در حالی که این مراحل رهنمودهای کلی برای مالکیت حیوانات خانگی است، هر حیوانی مراقبت خاص خودش را دارد و شما باید مطابق با ان پیش بروید. از دوستانی که حیوانات خانگی مشابه دارند، بپرسید یا اینکه از کتابخانه بازدید کرده و در ایننرنت درباره نژاد یا گونه های خود جستجو کنید. هیچ وقت اطلاعاتتان در این زمینه مسلما کامل و جامع نیست.
  • هنگامی که حیوان خانگی خود را به خانه آوردید انعطاف پذیر باشید. حیوانات خانگی شخصیتهایی دارند و خواسته ها و نیازهای مختلفی دارند.
منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید