راحله آقاپور 162 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه شله زرد خوشمزه و مجلسی درست کنیم

شله زرد یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین دسرهای محبوب نزد ما ایرانی هاست که در مراسمات مذهبیمان برای پذیرایی از مهمانان ها درست می کنیم. درست کردن شله زرد کار راحتیست و اغلب در همه جا با یک روش آماده می شود. اما نکاتی برای درست کردن شله زرد وجود دارد که اگر آن ها را رعایت کنیم شله زردمان طعم بهتری به خود می گیرد. هیچ فنون پیچیده ای در درست کردن شله زرد به کار برده نمی شود. آماده کردن شله زرد به چیزی در حدود دو الی سه ساعت زمان لازم دارد. ما در این مقاله از چگونه شما را در مراسمات مذهبیتان همراهی کرده و نکاتی را آموزش می دهیم که بتوانید با به کار برده آن ها بهترین شله زرد عمرتان را درست کنید.

مواد لازم برای درست کردن شله زرد خانگی

برنجدو پیمانه
روغن یک قاشق غذا خوری
شکر چهار پیمانه
کره گیاهی 50 گرم
زعفران یک مثقال
گلاب یک پیمانه
خلال بادام به مقدا لازم
چگونه شله زرد خوشمزه و مجلسی درست کنیم

مراحل درست کردن شله زرد

مرحله اول

  • از شب قبل برنج ها را بشویید و در آب خیس کنید. نوع برنجی که برای شله زرد انتخاب می کنید در طعم آن تاثیر گذار است. بهتر است از برنج ایرانی و نیم دانه برای درست کردن شله زرد استفاده کنید. البته اگر برنج نیمه دانه نداشته باشید مشکلی در طعم شله زرد به وجود نمی آورد اما ایرانی بودن برنج طعم بهتری به شله زرد می دهد.
  • قابلمه ای را بردارید. در این مرحله باید درون قابلمه را به نسبت میزان برنجی که برای درست کردن شله زرد کنار گذاشته اید از آب پرد کنید. برای یک پیمانه برنج شش لیوان آب نیاز دارید. حتما توجه کنید که با همان پیمانه مقدار آب را اندازه گیری کنید. برای دو پیمانه برنج هم به دوازده پیمانه آب نیاز داریم.
  • قابلمه را روی حرارت بالا بگذارید تا آب بجوشد.

مرحله دوم

  • زمانی که آب قابلمه جوشید برنج ها را درون قابلمه بریزید.
  • درب قابلمه نباید به صورت کامل گذاشته شوند. درب را کمی کج بر روی قابلمه بگذارید.( در این مرحله هیچ گاه برنج ها را هم نزنید.) زمانی که برنج ها در حال پخته شدن هستند هیچ گاه به آن آب اضافه نکنید. این کار باعث آب انداختن شله زرد شده و ظاهر ناخوشایندی به آن می دهد.
  • اجازه دهید تا برنج ها به خوبی پخته شده و آب را به خود جذب کنند. در این مرحله باید برنج ها را هم بزنید. برنج شما باید شفته شده و به مرحله ی وا رفتن برسد.( در برخی از مواقع ممکن است برنج رو به سفت شدن برود. اگر با چنین مسئله ای رو به رو شدید نگران نباشید در مراحل بعد با اضافه کردن شکر برنج دوباره به حالت شفتگی خواهد رسید.)

مرحله سوم

  • زمانی که برنج کاملا پخت شکر را به آن اضافه کنید.
  • یک ربع بالای سر قابلمه تان بایستید و برنج ها را به خوبی هم بزنید تا برنج ها ته نگیرند. بعد از این که یک ربع برنج را به صورت کامل هم زدید وقت آن است که زعفرانی که برای درست کردن شله زرد کنار گذاشته اید را به برنج ها اضافه کنید. در ابتدا زعفران ها را خوبی بسابید. تا جای ممکن آن را به شکل پودر درآوردید. سپس آن را درون ظرف کوچک ریخته و کمی آب جوش به آن اضافه کنید. ظرف را بر روی کتری قرار دهید تا با حرارت ملایم کتری آرام آرام دم کشیده و آماده اضافه شدن به شله زرد باشد.
  • سپس به نسبت شله زردی که در قابلمه دارید مقداری بادام آماده کنید. بادام ها باید به شکل خلال دربیایند. بعد خلال های بادام را در یک قابلمه گلاب بریزید تا به خوبی خیس بخورند.
چگونه شله زرد خوشمزه و مجلسی درست کنیم

مرحله چهارم

  • در این مرحله دیگر زعفران شما دم کشیده است وقت آن است که به برنج اضافه شود.( زعفران شما باید به رنگ نارنجی درآمده باشد تا شله زرد هم طبق رنگ زعفران نارنجی و خوش رنگ شود.)
چگونه شله زرد خوشمزه و مجلسی درست کنیم
  • بعد از اضافه کردن زعفران هم می توانید بادام هایی که به خوبی درون گلاب نرم شده اند را به شله زرد اضافه کنید.
  • در این مرحله شما به پنج الی ده دقیقه زمان نیاز دارید تا شله زرد را به خوبی هم بزنید. مواد باید به خوبی با هم دیگر ترکیب شده و به خورد هم بروند.
  • بعد از اینکه 5 الی 10 دقیقه به خوبی شله زرد را هم زدید کره را به آن اضافه کنید. برای شفاف تر شدن شله زرد می توانید یک قاشق روغن مایع به شله زرد اضافه کنید.

مرحله پنچم

  • در این مرحله می توانید هل را نیز اضافه کنید. توجه داشته باشید که هل به دلیل سیاه بودن اگر به صورت مستقیم به شله زرد اضافه شود رنگ مواد شله زرد را هم تیره می کند. به همین دلیل توصیه می شود هل را به صورت غیر مستقیم به مواد شله زرد اضافه کنید. مقداری دانه هل بردارید و آن را پوست بکنید. سپس روی آن آب جوش بریزید و آن را بنماری کنید تا عصاره و اسانس خود را به آب بدهد. بعد از یک ربع هل ها را آب بیرون بیاورید و فقط عصاره آن را به شله زرد اضافه کنید.
  • البته برای طعم دار کردن شله زرد با هل می توانید از روش دیگری هم استفاده کنید. اگر هل پودر شده دارید می توانید پودر هل را درون یک دستمال بریزید و سر دستمال را به خوبی گره بزنید. سپس مقداری آب جوش بر روی آن بریزد تا عصاره ی هل از لابه لای الیاف پارچه وارد آب شود. بعد از اینکه دستمال دو ساعت درون آب جوش ماند هل ها کاملا عصاره ی خود را به آب جوش داده و مواد اضافه در داخل آب ته نشین شده اند. بدون اینکه مواد را هم بزنید ظرف آب را بردارید و به آرامی به گونه ای که مواد ته نشین شده به روی آب نیایند عصاره هل را به شله زرد اضافه کنید.
  • به همراه هل گلاب را نیز اضافه کنید.
  • بعد از اینکه کره به خورد مواد شله زرد رفت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه استراحت به آن بدهید. ( پنج دقیقه بعد از اضافه کردن گلاب و هل)
چگونه شله زرد خوشمزه و مجلسی درست کنیم
  • در این مرحله شله زرد شما آماده شده است. می توانید زمانی که شله زرد داغی اولیه خود را از دست داد آن را درون ظرف مناسب بریزید و سپس رویش را با دارچین، خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید.

چگونه حلوا درست کنیم

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید