تیم چگونه 1255 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه شوره سر را از بین ببریم

شوره سر یکی از مهمترین عارضه‌هایی است که گریبانگیر بسیاری از افراد می‌شود و علاوه بر مسائل بهداشتی، آرامش روحی و اعتماد به نفس را از فرد می‌گیرد به‌طوری که فرد همواره از حضور در اجتماع خجالت‌زده است و در جمع‌های خانوادگی و دوستان حاضر نمی‌شود.
شوره سر اختلالی است که اگر درمان نشود ریزش شدید مو و ایجاد ظاهری بد را به دنبال خواهد داشتدانه های سفید شوره موی سر زمانی که بر روی لباس ظاهر می شوند بسیار نا خوشایند و بد شکل به نظر می رسند و حس بدی را منتقل می کنند که افراد حاظرند هر راهی را برای خلاصی از آن امتحان کنند.
شوره سر اساسا، سلولهای مرده پوست سر است که می ریزد، شوره سر، یک اختلال پوستی بسیار رایج است، به ویژه در نوجوانان. این مشکل همچنین می تواند باعث عزت نفس پایین شود. 

چگونه شوره سر را از بین ببریم

دلایل ایجاد شوره سر

  • پوست سر خشک
  • پوست سر چرب
  • آلرژی از محصولات مراقبت از مو
  • رژیم غذایی نامتعادل
  • استرس
  • هورمون ها
  •  استفاده از کلاه های تنگ و چسبان
  • وراثت
  • کمبود ویتامین ها
  • تعویض مداوم و زودهنگام محصولات مراقبت از مو
  • مالاسزیا، یک نوع قارچ
  •     تعرق بیش از اندازه
  • تغییر آب و هوایی، به خصوص در زمستان
  • استفاده زیاد از ژل مو یا اسپری مو یا سایر محصولات
  • برخی بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون و عفونت اچ آی وی ایجاد شوره سر را تشدید می کنند.

چگونه خودمان را در خانه لاغر کنیم

سلامتیت مهمه

چگونه شوره سر را از بین ببریم

علائم شوره سر

  • خارش پوست سر
  • پوست پوسته شده
  • لکه های سفید خشک در مو و بر روی شانه ها

چگونه شوره سر را از بین ببریم

درمان خانگی

چگونه شوره سر را از بین ببریم

1. جوش شیرین

پس از مرطوب کردن مو، مقداري جوش شيرين به موها بماليد سپس با آب بشوييد. جوش شيرين، قارچ هاي بيش فعال را که باعث ايجاد شوره سر مي شود کاهش مي دهد. احتمالا در روزهاي اول موها خشک مي شود اما پس از چند هفته پوست سر شروع به توليد روغن طبيعي خواهد کرد که موها را نرم مي کند.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

2. لیمو

بهترین درمان برای خلاص شدن از شوره سر است می توان آن را در راه های مختلفی استفاده.یکی این است که لایه برداری میکند .در 4-5 فنجان آب به مدت 15-20 دقیقه 3 تا 4 عدد آب لیموترش را می ریزیم 15 تا 20 دقیقه می جوشانیم میگذاریم سرد شودبرای شستشوی موی سر یکبار در هفته استفاده میکنیم.
استفاده از آب لیمو تازه ماساژ آن را بر روی پوست سر قبل از رفتن  به حمام موثر است اما مطمئن شوید که مو به طور کامل شسته شده و تمیز شده است آبلیمو شوره سررا از بین میبرد.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

3. ماست

ماست، نه تنها ماده بسیار خوبی برای مو و پوست سر شما است، بلکه یک راه عالی برای از بین بردن شوره سر نیز می باشد. ماست ساده را بردارید و آن را روی پوست خود بمالید.اجازه دهید 20 دقیقه بماند و سپس آن را بشویید ، حالا از کمی شامپو برای شستن پوست سر خود استفاده کنید.
روش دوم :ماست در کنار دنیایی از خواص برای برطرف کردن شوره سر هم درمانی عالی قلمداد می شود. راه و زمان درست اینطور است که ماست را با نوک انگشتانتان به کف سر مالیده و بعد از 10-15 دقیقه به خوبی آبکشی کنید و بعد از آن موهایتان را طبق روال طبیعی استحمام بشویید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

4. روغن نارگیل

روغن نارگیل   بعنوان لطیف کننده وتغذیه مو خوب است ماساژ با روغن نارگیل برای از بین بردن شوره سر بسیار خوب است.زیاده از حد اینکاررا نکنید چون ریشه های مو شل میشوند.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

5. روغن زیتون

روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی بوده که می تواند شوره سر را درمان کند.مقداری روغن زیتون را گرم کنید و آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، سپس مو های خود را در یک حوله گرم بپوشانید، بگذارید 45 دقیقه بماند و سپس موها را با آب و شامپو بشویید.این روش را چند بار در هفته تکرار کنید تا زودتر نتیجه بگیرید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

6. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی قوی بوده و درمان خوبی برای شوره سر می باشد.هنگام شستن موهای خود چند قطره روغن درخت چای را به شامپو معمولی خود اضافه کنید.شما همچنین می توانید چند قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل اضافه کرده و آن را روی موهایتان بمالید، بگذارید 30 دقیقه یا یک شب بماند و سپس موهای خود را بشویید.این روش را یک یا دو بار در هفته انجام دهید تا نتیجه بگیرید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

7. آسپیرین

دو عدو آسپرین بردارید و آنها را له کنید ، آن را پودر کنید و به شامپو معمولی خود اضافه کنید هنگام شامپو کردن، اجازه دهید 2 دقیقه بماند سپس آبکشی کنید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

8. سرکه سیب

کمی سرکه سیب بردارید و آن را با آب مخلوط کنید ، هر دوی سرکه سیب و آب باید با نسبت برابر مخلوط شوند.به خوبی آنها را مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن موها، مقدار کمی از مخلوط را در کف دست خود بریزید و آن را بر روی پوست سر خود بمالید. 10 تا 15 دقیقه بماند سپس با آب بشویید این روش را یک هفته یا بیشتر تکرار کنید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

9. دهان شویه

1 فنجان دهانشویه و 9 فنجان آب معمولی را بردارید. با هم مخلوط کنید. پس از شامپو کردن، مو و پوست سر خود را با این مخلوط آبکشی کنید.فوری بعد از آن ،از آب استفاده نکنید فقط مثل همیشه موهای خود را درست کنید ، این روش را یک بار در ماه تکرار کنید.

10. آویشن

4 قاشق غذاخوری آویشن را در 2 فنجان آب جوش مخلوط کنید.اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بجوشد.صبر کنید تا سرد شود و سپس مخلوط را صاف کنید.آن را روی پوست خود بمالید و 5 دقیقه بماند.این یک درمان گیاهی مناسب برای شوره سر است.

11. سرکه سفید

یک فنجان سرکه سفید را با 3 فنجان آب معمولی مخلوط کنید. موهای خود را با مخلوط سرکه آبکشی کنید و سپس آب را بر روی پوست خود بریزید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

12. شنبلیله

مواد مغذی موجود در شنبلیله رشد سالم موها را تشدید کرده و پوسته پوسته شدن سر را برای همیشه از بین می برد.دو قاشق غذاخوری از دانه های شنبلیله را در آب به مدت یک شب خیس کنید. سپس دانه ها را از آب جدا کرده و آسیاب کنید.
ماده خمیری به دست آمده را به مدت 45 دقیقه به موی سر خود بزنید و بعد با شامپو بشویید.

چگونه شوره سر را از بین ببریم

13. نمک

نمک برای از بین بردن شوره سر موثر است. کافی است پس از مالیدن کمی نمک به پوست سر، موهای خود را شامپو کنید.  

چگونه شوره سر را از بین ببریم
Aloe vera essential oil on tropical leaves background

14. آلوئه ورا

خاصیت خنک کننده آلوئه ورا، خارش پوست سر را از بین می برد. قبل از شامپو کردن مقداری آلوئه ورا به موهای خود بمالید.  

چگونه شوره سر را از بین ببریم


15. سیر

 خاصیت ضدقارچی سیر برای رفع باکتری های ایجادکننده شوره سر خیلی موثر است. کافی است چند حبه سیر را له کنید و به پوست سر بمالید. برای پیشگیری از بوی تند، سیر له شده را با کمی عسل مخلوط کنید و سپس به موها بمالید. 

چگونه شوره سر را از بین ببریم

16. تخم مرغ

2 عدد تخم مرغ را بشکنید و زرده ها و سفیده ها را مخلوط کنید ؛ این مخلوط را بر روی پوست خود بریزید و به مدت 1 ساعت بماند پس از یک ساعت موهایتان را بشویید. این باعث می شود موهای براق و بدون شوره سر و ابریشمی باشد.

17. سیب و پرتغال

پرتقال و سیب را با نسبت مساوی مخلوط کنید، تا خمیر خوبی را بدست آورید ، این خمیر را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید و بعد از 20-30 دقیقه با شامپو موهایتان را بشویید.

18. زنجبیل وچغندر قند

زنجبیل و چغندر را بردارید و یک خمیر خوب تهیه کنید. پوست سر خود را با آن ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد موهای خود را بشویید این روش را 4 تا 5 شب تکرار کنید.

19. آب سیب

آب سیب دارای پروسیانیدین B-2 می باشد که برای درمان شوره سر بسیار مفید است.دو قاشق غذاخوری آب سیب را با دو قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید و بر روی موها و پوست سر بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب بشویید.

20. عسل و سیر

سیر دارای خواص ضد میکروبی می باشد که برای درمان شوره سر بسیار مفید است.چند حبه سیر را له کرده و با مقاداری عسل ترکیب کنید، آن را بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو ملایم بشویید.

21. پوست پرتغال

پوست پرتقال یکی دیگر از روش های طبیعی برای درمان شوره سر می باشد.پوست پرتقال را با آب لیموترش تازه در مخلوط کن ترکیب کنید، همیر به دست آمده را بر روی موها و پوست یر بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپوی ملایم بشویید.این روش را حداقل سه بار در هفته انجام دهید.

22. حنا

حنا یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان شوره سر می باشد.مقداری حنا را با آب نصف لیموترش تازه مخلوط کنید، بگذارید 8 ساعت بماند و سپس آن را بر روی موها و پوست سر بمالید پس از 2 ساعت آن را با آب خوب بشویید.

23. گزنه

یکی از گیاهان کارساز برای برای از میان بردن شوره سر, گزنه هست. برای بهره گیری از این گیاه یک پیمانه آب جوش به چهار قاشق غذاخوری برگ گزنه اضافه کنید و بگذارید چند ساعت بماند. سپس یک چهارم فنجان سرکه انگور و یک چهارم فنجان ادوکلن به آب از صافی گذرانده گزنه سفید بیفزایید.با این محلول, موها را ماساژ دهید و پس از یکساعت بشویید. اگر موهایتان خیلی چرب هست, مقدار ادوکلن را تا نصف فنجان افزایش دهید.


نکات لازم برای درمان سریع

 معمولا به پوست سر خود توجه نمی‌کنیم، مگر اینکه مشکلی داشته باشد. برای مثال وقتی که سر شوره می‌زند و دچار خارش و پوسته پوسته شدن ناشی از آن می‌شود، به محض ظاهر شدن این علائم، دلیلی می‌شود برای فکر کردن. در واقع تحقیقات اخیری که توسط بنیاد پوست انگلیس انجام شده است، نشان می‌دهد، یک سوم از مردم به دلیل مشکل شوره سر از حضور در اجتماع پرهیز می‌کنند. لذا متخصصان چند توصیه علمی برای نگهداری از موهایتان و سلامت نگهداشتن پوست سرتان دارند، تا شما در هر موقعیتی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

1. زمان بیشتری برای شامپو کردن بگذارید

کسانی هستند که چند روز به حمام نمی‌روند، اما به محض ظاهرشدن پوسته بر روی سر شان بیش از حد معمول برای حل این مساله دوش می‌گیرند. در موارد خفیف، یک قاعده برای خودتان بگذارید، به این معنا که درحالی که موهایتان را تمیز نگه می‌دارید، حواستان به حفظ تعادل پوست سرتان هم باشد. از شامپوی Anti-Dandruff استفاده کنید. در مواردی که شوره‌ها بیشتر هستند، از شامپوهای DHS Zinc استفاده کنید.
این شامپوها سطح بالاتری از روی را شامل می‌شوند که، در کنترل مشکل شما بسیار خوب عمل می‌کنند. البته که تنها اینکه کف شامپو، زمان بیشتری روی سرشما بماند باعث درمان شوره سر شما نمی‌شود، اما کمک زیادی می‌کند. البته بسته به نوع پوست سر شخص برای افراد مختلف متفاوت است، اما هر نوعی که باشد اگر به دلیلی منظم شسته نشود، مانند اکستشن، بافت، استفاده از کلاه گیس (به‌ویژه بدون تمیز کردن پوسته سر) اغلب می‌تواند باعث شوره سر شود.

2. تمرین یوگا

 شوره سر را به لیست طولانی از بیماری‌هایی که ما می‌توانیم استرس را در ایجاد آنها مقصر بدانیم، اضافه کنید. طبق آخرین تحقیقات بودن در یک فضای ذهنی منفی می‌تواند باعث بدتر شدن بیماری‌های پوستی شود، این قانون شامل مشکلات پوست سر هم می‌شود. کمک گرفتن از ورزش یک راه ثابت شده برای از بین بردن استرس شماست، تا شما را آرام کند. این کار همانطور که روی حالت شما تاثیر دارد بر روی شوره سر شما هم تاثیر دارد. 

3. رژیم غذایی مناسب

همانطور که خوردن غذاهای متعادل به تنهایی کمک نمی‌کند، تا شما وزن متعادلی داشته باشید و نیاز به ورزش کردن هم دارید. همچنین ورزش کردن می‌تواند به طرز شگفت انگیزی شما را در حفظ سلامت سر و موهایتان کمک کند. در رژیم غذایی خود چربی‌های بد به‌ویژه شکلات و لبنیات را کاهش دهید. مواد غدایی که چربی بیشتری دارند، شوره سر را هم تشدید می‌کنند. به رژیم غذایی خود استفاده از مواد غذایی که ویتامین B (کمبود آن باعث ایجاد شوره می‌شود) دارند و غذاهایی که چربی‌های خوب دارند، مانند سبزیجات سبز رنگ، حبوبات و پروتئین، را اضافه کنید.

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم

به خودت برس

4. محیط زندگی

 درحالی که شوره می‌تواند نتیجه خشکی پوست سر باشد، آب و هوای مرطوب هم می‌تواند باعث خراب شدن موی وسط سر شما شود، زیرا گرما و رطوبت باعث تعریق و درنهایت چرب شدن پوست شما می‌شود، که باعث می‌شود مو نیاز به شستشوی بیشتری داشته باشد. آن روی سکه هم این است که، زمستان و آب وهوای خشک باعث کم آبی بدن می‌شود، که استفاده از ماسک‌های پوست سر مانند ماسک روغن زیتون می‌تواند به سادگی مشکلات کوچک پوست سر را حل کند.

5. ماساژ پوست سر

 شاید شما بدانید که ماساژ صحیح چه محاسنی می‌تواند برای بدن شما داشته باشد. پوست سر شما نیز اگر از شوره آزرده باشد، می‌تواند از مزایای ماساژ بهره مند گردد. از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، بادام وجوجوبا (درختچه‌ای است که بومی برای بیابان سونورا است، و در موهاوی و باخا کالیفرنیا، بیابان آریزونا، کالیفرنیا، و مکزیک یافت می‌شود)، با قطره چکان یا قلموی رنگ مو مستقیما به پوست سرتان بزنید و به آرامی ماساژ دهید. این درمان آرامش بخش، به ازبین رفتن پوسته‌های سر و تسکین پوست سرتان کمک می‌کند. فقط مراقب باشید که پوست سرتان را خراش ندهید یا خیلی محکم ماساژ ندهید.

6. آزمایش خون بدهیم

 در برخی مواقع، شوره سر می‌تواند نشانه یک مشکل اساسی باشد. مانند کمبود ویتامین یا مشکل سیستم ایمنی. آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که، شوره سر می‌تواند نشانه پسوریازیس پوست سر (بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌های پوست می‌شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌های پوستی از میزان ریختن آن‌ها. پسوریازیس مسری نیست) باشد. اگر شرایط بهتر نمی‌شود یا حتی بدتر می‌شود، شما باید با یک متخصص صحبت کنید تا بتواند یک تشخیص قطعی درباره شرایط شما داشته باشد. تجویز آزمایش خون توسط متخصص به دلیل اختلالات موجود، می‌تواند شما را در کشف علت این شوره‌ها کمک کند.

سوالات متداول

داشتن شوره سر زرد نشانه چیست؟

 اگر شوره سر زرد دارید، بدان معنی است که موی شما، تولید بیش از حد سبوم (چربی سر)دارد.

شوره سر ناشی از بلوغ است؟

 تغییرات هورمونی که در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث شوره سر شود.

چرا روی سرم زخم وجود دارد؟

زخم روی سر شما می‌تواند به علت خارش و خاراندن شدیدی که همراه شوره سر چرب است، باشد.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *