اشکان معروفی 1017 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنیم

طرح کارت اعتباری سهام عدالت به منظور رفع نیز مالی سهامداران سهام عدالت کلید خورده است. سهامداران سهام عدالت با اخد این کارت می‌توانند مبلغی به اندازه حداکثر 60 درصد از ارزش روز سهام عدالت خود را در قالب اعتبار ریالی دریافت کنند. در این مقاله به چند و چون این طرح و روش دریافت کارت اعتباری سهام عدالت خواهیم پرداخت. با ما در سایت چگونه همراه شوید.

کارت اعتباری سهام عدالت چیست و چه افرادی مشمول دریافت آن هستند ؟

کارت اعتباری سهام عدالت وسیله‌ای جهت دریافت اعتبار ریالی برای سهامداران سهام عدالت می‌باشد. البته تنها افرادی که روش آزادسازی غیر مستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب نموده‌اند، مجاز به دریافت این کارت می‌باشند. افرادی که روش مستقیم را انتخاب نموده‌اند به شرطی مجاز به دریافت کارت سهام عدالت هستند که به سهام خود دست نزده باشند. یعنی اگر حتی یک برگه سهم سهام عدالت خود را فروخته باشید، دیگر مجاز به دریافت این کارت نخواهید بود.

چگونه سهام عدالت را آزاد کنیم

طی تصمیمات و اعلام دولت، افرادی که نیاز به پول سهام عدالت خود دارند می‌توانند نیاز مالی خود را بدون فروش سهام عدالت‌شان مرتفع سازند.

در نتیجه سهامداران سهام عدالت مجبور نخواهند شد سهام عدالت‌شان را به فروش بگذارند. بانک‌ها به میزان حداکثر 60 درصد از ارزش ریالی سهام عدالت را در قالب وام بدون بهره مدت دار در اختیار دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت قرار خواهند داد. دارندگان کارت نیز لازم است طی مدت 26 الی 29 روز نسبت به بازپرداخت اعتبار خرج شده اقدام نمایند.

در صورتیکه طی زمان اعلام شده، اعتبار خرج شده به بانک برگردانده نشود، مبلغ مورد نظر به صورت وام با سود 18 درصد و بازپرداخت 3 ساله برای دارندگان کارت سهام عدالت در نظر گرفته می‌شود.

به هر سهامدار سهام عدالت چه مقدار اعتبار تعلق می‌گیرد ؟

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنیم

سهامداران سهام عدالت از نظر مقدار دارایی به دو گروه ذیل تقسیم می‌شوند.

  • سهامداران 500 هزار تومانی سهام عدالت
  • سهامداران 1 میلیون تومانی سهام عدالت

لازم به ذکر است که اکثر سهامداران سهام عدالت در گروه اول یعنی سهامداران 500 هزار تومانی قرار دارند. وام دریافتی این سهامداران مبلغ حداکثر 7 میلیون تومان می‌باشد.

سهامداران یک میلیون تومانی نیز مبلغ حداکثر 14 میلیون تومان را به عنوان وام دریافت خواهند کرد.

در نتیجه یک خانواده سه نفری که در گروه اول قرار دارد، حداکثر 21 میلیون تومان وام و یک خانواده سه نفری در گروه دوم، حداکثر 42 میلیون تومان وام دریافت خواهد کرد.

قوانین بازپرداخت اعتبار برای دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت :

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنیم

همانطور که پیش‌تر گفتیم، اعتبار داده شده در صورتی به عنوان وام بدون بهره حساب می‌شود که مبلغ خرج شده طی مدت 29 روز (در برخی بانک‌ها 26 روز) بازگردانده شود.

در صورت عدم تسویه اعتبار خرج شده در بازه زمانی مشخص شده، اعتبار دریافتی شما به عنوان وام با بهره 18 درصد و بازپرداخت 3 ساله در نظر گرفته می‌شود.

پشتوانه صدور کارت سهام عدالت، سهام سهامداران عدالت می‌باشد. در نتیجه چنانچه اقساط خود را پرداخت نکنید، بانک می‌تواند سهام شما را به دلیل بی توجهی به پرداخت اقساط مصادره کند.

در نتیجه ضروری است تا نسبت به پرداخت اقساط خود توجه لازم را داشته باشید.

مبلغ اقساط سهامدارانی که وام 7 میلیون تومانی دریافت کرده‌اند، ماهانه 230 هزار تومان می‌باشد. این مقدار برای افرادی که وام 14 میلیون تومانی دریافت کرده‌اند نیز ماهانه 460 هزار تومان خواهد بود.

کدام بانک‌ها کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند ؟

در حال حاضر تنها دو بانک ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت را صادر می‌کنند. البته بانک‌های دیگری نیز برای صدور کارت سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند زیر ساخت‌های لازم را فراهم سازند.

کارت اعتباری سهام عدالت به صورت کارت بانکی جداگانه صادر نمی‌شود، بلکه به حساب اصلی شما متصل شده و یا به صورت کارت خرید در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین اعتبار این کارت تنها در فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک شما امکان پذیر می‌باشد.

از آنجایی که تایید اطلاعات شما توسط بانک نیازمند گرفتن تاییده از چند سازمان مختلف می‌باشد، ممکن است فرایند صدور کارت کمی زمان بر شود.

ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت :

برای دریافت کارت سهام عدالت نیازی به آماده کردن مدارک خاصی ندارید. ثبت نام و احراز هویت شما در سامانه سجام، حکم مدارک لازم را دارد. به دلیل شرایط کرونا، مراحل دریافت این کارت تا حد امکان به صورت غیر حضوری تنظیم شده است.

برای دریافت کارت سهام عدالت لازم است تا طبق مراحل زیر پیش بروید. البته ممکن است برخی از مراحل را از قبل انجام داده باشید. به طور کل برای دریافت کارت سهام عدالت می‎‌بایست این مراحل را انجام دهید.

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنیم

راهنمای ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت :

مرحله اول : در مرحله اول لازم است تا در سامانه سجام ثبت نام نمایید. اگر هنوز اقدام به ثبت نام در سجام نکرده‌اید و یا مراحل ثبت نام شما کامل نشده است‌، هرچه سریع‌تر نسبت به تنظیم حساب خود در سجام اقدام نمایید.

مرحله دوم : همانطور که گفته شد در حال حاضر تنها دو بانک ملی و تجارت خدمات مربوط به صدور کارت سهام عدالت را انجام می‌دهند. پس اگر در این بانک‌ها حساب ندارید، لازم است تا نسبت به افتتاح حساب اقدام کنید. همچنین موبایل بانک و اینترنت بانک حساب خود را فعال نمایید.

مرحله سوم : بسته به شیوه نامه منتشر شده بانک خود نسبت به ثبت درخواست کارت سهام عدالت اقدام کنید. این شیوه نامه را می‌توانید از طریق وبسایت رسمی بانک عامل دریافت نمایید. اگر بانک عامل خود را بانک ملی انتخاب کرده‌اید می‌توانید از طریق اپلیکیشن‌های بله، ایوا و شصت بانک ملی اقدام کنید. اگر بانک عامل‌ شما بانک تجارت است، از طریق اپلیکیشن زمرد بانک تجارت اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که این برنامه‌ها را تنها از سایت رسمی بانک عامل دریافت نمایید.

اگر روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب نموده‌اید دیگر نیازی به انجام دادن مرحله بعدی نخواهید داشت. اما اگر روش مستقیم را برای مدیریت دارایی خود انتخاب کرده‌اید و مجاز به دریافت کارت سهام عدالت هستید، باید مرحله زیر را نیز انجام کنید.  

مرحله چهارم : کارگزار ناظر خود را به بانکی که از طریق آن اقدام کرده‌اید، تغییر دهید. در نتیجه بانک می‌تواند مدیریت سهام عدالت شما را در دست بگیرد و سایر مراحل را انجام دهد.

پس از طی مراحل فوق منتظر باشید تا بانک، کارت سهام عدالت شما را صادر کند.

استفاده از کارت اعتباری سهام عدالت :

چگونه کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنیم

طبق بخشنامه‌های صادر شده، نمی‌توان مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت را مستقیما دریافت کرد و یا انتقال داد. اگر کارت خود را از طریق بانک ملی دریافت کرده باشید، اعتبار این کارت را تنها در فروشگاه‌های طرف قرارداد این بانک می‌توانید خرج کنید. اگر هم کارت خود را از طریق بانک تجارت دیافت نموده‌اید، اعتبار خود را می‌توانید در همه فروشگاه‌ها مصرف کنید.

البته ممکن است بخشنامه جدیدی در خصوص نوع مصرف اعتبارات اعلام شود اما در حال حاظر این اعتبار تنها در فروشگاه‌های ذکر شده قابل استفاده است.

جمع بندی :

پیش از اقدام برای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، بررسی کنید که آیا مشمول دریافت این کارت هستید یا نه. همچنین شدیدا پیشنهاد می‌کنیم که قوانین و مقررات بازپرداخت را به خوبی و با دقت مطالعه کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول

وام سهام عدالت به چه کسانی داده میشود؟

به افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده باشند این تسهیلات داده میشود و کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده باشند در صورتی که میتوانند وام سهام عدالت را بگیرند که حتی یک برگه سهم سهام عدالت خود را نفروخته باشند.

برای دریافت وام سهام عدالت به هر بانکی میتوانیم برویم؟

فعلا خیر، تنها دو بانک ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت را صادر میکنند و دیگر بانک ها فعلا اجازه این کار را ندارند.

مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت چه قدر است؟

به اندازه 60 درصد ارزش سهام وام تعلق میگیرد، افرادی که برگه سهام آنها 500 تومنی میباشد 7 میلیون تومان و افرادی که برگه سهام آنها 1 میلیونی میباشد حداکثر 14 میلیون تومان وام تعلق میگرد.

آیا وام سهام عدالت ( کارت اعتباری سهام ) بدون بهره است؟

اگر شما در طی 26 روز در برخی بانک ها تا 29 روز هم فرصت میدهند، پول را برگردانید بهره ای از شما نمیگرند و اگر از تاریخ معین شد بگذرد شما باید وام را در طی سه سال و با نزخ سود 18 درصد بازگردانید.

در صورت پرداخت نکردن قسط های وام سهام ما مصادره میشود؟

بله، در صورتی که شما قسط های بانک را نپردازید، بانک با توجه به این که برگه سهام شما پشتوانه شما در دریافت وام بوده است آن را مصادره میکند.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید