راحله آقاپور 980 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه راحت بخوابیم

ممکن است در این روزها با استرس و نگرانی های زیادی دست و پنجه نرم کنید، مشغله ی زیادی داشته باشید و افکارتان به حدی باشد که شما را با آرزوی داشتن یک خواب راحت مواجه کند. خواب راحت و آسوده مستلزم آرامش است. اگر فکر و خیالتان شما را با خود به این طرف و آن طرف ببرد مسلما خواب شما با مشکل مواجه خواهد شد. از آن جا که افکار همه ما انسان ها به نحوی درگیر مسائل خاص خود است، ایجاد مشکلات مربوط به خواب و نداشتن خواب راحت برای بسیاری از ما دردسرهایی را ایجاد کرده است. به همین دلیل، ما در این مقاله از وب سایت چگونه به سوال چگونه خواب راحتی داشته باشیم پاسخ داده ایم.

با مطالعه ی متن پیش رو و رعایت تمام نکات گفته شده در آن به راحتی می توانید اختلالات خواب خود را درمان کرده و خواب راحت و لذت بخشی را تجربه کنید. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

1.دمای اتاق مناسب تضمین خواب راحت شماست

چگونه راحت بخوابیم
دمای اتاق متعادل تاثیر به سزایی بر روی خواب راحت شما می گذارد

اگر دمای اتاق متعادل نباشد فرایند خواب با مشکل مواجه می شود. اگر خوش شانس باشید دیر خوابتان می رود و اگر بد شانس باشید به طور کل خوابتان نمی برد. اما دمای متعادل برای خواب چه دماییست و بدن ما در هنگام خواب با چه دمایی احساس راحتی می کند؟

دمای بدن ما در زمان بیداری با وقتی که خواب هستیم تغییر می کند. زمانی که بدن آماده ی خواب می شود ناحیه مرکزی بدن سردتر می شود. در عوض دما در دست ها و پاها افزایش پیدا می کند. به همین دلیل، بدن در دمای متعادل رو به پایین احساس راحتی بیشتری می کند و زودتر آماده خواب می باشد. به همین دلیل زمان هایی که دمای اتاق شما گرم تر از حد معمول است دیرتر به خواب می روید. دمای مناسب اتاق خوابتان را بین 60 تا 75 درجه فارنهایت یا 15 تا 23 درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

2.نور اتاقتان را تنظیم کنید

خواب راحت ارتباط مستقیمی با هورمون ملاتونین در بدن ما دارد. ملاتونین هورمون خواب در بدن ماست. زمانی که سطح این هورمون در بدن ما افزایش پیدا می کند ما دچار خواب آلودگی می شویم. زمانی هم که ملاتونین بدن کاهش پیدا می کند سرحال تر می شویم. افزایش و کاهش سطح ملاتونین در بدن ما رابطه ی مستقیمی با نور دارد. بدن ما به صورت خودکار زمانی که نور زیاد باشد سطح ملاتونین را به حداقل میزان خود می رساند. زمانی هم که نور کم است سطح این هورمون در بدن افزایش یافته و ما بیشتر دچار خواب آلودگی می شویم. به همین دلیل است که شب ها که هیچ نوری وجود ندارد می توانیم خواب راحتی داشته باشیم و روزها هنگام احساس نور از خواب بلند شویم.

چگونه راحت بخوابیم

حتی نور اتاق شما در هنگام شب نیز در این موضوع اثر گذار خواهد بود. شب ها از چراغ خواب های کم نورتر استفاده کنید و با اصلا اگر نیاز نباشد از این وسیله استفاده نکنید. هر چه نور اتاق خواب شما کم تر باشد خواب راحت تری خواهید داشت. اگر در هنگام ظهر احساس خواب آلودگی داشتید و باز هم با این وجود نتوانستید بخوابید پرده های اتاق خود را کامل بکشید تا نور آفتاب کم تر به اتاق شما بتابد و اتاق تاریک تر از همیشه شود. اگر نور اتاق شما باز هم زیاد بود می توانید از انواع چشم بندها استفاده کنید.

چگونه صبح زود از خواب بیدار شویم

3.برای خواب راحت تر از یوگا کمک بگیرید

چگونه راحت بخوابیم
از انجام دادن تمرین های یوگا غافل نشوید

یکی از دلایل ایجاد اختلال در خواب نداشتن روحیه ی آرام است. استرس نه تنها شما را از کارهای اصلی روزانه ی خود باز می دارد و انرژی خواری عجیبی دارد، بلکه به هم زننده ی خواب نیز می باشد. یکی از راه های از بین بردن استرس و ناراحتی انجام تمرین های یوگا می باشد. یوگا به شمال کمک می کند انرژی خواری هایی که توسط افکار منفیتان صورت گرفته شده است متوقف شود. انرژی مثبت و آرامش دوباره به شما بازگردد تا بتوانید خواب راحت تری داشته باشید.

مراقبه کردن نیز در برگرداندن آرامش از بین رفته در اثر افکار منفی و بیش از حد بسیار کارآیی دارد. سعی کنید در طول روز ساعت هایی را به خود اختصاص دهید. به عبادت بپردازید و به منشا آرامش که خداست متصل شوید. در چنین حالتی آرامش شما تحت تاثیر مشکلات کوچک و بزرگ در زندگی قرار نمی گیرد. در نتیجه، زمان هایی که به استراحت و خواب نیاز دارید راحت تر و بدون هیچ گونه دغدغه ی اضافه ای می توانید بخوابید.

4.توجه به وعده های غذایی به خواب راحت شما کمک می کند

چگونه راحت بخوابیم

تمام مواد غذایی که قبل از خواب مصرف می کنید در کیفیت خواب شما تاثیر گذارند. برخی از مواد غذایی خواب شما را با مشکل مواجه می کنند و برخی دیگر خواب راحت را بریتان به دنبال خواهند داشت. توجه کنید که مواد غذایی گنجانده شده در دسته ی کربوهیدرات خواب راحت را از شما می گیرند. در عوض چربی ها خواب با کیفیت تری را برایتان به ارمغان می آورند. زمان هایی که وعده ی غذایی پر کربوهیدراتی را برای شام خود انتخاب کرده اید حتما تا چند ساعت قبل از خواب( چهار ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید) آن را مصرف کنید. رعایت تمام این نکات باعث خواهد شد که خواب راحت تر و آسوده تری داشته باشید.

5.رایحه درمانی کنید

چگونه راحت بخوابیم
رایحه درمانی یکی از روش های درمان اختلالات خواب و داشتن خواب راحت است

رایحه درمانی و ایجاد انرژی مثبت در خواب یکی از راه هاییست که امروزه برای درمان اختلالات خواب استفاده می شود. برخی از بوها دارای انرژی خاصی اند. انرژی مثبت و آرامشی که این بوها به ما می بخشند به سرعت در خواب راحت ما تاثیر گذار بوده و ما را با آرامش بیشتری مواجه می کنند. روغن های استخدوس، گل محمدی، بوی ملایم برخی از میوه ها مانند سیب و … از بوهایی هستند که معمولا برای رایحه درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

6.تجسم موارد خوشحال کننده

چگونه راحت بخوابیم

به جای اینکه در رختخواب، خود را با سیل عظیمی از افکار منفی، نگرانی ها و استرس ها مواجه کنید به چیزهایی بیاندیشید که شما را خوشحال می کند. مکان هایی که دوست دارید به آن جا بروید، افرادی که انرژی مثبتانشان را درک می کنید و دوست دارید هر چه زودتر آن ها را ببینید، خاطرات مثبت و خوشحال کننده، خیالات و افکاری خوب در مورد آینده و … همگی مسائلی هستند که به شما کمک می کنند خواب راحت تر و آسوده تری دشاته باشید.

سوال متداول

آیا وعده های غذایی در راحت خوابیدن ما تاثیر دارند؟

بله، تمام وعده های غذایی که میخورید در کیفیت خواب شما تاثیر میگذارند و برای اینکه کیفیت خواب خود را بالا ببرید از چربی ها میتوانید استفاده کنید.

آیا ورزش کردن در راحت تر خوابیدن ما کمک میکند؟

بله، شما با انجام ورزش میتوانید راحت تر بخوابید و همچنین با انجام ورزش های یوگا میتوانید به افزایش آرامش خود کمک کنید که در نتیجه کیفیت خواب خود را بالا میبرید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *