نسیم خدابنده 189 روز پیش 1 دیدگاه

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

بگذارید عشق واقعی در همه جهان شما ریشه بدواند. طوری که دیگر خلاصی از آن ممکن نباشد. جهان هستی بر پایه عشق بنا شده است و این تنها محدود به عشقی که بین زن و مرد جاریست، نخواهد بود. بااین‌حال موضوع بحث ما شروع یک رابطه سالم و صحیح عاشقانه است که بین دو نفر اتفاق می‌افتد.

همیشه آغاز راه دشوار است. اگر شما برای اولین‌بار در زندگی خود می‌خواهید یک رابطه را آغاز کنید یا اگر پس از گذشت از یک رابطه نافرجام قصد دارید یک‌بار دیگر به خودتان و فردی که مدنظر دارید برای شروع رابطه عاشقانه فرصتی بدهید، این مقاله برای شماست.

 در ابتدا باید بگوییم که خوشحالیم برای انجام این کار به دنبال اطلاعاتی مفید هستید و اصطلاحا بی‌گدار به آب نمی‌زنید. امیدواریم در ادامه با ارائه این اطلاعات گامی در جهت کمک به شما برای رسیدن به پاسخ سوال‌هایتان برداریم.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

شروع رابطه عاشقانه و کارهایی که باید قبل از آن انجام داد

گاهی احساساتی زودگذر و هیجانی با عشق اشتباه گرفته می‌شوند و ممکن است در صورت ادامه دادن آن‌ها آسیب بزرگی به شما وارد شود. اکثر افراد در روزهای اول رابطه بیشتر درگیر مسائل احساسی و هیجانی هستند و همین موضوع باعث می‌شود که منطق آن‌ها در تصمیمی که می‌گیرند،دخیل نباشد و همچنین ممکن است در تصمیم‌گیری دچار اشتباه شوند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع جدی هر رابطه این کارها را تا حد ممکن انجام دهید:

  • نیازهای خود را بشناسید؛
  • هدف خود را از برقراری این ارتباط مشخص کنید؛
  • نقاط ضعف و قوت خود را مرور کنید،
  • از ایجاد رابطه و آشنایی با غریبه‌ها نترسید؛
  • اعتمادبه‌نفس داشته باشید؛
  • از ترس تنهاماندن وارد هر رابطه‌ای نشوید؛
  • خصوصیات فرد ایده‌ا‌ل خود را بنویسید (این خصوصیات ممکن است جنبه اخلاقی، ظاهری، موقعیتی یا مالی و … باشند) و در انتخاب خود آن‌ها را لحاظ کنید.
  • و غیره

توجه داشته باشید درصورتی‌که برای نوشتن لیستی که گفته شد خیلی ایده‌ال گرا عمل کنید، ممکن است هر فردی که به زندگی شما وارد می‌شود، با فرد ایده‌ال شما فاصله زیادی داشته باشد. در نتیجه این کار را با دیدی منطقی انجام دهید و نکاتی که در فرد ممکن است باعث آزار شما شوند را بیشتر مدنظر قرار دهید.

روابط گذشته را رها کنید، از فکرکردن به گذشته دست بردارید

آیا هنوز در روابط گذشته خود گیر کرده‌اید؟ بگذارید با شما روراست باشیم اگر هنوز به پشت سر خود نگاه می‌کنید و نگران رابطه ازدست‌رفته گذشته خود هستید و بدتر از آن اگر هنوز برای برگشتن به رابطه قبلی خود امیدوارید و احساسات و خاطراتتان را در گذشته رها نکرده‌اید، باید بگوییم که با شروع رابطه عاشقانه جدید صدمه بزرگی به خود و فرد مقابلتان خواهید زد. قبل از شروع رابطه جدید هرچه از روابط گذشته برجای‌مانده است را دور بریزید.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

محتاط باشید؛ اما از یک شروع جدید نترسید

اکثر افرادی که در روابط قبلی خود به بن‌بست خورده‌اند یا اصطلاحا قربانی رابطه شده‌اند، ممکن است نسبت به همه بدبین شده باشند و ترجیح دهند که دیگر هیچ رابطه‌ای را آغاز نکنند. درست است که پس از بیرون آمدن از یک رابطه باید مدتی به خود زمان دهید که احساسات خدشه‌دار شده شما ترمیم شوند، اما اینکه برای همیشه دورتادور خود را حصار بکشید و به کسی اجازه ورود به زندگیتان را ندهید، به‌هیچ‌عنوان عاقلانه نخواهد بود.

زمانی که حس کردید آمادگی‌اش را دارید، باید ببینید که ایراد رابطه یا روابط قبلی شما در چه چیزهایی بوده که باعث شده است شما رابطه موفقی نداشته باشید و با آن فرد یا افراد به مشکل بخورید. بهتر است با کمک‌گرفتن از مشاور این مسئله را ریشه‌یابی کنید و درصورتی‌که ایراد کار در رفتار شما باشد، آن را در خود اصلاح کنید. زیرا باید یک‌جایی خود را از این چرخه معیوب و تکراری که در آن گیر افتاده‌اید، به‌وسیله کسب آگاهی بیشتر و خودشناسی نجات دهید.

قبل از شروع رابطه این سوال‌ها را از خود بپرسید

برای شروع رابطه عاشقانه لازم است سوال‌هایی را برای شناخت هرچه بیشتر خود طرح کنید و با پاسخ به آن‌ها با ذهنی شفاف برای شروع رابطه اقدام کنید.

  • قرار است من در این رابطه چه وظایفی داشته باشم؟
  • انتظار دارم فرد مقابلم چه کارهایی را برای من انجام دهد؟
  • ویژگی بارز فردی که من می‌خواهم چیست؟
  • آیا در حال حاضر آمادگی شروع یک رابطه را دارم؟
  • قرار است این رابطه را به چه هدفی ایجاد کنم؟
  • چگونه می توانم رابطه ای سالم و موفق داشته باشم؟
  • عشق قرار است چه تحولی در زندگی من ایجاد کند؟
  • و غیره

حتما با خود روراست باشید و پیشنهاد می‌کنیم پاسخ این سوالات را برای خود یادداشت کنید. در صورتی که جایی نیاز به کمک داشتید، حتما از مشاور کمک بگیرید.

مراحل ایجاد یک رابطه عاشقانه از لحاظ روانشناسی

روانشناسان شروع رابطه عاشقانه زا در مراحلی دسته بندی کرده اند. این مراحل عبارتند از:

  • انتخاب فرد مناسب: شما بر اساس یک اتفاق، دیداری ناگهانی یا از طریق فردی دیگر باهم آشنا می‌شوید و به‌واسطه جذابیت‌های ظاهری و فیزیکی، عقیده‌ای و… در این مرحله تصمیم می‌گیرید با هم گفت‌و‌گو و دیدار داشته باشید.
  • تلاش برای شناخت صحیح و کامل فرد: این مرحله پس از مرحله بعدی برای دستیابی به شناختی نسبی از هر دو طرف انجام می‌شود و بهتر است که در این مرحله با حواس جمع و دقت زیاد، رفتار و افکاری که شخص مقابل به زبان می‌آورد را بررسی کنید.
  • پذیرش فرد با شناختی که از او به دست آورده‌اید: این مرحله زمانی استکه شناخت در حد نیاز انجام شده است و شما تصمیم به باهم بودن و شروع رابطه عاشقانه گرفته‌اید. ورود به چنین مرحله‌ای به این معنی است که شما آن فرد را با همه ویژگی‌های خوب و بدی که دارد، پذیرفته‌اید.
  • تعهد و سازگاری: ادامه رابطه در این مرحله پیش خواهد رفت و تعهد و سازگاری دو عنصر بسیار مهم در رابطه عاشقانه به شمار می‌روند.
چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

ویژگی‌های رابطه عاشقانه سالم

شروع هر رابطه به رابطه‌ای عاشقانه سالم مبدل نخواهد شد. این امر با مسئولیت‌پذیری کامل شما و فردی که انتخاب کرده‌اید در برابر اصول یک رابطه سالم اتفاق می‌افتد. بعضی از این اصول عبارتند از:

  • احترام
  • صداقت
  • تعهد
  • محبت بی‌قیدوشرط
  • پذیرش
  • اعتماد
  • مسئولیت‌پذیری متقابل
  • و غیره

این موارد به همراه یک سری قواعد دیگر نقش مهمی را در روابط ایفا می‌کنند. به‌طوری‌که اگر در هر یک از این موارد دچار نقص باشید یا مرتکب اشتباهی شوید، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به رابطه خود وارد کنید.

مواردی که برای شروع و ادامه یک رابطه باید انجام دهید

درصورتی‌که فرد موردنظر خود را انتخاب کردید، برای این‌که وارد یک رابطه شوید و آن را قدم‌به‌قدم به سمت شروع رابطه عاشقانه پیش ببرید، باید به نکات زیر کاملا توجه کنید و آن‌ها را به کار بگیرید.

از رابطه استقبال کنید

شاید به دلیل تردیدی که برای شروع رابطه دارید، این حس را به فرد مقابلتان منتقل کنید که در مورد انتخاب او مطمئن نیستید و یک شخص نامطمئن که گویی هنوز شناختی بر روحیات و نیازهای خود ندارد، هرگز نمی‌تواند به‌اندازه کافی جذاب به نظر برسد.

با هم صحبت کنید و وقت بگذرانید

در اوایل رابطه برای اینکه فرد مقابلتان را بهتر بشناسید و به‌خوبی از علایق و سلایق یکدیگر مطلع شوید، بهتراست زمان بیشتری را برای گفت‌وگو و دیدار یکدیگر اختصاص دهید.

این دیدارها در اوایل رابطه بهتر است کوتاه و کم باشند. همچنین در چارچوب شخصی شما برگزار شوند و هدفتان از آن‌ها فقط باید شناخت هرچه بیشتر فرد موردنظر باشد.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

زرنگ باشید؛ اما بیش از حد سوال نپرسید

با سوال‌های مستقیم یا غیرمستقیم از فرد مقابل می‌توانید در مورد او اطلاعات کسب کنید و با توجه به اعمال و رفتار او هرچه بیشتر از شخصیت و اخلاقش سر در بیاورید. هر اندازه بیشتر در مورد فرد اطلاعات کسب کنید، بهتر متوجه این موضوع می‌شوید که آیا او همان فردی است که دوست دارید روابط عاشقانه‌تان را با او تجربه کنید و زندگیتان را در کنارش بگذرانید یا خیر. درعین‌حال ممکن است این گفت‌وگوها و شناخت بیشتر باعث علاقه‌مندی شود.

به این نکته توجه کنید که در جلسات اول به‌هیچ‌وجه وارد مسائل بسیار شخصی مثل گذشته فرد و مسائل خانوادگی او نشوید. اجازه دهید او هرآنچه که صلاح می‌داند را برای شما عنوان کند. با گذشت رابطه و صمیمی‌تر شدن به‌مرور به پاسخ همه سوالات خود دست خواهید یافت.

خواسته‌های خود را بیان کنید

بدون رودربایستی و خجالت تمام انتظارات و اهداف خود را از رابطه‌ای که قرار است ایجاد شود، بیان کنید. اینکه انتظار دارید چگونه با شما رفتار شود و در شرایط مختلف انتظار چه عکس‌العملی از او دارید و… را بگویید. همچنین هدف خود از ایجاد این رابطه که ممکن است ازدواج باشد را بی‌پرده بیان کنید و در مورد همه این‌ها نظر فرد مقابل را نیز بپرسید. بدیهی است که اهمیت‌دادن به درخواست‌های او نیز از وظایف شما در رابطه است.

شروع رابطه عاشقانه و اهمیتِ احساس اعتماد

احساس اعتماد را ایجاد کنید و از فرد مقابل نیز همین را درخواست کنید. درصورتی‌که فرد مقابل شما مدام احساس شک و دروغ را به شما منتقل کند و متوجه شوید که ممکن است در مورد اطلاعاتی که در مورد خودش می‌دهد، این موضوع باعث دلسردی شما از این رابطه خواهد شد و شما نیز باید مراقب باشید که این احساسات را به او انتقال ندهید. بهتر است رابطه عاشقانه بر پایه اعتماد و صداقت بنا شود.

 اگر احساس ناامنی و بی‌اعتمادی در شما ایجاد شود، نه تنها به روابط عاطفی، بلکه به اکثر جنبه‌های زندگی شما نیز صدمه خواهد زد. توجه داشته باشید که این اعتماد باید تا حدی باشد که بدون داشتن دلیلی مبنی‌بر دروغگویی فرد مقابل، او را در ذهن خود محکوم نکنید. همچنین این اعتماد نباید بیش از حد نیاز باشد و به ساده‌لوحی تبدیل شود.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

فرد مقابل شما علم غیب ندارد

در نخستین روزهای شروع رابطه عاشقانه در مورد خواسته‌ها و نیازهای خود صحبت کنید. وقتی فرد مقابل شناخت کاملی از شما، علایق و رفتار شما ندارد، لطفا انتظار نداشته باشید که برای مثال وقتی‌که ناراحت هستید، او کاملا متوجه شود و بتواند بدون اینکه کلمه‌ای صحبت کنید، دلیل ناراحتی شما را تشخیص دهد. این انتظارات بیجا ممکن است باعث دلسردی و ایجاد مشکلات در رابطه شود و به این شکل رابطه‌ای که می‌توانست منجر به یک ارتباط عاشقانه و صمیمی شود را خراب خواهید کرد.

به حرف‌های خاله‌زنکی توجهی نکنید

«بهش بی محلی کن تا بهت توجه کنه!»، «بهش زنگ نزن تا خودش زنگ بزنه! »، « دیرتر برو سر قرار و منتظرش بذار!» و …

حتما تا بحال بارها این جمله‌ها را از دوستان و آشنایان خود شنیده‌اید. لطفا همه این ترفندها را برای خودشان بگذارید و با فرد مقابل مانند یک دوست و انسان با شخصیت رفتار کنید. این کارها شاید بتوانند افراد تازه به دوران رسیده را جذب خود کنند؛ اما برای دو انسان بالغ و با شخصیت، این ترفندها کاملا بی‌معنی است. رفتار شما مخصوصا در جلسات اول، تعیین‌کننده سرنوشت آن رابطه است. پس در نظر داشته باشید که مشورت با افراد منفی و دردسرساز را فراموش کنید و هرگز از چنین ترفندهایی استفاده نکنید؛ زیرا باعث می‌شود در نظر فرد مقابل انسان بی‌ادب یا بی‌تفاوتی به نظر برسید.

با هم برای رابطه جدیدتان قوانینی وضع کنید

قوانین کوچک و گاهی عاشقانه می‌توانند ایده خوبی برای شروع رابطه‌ای جذاب و متفاوت باشند. این قوانین ممکن است شامل قول و قرارهایی که در ابتدای رابطه با هم می‌گذارید و مرزهایی که از نظر هریک از شما باید طی رابطه‌تان رعایت شوند باشد. شروع ارتباط عاشقانه با این قوانین یک شروع محکم و برنامه‌ریزی‌شده خواهد بود.

از ابراز احساسات خود نترسید

پس از این‌که شناختی نسبی از فرد مقابل پیدا کردید و تشخیص دادید که او می‌تواند همراه خوبی برای شما باشد، بهتر است احساسات خود را با او در میان بگذارید و از ابراز علاقه و احساساتی مانند شوق و دلتنگی نهراسید.

برای تفاوت‌های یکدیگر ارزش قائل شوید

فردی که روبروی شما نشسته جنسیت متفاوتی دارد و از خانواده یا حتی فرهنگی دیگر آمده است با افکاری که شاید با افکار شما زمین تا آسمان متفاوت باشند. این را بدانید که او قرار نیست بدون اطلاع، همه کارها و حرف‌هایش را بر اساس خوشایند شما انجام دهد. به خود مسلط باشید و بهتر است که اگر چیز کوچکی در مورد او با نظر شما متفاوت بود، سعی کنید با خونسردی از او خواهش کنید که آن مسئله را تغییر دهد. همچنین در صورت نیاز به هرگونه تغییر مثبت در عقیده، رفتار و… خود در جهت بهبود رابطه، در مقابل ایجاد این تغییرات مقاومت نکنید.

برای سرگرمی‌های مشترک برنامه‌ریزی کنید

سرگرمی‌های مشترک مثل سینما رفتن، دوچرخه‌سواری، فیلم دیدن، بازی‌کردن و… کارهایی هستند که می‌توانند شما را هرچه بیشتر به هم نزدیک کرده و کمک کنند که بیشتر به علایق و توانایی‌های یکدیگر پی ببرید.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

از فرد مقابلتان اعجوبه نسازید

اگر در شروع رابطه عاشقانه و پس از اولین دیدارها از فرد مقابلتان اعجوبه‌ای افسانه‌ای بسازید، هنگامی‌که در رابطه پیش می‌روید یا اگر این رابطه به ازدواج منتهی شود، وقتی‌که شما در نهایت با یک انسان عادی روبرو شوید، مشکلات از همان نقطه شروع خواهند شد. همیشه به یاد داشته باشید که همه ما انسان هستیم و نقص‌هایی داریم. هیچ ویژگی خاصی نباید شما را وادار به این تفکر کند که با یک اَبَر انسان همیشه شیک و خوش‌اخلاق روبرو هستید.

سعی کنید باهم رفیق باشید

رفیق بودن با دوست دختر و دوست پسر بودن یا صرفا زن و شوهر بودن متفاوت است. رفیق‌های واقعی با هم‌ درددل می‌کنند، باهم خوش می‌گذرانند، به هم دروغ نمی‌گویند و به هم تهمت نمی‌زنند. از همه مهم‌تر یک روز صبح از خواب بیدار نمی‌شوند و بی‌دلیل از شما نمی‌خواهند رابطه را به هم بزنید. پس برای شروع رابطه‌ای عاشقانه ابتدا رفیق خوبی برای هم باشید و این رفاقت را به سمت رابطه‌ای عاشقانه‌تر پیش ببرید. مطمئنا شما هم می‌توانید تفاوت زن و شوهرهایی که رفیق‌ها خوبی برای هم هستند را با زن و شوهرهای معمولی حتی از فاصله دور تشخیص دهید.

چگونه وارد رابطه عاشقانه شویم

سخت؛ اما ممکن!

این را به یاد داشته باشید که همه عشق‌ها یک‌شبه یا در یک نگاه اتفاق نمی‌افتند و زندگی‌های واقعی ممکن است با رمان‌ها و سناریوها بسیار متفاوت باشند. برای شروع رابطه عاشقانه موفق، پس از پیداکردن فردی که مناسب شماست، کافیست صبر و حوصله به خرج دهید و تا جایی که ممکن است برای پیشرفت رابطه خود تلاش کنید. به شما اطمینان می‌دهیم که با درک درست و به‌کارگیری مطالب این متن، رابطه عاشقانه شگفت انگیزی را تجربه خواهید کرد.

آیا همه عشق ها واقعی هستند؟

خیر، گاهی احساساتی زودگذر و هیجانی با عشق اشتباه گرفته می‌شوند و ممکن است در صورت ادامه دادن آن‌ها آسیب بزرگی به شما وارد شود.

برای وارد شدن به رابطه جدید باید رابطه های قبلی را فراموش کنیم؟

بله، اگر هنوز برای برگشتن به رابطه قبلی خود امیدوارید و احساسات و خاطراتتان را در گذشته رها نکرده‌اید، باید بگوییم که با شروع رابطه عاشقانه جدید صدمه بزرگی به خود و فرد مقابلتان خواهید زد.

در یک رابطه عاشقانه اعتماد تا چه حد لازم است؟

بهتر است رابطه عاشقانه بر پایه اعتماد و صداقت بنا شود.وجه داشته باشید که این اعتماد باید تا حدی باشد که بدون داشتن دلیلی مبنی‌بر دروغگویی فرد مقابل، او را در ذهن خود محکوم نکنید. همچنین این اعتماد نباید بیش از حد نیاز باشد و به ساده‌لوحی تبدیل شود.

چه قدر طول میکشد که ما عشق شخص خاصی شویم؟

برای شروع رابطه عاشقانه موفق، پس از پیداکردن فردی که مناسب شماست، کافیست صبر و حوصله به خرج دهید و تا جایی که ممکن است برای پیشرفت رابطه خود تلاش کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    از تموم دوستان گرامی با نهایت وجود و احساسم تقاضا میکنم اگه در ابتدای رابطه عشق و علاقه باطنی و قلبی نسبت به طرف مقابلون ندارید یا از ظاهر,شخصیت،اعتقادات و فرهنگ خانوادگی و.. طرف قلبا حس خوبی نمیگیرید و نداریدخواهش میکنم تمنا میکنم تو معذوریت قرار نگیرید و رابطه رو ادامه ندید قطعا خیلی از اشخاص تو یه مدت کوتاه واقعیت خودشون و شخصیتشون رو نشون نمیدن پس لطفا اگه برنامه ای برای ازدواج دارید خیلی خیلی محتاطانه هرگونه رابطه ای رو ادامه بدین ممکنه طرف مقابل ویژگیهای مثبت زیادی هم داشته باشه ولی مهم اینه که شما میخواهید تا آخر عمر روز و شب کنار هم زندگی کنید مطمن باشید به مرور هیچ عشق و علاقه ای بوجود نمیاد ممکنه وابستگی بخاطر ارتباط و تعامل بوجود بیاد ولی قطعا اون عشق اهورایی که آرزوی قلبیتونه محقق نمیشه از همون ابتدا اگه عشقی نسبت بهم داشتید که هیچ در غیر اینصورت مطمن باشید فقط وابستگیه و به مرور سرخورده و احساس بی ارزشی و نا امیدی تموم وجودتون رو تسخیر میکنه لطفا تو رابطه ناسالم نمونید قطع به یقین دیر یا زود خودتون متوجه میشید لطفا زمان و جوونیتونو با ادامه رابطه ناسالم تباه نکنید حرمت نفس داشته باشید و مطمن باشید شما لایق و شایسته عشق واقعی هستید و همچنین مطمن باشید تو هر سن و سالی میتونید عشق واقعیتونو پیدا کنید و ترس از بالا رفتن سن و یا ترس از تنهایی نباید باعث بشه که رابطه سمی رو ادامه بدید تنهایی اصلا مانع نیست به شرطی که به اون خودشناسی رسیده باشید قطعا تنهایی بهتر از بودن با کسیه که عاشقش نیستید

شاید دوست داشته باشید