تیم چگونه 182 روز پیش 2 دیدگاه

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

پنکیک یک نوع کیک ساده و فوری است که محبوبیت بسیار زیادی در کل دنیا دارد به طوری که در سراسر دنیا می توانید آنرا بیابید. این کیک خوشمزه را می توانید خیلی سریع برای وعده های صبحانه یا عصرانه تهیه و به همراه انواع مربا سرو کنید.
پنکیک تقریبا در تمام فرهنگ‌ها وجود دارد ولی بیشتر به عنوان یک صبحانه آمریکایی مشهور شده است. جالب است بدانید که تاریخچه‌ی پخت پنکیک به روم باستان برمی‌گردد. آن‌ها آرد گندم را با روغن زیتون، عسل و شیر تخمیر شده ترکیب و به آن حرارت می‌دادند و برای صبحانه سرو می‌کرند. در طول تاریخ انواع پنکیک در کشورهای مختلف ابداع شده که هر کدام اسم و دستور پخت خود را دارند؛ مثل خاگینه که به نوعی یک پنکیک ایرانی است. دستور پخت پنکیک ایرانی هم چیزی شبیه به پنکیک ساده است و احتمالا خیلی از مادرها آن را بلد هستند.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

مواد لازم برای تهیه پنکیک

  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق چای خوری
  • وانیل یک قاشق چای خوری
  • بکینگ پودر یک قاشق چای خوری
  • روغن مایع یک قاشق غذا خوری
  • تخم مرغ یک عدد
  • شیر یک لیوان
  • آرد یک و نیم پیمانه

طرز تهیه

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

برای تهیه پنکیک ابتدا یک ظرف مناسب مانند تصویر زیر انتخاب کنید و سپس تخم مرغ را درون آن بریزید.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

سپس شکر، وانیل، نمک و شیر را به ترتیب به آن اضافه کنید و مواد را خوب مخلوط کنید.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

وقتی مواد اولیه شکل یکنواختی به خود گرفت آرد را به مانند شکل از صافی عبور دهید دلیل استفاده از صافی این است که باعث می شود آرد موقع عبور از صافی باز شود  و این کار کمک می کند تا مواد زودتر به یکنواختی برسد،سپس بکینگ پودر را روی آرد بریزید.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

بعد از اضافه کردن آرد خوب مواد را باهم مخلوط کنید تا به شکل یکنواختی برسند و سپس بعد از اینکه مواد شکل خود را گرفت روغن مایع را اضافه کنید.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

هنگام مخلوط کردن مواد باید به غلظت مایه توجه کنیم که مهمترین نکته طرز تهیه پنکیک است و وقتی به غلظت مناسب رسیدیم باید مایه را 10دقیقه در دمای محیط نگهداریم تا بکینگ پودر تاثیر خود را روی مایه بگذارد و سپس شعله گاز را در دمای مناسب می گذاریم و تابه مناسب رو روی آن قرار می دهیم و وقتی تابه گرم شد به اندازه یک ملاقه به وسط تابه مایه می ریزیم و منتظر می مانیم تا یک طرف پنکیک پخته شود 

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

و زمانی که مانند تصویر پایین حباب هایی روی پنکیک شکل گرفت زمان آن است که پنکیک را برگردانید تا قسمت دیگر آن نیز پخته شود.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

و این کار را به تعدادی که برای آن مایه پنکیک درست کرده اید انجام دهید و در آخرآنرا با عسل ومربا ونوتلا وخامه،توت فرنگی،پودر شکر و… تزیین کنید.

چگونه پنکیک خانگی درست کنیم

نکات لازم

  • هم زدن پنکیک
    هم زدن تأثیر زیادی در کیفیت پنکیک دارد. باز هم تأکید می‌کنیم، در هم زدن مایه پنکیک حسابی مراقب باشید. وقتی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با مخلوط شیر می‌کنید، گلوتن‌ها (نوعی پروتئین موجود در مواد غذایی) شروع به فعالیت و توسعه می‌کنند، هرقدر بیشتر مخلوط را هم بزنید، گلوتن بیشتر در مایه پنکیک پخش می‌شود. نتیجه پنکیکی است سفت و گاهی خمیر.
    مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند و گلوله‌های آرد از بین بروند.
  • استراحت دادن مایه پنکیک
    وقتی مایه پنکیک را استراحت می‌دهید، گلوتن فعال‌شده در مرحله مخلوط کردن، استراحت می‌کند. هم‌چنین نشاسته موجود در آرد، مواد مایع را جذب می‌کند و اصطلاحاً موجب جا افتادن مایه می‌شود.
    زمان این کار از ۵ تا ۳۰ دقیقه بسته به دستور متفاوت است. برای پنکیک‌های ساده ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان کاملاً مناسبی است.
  • دمای مناسب تابه قبل از پخت پنکیک
    روبرو شدن با پنکیک‌هایی چرب و روغنی، نتیجه رعایت نکردن این مرحله است. چند دقیقه قبل از شروع به پختن پنکیک‌ها، زیر ماهیتابه را روشن کنید تا به دمای لازم برسد و کاملاً داغ شود. اگر از روغن یا کره استفاده می‌کنید، باید کاملاً داغ شود ولی اگر با بوی بد و دود کردن آن مواجه شوید، نشانه‌ای است برای حرارت زیاد که باعث سوختن پنکیک‌ها می‌شود. به تجربه درخواهید یافت که دمای مناسب برای ماهیتابه‌ای که استفاده می‌کنید چقدر است.
  • دمای حین پخت
    پنکیک خوب صبر و حوصله می‌خواهد. زیاد کردن شعله موجب می‌شود فقط سطح خارجی پنکیک بپزد و داخل آن خام بماند.
    یافتن دمای مناسب برای ماهیتابه و گاز شما، مرحله‌ای است که در تجربه شخصی خلاصه می‌شود. راه‌حل کلی، شعله‌ی متوسط است.
  • برگرداندن پنکیک
    ممکن است به‌محض دیدن حباب‌های روی پنکیک وسوسه شوید تا آن را برگردانید؛ ولی اصرار دارم که به پنکیک‌تان دقیقه‌ای دیگر مهلت بدهید. هر طرف پنکیک باید یک‌بار و تنها یک‌بار پخته شود. چند بار برگرداندن پنکیک، باعث از بین رفتن بافت نرم و خوب آن می‌شود.
    وقتی حباب‌ها روی پنکیک پدیدار شدند و کاملاً سطح آن را پوشاندند پس از چندثانیه‌، پنکیک را برگردانید، می‌توانید برای اطمینان زیر پنکیک را چک کنید و از طلایی بودن آن اطمینان حاصل کنید. تنها یک‌بار پختن برای هر طرف پنکیک کافی است.
  • برای اینکه پنکیک مزه بهتری داشته باشد می توانید به جای یک لیوان شیر از نصف لیوان شیر و نصف لیوان آب پرتقال استفاده کنید.
  • غلظت مایه پنکیک باید طوری باشد که وقتی با ملاقه مقداری از مایه را برداشته و در ارتفاع 20 ساتیمتری از ظرف شروع به ریختن آن داخل ظرف میکنیم حالت کشسانی خود را حفظ کند و به اصطلاح مایه بریده بریده نشود.
  • استفاده از شیر در پنکیک اختیاری است و شما اگر مزه شیر را دوست نداشتید می توانید به جای آن از یک لیوان آب استفاده کنید ولی توصیه می شود که از شیر استفاده شود که هم باعث خوشمزه تر شدن پنکیک می شود و هم  بافت پنکیک را نرم می کند و از خشک شدن سریع آن جلوگیری می کند.
منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نگار گفت:

    من درست کردم خیلی خوشمزه شد. کنارش سس کاکائو وموز عالی میشه. ممنون از سایت خوبتون

  2. Nazanin گفت:

    میتونم بجای یک لیوان شیر ،نصف لیوان شیر و نصف لیوان موز بریزم ؟؟؟؟

شاید دوست داشته باشید