اشکان معروفی 191 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه کنکوری درس بخوانیم

با نزدیک شدن به کنکور خیلی از دانش آموزان کنکوری و پشت کنکوری در پی آماده کردن خود برای این آزمون سرنوشت‌ساز هستند. اما نقطه ضعفی که در اکثر آنها وجود دارد، عدم آگاهی از شیوه صحیح مطالعه برای کنکور می‌باشد. شیوه صحیح مطالعه و برنامه‌ریزی جزو مهارت‌هایی می‌باشد که کمتر در مدارس به آن توجه شده است. برای کسب رتبه مناسب و قبولی در دانشگاه‌های خوب لازم است تا درس خواندن به سبک کنکوری را بیاموزید. در این مقاله از سایت چگونه در خصوص درس خواندن به سبک کنکوری و نکات طلایی که باید چاشنی کارتان کنید، بحث خواهیم کرد.

کنکور، چالشی در قالب آزمون:

چگونه کنکوری درس بخوانیم

به کنکور همانند یک امتحان نگاه نکنید. کنکور بیش از آن که شبیه به امتحان باشد، شبیه به یک مسابقه است. مسابقه‌ای که افراد در آن نهایت توان خود را به کار می‌گیرند تا در زمان داده شده، آنچه که توان دارند را در برگه پاسخنامه ارائه کنند.

اما این چالش، یک چالش دیگر را نیز در بطن خود دارد و آن چالش، آماده شدن برای کنکور است. برای اینکه این چالش را با موفقیت پشت سر بگذارید باید بتوانید به سبک کنکوری درس بخوانید. راجع به درس خواندن به سبک کنکوری در ادامه صحبت خواهیم کرد.


تفاوت کنکور با آزمون‌های تشریحی:

برای اینکه بتوانید ذهن‌تان را برای مطالبی که خواهیم گفت آماده کنید، در ابتدا لازم است تا به تفاوت کنکور و آزمون‌های تشریحی بپردازیم.

در آزمون‌های تشریحی بحث رقابت مطرح نیست. در یک آزمون تشریحی استاندارد، تعدادی سوال به شما داده می‌شود که به راه حل و جواب‌های نصفه و نیمه نیز نمره تعلق می‌گیرد. همچنین زمانی که به شما داده می‌شود برای حل تمامی سوالات بصورت تشریحی کافی می‌باشد.

در کنکور بر خلاف آزمون‌های تشریحی، راه حل شما اهمیتی ندارد. مهم نیست که شما چه مقدار از مسئله را درک کرده باشید یا راه حل درستی برای آن سوال داشته باشید. تنها چیزی که مطرح است، پاسخ پایانی می‌باشد. زمانی هم که برای حل این سوالات برای شما در نظر گرفته می‌شود بسیار کم است. پس شما مجبور هستید تا سوالات را در زمانی اندک حل کرده و به جواب نهایی آن برسید. تازه اگر جواب یک تست را نیز به اشتباه بزنید، نمره منفی برای شما لحاظ خواهد شد.


درس خواندن به سبک کنکوری چگونه است؟

 برای درس خواندن به سبک کنکوری لازم است تا شیوه نگاه خود به درس‌ها را کنکوری کنیم. به صورت خلاصه مراحل مهمی را که می‌بایست طی کنید به صورت زیر است. در ادامه همه این موارد را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

زمانی که کتاب درسی خود را باز می‌کنید، باید به تمامی نکاتی که می‌توان از آنها سوال کنکور طرح کرد توجه نمایید. به زبان دیگر، حفظ کردن مطالب کتاب‌های درسی‌تان به هیچ وجه به شما کمک نمی‌کند، بلکه باید منطق پشت آن مطالب را در بیاورید.

سپس باید آموخته‌های خود را به چالش بکشید. تست کنکور حل کنید، در آزمون‌های شبیه‌سازی شده شرکت کنید و عملکرد خود را بسنجید. پس از آن نقاط ضعف و قوت خود را در درس‌های مختلف یادداشت کرده و براساس آنها برای خودتان برنامه ریزی کنید.  

در حین جلو رفتن ممکن است بخواهید تا برخی از سرفصل‌ها را برای خودتان حذف کنید. این موضوع هیچ مشکلی ندارد به این شرط که زمان آزاد شده را روی سرفصل‌های دیگر که شانس موفقیت‌تان را بالا می‌برد متمرکز کنید.

1 – خواندن کتاب‌ها به سبک کنکوری:

چگونه کنکوری درس بخوانیم

کتاب‌های درسی برای تست زنی طراحی نشده‌اند. این کتاب‌ها به شیوه‌‌ای تشریحی نگاشته شده‌اند و نکات زیادی در میان توضیحات آن‌ها می‌توان یافت. هرچند پیدا کردن این نکات برای دانش‌ آموزی که زمانی اندکی جهت آماده شدن برای کنکور دارد تا حدودی مسئله ساز است.

پس اگر برایتان مقدور است، از کتاب‌های کمک درسی که ارزش خواندن را دارند بهره بگیرید. همچنین اگر قصد خواندن کتاب‌های کمک درسی را ندارید، کتاب‌های درسی‌تان را با نکته سنجی و دقت نظر مطالعه کنید.

یک شیوه خوب برای پیدا کردن نکات تستی در کتاب‌های درسی، مراجعه به تست‌های کنکور سال‌های گذشته است. با خواندن این تست‌ها، ذهن شما آماده‌تر شده و متوجه می‌شوید که طراحان از چه قسمت‌هایی و چگونه، سوالات تستی را طرح می‌کنند.

پس در اولین قدم درس خواندن به سبک کنکوری، کتاب‌های درسی‌تان را مطالعه نمایید.


2 – به چالش کشیدن دانش‌تان:

حال نوبت آن است که دانش خود را به چالش بکشید. سوال‌های تستی از بخش‌هایی که مطالعه کرده‌اید، آماده ساخته و برای خودتان یک آزمون شبیه سازی شده درست کنید. برای پاسخ به آزمون نیز زمان مشخصی در نظر بگیرید.

سوالات را در طی زمان مشخص شده حل کنید و سپس سوالات خود را با پاسخنامه آزمون چک کنید. به این ترتیب می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را در بخش‌های مختلف بسنجید.

تحلیل آزمون از آزمون دادن بسیار مهم‌تر است. در طی تحلیل آزمون است که شما می‌توانید اشتباهات خود را متوجه شده و برای اصلاح کردن آنها برنامه‌ ریزی کنید.

در تحلیل آزمون باید موارد مختلفی چون زمان پاسخگویی، پراکندگی پاسخ‌های غلط و اشتباهات رایج خود را بررسی کنید. منظور ما از پراکندگی پاسخ‌های غلط این است که بیشترین تعداد غلط‌های شما مربوط به کدام مباحث است.


3 – برنامه ریزی برای رفع مشکلات:

حال که کمی‌ها و کاستی‌های خود را شناسایی کردید نوبت آن است که برای رفع آنها برنامه ریزی نمایید.

اگر زمان کمی تا کنکور باقی مانده می‌توانید برخی از بخش‌هایی را که در آن نتیجه خوبی نمی‌گیرید را حذف کرده و تمرکزتان را روی بخش‌های ساده‌تر بگذارید.

با برنامه ریزی برای تقویت بیشتر نقاط قوت خود و رفع نقاط ضعف‌تان می‌توانید یک قدم به سمت موفقیت در کنکور نزدیک‌تر شوید.


نکاتی طلایی در خصوص درس خواندن به سبک کنکوری:

نکاتی که در این بخش آورده‌ایم باعث افزایش بازده شما خواهد شد. هرکدام از این نکته‌ها ارزشمند بوده و بهتر است تا به تمامی آن‌ها دقت لازم را داشته باشید.

1 – درس خواندن به روش تستی:

موقع درس خواندن به یاد داشته باشید که قرار است از آنها در کنکور استفاده کنید. پس سعی کنید تا نکات ریز و تستی را با دقت تمام مطالعه کنید.


2 – پیدا کردن فرمول‌های خلاصه شده:

چگونه کنکوری درس بخوانیم

شاید در پاسخنامه کنکور دیده باشید که برخی از سوالات که به ظاهر پاسخی طولانی دارند، با فرمولی کوتاه حل شده‌اند. به یاد داشته باشید که هر تستی که در کنکور می‌آید، راه حل پیچیده و طولانی‌ای ندارد. سعی کنید تا فرمول‌های خلاصه شده مخصوص به تست زنی را در هر مبحثی پیدا کرده و یادداشت نمایید.


3 – تست زدن از هر مبحث:

از هر مبحثی را که مطالعه می‌کنید، تست بزنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بخش‌های مهم آن مبحث را پیدا کرده و آنها را بیشتر مطالعه کنید. همچنین با اینکار سطح دانش خود را از آن مبحث اندازه خواهید گرفت.


4 – مطالعه دروس عمومی و تخصصی در کنار هم:

درس خواندن به سبک کنکوری ایجاب می‌کند که در هر روز، درس‌های عمومی و تخصصی را مطالعه نمایید. مطالعه طولانی مدت دروس تخصصی در روز باعث کاهش بازده شما خواهد شد. پس در تمامی روزهایتان دروس عمومی را نیز جای بدهید.


5 – ساعات مطالعه:

چگونه کنکوری درس بخوانیم

بیشترین گیرایی شما در ساعات اولیه صبح می‌باشد. سعی کنید تا دروس تخصصی خود را در ساعات اولیه روز مطالعه کرده و ساعات پایانی را به دروس عمومی اختصاص دهید.


6 – تغذیه مناسب:

پیش از مطالعه صبحانه میل کنید. خوردن صبحانه باعث می‌شود تا نشاط بیشتری داشته باشید و در به خاطر سپردن مطالب، موفق‌تر عمل کنید. همچنین بهتر است که پیش از مطالعه کمی قند دریافت کنید.


7 – خواب عمیق و کامل:

چگونه کنکوری درس بخوانیم

یک خواب کامل و عمیق باعث ریکاوری مغز و بدن شما می‌شود. زمانی که در خواب عمیق فرو می‌روید، مغز شما اطلاعات دریافت شده را مرتب و دسته‌بندی می‌کند. همچنین خواب کافی باعث آمادگی مغز برای مطالعه دروس جدید در روز بعد خواهد شد.

با رعایت این نکات می‌توانید بازدهی خود را تا حد زیادی افزایش دهید.


جمع بندی:

درس خواندن به سبک کنکوری کار آسانی نیست. برای آمادگی در کنکور لازم است تا خودتان را در زمینه‌های مختلف تقویت کنید. نتیجه مناسب زمانی حاصل می‌شود که به تمامی نکات و توصیه‌هایی که در این مقاله آورده‌ایم، عمل کنید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به مقاله چگونه در کنکور ریاضی موفق شویم و چگونه در کنکور زبان قبول شویم میتوانید برنامه ریزی مناسب تری را انجام بدهید.

با تعیین یک استراتژی مناسب و نکته گرایی در مطالعاتتان می‌توانید در کنکور به آن موفقیتی که انتظارش را دارید دست پیدا کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید