راحله آقاپور 1038 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

همه ما می دانیم که صبح زودبیدار شدن و سحرخیزی یکی از عادت های افراد موفق می باشد. این عادت شاید در ابتدا به نظر ساده بیاید اما زمان عمل که برسد کارها کمی پیچیده تر خواهد شد. به عبارتی تفاوت زیادی بین دانستن و عمل کردن وجود دارد. در این مقاله راهکارهای موثری برای سحرخیزی وجود دارد که بدون شک با عمل کردن به آن ها می توانید صبح زود بیدار شدن را به یکی از عادات همیشگی خود تبدیل کنید. پس با ما در این چگونه همراه باشید:

به مرور زمان عادت زود بیدار شدن و سحرخیزی را در خود شکل دهید

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

هر کاری نیاز به زمان دارد. نمی توان عادت های سازنده و مثبتی مانند صبح زود بلند شدن و سحرخیزی را خیلی اتفاقی پدید آورد. به عبارتی تغییر یک دفعه ای عادت ها کاری غیر ممکن است. به عنوان مثال، اگر فردی هستید که صبح ها ساعت 10 یا 11 از خواب برمی خیزید نمی توانید این عادت را به صورت یک دفعه ای تغییر داده و ساعت شش صبح از خواب بلند شوید. برای این کار نیاز دارید که به خود فرصت دهید.

بدن شما نمی تواند خود را با تغییرات یک دفعه ای هماهنگ کند. به همین دلیل بهتر است در ابتدا برای اینکه بتوانید صبح زود از خواب بلند شوید تنها کمی از عادت های خود را تغییر دهید. اگر 10 صبح از خواب برمی خیزید از فردا ساعت 9 به مدت دو هفته برخیزید و این کار را برای خود به یک عادت تبدیل کنید. زمانی که این عادت مثبت را در خود شکل دادید به مدت دو هفته دیگر ساعت 8:30 از خواب بلند شوید و بعد از آن به همین ترتیب ساعت بلند شدن خود را به شش صبح یا حتی زودتر برسانید.

برنامه منظمی برای ساعات خواب خود داشته باشید

برای اینکه بتوانید برنامه صبح زود بیدار شدن را برای خود عملی سازید باید به قدر کافی بخوابید. بدن شما نیاز به استراحت کافی دارد. زمانی که هر فرد برای استراحت نیاز دارد با فرد دیگر متفاوت می باشد و نمی توان میزان معین و ثابتیی را برای تمامی افراد در نظر گرفت. فردی با هشت ساعت خواب می تواند به حد کافی استراحت کرده و صبح ها شاداب از خواب بلند شود. فردی هم می تواند بدون اینکه حتی کمی احساس خواب آلودگی کند کم تر این میزان را برای استراحت خود اختصاص دهد.

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

این میزان با شناخت بدن هر فرد میسر خواهد شد. سعی کنید بدن خود را به خوبی بشناسید تا ببینی چه به چه میزان تایم خواب شبانه نیاز دارید تا صبح ها زود و سر حال از خواب بلند شوید؟ کیفیت خوابی که در این چند ساعت شبانه روزی دارید بسیار مهم است. این کیفیت خواب شماست که ارتباط مستقیمی با صبح زود بیدار شدن و سحرخیزی شما دارد.

شاید برایتان خیلی اتفاق افتاده باشد که زودتر از هر فرد دیگری به رخت خواب رفته و دیرتر از همه بخوابید. حتی ممکن است شبانه به تعداد دفعات زیادی از خواب بپرید و در حین خواب به این طرف و آن طرف بچرخید. خواب های بد و آشفته ببنید یا اینکه اصلا نتوانید بخوابید. در چنین مواقعی اگر برنامه ی منظمی برای ساعات روزانه ی خود نیز در گرفته و خود را با فعالیت های ورزشی مختلف مانند پیاده درگیر کنید بسیار عملی و کارساز خواهد بود. خود را خسته کنید. چه با ورزش و چه با فعالیت های روزمره دیگر. در چنین حالتی خواب منظم شبانه و به دنبال آن سحرخیزی و صبح زود بیدار شدن خود به سراغ شما خواهد آمد.

محل مناسبی برای خواب داشته باشید

محیطی که در آن به استراحت می پردازید تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت خواب شما و به دنبال آن سحرخیزی و صبح زود بیدار شدن شما خواهد داشت. رنگی که از آن برای رنگامیزی دیوارهای اتاق خواب خود استفاده کرده اید، نوع دکوراسیونی که انتخاب کرده اید، رنگ پرده های اتاق خواب، میزان سر و صدا و … همگی در کیفین خواب تاثیر گذارند. بهتر است رنگ های آرامش بخشی را برای اتاق خواب خود از رنگامیزی دیوارها گرفته تا رنگ وسایل آن انتخاب کنید. همچنین بهتر است دکوراسیون ساده ای را برای اتاق خواب خود انتخاب نمایید تا با آرامش بیشتری به خواب رفته و صبح ها نیز زودتر و در عین حال شاداب تر از قبل خواب بلند شوید.

انگیزه ی خوبی برای زود بیدار شدن داشته باشید

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

دلیل صبح زود بیدار شدن و سحرخیزی شما چیست؟ آیا انگیزه ی قوی پشت این تصمیم خوابیده است و یا صرفا یک تصمیم توخالیست؟ یک مسافرت لذت بخش، آموزش و یادگیری مهارتی خاص که به آن علاقه ی شدیدی دارید، ورزش و پیاده روی در هوای تازه ی اول صبح همگی انگیزه هایی هستند که به شما کمک خواهند کرد با نشاط تر و زودتر از همیشه از خواب برخیزید. حال وضعیتی را تصور کنید که هیچ انگیزه ای پشت صبح زود بیدار شدن نیست؟ چه اتفاقی می افتد؟ آیا می توان به همان اندازه صبح ها زود از خواب بلند شد؟

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

ذهن ما انسان ها به گونه ای طراحی شده است که زمانی که برای هدفی با شور و شوق تر قدم برمی داریم و انگیزه ای قوی برای آن داریم بهتر و بیشتر از قبل ما را همراهی خواهد کرد. زمانی که برنامه ی مشخصی برای زود بیدار شدن داریم و هدف بزرگی پشت سحرخیزی ما وجود داشته باشد، ساعت گوشیمان را برای زنگ زدن تنظیم می کنیم. حتی به اطرافیانمان می سپاریم تا ما را از خواب بیدار کنند که مبادا دیر از خواب بلند شویم. ذهن ما در چنین حالتی بیشتر از قبل ما را برای زود بیدار شدن ترغیب می کند.

محیط اتاق را برای زود بیدار شدن و سحرخیزی آماده کنید

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

تجربیات نشان می دهند محیط پیرامون ما در شکل گیری رفتارهای جدیدمان نقش اساسی را ایفا می کنند. اینکه در اتاق خواب شما کنار تختی که از آن صبح ها بلند می شوید چه چیزی را قرار داده اید در صبح زود بیدار شدن و سحرخیزی شما موثر اند. کنار تخت شما چه چیزی قرار دارد؟ یک میز با ساعت هشدار و قهوه سازی که صبح ها برای نوشیدن چای و قهوه از آن استفاده می کنید؟ لباس گرم و ورزشی که در محل معینی از اتاق خواب شما قرار گرفته است تا صبح ها در هنگام بیدار شدن شما را سر زوق آورده و بیدار کند؟ یا کتابی که روی میز گذاشته اید تا صبح ها بعد از دوش گرفتن با آب ولرم و خنک آن را مطالعه کنید؟

تمام این موارد در این که چگونه، کی و چطور از خواب بلند شوید نقش اساسی را ایفا خواهد کرد. تک تک جزئیاتی که در اتاق خواب شما به کار رفته است ( از رنگ تا انتخاب وسایلی که جلوی چشم می گذارید تا صبح ها اولین چیزی باشد که آن ها را می بینید) در کیفیت بیدار شدن و گذراندن روز شما تاثیر گذارند.

سوالات متداول

چند ساعت باید در روز بخوابیم تا سرحال باشیم ؟

شما باید بین 6 الی 8 ساعت در روز خواب داشته باشید و تایم خواب بین افراد با توجه به سیستم بدنی آنها متفاوت است.

آیا برای اینکه صبح زود از خواب بیدار شویم نیاز به برنامه ریزی داریم؟

بله، شما باید برای خودن برنامه بریزی داشته باشید و کارها را طبق برنامه پیش ببرید و در ساعت معینی بخوابید تا بتوانید صبح هم در ساعت مشخص بیدار شوید.

انگیزه برای بیدار شدن صبح زود را دارید؟

بدون انگیزه هیچ کاری را نمیتوان به خوبی انجام داد و بیدار شدن صبح زود هم بدون انگیره کار بسیار سختی است، پس برای خود انگیزه ایجاد کنید تا این کار برای شما راحت شود.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید