راحله آقاپور 162 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

لازانیا از آن دسته غذاهای خارجی می باشد که محبوبیت بالایی در ایران دارد و میتوان گفت که این غذا یکی از پرطرفدارترین غذا های خارجی در میان ما ایرانی ها است. اگر قصد این را دارید که پخت لازانیا را در خانه انجام دهید و به دنبال مواد لازم و دستور پخت لازانیا هستید باید بگوییم که بهترین جا را برای این کار انتخاب کرده اید. در ادامه همراه جگونه با طرز تهیه لازانیای خانگی باشید تا با هم یک غذای لذیذ و خوشمزه را آماده کنیم.

مواد لازم برای پخت لازانیا شش نفره:

سس سفید مخصوص یک استکان
پنیر پیتزای رنده شده و ورقه ای به مقدار لازم
سس گوجه فرنگی به مقدار لازم
اورگانو، فلفل سیاه به مقدار لازم
گوجه فرنگی دو عدد میکس شده
پیاز ریز خرد شده یک عدد( متوسط)
مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده روی هم صد گرم
فلفل دلمه ای ریز خرد شدهیک عدد ( کوچک)
قارچ خلال شده 5-6 عدد( متوسط)
ژامبون ریز خرد شده 100 گرم
سوسیس ریز خرد شده 200 گرم
مواد لازم برای تهیه لازانیا

مراحل پخت لازانیا خانگی

مرحله ی اول

برای تهیه لازانیا خانگی پیاز را ریز خرد کرده و آن را با کمی روغن تفت بدهید. چهار الی پنج دقیقه برای این کار کافیست.

پیازهایی که در ابتدا و قبل از اضافه کردن گوشت به درون ماهیتابه میریزید باید به صورت ریز و نگینی خرد شده باشند. حتی الامکان آن ها را ریز خرد کرده و به هیچ عنوان از پیازهای درشت برش داده شده استفاده نکنید. پیازها نباید زیر دندان بروند و مشخص شوند. درواقع شما پیازها را به منظور گرفتن بوی زهم گوشت استفاده می کنید. حتی می توانید از پودر پیاز هم استفاده نمایید.

در صورت تمایل می توانید سوسیس ها را به شکل ریز خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. پنج دقیقه سوسیس ها را تفت دهید. ( این مرحله قابل خذف است). سویا و گوشت چرخ کرده را با یکدیگر مخلوط و به مواد داخل ماهیتابه اضافه کنید. سویا دارای خاصیت جذب سریع روغن می باشد. به همین دلیل لازم به اضافه کردن کمی روغن به داخل ماهیتابه هستید تا مواد شما به صورت خشک سرخ نشوند( برای خوش طعم شدن سویای خود به یک نکته ی کلیدی که در انتهای مقاله آمده است توجه کنید).

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

برای اینکه سویای شما از طعم بهتری برخوردار باشد به جای اینکه آن را در داخل آب خیس کنید، سویا را درون شیر خوش طعم کنید. اگر بوی سویا را دوست ندرید میتوانید با این کار بوی بد سویا را از بین ببرید. بعد از اینکه سویا کمی درون شیر مانده و خیس شد، آن را آب کش کنید. شیر اضافه را از سویا گرفته و سپس با مواد خود ترکیب نمایید.

 مرحله دوم

در این مرحله نوبت به اضافه کردن قارچ ها می رسد. قارچ ها را با سلیقه ی خود برش داده( ورقه ای نازک و یا نگینی ریز) و به مواد اضافه کنید. بگذارید تا رنگ قارچ ها کمی تغییر کرده( قارچ ها نباید بیش از حد سرح شده و رنگشان به قرمزی بزند) و سپس ژامبون را به همراه فلفل دولمه ای به مواد اضافه کنید.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

دو الی سه دقیقه به مواد خود اجازه ی جا افتادن بدهید و سپس گوجه فرنگی ها را اضافه کنید. بعد از اینکه مواد خود را خوب هم زدید می توانید فلفل سیاه و اورگانو را به مایه لازانیای خود اضافه نمایید. همه مواد را خوب مخلوط کنید تا به خورد هم رفته و سپس شعله را خاموش کنید. اجازه دهید تا مواد شما به خوبی سرد شود.

بهتر است از رب برای مواد میانی لازانیا استفاده نکنیم. سس مخصوص این غذا سس سفید و یا سس بشامل است. ترکیبات این دو مواد( رب و سس بشامل) با یکدیگر زیاد جلوه ی خوبی نخواهد داشت و طعم مناسبی از آب در نخواهد آمد.

مرحله سوم

در حین اینکه مایه لازانیای شما در حال سرد شدن است، قابلمه ی مناسبی را انتخاب کرده و تا دو سوم آن را آب بریزید. یک قاشق چایخوری نمک و مقدار کمی روغن مایع را به آب اضافه کرده و اجازه بدهید تا آب درون قابلمه بجوشد. ورقه های لازانیا را یکی یکی در درون قابلمه قرار دهید. این کار را به دقت انجام دهید. حتما دقت کنید که قبل از جوشیدن آب درون قابلمه نباید لازانیا را درون قابلمه قرار داد. در چنین حالتی لازانیاها خمیر شده و به خوبی عمل نمی آیند. به لازانیاهایی که درون آب جوش قرار گرفته اند اجازه دهید که به مدت 8 تا 10 دقیقه درون قابلمه بماند و آن ها را آبکش کنید.

شاید چسبیدن ورقه های لازانیا در هنگام جوشیدن یکی از اصلی ترین مشکلات شما در هنگام پخت این غذای لذیذ باشد. برای جلوگیری کردن از بروز چنین مشکلی باید به چند نکته ی اساسی توجه کنید. در هنگام جوشیدن لازانیاها درون قابلمه حتما یک قاشق چوبی را در کنار دست خود بگذارید و هر از چند گاهی لازانیاها را به آرامی تکان دهید تا به هم نچسبند. دقت کنید که جوشاندن ورقه های لازانیا به مقدار زیاد کار درستی نیست، زیرا در نهایت باعث خرد شدن و از بین رفتن شکل و شمایل این ورقه ها خواهد شد. حتی این کار ممکن است ورقه های خمیر شده ای را به شما تحویل دهد.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

بعد از اینکه ورقه ها را آبکش کردید، آن ها را بر روی لبه ی یک آبکش آویزان کنید. همچنین می توانید یک سینی بزرگی را برداشته و ورقه ها را به صورت جداگانه بر روی سینی پهن کنید. این کار باعث خواهد شد که ورقه در هنگام استفاده خرد نشوند.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

مرحله آخر

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

یک ظرف چدنی را برای چیدن لازانیاهای خود انتخاب کرده و ان را چرب کنید. یک لایه از ورقه های لازانیا را در کف ظرف بچینید. روی ورقه ها کمی سس گوجه فرنگی بریزید. مواد مایه ای که کنار گذاشته بودید( و هم اکنون سرد شده اند) را بر روی سس بریزید. روی مواد اورگانو پاشیده و سپس یک لایه کامل پنیر پیتزا رنده شده به آن اضافه کنید.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

سطح مواد شما باید باید به صورت کامل با پنیرها پوشانده شوند. لایه های بعدی را با رعایت موارد گفته شده به ترتیب بچینید تا لازانیای شما اماده پخت شود.

در صورتی که می خواهید یک لازانیای رژیمی درست کنید می توانید به جای استفاده از پنیر در تمامی لایه ها آن را در ردیف آخر ریخته و غذای خود را کم کالری تر مصرف کنید.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم
چیدن پنیرهای ورقه ای روی لازانیا

در پایان کار سس سفید مخصوص لازانیا را که پیش تر آن را آماده کرده اید را به صورت یکدست روی کل مواد  بریزید. سس سفید لازانیا مانع از خشک شدن ورقه های لازانیا می شود. همچنین شیری که درون مایع سس ریخته شده است مانع کثیف کاری و پخش شدن مواد در هنگام پخت خواهد شد.

چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم
سس را اضافه میکنیم

روی سطح کار را با پنیرهای ورقه ای بپوشانید. دمای فر را روی سطح 180 درجه قرار داده و ظرف خود را درون فر بگذارید. زمانی که زیر لازانیاها به خوبی سرخ شد، شعله ی زیری را خاموش و شعله ی بالایی را روشن کنید تا روی لازانیا طلایی شده و آماده ی سرو شود.

مواد لازم برای تهیه سس لازانیا( بشامل)

شیر یا آب یک لیوان
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
کره 25 گرم
آرد سفید یک قاشق غذا خوری سر پر
مواد لازم برای تهیه سس لازانیا
چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم
سس لازانیا( بشامل)

مراحل تهیه سس سفید لازانیا :

  1. یک قاشق غذاخوری سر پر آرد سفید را درون یک ماهیتابه ریخته و کمی آن را تفت دهید. آرد شما نباید به مقدار زیادی تغییر رنگ بدهد. کمی که به رنگ عسلی درآمد کره را به آن اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کره باید بالای سر ماهیپابه باستید و آن را به خوبی هم بزنید تا مواد به خوبی به خورد هم برند.
  2. کره باید به خوبی آب شده و آرد هم کمی تغییر رنگ یافته باشد. زمانی که ترکیب مواد داخل ماهیتابه شما به این مرحله رسید، فلفل و نمک را اضافه کنید. حالا مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  3. شیر یا آب( ترجیحا شیر) را کم کم به ماهیتابه اضافه کنید. دقت کنید که شیر را نباید به صورت یکجا به مواد آردی اضافه کرد. زمانی که این کارا انجام می دهید حتما مواد را هم بزنید تا ته نگیرد.
  4. تا زمانی که مواد شما به یک سس غلیظ تبدیل شده باشد آن را روی شعله نگه دارید. این نکته را هم حتما در نظر داشته باشید که سس شما در زمان سر شدن کمی غلیظ تر خواهد شد.
چگونه در خانه لازانیای حرفه ای درست کنیم

نکات طلایی

  • موقع آبکش کردن ورقه های لازانیا حتما کمی آب سرد روی آن ها بریزید. این کار باعث خواهد شد که از خمیرها شدن ورقه ها جلوگیری شود.
  • ظروف پیرکسی برای پخت لازانیا مناسب می باشند. این ظروف پایان کار راحتی را برای شما رقم خواهند زد و باعث خواهند شد که لازانیاها به راحتی از ظرف جدا شوند. البته چرب کردن ظروف پیرکسی زمانی که در ابتدای کار لازانیاها آماده پخت هستند نیز مهم است و باعث خواهد شد که مواد به راحتی از ظرف جدا شوند.
  • توجه کنید که حتما یک لایه نازک از سس بشامل خود را به عنوان اولین لایه لازانیا به ظرف خود اضافه کنید.
  • اگر لازانیای ترد دوست دارید می توانید به مقدار کمی از سس بشامل استفاده کنید. یک لایه ی نازک از سس را ته ظرف ریخته و لازانیای خود را درون آن قرار دهید. در انتهای کار مقدار کمی از این سس را روی لازانیای خود بریزد.
  • لازانیاها انواع مختلفی دارند که بر حسب نوع آن ها می توان از مواد مختلفی استفاده کرد. تنها نکته ای که در چنین موردی حتما باید به آن توجه لازم را داشته باشید این است که این مواد را به درستی برش بزنید. این برش ها باید به صورت یکدست صورت پذیرند تا هم جلوه ی زیبایی به لازانیای شما بدهند و هم اینکه در هنگام برش و سرو لازانیا شما را با مشکل مواجه نکنند. برای این کار بهتر است مواد میانی خود را به صورت نگینی ریز خرد کنید.
سوالات متداول

آیا میتوان به جای گوشت از سویا برای پخت لازانیا استفاده کرد؟

بله، شما میتوانید به جای گوشت از سویا استفاده کنید و برای اینکه سویای شما از طعم بهتری برخوردار باشد به جای اینکه آن را در داخل آب خیس کنید، سویا را درون شیر خوش طعم کنید.

آیا برای آماده کردن ورق های لازانیا به مهارت خاصی نیاز است؟

بله، در این چگونه به بهتر آماده شده ورق های لازانیا پرداخته ایم تا در هنگام جوشاندن ورقه ها برای پخت لازانیا ورق ها بهم دیگر نچسبند.

برای چیندن لازانیا ها نیاز است تا مواد سرد شود؟

برای اینکه لازانیا هارا در ظرف بچینیم نیاز است تا مواد پخته شده را سرد کنیم سپس اقدام به چیندن لازانیا ها در ظرف کنیم.

دمای فر برای پخت لازانیا باید روی چند درجه قرار بگیرد؟

برای اینکه لازانیا را درون فر پخت کنید باید دمای فر را روی سطح 180 درجه قرار داده و ظرف خود را درون فر بگذارید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید