راحله آقاپور 917 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه نوزاد را بخوابانیم

خواباندن نوزاد دارای اصول خاصیست که والدین قبل از به دنبا آمدن فرزندشان باید اطلاعات بالایی از آن داشته باشد. هر نوزاد در هر هفته از زندگی خود الگوی خاصی برای سپری کردن اوقات خود در خواب دارد. نوزادی که تازه به دنیا می آید معمولا چهارده تا هجده ساعت در روز می خوابد. روند خواب یک نوزاد تا یک ماهگی به همین صورت پیش می رود و بعد از  یک ماهگی از ساعات خوابیدن او کاسته شده و به دوازده تا شانزده ساعت می رسد( توجه کنید که برخی از نوزادان به صورت متوالی نمی توانند بیش از دو تا چهار ساعت را در خواب سپری کنند).

یک نوزاد در هفته ی ششم تا هشتم خواب روزانه ی کم تر و خواب شبانه ی بلند تری دارد. معمولا کودکانی که در سه تا شش ماهگی هستند قادرند پنج تا شش ساعت را در طول شب بخوابند. با این وجود ممکن است در طول شب بیدار شوند و گریه کنند.

بیدار شدن یک نوزاد و گریه کردن او گاها والدین و خود نوزاد را با مشکلاتی مواجه می کند. به همین دلیل، والدین می توانند با یادگیری اصول درست فرزند داری و چگونگی خواباندن یک نوزاد به صورت درست الگوی خواب کودکشان را تنظیم کرده و عادت های درستی را در آن ها شکل دهند. ما در این مقاله از چگونه راهکارهایی رابه شما آموزش می دهیم که توسط به کارگیری آن ها می توانید عادات یک نوزاد بدخواب را تغییر داده و خواب بهتری را برای کودک خود رقم بزنید. چه چیزهای اصولی برای خواباندن نوزاد وجود دارد که دانستن آن ها برای هر پدر و مادری الزامیست؟

1. به عنوان پدر و مادر کودک باید علائم خستگی کودتان را بلد باشید

چگونه نوزاد را بخوابانیم

کودکی که تازه به دنیا می آید به جای حرف زدن علائمی را از خود نشان می دهد که نشان از خستگی او دارد. شما باید به زبان بدن کودک خود واقف باشید و ببینید که نوزادتان چه زمانی به خواب احتیاج دارد؟ اگر چشم هایش را می مالد یا از روی خستگی گوش هایش را می کشد با زبان بی زبانی نیاز خود را به خواب به شما اعلام می کند.

گاها نیز چشم هایش به خواب می رود. با آگاه بودن به این علائم بعد از مدتی حس ششم شما نسبت به زمان خواب نوزادتان بیشتر شده و متوجه می شوید که کودکتان را در چه زمانی باید بخوابانید.

2. برای خواباندن نوزاد به نور محیط حساس باشید

نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند معمولا نمی توانند فرق بین روز و شب را تشخیص دهند. به همین دلیل است که دائما در حال چرت زدن و خواب هستند. چند هفته بعد از تولد به عنوان والدین کودک شما باید کودکتان را با دنیای شب و روز پیرامونش آشنا کنید. آیا می دانید که این کار را چطور انجام دهید؟

  • در طول روز نوزادتان را کاملا در معرض نور و روشنایی قرار دهید و در طول شب تا حد امکان نور محیط اتاقش را کم کنید. می توانید چراغ های اتاق کودک را به دیمر متصل نمایید. دیمرها وسایلی هستند که میزان نور اتاق را کاهش داده و یک فضای آرامش بخشی را برای خواب نوزادان به وجود می آورند. میزان روشنایی و نور اتاق اتاق کودک شما باید دو ساعت قبل از خواب کم شود.
  • همان طور که در طول شب باید مراقب نوزاد بود تا در اثر نور و روشنایی زیاد بد خواب نشود در طول روز باید او را در معرض کامل نور اتاق قرار داد. از کنار زدن پرده های اتاق شروع کنید. اگر در طول روز کودک نور و روشنایی کمتری از محیط دریافت کند ملاتونین بیشتری در مغز او ترشح شده و گرایش بیشتری به خواب پیدا می کند. شب بیداری نتیجه ایست که در اثر ترشح ملاتونین در طول روز اتفاق می افتد. این همان چیزیست که بسیاری از والدین از آن به عنوان دردسرهای شبانه کودکان شب بیدار یاد می کنند.
  • به هیج وجه نباید در طول شب تاریکی مطلقی را در اتاق کودک به وجود آورد. یک چراغ خواب کم نور( که سطح بیرونی آن در هنگام روشن بودن داغ نشود) تهیه کرده و روشنایی بسیار ملایمی را در اتاق نوزادتان به وجود آورید.
  • برای خواباندن نوزادی که در طول شب از خواب می پرد و شروع به گریه کردن می کند هیچ گاه چرغ ها را روشن نکنید. روشن کردن چراغ خواب را از نوزادتان می گیرد.

3. قبل از اینکه نوزادتان را بخوابانید به او شیر بدهید

چگونه نوزاد را بخوابانیم

شیر دادن قبل از خواب به نوزاد باعث می شود که او مدت طولانی تری به خواب رود.  توجه کنید که شیر نوزاد باید در نور کم داده شود تا دچار بدخوابی نشود.

چگونه کودک را از شیر بگیرم

4. تخت خلوت تاثیر زیادی در بهبود خواب نوزاد دارد

یکی از اصولی که خواب نوزاد شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد خلوت بودن محیط است. اتاق کودک را از هر گونه وسایل اضافه مانند اسباب بازی ها و بالشتک ها خالی کنید. این ها وسایلی هستند که ذهن کودک شما را نا آرام کرده و خواب را از آن ها می گیرند.

5. عادت خواب نوزادتان را تنظیم کنید

باید بدانید که چه زمانی نوزاد خود را می خوابانید و بر روی تخت می گذارید. نه زمان هوشیاری کامل نوزاد زمان مناسبی برای این است که او را بر روی تخت بگذارید و نه زمانی که او کامل در آغوش شما به خواب رفته است. بهترین زمان برای خوابیدن نوزاد زمانی است که او کاملا به خواب نرفته است. یعنی درست قبل از اینکه نوزاد به خواب برود باید او در محیط آرام و تاریکی قرار داد تا با آرامش بیشتری بخوابد.

6. با نوزادتان ارتباط چشمی برقرار نکنید

چگونه نوزاد را بخوابانیم

اغلب نوزادان به دلیل اینکه وابستگی عاطفی شدیدی به پدر و مادر خود دارند در هنگام برقراری رابطه ی چشمی توجهشان جلب می شود. گاهی ممکن است در اثر برقرار کردن رابطه ی چشمی هیجان زده بشوند و این پیام را دریافت کنند که وقت بازی است. پس به هیچ وجه در هنگام خوابیدن یک نوزاد نباید ارتباط چشمی با او برقرار کرد.

7. در هنگام خواب یک نوزاد هیجان زده صحبت نکنید

برای اینکه آرامش لازم را برای نوزادتان به وجود آورید لازم است تا با صدایی آرام با او صحبت کنید. لالایی هایی که با صدای آرام( همراه با نوازش) همراه هستند تاثیر زیادی در به خواب رفتن نوزاد دارد.

در پایان

رعایت تمام نکات و راهکارهایی که در مقاله ی پیش رو گفته شد همگی عادات درست و سالمی را در کودکان و نوزادان به وجود می آورند. برای به وجود آوردن این عادت ها باید به سن کودک نیز توجه شود. نوزادانی که تازه به دنیا آمده اند معمولا نسبت به نیاز جسمی خود به خواب می روند و آماده ی آموزش خواب اصولی نیستند. برای اینکه کودکتان را با عادت های درست و اصولی همراه کنید باید تا چهارده ماهگی منتظر بمانید تا شرایط پذیرش آموزش های شما را داشته باشند.

چگونه کودک را از پوشک بگیریم

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید