تیم چگونه 1260 روز پیش 1 دیدگاه

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

بَدبویی دَهان یا هالیتوز به وجود بوی بد در هنگام تنفس یا حرف زدن با بازدم گفته می‌شود. گاهی بوی بد دهان می‌تواند نشانه بیماری و ناخوشی باشد. بوی بد دهان می‌تواند در فرد مبتلا ایجاد اضطراب کند و همچنین ممکن است با افسردگی و اختلال وسواس فکری-عملی همراه باشد.
در بیشتر موارد، بدبویی دهان از خود دهان ناشی می‌شود.شدت بدبویی در ساعات روز متفاوت است. خشکی دهان (در اثر استرس یا روزه‌داری)، خوردن بعضی مواد غذایی (مانند سیر، پیاز، گوشت، ماهی و پنیر) و مصرف دخانیات و الکل در افزایش و کاهش شدت بدبویی تأثیر دارند.
بدبویی دهان می‌تواند دائمی (مزمن) باشد، که ۲۵٪ از جمعیت انسانی با شدت‌هایی متفاوت با این مسئله روبرو است.در ژاپن یک چهارم افراد بالای ۳۰ سال از این موضوع رنج می‌برند و در کالیفرنیا این امر تبدیل به وسواس شده‌است.
گاه در برخی افراد در مورد بدبویی دهان، توهم بویایی پیش می‌آید. این توهم که معمولاً کوتاه‌مدت است به ندرت نشانه‌ای از صرع لوب گیجگاهی مغز است.

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

علل بوی بد دهان

رایحه‌ای که از بوی بد دهان به مشام می‌رسد، ممکن است تغییر کند یا انواع مختلفی داشته باشد که بستگی به منبع و زمینه‌‌ی ایجاد بوی بد دارد. برخی افراد ممکن است بیش از حد نگران این باشند که دهان‌شان بوی بدی بدهد، در حالی‌ که یا این بو خیلی خفیف است یا اصلا بویی وجود ندارد. در نقطه‌ی مقابل کسانی هستند که دهان‌شان بوی بدی می‌دهد، اما اصلا متوجه آن نیستند. از آنجایی که تشخیص بوی بد دهان برای خود فرد امکان‌پذیر نیست می‌توانید از یک دوست نزدیک بپرسید دهان‌تان بوی بدی می‌دهد یا نه؟ زمانی که مطمئن شدید دهان‌تان بوی بدی می‌دهد، اول عادات بهداشتی خود را بررسی و سعی کنید سبک زندگی‌تان را تغییر بدهید، بعد از هر وعده‌ی غذایی دندان‌ و زبان را مسواک بزنید، نخ دندان استفاده و سعی کنید آب بیشتری بنوشید.
در صورتی که بعد از تمام این کارها بوی بد دهان‌تان از بین نرفت به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر منشأ بوی بد فراتر از مشکلات دهان و دندان است یا پای بیماری جدی در میان باشد، دندانپزشک برای مشخص شدن علت واقعی مشکل، شما را به پزشک دیگری معرفی خواهد کرد.

  • فساد دندانی
  • زخم های دهانی
  • عفونت های دهانی
  • تمیز کردن دندان ها به شیوه غلط
  • استرس ، اضطراب ، افسردگی
  • روزه داری
  • الکل
  • سیگار کشیدن
  • چرخه قاعدگی (در وسط چرخه)
  • گاهی داروها باعث خشکی دهان و بوی بد می شوند
  • عفونت بینی و گلو
  • سوء هاضمه باعث ایجاد خلط
  • خوردن غذا با بوی قوی مانند سیر و پیاز

چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

درمان بوی بد دهان

برای کاهش بوی بد دهان و کمک به جلوگیری از ایجاد حفره‌های دهانی که غذا در آنها می‌ماند یا پایین آمدن احتمال بروز بیماری‌های لثه بهترین راه این است که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. با توجه به علت بروز مشکل، راه‌های درمان متفاوتی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد. اگر دندانپزشک احتمال بدهد منشأ بوی بد دهان شما مربوط به یک عارضه‌ی دیگر یا پیش‌زمینه‌ی یک بیماری است، حتما شما را به پزشک دیگری معرفی خواهد کرد.

اگر علت بوی بد دهان مربوط به محیط دهان یا بیماری‌های مرتبط با دهان و دندان باشد، دندانپزشک اقداماتی را برای کمک به رفع مشکل شما انجام خواهد داد.

چگونه خروپف را درمان کنیم

دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها

در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان‌تان تجمع باکتری و وجود پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهان‌شویه‌ی مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها به شما معرفی خواهد کرد. او احتمالا خمیردندان‌های ضدباکتری به شما توصیه می‌کند که باکتری‌های ایجادکننده‌ی پلاک دندان را از بین می‌برند.

درمان بیماری‌های دهان و دندان

اگر مبتلا به نوعی از بیماری‌های لثه باشید، باید به یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) مراجعه کنید. بیماری‌های لثه ممکن است باعث جدا شدن لثه از دندان‌ها یا تحلیل رفتن لثه شود. این بیماری‌ها باعث می‌شوند لابه‌لای فضاهای خالی پر از باکتری‌های تولیدکننده‌ی بوی بد دهان شود و بعضی اوقات این باکتری‌ها فقط توسط فرد متخصص از بین خواهند رفت. گاهی هم ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند یک دندان معیوب که عامل تجمع باکتری‌ها و ایجاد بو شده را بکشید یا آن را ترمیم کنید.


چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

درمان های خانگی بوی بد دهان

1. مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی

حتما بعد از تمام وعده‌های غذایی با خمیردندان حاوی فلوراید دندان‌ها را مسواک بزنید (حداقل دو یا سه بار در روز)، حتی می‌توانید یک مسواک برای محل کارتان تهیه کنید تا بتوانید در وعده‌ی بین روز هم حتما دهان‌تان را مسواک بزنید. خمیر دندان‌هایی که خواص ضدباکتریایی دارند بوی بد دهان را کاهش می‌دهند.

2. حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان باعث می‌شود ذرات غذا و پلاک‌های به جا مانده لابه‌لای دندان‌ها از بین بروند و بوی بد دهان کمتر شود.

3. زبان‌تان را هم مسواک بزنید

زبان شما محل تجمع باکتری‌هاست؛ بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند بوی بد دهان را کم کند. افرادی که اصطلاحا زبان‌شان بار دارد مثل سیگاری‌ها یا کسانی که دچار بیماری خشکی دهان هستند، تجمع باکتری‌ها در زبان‌شان شدیدتر است و باید از اسکراپر (لایه‌بردار) زبان برای تمیز کردن زبان‌شان استفاده کنند. می‌توانید از مسواک‌هایی استفاده کنید که قسمت مخصوص تمیز کردن زبان دارند.

4. دندان مصنوعی یا اجسام خارجی را که در دهان استفاده می‌کنید تمیز کنید

اگر از دندان مصنوعی یا پلاک‌های اصلاح فک و دندان استفاده می‌کنید یا مجبور به استفاده از گاردهای مخصوص دندان هستید، حتما قبل از گذاشتن‌ خوب تمیزشان کنید و بعد از غذا خوردن هم آنها را خوب بشویید.

5. جلوگیری از خشکی دهان

برای آنکه دهان به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد از سیگار کشیدن اجتناب کنید، به جای خوردن قهوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و الکل که به خشک شدن دهان منجر می‌شوند، آب زیاد بنوشید. برای تحریک ترشح بزاق، آدامس بدون قند بجوید یا آبنبات‌های رژیمی بمکید. اگر خشکی دهان‌تان مزمن یا شدید است به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید، آنها با دارو یا آماده‌سازی بزاق مصنوعی به شما کمک خواهند کرد.

6. رژیم غذایی

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد مواد غذایی مصرفی شما در ایجاد بوی دهان مؤثر هستند، پس اگر می‌خواهید دهان‌تان بوی بدی ندهد از خوردن سیر و پیاز اجتناب کنید. حواس‌تان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان مرتبط باشد.

7. مرتب مسواک خود را عوض کنید

وقتی مسواک‌تان تغییر حالت داد یا ساییده شد آن را دور بیندازید. تقریبا هر سه یا چهارماه یکبار مسواک جدیدی بگیرید که موهایی با زبری ملایم دارد.

8. چای سبز یا چای سیاه

چای سبز، یک آنتی اکسیدان قوی است که برای از بین بردن توکسین های بدن مفید است. نوشیدن چای سبز در صبح ،می تواند به شما در از بین بردن نفس بد کمک کند و باعث می شود که تمام روز احساس طراوت و انرژی کنید چای سبز و چای سیاه ،دارای پلی فنولهایی هستند که در مقابل باکتری هایی که بو را در دهان ایجاد می کنند، مبارزه می کنند.

چگونه کبد چرب را درمان کنیم

9. آب

آب ،ماده ای طبیعی است که دهان شما را مرطوب نگه میدارد، بوی بد را از بین میبرد. قبل از خواب یا صبح آب بنوشید.

10. سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان قابل اعتماد برای بسیاری از بیماری ها و اختلالات و نفس بد است و هیچ عذری برای این واقعیت نیست.سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید، و حدود 10 ثانیه دهان را شستشو دهید.دهان را پاکسازی کرده و بوی بد را از بین میبرد.

11. روغن درخت چای

روغن درخت چای، یک عامل قوی آنتی اکسیدان و ضد باکتری است در برابر انواع باکتری ها کار می کند و آنها را می کشد.آنچه شما باید انجام دهید عبارتند از:1-2 قطره از روغن را به آب گرم اضافه کنید.برای 3-5 دقیقه شستشو دهید.همچنین می توانید چند قطره از روغن درخت چای را به خمیر دندان خود اضافه کنید.هر روز آنرا تکرار کنید تا بوی بد از بین برود.

12.جوش شیرین

این یکی از بهترین داروهای خانگی برای بوی بد دهان است. جوش شیرین، همچنین به عنوان بی کربنات شناخته شده است، یک راه حل عالی برای از بین بردن و جلوگیری از نفس بد است.کمک می کند تا سطوح اسیدی که موجب نفس بد می شود را متعادل کند علاوه بر این،با باکتری های دهانی که باعث بوی بد دهان می شوند، مبارزه می کند.
روش 1:یک و نیم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان را شستشو دهید.
روش 2:مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین نیز باعث کاهش اسیدیته در دهان و جلوگیری از ایجاد باکتری در زبان شما می شود.

13. جعفری

کلروفیل در جعفری می تواند بوی بد را از بین ببرد روش استفاده:
روش 1:جویدن ساده ترین راه این است که یک جعفری تازه را بخورید یا جعفری تازه را به سرکه آغشته کنید، سپس آن را بجوید تا از بوی بد اجتناب کنید.
روش 2:آب جعفریراه دیگر استفاده از آب جعفری برای درمان بوی بد است.این روش نه تنها در درمان بوی بد دهان عمل می کند، بلکه هضم را بهبود می بخشد.

14. آووکادو

مصرف آووکادو ،باکتری های موجود در معده شما را کاهش می دهد و در نتیجه تصحیح عمل هضم را بهبود میبخشد و مانع بوی بد دهان میشود.

15. دانه هل

عطر و طعم معطر دانه هل به عنوان یک خوشبو کننده برای دهان و درمان نفس بد و علائم آن استفاده میشود در خانه، به راحتی قابل دسترس است و یکی از راه های موثر برای خلاص شدن از این مشکل است.

16. جویدن آدامس

آدامس جویدن، باعث می شود که بزاق دهان شما جریان داشته و مانع از خشک شدن دهان شما شود و در نتیجه برای مبارزه با مشکل بوی بد دهان موثر است.

17. دانه زنجبیل

یک فنجان چای تهیه شده از دانه های زنجبیل به رفع مشکل بوی بد دهان کمک می کند.

18. دانه آفتاب گردان

بعد از خوردن غذا، چند دانه آفتابگردان بجویید، سپس یک لیوان آب بنوشید ، به طور طبیعی، بوی بد دهان را از بین میبرد.

19. میخک

یکی دیگر از گزینه های لیست درمان های خانگی بوی بد دهان است. میخک می تواند تنفس شما را تازه کند .میخک ها ضد باکتری هستند، بنابراین به خوبی برای حذف یا جلوگیری از نفس بد عمل می کنند.
روش 1:جویدنساده ترین چیز این است که فقط چند قطعه میخک را بخوریم.برای به دست آوردن بهترین اثر، سعی کنید به خوبی آن را بجویید.این روش ،پس از یک دقیقه یک نفس راحت را به شما خواهد داد.
روش 2:چای گل میخکچای گل میخک نیز، یک درمان خوب برای نفس بد است روش انجام این کار ساده است:آب را بجوشانید.وقتی آب جوشانده شد، یک قاشق غذا خوری میخک را به آن اضافه کنید.5 تا 10 دقیقه به همین منوال باقی بگذارید.اجاق گاز را خاموش، سپس اجازه دهید چای سرد شود و آن را بنوشید.اگر چای را دوست ندارید، می توانید از این چای برای شستشو استفاده کنید.برای به دست آوردن بهترین نتیجه، این درمان را دو بار در روز انجام دهید.

20. جوش شیرین و آبلیمو

جوش شیرین، یک کانی طبیعی است. و pH دهان را متعادل میکند. همچنین باعث کاهش اسیدیته،و جلوگیری از ایجاد بوی بد دهان می شود.آب لیمو، خواص ضد باکتری بالایی داردترکیبی از جوش شیرین و آب لیمو، یک ترکیب قدرتمند برای از بین بردن بوی بد دهان است.راه کار بسیار ساده است:
مقدار کمی جوش شیرین را با یک قاشق چای خوری آب لیمو مخلوط کنید.این مخلوط را روی دندان ها قرار دهید.
1 دقیقه صبر کنید و دهان خود را با آب بشویید.تکرار یک بار در هفته.

21. عصاره دانه گریپ فروت

موجب از بین رفتن هر گونه باکتری میشود که ممکن است در دهان رشد کند دندان های خود را تمیز کنید.مقدار کافی گریپ فروت را به مسواک بزنید و به آرامی مسواک کنید.توجه داشته باشید که شما باید این عمل را به آرامی انجام دهید ،تا از مینای دندان ها محافظت شود. دهان خود را با آب بشویید و روزانه انجام دهید.

22. روغن نارگیل

روغن نارگیل ،یک عنصر بسیار محبوب برای بهداشت دهان است ، دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی بالایی است به همین دلیل دهان را تمیز نگه می دارد.با روغن نارگیل به مدت 5 تا 10 دقیقه دهان را شستشو دهید.از آب گرم برای شستن دهان خود استفاده کنید.شما می توانید این درمان را به طور منظم ،تا زمانی که بوی بد از بین برود استفاده کنید.

23. سرکه سیب و جعفری

جعفری، حاوی مقدار زیادی کلروفیل است ؛ کلروفیل ،دارای خواص ضد باکتری است علاوه بر این، دهان را تحریک به تولید بزاق بیشتر میکند، تا خشک نماند.یک جعفری کوچک را در یک لیوان سرکه سیب قرار دهید.آن را بیرون بیاورید و بجویید.پس از جویدن 2-3 دقیقه، آن را ببلعید.اگر طعم آن را دوست نداشتید، می توانید آن را بیرون بی اندازید.

24.دارچین

دارچین و عسل ،دارای خواص ضد باکتریایی بسیار خوبی در دهان ما هستند.
روش استفادهآب 2 لیمو تازه در یک ظرف بریزید.اضافه کردن 1/2 قاشق چای خوری پودر دارچین و 1 تا 2 قاشق چای خوری عسل و بعد اضافه کردن آب داغ .این مخلوط را به آرامی روی دندان ها بگذارید به مدت 5 تا 7 دقیقهدهان خود را با آب شستشو دهید.شما می توانید بقیه این مخلوط را برای استفاده بعدی نگه دارید.این را هر روز تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.

25. نمک اپسوم یا سولفات

این درمان یکی از داروهای خانگی شناخته شده برای نفس بد است. نمک های Epsom دارای خواص ضد باکتری طبیعی هستند سموم را از بین می برد و در برابر نفس بد مقاومت می کند روش استفاده:1 قاشق چای خوری نمک اپسیم را در یک لیوان آب گرم بریزید.دهان را با این محلول شستشو دهید.این کار را در ابتدای روز انجام دهید.


چگونه بوی بد دهان را از بین ببریم

12 نوع تنفس بدبو ناشی از بیماری در بدن شما وجود دارد

  • تنفس بدبو لوزه ای
  • تنفس بدبو سینوسی
  • تنفس بدبو ریوی
  • تنفس بدبو روده ای
  • تنفس بدبو متابولیکی
  • تنفس بدبو دیابتی
  • تنفس بدبو دارویی
  • تنفس بدبو کبدی
  • تنفس بدبو تریمتیلامینوریا
  • تنفس بدبو قاعدگی
  • تنفس بدبوی دارویی
  • تنفس بدبو هالیت فوبیایی

مراجعه به دندانپزشک

به‌طور منظم برای معاینات دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. بهتر است این مراجعات دوبار در سال انجام شود تا وضعیت سلامتی دهان و دندان یا در صورت داشتن دندان مصنوعی، وضعیت دندان مصنوعی‌تان مرتب بررسی شود.


منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رضا گفت:

    عالییی

شاید دوست داشته باشید