اشکان معروفی 161 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

گودی کمر یا لوردوز یکی از مشکلات ستون فقرات می‌باشد که در آن، ستون فقرات انحنای زیادی دارد. گودی کمر باعث ایجاد کمر درد در افراد شده و زندگی آنها را با اختلال روبرو می‌کند.

درمان گودی کمر در مراحل ابتدایی که انحنای ستون فقرات کم است، با برخی از تمرین‌ها رفع می‌شود. اما چنانچه گودی کمر در وضعیت بحرانی و حاد قرار داشته باشد، بنا بر تشخیص پزشک به احتمال زیاد به عمل جراحی نیاز پیدا خواهید کرد. در این مقاله از سایت چگونه به معرفی راه‌های درمان گودی کمر خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

گودی کمر و راه‌های تشخیص آن :

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

گودی کمر در میان افراد دنیا بسیار شایع است. البته اکثر افراد به نوع خفیف آن دچار هستند که به راحتی با انجام حرکات فیزیوتراپی و تمرین‌های خانگی قابل درمان می‌باشد. اما اگر نسبت به معالجه گودی کمر خود اقدام نکنید، ممکن است انحنای ستون فقرات شما رشد کرده و مشکلات زیادی را برای شما بوجود بیاورد.

راه‌های مختلفی برای تشخیص گودی کمر وجود دارد. با یک معاینه فیزیکی می‌توان گودی کمر را شناسایی کرد. همچنین می‌توان از روش خانگی نیز برای تشخیص گودی کمر استفاده نمود. چنانچه بر روی سطحی صاف به پشت دراز بکشید و بین سطح زمین و کمر شما فاصله‌ وجود داشته باشد، کمر شما گود است. هرچقدر که این فاصله بیشتر باشد، گودی کمر شما نیز بیشتر است.

چه مواردی باعث افزایش گودی کمر می‌‍شوند ؟

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

موارد زیادی هستند که می‌توانند گودی کمر شما را افزایش دهند. از مله مهم‌ترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وضعیت ایستادن و نشستن شما : وضعیت ایستادن، راه رفتن و نشستن شما می‌تواند تاثیر زیادی بر روی گودی کمرتان داشته باشد. سعی کنید تا استایل بدن خود را در حالت استاندارد نگه دارید.
  • بلند کردن بار سنگین : بلند کردن بارهای سنگین می‌تواند گودی کمر شما را افزایش دهد. مخصوصا اگر در هنگام حمل بارهای سنگین به سمت پشت خم شوید. سعی کنید حدالامکان از بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید.
  • نرمی استخوان : کلسیم  و ویتامین دی باعث استحکام و سفت شدن بافت استخوانی می‌شوند. اگر این مواد به اندازه کافی به بدنتان نرسد، ممکن است دچار نرمی استخوان شوید که باعث تشدید گودی کمرتان خواهد شد.
  • چاقی : چاقی بخصوص چاقی در قسمت شکم باعث بوجود آمدن فشار زیاد به ستون فقرات می‌شود. اگر دچار گودی کمر هستید، سعی کنید تا وزن خود را در حد نرمالی حفظ کنید.

بطور کل اصلاح استایل بدن و کمی مراقبت بیشتر حبن انجام کارها می‌تواند شما را از خطر افزایش گودی کمر حفظ نماید.

راه‌های درمانی گودی کمر :

روش درمان گودی کمر به میزان انحنای ستون فقرات و سن بستگی دارد. از راه‌های درمان گودی کمر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • معالجه گودی کمر با مراجعه به فیزیوتراپی : این روش برای افرادی مناسب است که انحنای ستون فقرات آن‌ها کم می‌باشد.
  • معالجه گودی کمر با انجام تمرین‌های خانگی : در افرادی که گودی کمر کمی دارند، انجام مکرر تمرین‌های خانگی که در ادامه معرفی خواهیم کرد می‌تواند گودی کمر را کاهش و در نهایت معالجه کند.
  • معالجه گودی کمر با استفاده از بریس یا کمربند طبی : این روش معمولا برای کودکان تجویز می‌شود. هرچند ممکن است برای افراد دیگر نیز از این روش استفاده شود. دقت داشته باشید که بریس باید متناسب با آناتومی بدن شخص دچار گودی کمر طراحی شود.
  • معالجه گودی کمر با استفاده از روش‌های درمانی یا جراحی : اگر میزان انحنای ستون فقرات زیاد باشد، از روش‌های درمانی چون لیزر سرد، اوزون تراپی و امواج فراصوت استفاده می‌شود. در صورتی که این روش‌ها نتیجه بخش نبود، از روش جراحی برای رفع گودی کمر استفاده خواهد شد.

حال نوبت آن رسیده تا تمرین‌های معالجه گودی کمر را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم.

تمرین‌های خانگی برای درمان گودی کمر :

برای درمان گودی کمری که در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، تمرین‌های خانگی می‌توانند ثمربخش باشند. هرچند لازم است تا برای نتیجه گیری هرچه بهتر، این تمرین‌ها را به صورت منظم انجام دهید.

تمرین شماره 1 : دراز کشیدن بر روی رول حوله

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

یک حوله نرم برداشته و آن رول کنید اما دقت داشته باشید که رول حوله خیلی بزرگ نبوده و به اندازه‌ای باشد که سطح گودی کمر شما را پوشش دهد. بر روی زمین دراز کشیده و زانوهای خود را خم کنید. سپس رول حوله را زیر کمر خودتان قرار دهید. این وضعیت را حفظ نمایید و اگر احساس کردید که اندازه رول حوله به ستون فقرات‌تان فشار وارد می‌کند، آن را کوچک‌تر کنید.

این تمرین را می‌توانید در هر زمانی انجام دهید اما بهترین زمان برای انجام آن، پیش از خواب شبانگاهی است. این تمرین را حداقل دو هفته انجام دهید تا تاثیر آن بر روی کمر درد و گودی کمرتان را حس کنید.

تمرین شماره 2 : حرکت چهار دست و پا

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

یکی از تمرین‌های موثر در درمان گودی کمر، حرکت چهار دست و پا می‌باشد. برای انجام این حرکت دست‌ها و زانو پاهای خود را مانند چهارپایان بر روی زمین قرار دهید. فاصله زانو‌هایتان به اندازه لگن و فاصله دست‌هایتان نیز به اندازه عرض شانه‌هایتان باشد. سپس دست و پای سمت مخالف‌تان را همانند تصویر بلند کرده و بکشید. این حالت را بین 5 تا 10 ثانیه حفظ کرده و سپس این کار را برای دست و پای دیگر خود انجام دهید. این حرکت را تا 10 مرتبه تکرار نمایید.

تمرین شماره 3 : پلانک از بغل با زانوی خمیده

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

انجام این حرکت برای تقویت عضلات کمر و معالجه گودی کمر توصیه می‌شود. برای انجام این تمرین از بغل بر روی زمین دراز کشیده و زانوهای خود را به پشت خم کنید، طوری که ران‌های شما با بالاتنه‌تان در یک راستا قرار داشته باشد. همچنین ساعد دست خود را بر روی زمین قرار داده و از دست دیگرتان نیز برای حفظ تعادل استفاده کنید.

سپس باسن و کمر خود را از زمین جدا کرده و بین 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را برای پهلوی مخالف خود نیز انجام دهید. این تمرین را 3 بار در روز و هر بار تا 10 مرتبه انجام دهید تا تاثیرگذاری آن را بر روی گودی کمر خود مشاهده کنید.

تمرین شماره 4 : لیفت پا از پشت

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

لیفت پا از پشت برای تقویت عضلات ران، باسن و فیله‌ بوده و به تقویت عضلات کمر و درمان گودی کمر شما کمک زیادی می‌کند.

برای انجام این تمرین با شکم بر روی زمین دراز کشیده و دست‌های خود را در اطراف سرتان بر روی زمین قرار دهید. سپس پاهای خود را بصورت صاف تا 30 درجه نسبت به سطح زمین بلند کنید. این وضعیت را 5 تا 10 ثانیه حفظ کرده و سپس همین حرکت را با پای دیگر خود انجام دهید. برای تاثیر گذاری هرچه بهتر این حرکت را تا 10 مرتبه انجام دهید.

تمرین شماره 5 : حرکت فیله کمر خانگی

چگونه گودی کمر را درمان کنیم

برای انجام این تمرین نیاز به یک بالشت سفت دارید. بالشت را بر روی زمین قرار دهید. سپس از سمت شکم به روی زمین دراز بکشید، بگونه‌ای بخش پایینی شکم و بالای ران‌هایتان بر روی بالشت قرار بگیرد. همچنین دست‌های خود را کنار بدنتان قرار دهید. سپس با کمک گرفتن از عضلات کمر خود، بالاتنه‌تان را بلند کنید. تا جایی بالاتنه خود را بالا ببرید که فشار را بر روی عضلات فیله خود احساس کنید و همچنین مراقب باشید تا بالاتنه‌تان بیش از حد بالا نرود. این حرکت را بین 10 تا 15 بار تکرار کنید.

جمع بندی :

گودی کمر در بین افراد شایع است و اگر آن را جدی نگیرید، امکان دارد تا با افزایش سن و وزن، گودی کمر شما بیشتر شده و مشکلات زیادی را برایتان ایجاد کند.

تمرین‌های گفته شده در رفع گودی کمر موثر می‌باشد. هرچند اگر گودی کمر شما زیاد باشد، حتما لازم است تا به پزشک مراجعه کنید.

سوالات متدوال

گودی کمر را در خانه میتوانیم معالجه کنیم؟

در صورتی که کمر شما زیاد گود نباشد میتوانید با انجام تمرینات ساده در منزل آن را به طور کامل معالجه کنید.

چه زمان باید برای درمان گودی کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گودی کمر شما زیاد باشد و احساس درد زیادی را در ناحیه کمر داشتید، در اولین فرصت برای رفع گودی کمر خود به پزشک مراجعه کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید