راحله آقاپور 183 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه قهوه ترک درست کنیم

قهوه ترک به دلیل اینکه با ذائقه ی ما ایرانی ها بسیار هماهنگ است بلافاصله بعد از ابداع در ترکیه وارد فرهنگ ما شد و در کشور ما هم رواج پیدا کرد. قهوه ترک یکی از لذیذترین سوغات در کشور ترکیه است. ترکیه ای ها برای درست کردن قهوه ترک روش خاص و منحصر به فردی دارند. همین سبک خاص آماده کردن قهوه ترک است که این سوغاتی را در جهان محبوب کرده است. زمانی که سخن از قهوه ی ترک به میان می آید منظور روش درست کردن قهوه با سبک ترکیه ای است نه دانه قهوه. قهوه ای که برای قهوه ترک استفاده می شود برشته شده و کاملا پودر شده می باشد. جذوه یا ایبریک که در زبان ما به آن قهوه جوش می گویند یکی از مهم ترین نمادهای قهوه ی ترک می باشد.

طعم اصلی قهوه ترک تلخ است اما برخی از افراد به دلیل غلبه بر طعم تلخی مواد قهوه و عادت نداشتن بر این طعم شکر اضافه می کنند. ما در این مقاله از چگونه هم روش درست کردن قهوه ترک اصل را به شما آموزش می دهیم و هم به شما یاد می دهیم که چگونه با شیرین کردن کمی از تلخی قهوه ترک بکاهید. همه روش ها و نکات در مقاله ی پیش رو گفته شده است. با رعایت تمامی این نکات بهترین قهوه ترک را درست خواهید کرد. درست کردن قهوه ی ترک به چیزی در حدود ده دقیقه زمان احتیاج دارد. پس با ما همراه باشید.


مواد لازم برای درست کردن قهوه ترک

جذوه قهوه جوش
پودر قهوه عربیکای با رست روشن تا متوسط به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری پر
آب سرد به ازای هر نفر یک فنجان
شکر به مقدار لازم
پودر هل یک هشتم قاشق چایخوری

مراحل درست کردن قهوه ترک

مرحله اول درست کردن قهوه ترک

چگونه قهوه ترک درست کنیم

ابتدا باید یک قهوه ی خوب تهیه کنید. نوع قهوه ای که برای درست کردن قهوه ی ترک استفاده می شود قهوه ی عربیکای با رست روشن تا متوسط است. اگر این قهوه را در خانه دارید دقت کنید که زمان زیادی از تهیه آن نگذشته باشد. قهوه ی مانده کیفیت خوبی ندارد و طعم قهوه ترک را عوض می کند. قهوه ای که اسفاده می شود حتما باید به شکل پودر شده( در حد آرد) باشد. در غیر این صورت قهوه ترک شما طعم اصلی خود را از دست خواهد داد.

قهوه ی پودر شده را می توان هم به صورت آماده تهیه کرد و هم دانه های قهوه را آسیاب کرد. در صورتی که از روش دوم برای این کار استفاده می کنید حتما دقت کنید که دانه های قهوه را تا حدی که در حد پودر دربیایند باید آسیاب کنید.


مرحله ی دوم اضافه کردن مواد قهوه ترک

  • برای درست کردن قهوه تلخ در ابتدا به وسیله ای نیاز دارید که در آن قهوه را بجوشانید. ترکیه ای ها به این وسیله «جذوه» یا «ایبریک» می گویند. در فرهنگ ما این وسیله با نام قهوه جوش جا افتاده است.
  • در ابتدا به ازای تعداد نفرات یک فنجان آب سرد را در داخل قوه جوش یا جذوه بریزید. یکی از نکاتی که در این مرحله حتما باید به آن توجه کنید این است که نباید از آب ولرم یا گرم استفاده کنید.  اگر آب تصفیه شده ای در دسترس شما وجود دارد برای آماده کردن قهوه تلخ از آن استفاده کنید.
  • به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری پر پودر قهوه به جذوه اضافه کنید.
چگونه قهوه ترک درست کنیم

بعد از اضافه کردن قهوه اگر اهل خوردن قهوه ی تلخ نیستید و طعم آن را دوست ندارید می توانید کمی شکر اضافه کنید. البته توجه کنید که قهوه ی ترک اساسا مزه ی تلخی دارد و نباید بیش از حد شکر به آن اضافه کرد. زیرا در چنین حالیتی در مزه ی آن دست کاری می شود و قهوه ترک مزه اصلی خود را از دست می دهد.


مرحله سوم کف کردن قهوه ترک

  • حالا قهوه جوش یا جذوه را روی حرارت ملایم قرار دهید. موادی که در قهوه جوش ریخته اید را به آرامی هم بزنید تا به خوبی ترکیب شوند. فقط مجاز به هم زدن قهوه ترک در ابتدای کار هستیم بعد از اینکه آن را مواد را روی حرارت قرار دادیم نباید آن را هم بزنیم.
  • قهوه ترک باید کم کم گرم شود. رمز درست کردن یک قهوه ترک اصیل و خوش طعم نیز در همین جاست. قهوه ترک به زمان احتیاج دارد و باید کم کم عمل بیاید.
  • بالا بردن حرارت قهوه ی ترک شما را زودتر به نقطه ی جوش می رسد. اگر قهوه ی تلخ زودتر از حالت عادی به نقطه ی جوش برسد مزه ی تلخ تری پیدا می کند. پس با گذاشتن قهوه جوش بر روی حرارت ملایم می توان مزه ی طبیعی و لذیذ قهوه ی ترک را حفظ کرد.
  • قهوه ترک شما کم کم به نقطه ی جوش می رسد. در این مرحله قهوه جوش را از روی حرارت بردارید. دمای قهوه ترک در این مرحله باید کمی پایین بیاید.
چگونه قهوه ترک درست کنیم
  • سپس بعد از پایین آمدن دما دوباره آن را روی حرارت بگذارید. توجه کنید که به هیچ وجه نباید قهوه ترک را زمانی که روی حرارت است هم بزنید. حباب ها و کف هایی بر روی قهوه ترک تشکیل می شوند در صورت هم زدن از بین می روند. شما باید کف تشکیل شده بر روی قهوه ترک را برداشته و در فنجانی که برای نوشیدن قهوه انتخاب کرده اید بریزید. برای برداشتن حباب ها می توانید از قاشق استفاده کنید. این کف ها همان فوم قهوه هستند که با برداشتن حباب ها بیشتر می شوند.
  • فراموش نکنید که قهوه ترک را نباید به حال خود بر روی حرارت رها کنید که قل قل کند. این کار طعم اصیل قهوه ترک را از بین می برد. بالای سر قهوه بایستید و نگذارید قهوه ترک به درجه ی جوشیدن برسد. اگر رسید زیر حرارت را خاموش کنید و قهوه را بر روی فومی که قبلا در فنجان ریخته اید بریزید. قهوه باید به آرامی در فنجان ها ریخته شود تا کف قهوه روی سطح آن باقی ماند ه و از بین نرود.

قهوه ترک را چطور بنوشیم؟

نوشیدن قهوه ی ترک به اندازه ی درست کردن آن دارای نکات ریز و قابل توجهیست که در صورت رعایت آن ها می توانید لذت نوشیدن قهوه را چند برابر کنید.

  • برخی از افراد قبل از نوشیدن قهوه ترک عرق نعنا می نوشند.
  • برای اینکه عطر و طعم قهوه ترک را بهتر احساس کنید می توانید آن را با یک لیوان آب خنک بنوشید.
  • قهوه ترک نیاز به زمان دارد تا پودرهایی که درون آن ریخته شده است ته نشین شوند. به همین دلیل نباید آن را بلافاصله نوشید. کمی صبر کنید تا قهوه ته نشین شود و سپس قهوه تان را میل کنید. برخی ها با باقی مانده ی قهوه ته فنجان فال قهوه می گیرند.
  • قهوه ترک را با شیرینی جات می خورند. به خصوص در فرهنگ ترکیه این رسم جا افتاده ای شده که قهوه ی ترک را با شیرینی جاتی مانند باقلوا و ترکیش میل می کنند.
  • قهوه ترک معمولا بعد از غذا نوشیده می شود.

انواع قهوه ترک

قهوه ترک از نظر درجه شیرین بودن چهار درجه دارد. به قهوه ی ترکی که در آن از شکر استفاده نشده است «قهوه ساده» ( اصیل ترین قهوه ترک)، به قهوه ای که در آن از نصف قاشق چای خوری شکر استفاده شده است «شکرلی»، به قهوه ی ترکی که در آن از یک قاشق چای خوری شکر استفاده شده « اورتا شکرلی» و به قهوه ای بیش از یک قاشق شکر داشته باشد« چوخ شکرلی» می گویند.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید