راحله آقاپور 220 روز پیش بدون دیدگاه

پیشگیری از ابتلا به ویروس دلتای هندی و راه های درمان

ویروس دلتای هندی ورژن جدید و جهش یافته ویروس کروناست. این ویروس به تازگی بسیاری از کشورهای جهان را گرفتار خود کرده است. منشا این ویروس جهش یافته ایالت مهاراشترای هند می باشد. سازمان جهانی بهداشت کرونای هندی را هم مانند دیگر ویروس های جهش یافته که تاکنون با شماری از آن ها مواجه شده بوده ایم در دسته ی دلتا یعنی «نگران کننده» طبقه بندی کرده است.

از زمان پدید آمدن ویروس کرونا و مواجه شدن گروه های انسانی به بیماری کرونا جهش های زیادی بر روی این ویروس اتفاق افتاده است. برخی از این جهش ها موثرتر و برخی کم اثر تر بوده اند. تاثیر گذاری ویروس کرونا آن زمان اهمیت زیادی پیدا می کند که ما متوجه این موضوع باشیم که ویروس های تاثیر پذیرتر راحت تر به سلول های انسانی می چسبند و فرد را به بیماری دچار می کنند.

ویروس هایی که تاثیرپذیری بالایی دارند مسری تر و در برابر واکس کرونا پایدار تر نیز هستند. مقاومت ویروس های جهش یافته جدید به نام ویروس دلتای هندی نیز در برابر واکسن کرونا به همین صورت است. این ویروس پایداری خاصی را در برابر واکسن محافظت کرونا از خود نشان داده و حتی ممکن است تاثیر زیادی از آن نگیرد. برای آشنا شدن بیشتر با ویروس دلتای هندی و چگونگی مراقبت ها در برابر این ویروس ما را در چگونه همراهی کنید.

میزان شیوع ویروس دلتای کرونا تا چه میزان می باشد؟

تاکنون ویروس دلتای کرونای هندی در بیش از هشتاد کشور جهان شیوع پیدا کرده است. البته این میزان به صورت ثابت باقی نمانده و دائما در حال گسترش است. بیشتر آمار ثبت شده برای کشور بریتانیا بوده است. آمار گزارش شده از این کشور بیان کننده این مورد است که در بریتانیا چهل و شش هزار مورد به این ویروس مبتلا شده اند. هند، آمریکا و آلمان نیز در لیست بعدی کشورهایی قرار دارند که این ویروس در ان ها شایع است.

پیشگیری از ابتلا به ویروس دلتای هندی و راه های درمان

مسری بودن ویروس کرونای دلتای هندی

هنوز تحقیقات ثابت شده ای در خصوص مسری بودن ویروس کرونای دلتای هندی وجود ندارد. اما گزارش های به ثبت رسیده شده حاکی از آن اند که ویروس های واریانت سرایت پذیری بالایی داشته و راحت تر به بدن انسان وارد می شوند. از این رو ولتاهای هندی نسبت به ویروس انگلیسی کرونا خطرناک تر بوده و باید مراقبت بیشتری در برابر آن ها صورت پذیرد. گورداسانی اپیدمی شناس دانشگاه کوئین مری نیز این موضع را که تایید کرده است که نوع دلتای هندی ویروس کرونا سریع تر از نوع آلفا گسترش پیدا می کنند.

نگرانی در مورد خطرناک بودن این ویروس ها زمانی زیاد می شود که ما به حقیقتی مانند این که دلتاهای هندی سریع تر از نوع اولیه ویروس کرونا به بدن انسان سرایت می کنند دست پیدا می کنیم. حتی قدرت سرایت در این ویروس ها سه برابر بیشتر از سایر ویروس های جهش یافته ویروس« سارس کوو دو» می باشد.

ثبت نام واکسن کرونا در ایران

آیا واکسن های موجود در برابر ویروس دلتای هندی جواب گو هستند؟

واکنس های موجود در برابر نوع اولیه ویروس کرونا و آلفا  اثربخشی لازم را خواهند داشت. اما در مورد نوع جهش یافته ویروس کرونا و دلتا نمی توان این موضوع را با اطمینان گفت. به نظر می رسد قدرت این ویروس قوی تر بوده و تاثیر پذیری کم تری در مقابل واکسن هایی چون بایون تک- فایزر و همچنین استرازنکا داشته باشد. این موضوع بدین معنا نیست که میزان تاثیر پذیری واکسن ها به صفر برسد. فردی که هر دو دوز واکسن بایون تک و استرازنکا را زده باشد از شدت بیماری او کاسته می شود. همچنین نیاز فرد به بستری شدن در بیمارستان را به حداقل ممکن خواهد رسید.

واکسن هایی که در مقابل این بیماری زده می شوند هر یک میزان تاثیر گذاری متفاوتی دارند. همچنین تاثیر گذاری آن ها بعد از زدن دوز اول و دوم متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، فردی که دوز اول واکسن بایون تک- فایزر را می زند تا نود و چهار درصد در مقابل بیماری و محافظت می شود. این واکسن در دوز دوم نود و شش در صد از میزان بستری شدن در بیمارستان را می کاهد.

فردی که واکسن استرازنکا را برای محافظت خود در برابر ویروس کرونا می زند می تواند بدن خود را تا هفتاد و یک درصد ایمن نگه دارد. این رقم مربوط به دوز اول واکسن می باشد. در صورتی که دوز دوم واکسن زده شود فرد به طور کامل تا نود و چهار درصد در برابر ویروس ایمن می شود. همچنین تزریق این واکسن ها از بروز علائم مربوط به ویروس دلتای هندی جلوگیری خواهد کرد.

پیشگیری از ابتلا به ویروس دلتای هندی و راه های درمان

علائم ابتلا به ویروس کرونای هندی

ویروس کرونای دلتای هندی می تواند علائم مختلفی را در بدن هر فرد داشته باشد. از آن جا که سیستم ایمنی بدن هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است نمی توان انتظار داشت که همه ی افراد نوع یکسانی از علائم را بروز دهند. همچنین سن و سال نیز در چگونگی بروز علائم مختلف تاثیر گذار خواهد بود. علائم کلی ابتلا شدن به ویروس کرونای هندی شامل موارد زیر میباشد:

  • سر درد
  • خشکی گلو
  • آب ریزش بینی
  • تب شدید
  • سرفه شدید

نوع دلتای ویروس های کرونای هندی در گروه های جوان اغلب به شکل های متفاوتی نمود پیدا کرده و علائم خود را نشان می دهند. این گروه از جمعیت به دلیل بالا بودن سیستم ایمنیشان غالبا علائم شدیدی را در بدن خود تجربه نمی کنند. اما چیزی که به نظر خطر ناک می آید این که به دلیل ساده بودن علائم این ویروس( مانند علائم سرماخوردگی) بسیاری آن را بی اهمیت دانسته و حساسیت زیادی در مقابل این علائم از خود نشان نداده و خود را قرنطینه نمی کنند. قرنطینه نشدن فرد در صورت مبتلا شدن به کرونای دلتای هندی بسیار خطرناک است. چرا که یکی از مهم ترین ویژگی های این ویروس سرایت بسیار آسان می باشد.

راه های پیشگیری و درمان ویروس کرونا

محافظت در برابر ویروس کرونای دلتای هندی

ویروس دلتای هندی نیز ظاهرا دارای همان ویژگی های نوع اولیه ویروس کرونا می باشد. تفاوت این دو ویروس جهش هاییست که در نوع جدید ویروس کرونا رخ داده است. ولی در اصل و ماهیت یکسان این دو ویروس هیچ شبه ای وجود ندارد. از این رو می توان همان مراقبت هایی که در مرحله اول پدید آمدن ویروس های اولیه کرونا به مردم سطح جهان هشدار داده می شد هم اکنون در مورد ویروس های دلتا پیشنهاد می شود.

مراقبت های بهداشتی، رعایت فاصله ی اجتماعی، شستن مرتب دست ها، استفاده از ماسک ها در فضاهای عمومی و … از جمله مراقبت هایی اند که در برابر ویروس دلتای هندی از ما محافظت خواهند کرد. علاوه بر این، لازم است تا جای ممکن از رفتن به مکان ها و مناطقی که در آن ویروس جدید کرونای هندی شایع است پرهیز شود. همچنین در صورتی که مسافرت بسیار ضروری برایتان پیش آمد بعد از برگشت حتما خود را قرنطینه نمایید.

سوالات متداول

شدت انتقال ویروس دلتای هندی نسب به سایر ویروس های کرونا چگونه است؟

ویروس کرونای جهش یافته دلتای هندی نسب به سایر ویروس ها از سرعت انتقال بالایی برخوردار است و همین باعث نگرانی و افزایش آسیب پذیریی این ویروش جهش یافته جدید شده است.

آیا واکسن های موجود برای کرونا در مقابل ویروس دلتای هندی اثر بخش هستند؟

این موضوع را با اطمینان نمیتوان گفت که واکسن بر این ویروس جهش یافته جدید اثر بخشی ندارد ولی از آنجایی که این ویروس جهش یافته نسبت به ویروس های قبلی قوی تر است اثر بخشی واکسن هم نیز کمتر است.

آیا راه های پیشگیری ویروس جهش یافته دلتای هندی با ویروس های دیگه کرونا یکسان است؟

بله، شما برای پیشگیری از ویروس هندی باید زدن ماسک، فاصله اجتماعی، شستشوی مرتب دست ها و مراقبت های بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید