تیم چگونه 1317 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه خروپف را درمان کنیم

خروپف زمانی روی می‌دهد که شما نمی‌توانید حین خواب، هوا را آزادنه از بینی و حلق‌تان عبور دهید، این حالت باعث لرزش و ارتعاش بافت‌های اطراف این ارگان‌ها می‌شود و صدای آشنای خروپف را تولید می‌کند. آنهایی که خروپف می‌کنند معمولا در بینی و حلق‌شان بافت اضافی دارند یا بافت این قسمت‌ها «شُل» است که همین موجب ارتعاش آن می‌شود. موقعیت زبان‌تان هم می‌تواند مانع تنفس راحت‌تان بشود. دلیل همه‌ی خروپف‌ها یکسان نیست و دلایل مختلفی دارد. هر وقت توانستید به علت دقیق خروپف‌تان پی ببرید، می‌توانید راه حل مناسب آن را هم بیابید و خوابی راحت‌تر و عمیق‌تر داشته باشید.
هنگام تنفس اگر هوای وارد شده به مجاری تنفسی با مقاومت از طرف ریه‌ها روبرو شود یا در مسیر عبور هوا انسدادی رخ دهد، خروپف ایجاد می‌شود.
اضافه وزن و چربی دور گردن نیز می‌توانند باعث انقباض عضلات گلو در طول خواب شوند. موارد دیگری مانند چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز می‌توانند در تشدید خروپف نقش داشته باشند. به طور کلی ۴۰% مردان و ۲۰% زنان ۳۰ تا ۶۰ ساله، دچار خروپف شبانه می‌شوند.
سندروم آپنه خواب یا OSA زمانی رخ می‌دهد که شما برای مدت زمان کوتاهی در خواب دچار وقفه تنفسی شوید. این مشکل منجر به خروپف می‌شود. نتیجه این مشکل، خواب آلودگی روزانه، بیخوابی، سر درد صبحگاهی، مشکل تمرکز یا به‌یاد آوردن و .. خواهد بود. از دیگر مشکلاتی که با خروپف در ارتباط هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیابت نوع ۲
  • بیماری‌های قلب و عروق
  • چاقی و اضافه وزن
  • مشکلات سینوس یا بینی
    در این مقاله از چگونه ما راه های درمان و مقابله با خروپف را برای شما بیان می کنیم.

چگونه خروپف را درمان کنیم

علت خروپف

1. اضافه وزن داشتن یا نداشتن تناسب اندام

بافت چربی و انعطاف‌پذیر نبودن عضله موجب خروپف می‌شود. حتی اگر به‌طور کلی اضافه وزن نداشته باشید اما اطراف گردن‌تان یا گلوی‌تان چربی داشته باشید، ممکن است منجر به خروپف کردن‌تان شود. گاهی ورزش کردن و کاهش وزن می‌تواند تمام آن کاری باشد که برای رها شدن از خروپف باید انجام بدهید.

2. مشکلات بینی و بیماری سینوزیت

انسداد راه‌های هوایی یا گرفتگی بینی باعث می‌شود استنشاق به سختی انجام شود و در گلو، خلائی به وجود بیاید که در نتیجه باعث خروپف می‌شود.

3. سن

وقتی به میانسالی می‌رسید، حلق‌تان باریک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی عضله‌ی حلق‌تان کمتر خواهد شد. هرچند نمی‌توانید جلوی بالا رفتن سن‌تان را بگیرید اما ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، تغییر دادن ساعت خواب و انجام ورزش‌های مربوط به حلق و گلو می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی خروپف‌تان را بگیرید.

4. وضعیت خوابیدن

صاف به پشت خوابیدن می‌تواند باعث شُل و رها شدن حلق و انسداد راه‌های هوایی شود. تغییر وضعیت خوابیدن‌تان می‌تواند سودمند باشد.

5. نوشیدن الکل، کشیدن سیگار و مصرف دارو

نوشیدن الکل، سیگار کشیدن و داروهای خاصی مانند آرامبخش‌هایی چون لورازپام (Ativan) و دیازپام (Valium)، می‌توانند با شُل کردن عضلات، منجر به خروپف کردن شوند.


چگونه خروپف را درمان کنیم

درمان های خروپف

یکی از شایع‌ترین موارد ایجاد خر و پف، باز ماندن دهان در طول خواب است که معمولا به دلیل انسداد بینی رخ می‌دهد. این مشکل ممکن است نیازی به جراحی بینی نداشته باشد. برای مثال ممکن است به دلیل عوارض جانبی آلرژی و ایجاد التهاب در دریچه‌های بینی، این انسداد رخ دهد. گاهی با کمک اسپری‌، قطره و یا درمان دارویی این مشکل رفع می‌شود.

کاهش وزن

گاهی با کمک رژیم‌های غذایی و ورزش، می‌توان وزن را کم کرد و بافت چربی در پشت گلو را کاهش داد. این کار در کاهش یا درمان خروپف موثر است.

ورزش

ورزش و تمرینات بدنی منظم دست‌ها، پاها و عضلات شکم، علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می‌کند، می‌تواند باعث سفت شدن عضلات گلو شود. این کار از لرزش بافت‌های گلو و ایجاد صدای خرخر جلوگیری می‌کند. تمرین‌های ورزشی خاصی وجود دارد که می‌توانید برای تقویت عضلات گلوی خود انجام دهید.

ترک سیگار

دخانیات با تحریک غشاهای موجود در بینی و گلو می‌تواند راه‌های هوایی را خشک و یا مسدود کند.

درست خوابیدن

شیوه خوابیدن و قرارگیری سر و گردن روی بالش، محرک دیگری است که باعث باز ماندن دهان در طول خوب، انسداد مجاری تنفسی و در نهایت ایجاد خروپف می‌شود. همچنین دستگاه‌های کمکی برای خواب، بالش‌های غیرحساسیت‌زا و کاروپرکتیک نیز در کاهش خروپف موثر هستند.
کمک گرفتن از ابزار دندانپزشکی: این ابزارها می‌تواند شکل فک را تغییر دهد و در طول خواب آن را به سمت جلو متمایل می‌کند. این کار مسیر هوایی پشت گلو را باز نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند حرکت زبان را کنترل کند و با ثابت نگه داشتن کام نرم، خرخر را کاهش دهد.

محافظ دهان یا گارد دندانی را امتحان کنید

این ابزارها، که شبیه محافظ دهان ورزشی هستند، با جلو آوردن فک پایین و زبان‌تان حین خواب، کمک می‌کنند تا راه‌های تنفس‌تان باز بمانند. محافظ دندانی که دندانپزشک، مخصوص شما درست می‌کند، ممکن است برای‌تان گران باشد، کیت‌های ارزان‌تری نیز در بازار وجود دارند که در دسترس شما هستند.

چگونه با آلرژی فصلی مقابله کنیم

حواست به خودت باشه!

پاک‌سازی مجراهای بینی

اگر بینی‌تان گرفته است، پیش از خواب با محلول آب نمک، سینوس‌هایتان را شست‌وشو بدهید. استفاده از سینوس‌واش، اسپری ضد احتقان بینی یا قطره‌ی بینی هم می‌تواند کمک کند تا در خواب راحت‌تر نفس بکشید. اگر آلرژی دارید، مایت‌های خانگی (موجودات میکروسکوپی که باعث بروز واکنش‌های آلرژیک می‌شوند) و موی حیوانات خانگی را از اتاق خواب‌تان دور کنید یا از داروهای ضدحساسیت استفاده کنید.

هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگه دارید

هوای خشک می‌تواند غشای بینی و حلق را تحریک کند، پس اگر مشکل شما، التهاب بافت‌های بینی است، یک دستگاه رطوبت‌ساز می‌‌تواند سودمند باشد.

درمان خروپف با جراحی

بسته به اینکه مشکل انسداد راه عبور هوا در کجا هست، جراحی‌های مختلفی ممکن است در درمان خروپف کارساز باشد. برای مثال زمانی که هیچ مشکلی در بینی فرد وجود نداشته باشد، هوا به راحتی عبور می کند و هیچ صدایی نیز ایجاد نمی‌شود. گاهی ممکن است به دلایلی مانند حساسیت، تورم یا مشکلات لوزه و یا اضافه وزن، دیواره‌ی داخلی بینی بزرگ شود. همچنین گاهی بر اثر ضربه یا مشکلات دیگر، تیغه‌ی داخلی بینی (سپتوم) ساختار اصلی خود را از دست می‌دهد و کج می‌شود.
این موارد باعث تنگ شدن راه هوا در بینی و در نتیجه بروز خروپف خواهد شد. زمانی که دیگر روش‌های درمانی بدون جراحی یا دارویی پاسخگو نباشند، عمل جراحی بینی می‌تواند خروپف را درمان کند. البته ممکن است دلیل ایجاد خروپف با بینی در ارتباط نباشد و با دیگر روش‌های جراحی درمان شود از جمله:

جراحی زبان کوچک (فارینگوپلاستی)

روشی برای درمان آپنه انسدادی خواب است که با برداشتن بافت اضافی نرم در کام، خرخر درمان می‌شود. بافت باقی مانده از زبان کوچک پس از بهبود، سفت می‌شود و لرزش آن کاهش می‌یابد.همچنین تخریب حرارتی بافت‌‌ها، تزریق ماده تحریک کننده برای سفت کردن بافت‌ها، جلو آوردن عضله جنیوگلوسوس و استخوان لامی، پیلار و سومنوپلاستی از دیگر روش‌های جراحی درمان خروپف هستند.
در بسیاری از موارد، افرادی که مشکلاتی در بینی خود دارند در اولویت روش‌های جراحی برای درمان خروپف هستند. یکی از مشکلات، انحراف تیغه بینی است.

سپتوپلاستی یا جراحی تیغه بینی

درون بینی یک دیواره از جنس غضروف وجود دارد که دو طرف بینی را از هم جدا می‌کند. این دیواره یا تیغه میانی بینی، سپتوم نام دارد. به جراحی و تغییر شکل دادن سپتوم، سپتوپلاستی گفته می‌شود. تیغه بینی ممکن است از زمان تولد و رشد فرد، کج بوده باشد و یا بر اثر ضربه یا بیماری، دچار انحراف شود.
اگر بنا به هر دلیلی تیغه بینی از جای اصلی خود منحرف شده باشد، باعث تنگی و یا مسدود شدن راه هوایی بینی خواهد شد. در چنین مواردی بینی دچار انحراف است که در ظاهر و چهره فرد نیز اثر خود را نشان خواهد داد. انحراف بینی می تواند آپنه خواب، خشکی دهان و در نتیجه خرخر را تشدید نماید. برای رفع این مشکل باید به جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مراجعه کرد تا با سپتوپلاستی، درمان خروپف انجام شود.

چگونه بوی بد پا را از بین ببریم

جراحی بینی برای درمان پولیپ

پولیپ بینی یک توده‌ی غیرسرطانی، خوشخیم و نرم است که در مسیر مجاری بینی و یا سینوس‌ها قرار می گیرد و راه تنفس را مسدود می‌کند. همچنین ممکن است موجب تورم و بزرگ شدن بینی نیز بشود. پولیپ ممکن است ظاهری مانند خوشه‌های انگور و یا قطره اشک داشته باشد.
از دلایل ایجاد پولیپ می‌توان به عفونت‌های دوره‌ای و یا التهاب ناشی از بیماری‌های مزمن همچون آسم و حساسیت اشاره کرد. با عمل جراحی بینی و برداشتن پولیپ می‌توان راه تنفسی بینی را باز کرد تا خروپف درمان شود. البته این موضوع به تشخیص جراح بستگی دارد و با معاینه مشخص می‌شود.

با کمک لیزر (LAUP)

این یک روش مشابه است، اما لیزر انجام می شوداین لیزر، زبان کوچک و قسمتی از کام نرم را می سوزاند.

فرسایش و تخریب بسامدی رادیوییِ کام نرم

اینکار باعث سفت شدن کام نرم می شود ،تا اینکه ارتعاش شدیدش متوقف شود ، با تزریق بی حسی در سقف دهان شروع میشود (یک بی حس کننده موضعی). یک دستگاه ،به نام الکترود در سقف دهان شما قرار میگیرد امواج رادیویی از طریق الکترود به کام نرم شما ارسال می شوند.

ایمپلنت های کام نرم

این ایمپلنت ها در کام نرم شما تزریفق می شوند، که آن را سفت می کند که باعث می شود تا این ارتعاشات زیاد متوقف شوند. این نیز با بی حسی موضعی انجام می شود ؛ بسیاری از این تکنیک های جراحی ،به طور رسمی اثبات نشده اند که برای توقف خروپف کار می کنند. هرچند ممکن است امکان توقف کوتاه مدتی را برایتان فراهم کنند، اما خروپف معمولا بر می گردد به همین دلیل است، که برخی از سیستم های دولتی، مانند NHS انگلستان، سرمایه برای درمان خروپف را به عهده نمی گیرند.

قرار دادن ایمپلنت های پاناتولد

همچنین به نام “روش ستونی و عمودی” معروف است، این درمان، شامل تزریق رشته های بافته شده از فیبر پلی استر به کام نرم دهانتان است این کار باعث می شود تا خروپف کاهش یابد.
تخریب بافتی رادیوفرکانسی (سومنوپلاستی):این درمان جدید با استفاده از امواج رادیویی با شدت کم ،برای کاهش برآمدگی های بر روی کام نرم شما انجام می شود در جهت کاهش خروپف


منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید