راحله آقاپور 1046 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه یک حسابدار موفق شویم

امروزه حسابداری یکی از رشته های محبوب و پرطرفدار در بین عموم مردم به شمار می رود. هر ساله تعداد زیادی از افراد به دلیل علاقه مندی به حسابداری، در این رشته تحصیل کرده و در آن فارق التحصیل می شود. از خوبی های رشته ی محبوب حساب داری می توان به پرتقاضا بودن و آینده ی کاری بسیار مناسب آن اشاره کرد. بعید است وارد یک شرکت، کارخانه و یا اداره ای شوید و در آنجا حسابدار و یا فرد مرتبط با آن را مشاهده نکنید.

حسابداری چیست و حسابدار به چه کسی می گویند؟

تعاریف متعددی از رشته ی حسابداری وجود دارد. اما آنچه که ملموس است ضرورت وجود این رشته برای هر کسب و کاری می باشد. زبان حسابداری یک زبان مشترک در کل جهان و همه حساب داران است که رابط تمامی بخش ها، مشاغل، فعالیت ها و افراد مختلف در کسب و کارها می باشد. این زبان مشترک به مدیران مجموعه کمک خواهد کرد تا تمامی رویدادهای مربوط به امور مالی و پولی را در قالب استاندارد خاص و یا گزارشات مالی در دست داشته باشند.  یک حسابدار با ارائه ی گزارش های مالی به مدیران و ذینفعان، آن ها را از شرایط اقتصادی کسب و کارشان مطلع می کند.

چگونه یک حسابدار موفق شویم

برای ورود به این رشته ی مهم یک نکته ی اساسی وجود خواهد داشت. شما علاوه بر داشتن انگیزه ای قوی برای ورود به این کار، به وقت کافی نیز نیاز خواهید داشت. رشته ی حسابداری نیاز به گذاشتن وقت مستمر خواهد داشت. این موضوع دقیقا به این معناست که اگر علاقه ی وافری برای ورود به این رشته دارید تمرکز کامل خود را برای کار بگذارید!

چند اصل اساسی برای ورود به رشته ی حسابداری

اگر هنوز در ابتدای آموزش ها هستید، بر روی مهارت های ریاضی، ساماندهی اسناد و میز کار، توانایی تحلیلی، ذهن جست و جو گر، دقت در جزئیات، نظم و تلاش زیاد و استفاده از تکنولوژی های ویژه تمرکز بیشتری داشته باشید تا کاملا بر آن ها مسلط شوید.

مهارت های ریاضی

رشته ی حسابداری بر پایه ی علم ریاضیات است به همین  دلیل لازم است مهارت بالایی در این رشته داشته و کاملا به این زبان مسلط گردید.

چگونه یک حسابدار موفق شویم

ساماندهی اسناد و میز کار

به یاد داشته باشید که هرج و مرج و شلوغی دشمن کار شما برای رسیدگی دقیق تر به محاسبات خواهند بود. به همین دلیل است که یک حسابدار خوب باید مهارت بالایی در سامان دهی اسناد و میزکار داشته باشد.

ذهن جست و گر

یک حسابدار به یک ذهن جستو گر نیاز دارد. چرا که ممکن است در برخی از موارد شرایطی پیش بیاید که حساب ها با یکدیگر مطابقت زیادی نداشته باشند. به همین دلیل یک حسابدار برای این که مشکل به وجود آمده را به راحتی حل نماید به ذهنی پر تلاش و جستو جو گر نیاز خواهد داشت. پرورش چنین طرز فکری شما را به کند وکاو بیشتر و تسلیم نشدن در برابر اعداد و ارقام نادرست دعوت خواهد کرد.

نگرش ریزبینانه

چگونه یک حسابدار موفق شویم

همچنین برای رسیدن به درجه ای از خبرگی در حسابداری باید ذهن خود را طوری تربیت کنید که به صورت ریزبینانه و یا به عبارتی تیزبینانه به اعداد و ارقام بنگرد. در حسابداری جابه جایی و نادیده گرفتن حتی نقطه ای از اعشار کاملا بی معناست. کوچک ترین اشتباه به معنای پدید آمدن فاجعه ای بزرگ است. پس از همان ابتدای راه ذهن خود را به گونه ای تربیت دهید که به تمام اتفاقات پیرامون خود به ریزبینانه ترین صورت ممکن بنگرد.

مهارت کار با کامپیوتر

مهارت کار کردن با کامپیوتر نه تنها در رشته ی حسابداری بلکه در تمامی مشاغل امری ضروری به شمار می آید. البته نقش این مهارت در رشته ی مهمی مانند حسابداری بسیار پررنگ تر از سایر مشاغل و رشته های دیگر می باشد. یک حسابدار به صورت روزانه با حجم بالایی از اطلاعات سرو کار دارد. پردازش این اطلاعات تنها به وسیله ی کامپیوتر و نرم افزارهای موجود در آن قابل مدیریت می باشند. مهارت بالا در کار کردن با کامپیوتر این امکان را در اخیار شما قرار خواهد داد که به راحتی بتوانید با نرم افزارهای حسابداری کار کرده و نظم بیشتری را در کار خود به وجود آورید.

چگونه یک حسابدار موفق شویم

مهارت ارتباطی

تقویت بخش مهارت های ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا رابطه ی خوبی را با سایر حسابداران، مدیران مالی و سایر حسابداران داشته باشید. در واقع بخش دوم مسئولیت های یک حساب دار مربوط به بخش مهارت های ارتباطی او با دیگران می باشد. به عبارتی قدم دوم تهیه گزارش های مالی، ارائه ی آن ها به مدیران مجموعه می باشد. به همین دلیل، به عنوان یک حسابدار این انتظار از شما می رود که یک سخنور و راوی خوبی باشید تا بتوانید ایده های خوبی را با مناسب ترین طرز بیان در اختیار دیگران بگذارید.

چگونه با رئیس خود ارتباط بهتری داشته باشیم

برای موفقید در هرکاری مهارت ارتباطی بسیار مهم است

آگاهی از تجارت

یک حسابدار باید بتواند این طرز فکر را در خود پدید آورد که به صورت چند بعدی به موضوعات بنگرد. اینکه تنها به کارهای حساب و کتاب یک شرکت و اداره ای رسیدگی کنیم امری مهم است؛ اما برای اینکه بتوانیم مسائل تاثیر گذار بر روی کسب و کار را هم بررسی کرده و طبق شرایط ایده های مناسبی را ارائه نماییم، بحثی جداگانه است. به همین دلیل، یک حسابدار علاوه بر علم به رشته ی حسابداری، باید درباره ی تجارت و مسائل تاثیر گذار بر روی کسب و کار نیز آگاهی لازم را داشته باشد.

چگونه یک حسابدار موفق شویم

صداقت

یک حسابدار مسئولیت بزرگی به نام امانت داری در قبال تمام سهام داران و اطلاعات مالی مربوط به آن ها را بر عهده دارد. به همین دلیل برای این که یک حسابدار موفقی شوید لازم است امانت دار خوبی هم باشید. در غیر این صورت با خطر بسیار بزرگی رو به رو خواهید شد. مردم، دولت و مشاغل زمانی به حسابداران اعتماد کامل خواهند داشت که یقین داشته باشند آن ها دنبال منافع ذینفعان خود هستند.

چگونه اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم

اعتماد به نفس خود را برای موفقیت بیشتر بالا ببرید

انعطاف پذیری و سازگاری

قبل از اینکه پا در عرصه ی حسابداری بگذارید باید به این نکته توجه لازم را داشته باشید که این رشته مدام در حال پیشرفت است. سازگاری و مطابقت دادن خود با این پیشرفت ها، از ملزومات کاری یک حسابدار می باشد. یک حساب دار خبره به یادگیری ترفند های جدیدی مطابق با رشته ی خود نیاز دارد.

چگونه یک حسابدار موفق شویم

رهبری

اگر از یک ذهن خلاقی بهره مند هستید توانایی این را هم دارید که در محیط کار خود بدرخشید. خلاقیت این امکان را در دسترس شما قرار می دهد که موقعیت های مختلف را مطابق با بهترین شرایط رهبری کنید. بهترین ایده ها را به کارفرمایان خود بدهید و از این جهت بر کارهای خود مسلط گردید. در چنین شرایطی به طور حتم از توجه و احترام کارفرایان خود برخورداری خواهید شد. در رشته ی حسابداری، تفکرات استراتژیک و برنامه ریزی طولانی مدت نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در صورت داشتن مهارت خلاقیت و رهبری هر چه بهتر شرایط می توانید به راحتی از عهده ی تمامی این کارها نیز برآیید.

تیم خود را به طور موثر مدیریت کنیم

باید برای موفقید تیمی که داریم را به بهترین شکل مدیرت کنیم

در پایان

امروزه رشته ی حسابداری ابعاد مختلفی از موضوعات متعدد را در خود جای داده است. به همین دلیل افرادی که گرایش عمیقی به سمت این رشته دارند باید در خود مهارت های زیادی را پرورش دهند تا بتوانند با تمامی شرایط پیرامون خود به راحتی ارتباط برقرار کرده و آن را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. مدیریت خوب مالی شرکت ها و ادارات مختلف لازمه ی دسترسی به مهارت هایی چون تسلط به کامپیوتر، مهارت های ارتباطی، مهارت دقت در جزئیات، مهارت سازماندهی استاد و میز کار و … می باشد که در این مقاله به به استحضار شما دوستان رساندیم.

با مطالعه ی دقیق این مقاله و پرورش گام به گام مهارت های نام برده شده در آن می توانید ابعاد مختلفی از مهارت های لازم برای رشته ی حسابداری را در خود تقویت کرده و در نهایت به یک حسابدار موفق تبدیل شوید. تنها کافیست مقاله ی پیش رو را به دقت مطالعه و روی تک تک تمرکز لازم را داشته باشید.

شاید بپرسید
آیا حسابداری از کار های پر تقاضا است؟

بله، بعید است وارد یک شرکت، کارخانه و یا اداره ای شوید و در آنجا حسابدار و یا فرد مرتبط با آن را مشاهده نکنید، از این رو میتواند حسابداری را یکی از شغل های پرتقاضا دانست.

کار حساب دار چگونه است؟

یک حسابدار با ارائه ی گزارش های مالی به مدیران و ذینفعان، آن ها را از شرایط اقتصادی کسب و کارشان مطلع می کند.

لازمه حساب دار موفق شدن در چیست؟

برای اینکه یک حسابدار موفق شوید باید به مهارت های ریاضی، ساماندهی اسناد و میز کار، توانایی تحلیلی، ذهن جست و جو گر، دقت در جزئیات مسلط باشید.

آیا هر کسی میتواند حسابداری را یاد بگیرد؟

برای حسابدار شدن مانند دیگر کار ها نیاز است به حسابدار علاقمند باشید و برای یادگیری تلاش مستمر کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید