رایا هارطونیان 183 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم

بدون شک یکی از رمزهای موفقیت هر شرکت، روابط سازنده و محترمانه میان کارمندان و رئیس آن است. اولویت اصلی هر مدیری داشتن کارمندان سخت‌کوش و متعهد است. اما همچنین مدیر انتظار دارد تا کارمندان دارای اخلاق مناسب باشند و روابط وی با کارمندان، که هر روز با هم کار می‌کنند، فراتر از یک رابطه‌ی سطحی باشد. به هر حال رئیس، بیشتر از هر کس دیگری وقتش را با کارمندان شرکت خود می‌گذراند.

البته قابل ذکر است که این نیاز دوطرفه است، چرا که فرصت پیشرفت کارمندان در دست رئیس است. پس هرچه وی با شما، کار و همچنین اخلاق کاری شما بیشتر آشنا شود، شانس بیشتری برای گرفتن پاداش و نیز پیشرفت خواهید داشت.

پس یک رابطه‌ی سالم و محترمانه با مدیر، می‌تواند بر روحیه و انرژی و به دنبال آن بهره‌وری شما تأثیر مثبت بگذارد و در نتیجه باعث تقویت حرفه شما شود.

اگر مایلید رابطه‌ای فراتر از یک کنار آمدن با رئیس خود داشته باشید، همراه چگونه باشید چرا که در ادامه 8 نکته برای ایجاد رابطه‌ای بهتر با مدیرتان آورده‌ایم.

1- برای شرکت و شغل خود ارزش قائل شوید

رئیس شما به دلایلی شما را استخدام کرده است، پس مطمئن شوید که به شرکت و موقعیت شغلی خود ارزش می‌دهید. مدیران مایلند تا کارمندانشان نه تنها با آن‌ها همراه و موافق باشند، بلکه در مورد وقایع و چالش‌هایی که نیاز به حل شدن دارند، صحبت کنند. فردی باشید که با اعتماد به نفس و دلایل منطقی صحبت می‌کند و آماده است راه‌حل‌های متعددی پیشنهاد دهد. با این کار اعتماد هرچه بیشتر رئیس‌تان را جلب خواهید کرد.

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم
برای شغل خود ارزش قائل شوید

2- از رئیس‌تان بازخورد بخواهید

از اینکه از رئیس خود بازخورد بخواهید، نترسید. ممکن است به دلیل مشغله‌ی زیاد، مدیر نتواند نظرات خود را بیان کند. در این حالت شما فرمان را در دست بگیرید و از وی در مورد کار خود و نتایج آن سؤال کنید. این کار نشان می‌دهد که کارتان برایتان اهمیت دارد و در راستای بهتر کردن آن تلاش می‌کنید.

3- به رئیس خود پیشنهاد کمک دهید

بهتر است در بعضی مواقع، از مدیر خود بپرسید که آیا برای انجام پروژه‌ به کمک شما نیاز است یا خیر. بسیاری از مدیران در مورد مشکلات خود صحبت نمی‌کنند و در نتیجه از دیگران درخواست کمک نمی‌کنند. بنابراین سعی کنید در میان کلام خود از آن‌ها بپرسید که آیا به چیزی نیاز دارند یا خیر.

همه‌ی ما گاهی اوقات احساس می‌کنیم که وقت کافی برای انجام کارهایمان در طول روز نداریم. در نتیجه نشان دادن تمایل و توانایی در ادامه‌ی کار، می‌تواند یکی از موقعیت‌های شما برای پیشرفت باشد. در این میان ممکن است با پروژه جدیدی مواجه شوید، مهارت‌های زیادی به دست آورید، طرفدارانی در شرکت کسب کنید و در نهایت به موقعیتی بهتر و بزرگتر دست یابید.

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم

4- رئیس خود را سورپرایز کنید

تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا فراتر از انتظار رئیس‌تان عمل کنید. به عنوان مثال، برای تحویل یک پروژه که به شما واگذار شده است، یک زمان تحویل واقع‌بینانه اعلام کنید. سپس با اتمام زودتر از حد انتظار، رئیس خود را شگفت‌زده کنید. با این کار نشان خواهید داد که فعال هستید و می‌توانید حجم کار و زمان خود را به درستی مدیریت کنید.

5- کمک و مشاوره بخواهید

هر از گاهی سؤالات خود را از مدیرتان بپرسید و از آن‌ها در مورد نحوه انجام کار مشاوره بگیرید. اما حواستان باشد سؤالاتتان ساده و پیش پا افتاده نباشد. با درخواست مشاوره یا تأیید راه‌حل، نشان می‌دهید که برای نظر آن‌ها ارزش قائلید.

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم
از رئیس خود مشاوره بگیرید

6- به رئیس خود احترام بگذارید

حتی اگر از رئیس‌تان خوشتان نمی‌آید، به وی احترام بگذارید. به هر حال او به دلیلی موقعیت فعلی خود را به دست آورده است. چه بخواهید و چه نخواهید، در حال حاضر مدیر شما است. بدین ترتیب موقعیت شغلی مدیرتان به صورتی است که اگر به وی بی‌احترامی کنید، به رابطه‌ی خود با او لطمه خواهید زد و در مواردی حتی ممکن است شغل خود را از دست بدهید.

7- هر کاری لازم است انجام دهید تا رئیس‌تان جلوه خوبی داشته باشد

همه به اعتبار خود و شغل‌شان اهمیت می‌دهند. پس اگر بتوانید مدیر خود را خوب جلوه دهید، وی را خوشحال حواهید کرد. با خوشحال شدن مدیرتان شما نیز حس بهتری خواهید داشت. این بدین معناست که شما نباید رئیس خود را در حضور دیگران اصلاح کنید و اشتباه‌شان را فاش کنید. برای یک مدیر هیچ چیز بدتر از این نیست که کارمندش در مقابل افراد دیگر اصلاحش کند. این امر برای یک رئیس شرم‌آور است، حتی اگر اشتباه کنند. بهتر است زمانی که تنها هستید اشکال‌شان را برایشان توضیح دهید.

در هر زمان، سعی کنید خود را حرفه‌ای نشان دهید و افکار، اخلاق و رفتارتان حرفه‌ای باشد؛ تا نه تنها به نفع خود عمل کنید، بلکه رئیس خود را فردی توانا و لایق، با اعتماد به نفس بالا نشان دهید. چرا که کارمندان و رفتار آ‌ن‌ها تا حدی نشان‌دهنده‌ی توانایی مدیر در رهبری و موفقیت شرکت و کارمندانش است.

8- از سیاست‌های اداری و شایعات دور بمانید

رفتار شما تأثیر مستقیم بر رئیس‌تان دارد. بنابراین از اظهارنظرهای تند خودداری کنید. حتی اگر به همکاران خود اعتماد دارید، بهتر است تا در مورد رئیس خود یا هر شخص دیگری با آن‌ها صحبت نکنید و تا حد ممکن از شایعات دور بمانید. چرا که ممکن است حرف‌های شما به گوش رئیس‌تان برسد و بر رابطه‌ی شما تأثیر منفی بگذارد.

چگونه با رئیس خود رابطه‌ی بهتری داشته باشیم
چگونه با رئیس‌تان رابطۀ بهتری داشته باشید

آنچه حائز اهمیت است، ایجاد اعتماد در روابط بین شما و رئیس‌تان است. کارمندان به مدیر خود نیاز دارند تا به آن‌ها مشاوره دهد، تشویق کند، کنارشان باشد و به آن‌ها اطمینان داشته باشد. بنابراین برای تحقق یافتن این اهداف، نیاز است تا اعتماد موردنظر در رابطه‌ی میان کارمند و مدیر ایجاد و حفظ شود.

سخن پایانی

پس اگر در سازمان یا شرکتی مشغول به کار هستید که رئیس آن به کارمندانش باور دارد و با تشخیص توانایی‌ها و تلاش‌های افراد، پاداش مناسبی می‌دهد، فرد خوش‌شانسی هستید و بهتر است با رعایت نکات فوق این رابطه را به صورت بلندمدت حفظ کرده و در راستای پیشرفت هرچه بهتر کار خود و نیز شرکت عمل کنید. اگر شما جز کسانی هستید که در محل کار زیر مجوعه دارید و مدیر یک بخش هستید میتوانید با مراجعه به مقاله چگونه تیم خود را مدیرت کنیم یک تیم یکپارچه در راستای خواسته های رئیس خود داشته باشید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید