اشکان معروفی 1023 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

بدن انسان با گذر زمان و از سن 50 سال به بعد رو به تحلیل می‌رود. مغز انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. با تحلیل رفتن سلول‌های مغز، برخی از توانایی‌های مهم انسان مانند تکلم و به یاد آوردن کارهای روزمره دچار اختلال می‌شود. در چنین مواقعی می‌گوییم که شخصی دچار بیماری آلزایمر شده است. حال سوال اصلی که مطرح می‌شود آن است که آیا راهی برای جلوگیری از آلزایمر وجود دارد ؟

مغز نیز مانند دیگر اندام‌ها و ارگان‌های بدن انسان نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد. همانطور که با ورزش کردن می‌توانید سلامتی بدن خود را حفظ کنید، با ورزش‌های مغزتان نیز می‌توانید از ابتلا به آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری کنید. در این مقاله از سایت چگونه به راه‌های جلوگیری از آلزایمر پرداخته و همچنین عوامل تشدید کننده آلزایمر را معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه شوید.

آلزایمر و تاثیر آن بر روی کیفیت زندگی :

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

آلزایمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها می‌باشد که در بین افراد بالای 65 سال شیوع بیشتری دارد. هرچند که عوامل ژنتیکی بر روی شانس ابتلا به آلزایمر تاثیر بسزایی دارند، عوامل محیطی و سبک زندگی نیز بر روی این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

افراد دچار آلزایمر دچار مشکلات فراوانی می‌شوند که البته این مشکلات بستگی به شدت آلزایمر آنها دارد. آلزایمر از مراحل خفیف شروع شده و در صورت کنترل نشدن به مراحل شدیدتر خواهد رسید.

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

در مراحل خفیف آلزایمر که متاسفانه به سادگی قابل تشخیص نیست، فرد برخی از کارهای روزمره خود را فراموش کرده و ممکن است گاها دچار سردرگمی‌های زودگذر شود. البته چنین امری در زندگی همه ما پیش می‌آید و لازم نیست نگران باشید چراکه چنین مواردی حتما به آلزایمر ارتباط ندارد.

در مراحل متوسط آلزایمر، شخص ممکن است در به یاد آوردن افراد نزدیک خانواده و کارهای خود دچار مشکل شود. در این مرحله شخص دچار آلزایمر دچار نگرانی‌های شدید شده که خود این نگرانی می‌تواند باعث تشدید آلزایمر شود. اگر در این مرحله به پزشک مراجعه نشود، آلزامیر تشدید خواهد شد.

در مرحله شدید آلزایمر دیگر کاری از دستتان بر نخواهد آمد. در این مرحله فرد مبتلا به آلزایمر نیاز به مراقبت‌های شبانه روزی داشته و به عبارتی نباید تنها بماند. در نتیجه شخص دچار آلزایمر و افراد نزدیک به آن دچار مشکلات فراوانی در زندگی خود خواهند شد.

پس اگر جزو افرادی هستید که این بیماری را خیلی جدی نمی‌گیرید، زمان آن رسیده تا در این رابطه تجدید نظر کرده و کمی بیشتر مراقب خود و عزیزانتان باشید.

حال که با آلزایمر و تاثیر شدید آن بر روی کیفیت زندگی آشنا شدید، زمان آن است که با راه‌های جلوگیری از آلزایمر آشنا شوید.

راه‌های جلوگیری از آلزایمر :

برای جلوگیری از آلزایمر کافی است تا برخی از عادات و رفتارهای روزمره خود را تغییر دهید. همچنین به شیوه‌های مختلفی که خواهیم گفت، مغز خودتان را پرورش دهید.

1 – برای جلوگیری از آلزایمر ورزش کنید :

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

به جرئت می‌توان گفت که ورزش روزانه، تاثیرگذار ترین راه جلوگیری از آلزایمر و طیف وسیعی از دیگر بیماری‌ها می‌باشد. کافیست تا در شروع روز کمی از زمان خود را صرف نرمش کردن و فعالیت‌های هوازی مانند دویدن آرام و یا پیاده‌روی سریع کنید. روزی 30 دقیقه پیاده‌روی با سرعت متوسط، فشار خون شما را تنظیم کرده و خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون آلزایمر را در شما کاهش می‌دهد.

چگونه ورزش کنیم

2 – در طول روز ساعاتی مطالعه داشته باشید :

مطالعه کردن یکی از بهترین ورزش‌های ذهن می‌باشد. از یادگیری مطالب جدید گرفته تا استفاده از قدرت خواندن و آشنایی با کلمات جدید، همگی بر روی مغز شما تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت. پس از مطالعه در طول روز غافل نشوید.

3 – مستند و فیلم‌های آموزشی ببینید :

دیدن مطالب آموزشی و یا مستند باعث به کار افتادن قوه یادگیری شما می‌شود. دیدن مستندها و فیلم‌های آموزشی برای افرادی که سواد خواندن ندارند جایگزین بسیار مناسبی برای مطالعه می‌باشد. لازم نیست که به دنبال فیلم‌های آموزش خاصی باشید، دیدن یک برنامه آشپزی و یا خیاطی نیز همان تاثیر را بر روی ذهن شما گذاشته و روشی مناسب برای جلوگیری از آلزایمر می‌باشد.

4 – برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر جدول و سودوکو حل کنید :

همه ما در طول روز وقت خالی داریم. به جای پرکردن این وقت خالی با تلفن همراه و یا عوض کردن کانال‌های تلویزیون، کمی جدول و سودوکو حل کنید. حل کردن جدول و سودوکو به شما در حل مشکلات و یافتن راه حل کمک می‌کند. در نتیجه سرعت فرسایش و تحلیل رفتن ذهن شما کندتر شده و ابتلا به آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد.

5 – سرگرمی‌های تازه بهترین راه برای جلوگیری از آلزایمر :

نگذارید تا زندگی‌تان یکنواخت و بی روح شود. همه ما در طول عمر خودمان، بارها نیاز به تغییر و تجربه چیزهای جدید داریم. اگر بر روی ثابت ماندن سرگرمی‌ها و کارهایمان پافشاری کنیم، پس از مدتی دچار خمودگی و افسردگی خواهیم شد. یافتن سرگرمی‌های جدید از دو جهت برای جلوگیری از آلزایمر مناسب است. اول اینکه زندگی شما شاداب‌تر شده و حس بهتری به زندگی پیدا خواهید کرد. دوما تفریحات و سرگرمی‌های جدید به معنای تجارب و یادگیری چیزهای جدید می‌باشد که این موضوع نیز به نوبه خود باعث جلوگیری از آلزایمر خواهد شد.

6 – کارهای خود را با دست دیگر خود انجام دهید :

راست دست هستید؟ سعی کنید از این پس با دست چپتان کارهای روزمره خود را انجام دهید. برای مثال با دست چپ مسواک بزنید و با دست چپ، درب خانه را باز کنید.

7 – چند کلمه‌ای در روز بنویسید :

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

نوشتن می‌تواند کمک زیادی به جلوگیری از آلزایمر کند. پس هر روز یا چند روز در میان، چند کلمه‌ای بنویسید. تفاوتی ندارد راجع‌به چه چیزی خواهید نوشت. می‌توانید کارهای روزانه خود را یادداشت کنید یا خاطراتی که دوست‌شان دارید را بر روی کاغذ بیاورید.

8 – هر روز چند لغت انگلیسی یاد بگیرید :

حفظ کردن چند لغت جدید در روز می‌تواند کمک بسیار شایانی به پیشگیری از آلزایمر کند. یک زبان خارجی انتخاب کنید و روزی چند کلمه جدید از آن زبان را یاد بگیرید.

9 – برای جلوگیری از آلزایمر مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی را کنار بگذارید :

 همه ما از تاثیرات مخرب سبک زندگی غلط بر روی سلامت جسم و روان‌مان باخبریم. ذهن و مغز نیز بی‌تاثیر از سبک زندگی غلط نیست. استعمال دخانیات تاثیرات منفی شدیدی بر روی سلامتی ما خواهد گذاشت. با مصرف دخانیات، سطح اکسیژن دریافتی مغز کاهش یافته که باعث تخریب شدن بافت‌های مغزی می‌شود و ابتلا به آلزایمر را جلو می‌اندازد. الکل نیز باعث خشک شدن مخچه شما شده و تاثیر خودش را بر روی سلامتی ذهن و حافظه شما خواهد گذاشت. با ترک دخانیات و الکل می‌توانید از خطر ابتلا به آلزایمر زود هنگام جلوگیری کنید.

عوامل تشدید کننده خطر ابتلا به آلزایمر :

آلزایمر تا حدودی ژنتیکی می‌باشد. برای همین اگر شخصی از نزدیکان شما به این بیماری مبتلا شده‌است، لازم است تا بیشتر احتیاط نمایید.

اما جدا از عوامل ژنتیکی، سبک زندگی شما تاثیر بسیار زیادی بر روی خطر ابتلا به آلزایمر دارد. سبک زندگی نادرست معمولا با احساس سرخوردگی و افسردگی همراه است. افسردگی و ناراحتی می‌تواند خیلی از بیماری‌ها را تشدید.

از آنجایی که با بالارفتن سن، روحیه افراد حساس‌تر می‌شود لازم است تا محیط اطراف آنها را شلوغ و شاد نگهدارید.

استرس نیز باعث تشدید آلزایمر خواهد شد. پس لازم است تا محیط زندگی افرادی که سن بالایی دارند عاری از استرس‌ها و تنش‌های بی‌مورد باشد.

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

مورد آخری که معرفی خواهیم کرد، نوع رفتار شما با فردی است که در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارد. باید بخاطر داشته باشید که افراد سن بالا را خلع صلاح نکنید. به آنها اجازه دهید تا کارهایشان را خودشان انجام داده و برای رفع‌ نیازهایشان به خودشان متکی شوند. اگر نگذارید تا آنها کارهای شخصی‌شان را انجام دهند تن تنها باعث ناراحتی و افسردگی این افراد شده‌اید، بلکه خطر ابتلای آنها به آلزایمر را نیز افزایش داده‌اید.

سخن پایانی :

چگونه از آلزایمر جلویگری کنیم

انسان‌ها درست زمانی دچار بیماری‌های مختلف خواهند شد که به گونه‌ای خودشان را تسلیم یکنواختی زندگی کنند. اگر دست از یاد گرفتن و مطالعه برداشته و تفریح و سرگرمی جدیدی برای خود انتخاب نکنید، باید بدانید که ریسک ابتلای شما به آلزایمر افزایش زیادی خواهد یافت.

پس با برگزیدن سبک زندگی سالم و درست، از خودتان در برابر بیماری‌های مختلف جسمی و روحی محافظت کنید.

سوالات متداول

ورزش چه قدر در جلوگیری از بیماری الزایمر موثر است؟

به جرئت می‌ توان گفت که ورزش روزانه، تاثیرگذار ترین راه جلوگیری از آلزایمر و طیف وسیعی از دیگر بیماری‌ ها می‌ باشد. شما با ورزش میتوانید از ابتلا به خیلی دیگر از بیماری ها جلوگیری کنید.

آیا نوشتن کارهای روز مره در برگه ای میتواند در جلوگیری از آلزایمر مفید باشد؟

نوشتن میتواند حافظه شما را تقویت کند و همین امر باعث میشود که به بیماری آلزایمر مبتلا نشوید.

آیا افراد جوان هم دچار بیماری آلزایمر میشوند؟

طبق نتایج به دست امده، افراد بالای 65 سال به این بیماری مبتلا میشوند ولی باید این نکته مهم را هم در نظر بگیریم که ما برای جلوگیری از آلزایمر باید از جوانانی شروع به کار کنیم.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید