راحله آقاپور 191 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

به نظرتون میشه گفت که خشم یکی از نعمت های بزرگ خداست و بدون وجود این حس نمی شه به زندگی ادامه داد؟ همه ما می دونیم که خشم و عصبانیت یکی از حیاتی ترین احساس های انسانه که در مواقع خاصی بروز می کنه. اینکه کی و چطور این احساس به وجود میاد فرد به فرد فرق می کنه. شاید بشه این موضوع رو به شخصیت افراد ربط داد.

اما چرا می گیم برامون مفیده؟ برای اینکه می تونه ما رو از بسیاری از خطرات حفظ کنه. مثلا بعضی اوقات خشم ما در اثر مواجه با حرف فردی که ممکنه باهامون غرض ورزی داشته باشه یا اینکه به دشمنی با ما می پردازه، خب مسلما نجات دهندست( البته اگر بدونیم که چی کار باید کنیم). بی شک برای همه ی ما چنین موقعیتی به وجود اومده که نمی دونستیم چطور باید برخورد کنیم یا اصلا خشممون رو چطور کنترل کنیم. برای همین ما در این مقاله از چگونه تصمیم داریم تا شما را با این راه حل ها آشنا کنیم و بگیم که چطور می تونید عصبانیت و خشم خودتون رو تنها با چندتا ترفند ساده به راحتی کنترل کنید.


1-وقتی عصبانی هستید نفس عمیق بکشید

عصبانیت ریتم تنفسی ما رو تند می کنه. سخت نفس می کشیم و شاید بعضی از ما رو با مشکلات تنفسی هم حاد همراه کنه. برای همین یکی از راه های مقابله با عصبانیت اینکه که روی تنفسمون متمرکز بشیم و آروم و عمیق نفس بکشیم.


2-احساسات خود را بنویسید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

قدرت نوشتن هفتاد برابر گفتنه. برای همین، سعی کنید احساسات خودتون رو بر روی کاغذ بیارید. بعد چند دقیقه می بینید که چقدر آروم شدین و عصبانیتتون فروکش کرده.


3-به دل طبیعت بزنید

طبیعت یک نیروی خارق العاده ای برای تخلیه انرژی منفی داره. برای همین، می تونه در کاهش عصبانیت تاثیر گذار باشه. اصلا می تونید به دل طبیعت بزنید و با یک مدیتیشن عمیق ذهنتون رو آروم کنید.


4-ورزش کنید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

ورزش کنید. ورزش کردن به خصوص پیاده روی باعث می شه تا از عصبانیت شما کم بشه. وقتی که به پیاده روی می رید کم کم ذهنتون از مشکلات جدا می شه و بعد از پیاده روی می بینید که چقدر سبک و سرحال شدید و از عصبانیتتون هم کم شده.

چگونه ورزش کنیم


5-آرام صحبت کنید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

اغلب وقتی عصبانی هستیم سریع تر از معمول حرف می زنیم. یعنی نه فقط تو حرف زدن بلکه در کارهای دیگه هم عکس العمل تندی داریم. مسلما، وقتی هم که آرومیم عکس العمل هامون آرومه. برای همین، اگر سعی کنید که در هنگام عصبانیت رفتاری رو در هنگام آرام بودنتون نشون می دید داشته باشید به تدریج خشمتون هم فروکش می کنه. البته طبیعیته که اولش به صورت کامل نتونید این رفتار رو مدیریت کنید و به تدریج در کنترل خشمتون مهارت به دست بیارید. اصلا بیاید یه سری رفتارارو برای خودتون ممنوع کنید. مثل بلند حرف زدن، فریاد زدن، بی احترامی کردن و … . به تدریج می بینید که چقدر در کنترل عصبانیتتون تاثیر گذاشته و آروم شدین.


6-احساساتتون رو به درستی بیان کنید

خب، باید بگیم که اگه شما هم از ازون دست از افرادی هستید که در هنگام عصبانیت هر احساسی رو بیان می کنید باید خیلی رک بگیم که سخت در اشتباهید. می دونید چرا؟ چون خیلی از این حرفا نه تنها کاریو از پیش نمی بره بلکه اوضاع رو بدتر از قبل هم می کنه. خب پس باید چیکار کرد؟ در چنین مواردی اصلا از به کار بردن جمله هایی مثل «شما خیلی پرو هستید» ،« شما خیلی بی ملاحظه هستید» و هزار حرف دیگه خودداری کنید و به جاش خیلی مودبانه بگید که متاسفانه من این کارو نمی تونم براتون انجام بدم یا اینکه بگید یه برنامه ی دیگه ای دارید.


7-جهت فکریتون رو عوض کنید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

ما زمانی که به عصبانی هستیم، به اشتباه خودمون رو تحت کنترل افکارمون درمورد موضوعی که رخ داده درمیاریم. غافل از اینکه این موضوعات تنها باعث می شه خشم ما بیشتر و بیشتر بشه. پس باید چی کار کنیم؟

جهت فکریتون رو عوض کنید. برای اینکه فضا رو برای خودتون آروم تر کنید به اتفاقای خوب و مثبت فکر کنید. اگر هم وضعیت رو طوری ندیدین که بتونید مثبت فکر کنید، اصلا نگران نباشید. نمی خواد مقاومت کنید. چون وضعیت بدتر می شه. فقط کافیه تو ذهنتون یه خلاء به وجود بیارید و آروم بدون اینکه هیچ کاری انجام بدین پنج دقیقه بیخیال همه چیز بشید.


8-با کسی که آرومتون می کنه صحبت کنید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

سعی کنید یک دوست صمیمی قابل اعتماد برای خودتون انتخاب کنید و وقتی که کسی ناراحت یا عصبانیتون کرده با اون دردو دل کنید. باهاش بیرون برید و خودتون رو با حرف زدن و درد و دل کردن در مورد اتفاق ها تخلیه کنید.


9-تنوع رو فراموش نکنید

ممکنه دلیل عصبانیت ما همون چیزهایی باشن که همیشه و یا هر روز اتفاق می افتند. مثلا، ترافیکی که مجبوریم برای رسیدن به مکان شغلمون تحمش کنیم ما رو ناراحت کنه که با ایجاد کمی تغییر می تونیم اوضاع رو بهتر کنیم. مثلا وسیله نقلیه مون رو عوض کنیم یا اصلا مکان شغلمون رو به محل زندگیمون نزدیک تر کنیم تا راحت تر و حتی زودتر هم به مقصدمون برسیم.


10-شما مسئول همه چیزید

چگونه عصبانیت خود را کنترل کنیم

بهتره نقش قربانی رو بازی نکنید و همه ی تقصیرها رو گردن این و اون نندازید. هممون قدرت تفکر داریم. بذارید راحتتون کنم. ما همه به نوعی خودمون باعث به وجود اومدن همه ی این اتفاق ها هستیم . پس چرا خودتون رو آزار می دین؟ زمانی که ما مسئولیت اتفاقی که برامون افتاده رو قبول نکنیم دوباره به همون اشتباه ها مرتکب می شیم و این اصلا خوب نیست. پس پذیرش مسئولیت به معنی اینه که نیمی از راه رو درست داریم میریم تا ازون درس بگیریم و دفعه ی دیگه تکرارش نکنیم که دوباره بخوایم بخاطر همین مسئله عصابی بشیم.


11-چیدمان منزلتون رو کمی تغییر بدید

بعضی اوقات ما با تغییر دکوراسیون خونه می تونیم فضای خونمون رو آروم تر کنیم. با یه تغییر کوچیک مثل عوض کردن جای مبل ها، تلوزیون یا هر چیز دیگه ای که فکر می کنید باید جاش تغییر کنه می تونید فضای آروم تری رو به وجود بیارید. حتی می تونید وسایل جدیدی برای خونتون بخرید. فقط یادتون باشه که اگر این کار رو می کنید حتما رنگی که برای وسایلتون انتخاب می کنید رنگایی باشن که استرس رو کم کنند. مثلا یه رنگی مثل آبی می تونه آرامش بیشتر رو در خونتون بده.


12-فیلم خنده دار تماشا کنید

همه ما می دونیم که خنده بر هر دردی دواست. اما متاسفانه در زمان مناسب ازش استفاده نمی کنیم و می ذاریم که احساس عصبانیت به جسم و روحمون صدمه بزنه. بهتره که حواستون به خودتون باشه. وقتی که عصبانی هستید و نمی دونید که باید چی کار کنید بهتره برید یه گوشه ی دنجی بشینید و فیلم خنده دار و طنز مورد علاقتون رو باز کنید و تا می تونید از ته دل بهش بخندید تا آروم شید. بعد از تموم شدن فیلم هم می بینید که همه چی از یادتون رفته و شما تبدیل به یه آدم دیگه ای شدید.


جمع بندی

از این به بعد وقتی که عصبانی شدید حتما به خودتون یادآور بشید که کنترل عصبانیت و خشم چقدر مسئله ی مهم و ضروریه که بدون اون صد در صد جسم و روحتون آسیب می بینه. حتی ممکنه به آینده و موقعیتی که در اون قرار گرفتید هم صدمه بزنه و یه رابطه ی دوستی قدیمیو راحت در یک لحظه خراب کنید. پس بهتره قبل از اینکه این اتفاق های وحشتناک براتون بیوفته به فکر به بدست آوردن مهارت هایی باشید که باهاش به راحتی بتونید عصبانیت و خشمتون رو کنترل کنید.

این مهارت لحظه ای نیست و زمان بره. برای همین، توصیمون اینه که برای اینکه به راحتی بتونید به احساس عصبانیتتون غلبه کنید، وقت بذارید و به این سادگی هم ازش رد نشید. اگر هم راه حل جدیدی بلدید و می خواید که بقیه هم ازش استفاده کنند می تونید اونو با ما به اشتراک بذارید. ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید و توجهتون رو به ما دادین.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید