تیم چگونه 180 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

دوره بارداری یکی از دوران های شگفت‌انگیز و جذاب در طول زندگی یک زن است و تغییرات بسیاری را در بدن و زندگی او به وجود می‌آورد. در طول این دوره بدن مادر به دلیل افزایش هورمون استروژن و پروژسترون تغییرات ناگهانی و چشمگیری را تجربه می‌کند. خستگی و افزایش سایز بدن از جمله تغییراتی است که همه مادران در انتظارش هستند، ولی برخی از تغییرات مانند وضعیت پوست در بارداری می‌تواند برای مادر نگران‌کننده باشد و ظاهر او را تحت تأثیر قرار دهد. با اطلاع از برخی روش‌های مراقبت پوست در بارداری می‌توانید آسیب به پوست و علائم ماندگار را به حداقل برسانید و دوران بارداری را برای خود شیرین‌تر کنید. در این مقاله از سایت چگونه ما شما را راهنمایی میکنیم.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

تاثیرات بارداری بر پوست بدن خانم ها

تیرگی پوست

با شروع بارداری رنگدانه‌های پوست بیشتر و درنتیجه پوست تیره‌تر می‌شود. این حالت در ۹۰ درصد زنان باردار بین هفته‌های اول تا چهاردهم بارداری رخ می‌دهد. اگر پوست و موی خانمی تیره باشد تیرگی ناشی از بارداری هم در او بیشتر است. به علاوه آن قسمت‌هایی از پوست که به طور طبیعی تیره‌تر هستند تیرگی بیشتری پیدا می‌کنند، مثلا خط میانی شکم.

خال‌ها

در طول بارداری خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر یا تیره‌تر شده و خال‌هایی که قبلا مورد توجه قرار نگرفته‌اند، مشخص شوند. خال‌ها همگی با هم تغییر می‌کنند اما اگر تنها یک یا چند خال دچار تغییرات واضح در اندازه یا رنگ، خارش، سوزش یا خونریزی شود، حتما باید توسط متخصص پوست بررسی شود.

ترشحات عروقی، عرقی و غددی

عروق پوست: طی بارداری ساختمان و کارکرد عروق پوست دچار تغییرات متعددی می‌شود. از آنجا که این تغییرات منحصر به بارداری نبوده و ممکن است به دنبال مشکلات بدن هم بروز کند مشورت با پزشک معالج ضروری است.

غدد چربی: ترشح غدد چربی پوست حین بارداری افزایش یافته و پس از زایمان به حالت طبیعی برمی‌گردد.

غدد عرق: غدد عرق منتشر در تمام بدن و مخصوصا کف دست‌ها و پا‌ها به طور طبیعی در اثر افزایش درجه حرارت محیط یا فعالیت فیزیکی فعال‌تر می‌شوند. زیر بغل و کشاله‌های ران نوعی دیگر از غدد عرق را دارند که ترشحات‌شان بوی بد تولید می‌کند. طی بارداری فعالیت و میزان ترشح غدد عرق منتشر به طور قابل ملاحظه در تمام بدن به جز کف دست و پا افزایش می‌یابد و منجر به افزایش جوش‌های عرق سوز می‌شود. در مقابل، فعالیت غدد متمرکز کاهش می‌یابد و عرق و جوش‌های آن نواحی کمتر می‌شوند.

زایمان طبیعی،راحتی داشته باشیم

حتما بخوانید

قرمزی کف دست

این حالت در ۴۰ درصد زنان سفید پوست و ۳۰ درصد زنان تیره پوست باردار دیده می‌شود که ممکن است به صورت نقاط منتشر در تمام کف دست یا فقط در برجستگی‌های کف دست باشد.

ماسک حاملگی

حدود ۷۰ درصد زنان باردار مخصوصا سبزه‌ها در نیمه دوم بارداری دچار این نوع تغییر رنگ می‌شوند. این تیرگی عموما لب بالا، گونه‌ها، پیشانی و چانه را درگیر می‌کند و در اثر تماس پوست با آفتاب نیز تشدید می‌شود. این نواحی تیره عموما قهوه‌ای و در دو طرف قرینه هستند. ماسک حاملگی ممکن است بعد از زایمان از بین برود یا به درجاتی پایدار باقی بماند.

خارش بارداری

حدود ۲۰ درصد زنان باردار به درجاتی دچار خارش می‌شوند که در اکثر موارد ناشی از یک بیماری شناخته شده مانند کهیر، اگزما، حساسیت‌های دارویی یا ابتلا به عفونت‌های انگلی مانند گال است. اما گروه کوچکی از خانم‌های باردار تنها مبتلا به یک خارش شدید هستند که ضایعه پوستی مشخصی ندارند. این حالت‌‌ همان خارش بارداری است که در 3 ماهه سوم بارداری شروع شده و اغلب محدود به شکم است (اگرچه ممکن است کاملا منتشر باشد) که ناشی از اختلال در ترشح صفرا در کبد است. این خارش معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود ولی در بارداری‌های بعدی یا هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری عود می‌کند. این حالت عموما تاثیری بر سرنوشت بارداری یا سلامت جنین نداشته و تنها خطر بالقوه آن افزایش احتمال بروز سنگ‌های صفراوی در زنان مبتلا به این عارضه است.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

خطوط کشش یا استریا

این خطوط در ۹۰ درصد زنان باردار طی ماه‌های ششم و هفتم بارداری ابتدا در دیواره شکم ظاهر شده سپس به میزان کمتری در سینه‌ها نیز نمایان می‌شوند این خطوط ممکن است با شیوع و شدت کمتری در سایر نواحی بدن هم دیده شوند.
علت پیدایش این خطوط:
تغییرات هورمونی
کشش بیش از اندازه پوست
پارگی برخی الیاف بافت نگهدارنده آن قسمت
ویژگی‌های این خطوط: طول این خطوط چند سانتی‌متر بوده و پهنای آن‌ها از یک تا ۱۰ میلی‌متر متغیر و به رنگ صورتی تا ارغوانی و گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر می‌شوند. این خطوط معمولا کمی بعد از زایمان به رنگ پوست در می‌آیند، مختصری فرورفته و سرانجام چروکیده می‌شوند.

بثورات کهیری دوران بارداری

0/5 درصد زنان طی 3 ماهه سوم بادراری دچار ضایعات کهیری می‌شوند. این بیماری عموما در بارداری اول شکل می‌گیرد و به ندرت در بارداری‌های بعدی تکرار می‌شود و چنانچه عود داشته باشد شدت آن کمتر است. علت بیماری دقیقا معلوم نیست و به افزایش غیرطبیعی وزن در مادر و جنین نسبت داده می‌شود.
از نشانه‌های این بیماری می‌توان به پیدایش بثورات کهیری به شدت خارش‌دار و سلب خواب شبانه اشاره کرد. این بثورات معمولا از ناحیه شکم شروع شده و بیشتر محدود به خطوط استریا هستند اما گاهی قسمت فوقانی بازو‌ها و ران‌ها نیز ممکن است گرفتار شود. در اغلب موارد ضایعات در عرض ۲ تا ۳ هفته پس از زایمان از بین می‌روند. اما ممکن است تشدید قابل توجهی بلافاصله پس از زایمان مشاهده شود.

آویزهای پوستی

ضایعاتی هستند که در ماه‌های آخر بارداری ظاهر و به طور نسبی یا کامل پس از زایمان ناپدید می‌شوند. اندازه آن‌ها از سر یک سوزن تا یک نخود متفاوت بوده و به صورت زواید برجسته به رنگ پوست یا کمی‌تیره‌تر در طرفین صورت، گردن و سینه‌ها بروز می‌کنند. این زواید شبیه زگیلند و ممکن است مادر را بترسانند.


چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

را ه های مراقبت از پوست

1.هر کرمی را مصرف نکنید

در دوران بارداری، شما باید مراقب کرم‌هایی که استفاده می‌کنید باشید. مصرف هر کرمی به شما پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان مثال رتینوئید و رتینول‌ها ترکیباتی دارند که از نظر شیمیایی به ویتامین آ مرتبط هستند. تحقیقات نیز ثابت کرده که ویتامین آ برای جنین مضر است بنابراین بهتر است دور کرم‌هایی که این ترکیبات را دارند، خط بکشید. اگر در مورد ترکیبات کرمی که می‌خواهید مصرف کنید شک دارید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

2.پوست تان را ماساژ دهید

یکی از کار‌های مفیدی که شما می‌توانید برای پوست تان انجام دهید این است که آن را هر روز ماساژ دهید. با این کار استرس و تنش از ماهیچه‌های شما دور می‌شود، پف صورت تان می‌خوابد، گردش خون در رگ هایتان افزایش می‌یابد و سیستم لنفاوی شما نیز تحریک می‌شود. برای این کار، اول صورت تان را کاملا با آب و صابون بشویید، سپس آن را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. بهتر است که از مرکز صورت تان آغاز کنید و به سمت گونه هایتان بروید. این کار را هر روز تکرار کنید تا تاثیر معجزه آسای آن را روی صورت تان ببینید.

3.استفاده از پارابن‌ها ممنوع

پارابن یک کلاس از مواد نگهدارنده بسیار متداول در لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی ست که به علت ایجاد اختلال در هورمون‌های تولید مثل، در دوران بارداری ممنوع اعلام شده است. از عوارض این ماده می‌توان به سقط جنین، کم وزنی نوزاد، اضافه وزن، اختلال رشد جنین و مشکلات رفتاری مادر اشاره کرد. به عنوان مثال، متیل پارابن، منجر به اختلال در ترشح هورمون‌های درون ریز می‌شود و تاثیر این ماده شیمیایی بر سطح هورمون استروژن، تهدیدی برای سلامتی در دوران بارداری محسوب می‌شود. از آنجا که این ماده به راحتی جذب پوست می‌شود، بهتر است که از عدم وجود آن در موادی که در این دوران استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

4.هر روغن طبیعی مصرف نکنید

شاید فکر کنید که روغن‌های طبیعی برای ما هیچ ضرری ندارند، اما این تصور همیشه صحت ندارد. به عنوان مثال دوران بارداری، دورانی ست که باید این روغن‌ها را با دقت بیشتری انتخاب کنید. اگر چه روغن‌های طبیعی بهتر از کرم‌های حاوی مواد شیمیایی ست، اما هر روغنی در این دوران به شما پیشنهاد نمی‌شود. به عنوان مثال روغن رزماری موجب خونریزی می‌شود، علاوه بر آن ثابت شده که فشار خون را نیز بالا می‌برد؛ بنابراین بهتر است که قبل از استفاده از هر روغنی، با پزشک تان مشورت کنید.

5.کرم ضد آفتاب تان را عوض کنید

همه ما از فواید کرم‌های ضد آفتاب آگاهیم، اما زمانی که صحبت از استفاده از کرم ضد آفتاب در دوران بارداری می‌شود، باید احتیاط بیشتری به خرج دهیم. کرم‌های شیمیایی حاوی موادی، چون اکسی بنزون و آووبنزون هستند که ممکن است منجر به اختلالات در بدن شوند که طبق تحقیقات می‌توانند روی سلامت جنین نیز تاثیرات منفی زیادی بگذارند؛ بنابراین زنان باردار بهتر است که به جای کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی از کرم‌های طبیعی یا فیزیکی استفاده کنند که کمتر جذب پوست می‌شوند و با فیلتر‌های فیزیکی درون خود از پوست در برابر آفتاب محافظت می‌کنند. این کرم‌ها باید حاوی SPF (حداقل ۵۰%) و UVA با هم باشند.

6.از آفتاب گرفتن بپرهیزید

تحقیقات ثابت کرده که آفتاب گرفتن برای خانم‌های باردار مضر است. حمام آفتاب باعث می‌شود تا آب بدن به مقدار زیادی از دست برود و این مسئله منجر به کم شدن بدن و گرمازدگی شود. نرسیدن مایعاتی مثل آب به بدن خانم باردار باعث به وجود آمدن استرس‌های بی دلیل شده و همچنین می‌تواند منجر به انقباضات زود هنگام رحم و در نتیجه زایمان زودهنگام شود.

از طرف دیگر، گرمازدگی دمای مرکزی بدن را افزایش داده و همین امر ممکن است منجر به نقص جنین شود. اشعه ماوراء بنفش آفتاب نیز ممکن است باعث از بین رفتن اسید فولیک مورد نیاز بدن خانم باردار شود که نتیجه آن نقص جنین خواهد بود.
از زدن کرم‌های برنزه نیز به بدن بپرهیزید، زیرا آن‌ها به دلیل مواد شیمیایی که دارند، ممکن است برای جنین مضر باشند؛ بنابراین قبل از اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، حتما از کرم‌های ضد آفتاب برای صورت و جا‌هایی از بدن تان که در معرض آفتاب است، استفاده کنید.

7.لایه بردار‌ها را فراموش کنید

به طور کلی کرم‏های مرطوب‏کننده معمولی دارای مواد لایه ‏بردار نیستند بنابراین استفاده از آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی کرم‏هایی که پوست را تحریک و پوسته ‏ریزی ایجاد می‌کنند و لایه‌برداری مختصری انجام می‏دهند، ممکن است دارای میزانی ترتینویین یا رتینول باشند بنابراین بهتر است از آن‌ها استفاده نشود. یادتان باشد بهتر است خانم‏های باردار در مورد تمام کرم‏های مصرفی خود با پزشک متخصص پوست یا زنان مشورت کنند.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

8.ماساژ شکم با روغن 

شکم در راس بارداری قرار دارد. گرچه پوست از طریق استروژن الاستیک‌تر می‌شود، اما مراقبت‌های ویژه برای پیشگیری از ترک و علائم کشش ضروری است. روزانه پس از دوش گرفتن روغن نرم و لطیف استفاده کنید و به آرامی روی پوست شکم ماساژ دهید. ماساژ را محتاطانه با نوک انگشت انجام دهید. برای اینکه پوست انعطاف‌پذیرتر شود، روغن را به شکل دورانی پخش کنید.

9.مراقبت محتاطانه از پوست صورت

 پوست صورت خانم‌های باردار در دوران بارداری حساس‌تر می‌شود. اغلب تاثیرات مثبت است؛ لکه‌های پوستی ناپدید می‌شوند و چهره‌ای تازه به فرد می‌دهند، اما در مقابل این مورد ممکن است پوست بی‌نهایت خشک شود. در دوران بارداری تنها از لوسیون شستشو با pH خنثی بسیار ملایم استفاده کنید و هرگز از لوسیون صورت الکلی استفاده نکنید زیرا پوست را خشک می‌کند.

10.استفاده از شامپوی ملایم 

موها نیز از طریق تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در معرض فشار قرار می‌گیرند. بسیاری اوقات خانم‌های باردار به‌‌دلیل داشتن موهای بسیار چرب، شکننده و بدحالت در این دوران رنج می‌برند. از طرفی، ممکن است موها انعطاف‌پذیرتر و پرپشت‌تر از قبل به‌نظر برسند. در هر صورت، برای مراقبت از موها تنها باید از شامپوی ملایم استفاده کنید. از آب داغ برای آبکشی موها یا حتی باد گرم سشوار برای خشک کردن موها استفاده نکنید.

11.استفاده از پاک‌کننده مناسب صورت 

جوش دوران بارداری، حتی با بهترین ماده ضدجوش روی پوست صورت تمیز نشده نمی‌تواند موثرباشد بنابراین، پاکسازی کامل صورت صبح‌ها و شب‌ها ضروری است. از آنجا که صابون معمولی به لایه محافظ پوست آسیب می‌رساند، بهتر است استفاده نشود. در غیر این صورت باکتری‌ها به‌راحتی می‌توانند مستقر شوند و مشکل لکه‌های پوستی در دوره بارداری را تشدید کنند. پاک‌کننده آرایشی و بهداشتی طبیعی و خوب عوامل مصنوعی ندارد، در عوض سورفاکتانت(ترکیباتی آلی) که مشتق‌شده از مواد گیاهی است در آن وجود دارد. اگر چه این فوم‌ها کف نمی‌کنند، اما با محیط‌زیست سازگار و برای پوست مناسب‌اند.
در دوران بارداری تنها از لوسیون شستشو با pH خنثی بسیار ملایم استفاده کنید 

12.حمام بخار صورت

حمام بخار صورت آماده‌سازی بسیار خوب برای رطوبت‌رسانی یا ماسک صورت ضدآکنه پس از آن است.
بخار منافذ پوست را باز و تمیز می‌کند و به عنوان درمان خانگی به شیوه طبیعی در برابر آکنه و جوش موثر است. حمام بخار بهترین روش برای پاکسازی عمقی و مراقبت از پوست است.

• مواد لازم: ۲-۱ لیتر آب داغ، یک کاسه بزرگ، 3 کیسه چای بابونه و یک حوله آماده کنید.
• روش کار: کیسه‌های چای را داخل کاسه آب جوش قرار دهید. سر خود را به سمت کاسه خم کنید و با یک حوله طوری که هیچ بخاری نتواند بیرون رود روی سر و کاسه را بپوشانید. اگر برای اولین بار در حمام از بخار صورت استفاده می‌کنید یا پوست حساسی دارید، 10دقیقه زمان کافی است.
به احساس خود توجه کنید. اگر احساس می‌کنید بخار بیش از حد گرم است می‌توانید حوله را بلند کنید و تهویه کوتاهی انجام دهید.
اگر به‌طور منظم حمام بخار بگیرید، متوجه خواهید شد هیچ چیز پوست شما را عمقی‌تر و موثرتر تمیز نخواهد کرد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

13.استفاده از ماسک روغن درخت چای برای لکه‌های بارداری 

به‌راحتی و به‌صورت انتخابی می‌توانید روغن درخت چای را برای درمان جوش در دوران بارداری استفاده کنید. ماسک جوش خاک‌رس و روغن درخت چای به‌سرعت ساخته می‌شود.
• مواد لازم: ۲-۱ قطره روغن درخت چای ارگانیک، ۱ قاشق غذاخوری خاک‌رس و آب.
• طرزتهیه: برای تهیه این ماسک تمام مواد را با هم ترکیب کنید و خمیر حاصل را روی پوست تمیز به جز اطراف چشم قرار دهید.۲۰-۱۵ دقیقه زمان برای تاثیرگذاری لازم است. صورت را با آب ولرم بشویید و از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.

14.استفاده از ماسک مخمر جوش 

مخمر تاثیر ضد باکتری و ضدالتهابی دارد بنابراین از روند درمان طبیعی پوست پشتیبانی می‌کند.
برای تهیه ماسک مخمر ابتدا داخل یک کاسه مخمر تازه را با ۴ قاشق غذاخوری شیر ولرم ترکیب کنید و خمیر به‌دست آمده را روی صورت قرار دهید (به‌جز اطراف چشم ولب) تا خشک شود سپس با آب بشویید و پوست را با مرطوب‌کننده مناسب پوشش دهید.

15.استفاده از ماسک خاک‌رس برای رفع لکه‌های پوستی 

خاک‌رس چربی باقیمانده را می‌گیرد و تاثیر ضدالتهابی دارد و تا حدودی تاثیر خشکی روی پوست می‌گذارد. پوست با تاثیر گرمای تشکیل‌شده گردش خون پیدا می‌کند و با اکسیژن تامین می‌شود.
خاک‌رس را با آب به میزانی مخلوط کنید که خمیر منسجمی به‌دست آید. خمیر را ۳۰-۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید تا خشک شود سپس با آب ولرم بشویید.

16.لایه‌بردار طبیعی برای خانم‌های بارداری که پوست حساس دارند

 خانم‌هایی که با وجود جوش یا آکنه پوست حساس‌تری دارند باید هنگام انتخاب لایه‌بردار مکانیکی بدن مراقب باشند.
برای پوست‌های حساس مواد ساینده طبیعی مانند بلغور جو دوسر مناسب‌تر است.
 برای اسکراب بلغور جو دوسر، ۴ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر و آب نیاز دارید.
مواد تشکیل‌دهنده را در یک کاسه بریزید و با چنگال هم بزنید تا به شکل خمیر کرمی درآید و با حرکات دایره‌ای روی صورت پخش کنید. 

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

17.رتینوئید‌ها

این مواد قوی در محصولات ضدپیری پوست وجود دارند و سبب کاهش چروک‌ها و اصلاح رنگ پوست می‌شوند. رتینوئید‌ها در اصل نوعی ویتامینa  هستند که سرعت تقسیم سلولی را افزایش می‌دهند و از شکستگی رشته‌های کلاژنی پوست جلوگیری می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند میزان بالای ویتامین a در دوران بارداری می‌تواند سلامت جنین را به‌خطر بیندازد، بنابراین مصرف رتینوئیدهای خوراکی در دوران بارداری مثل ایزوترتینوئین (آکوتان) سبب نقص مادرزادی می‌شوند. البته اگر شما باردار هستید و محصولات موضعی حاوی رتینوئید را مصرف می‌کنید لازم نیست بترسید زیرا این نوع محصولات حاوی مقدار خیلی زیاد رتینوئید نیستند.

18.سالیسیلیک‌اسید

این اسید ضعیف برای درمان برخی اختلالات پوستی از جمله آکنه تجویز می‌شود و تولیدکنندگان از آن در تهیه پاک‌کننده‌ها (کلینرز) و تونر استفاده می‌کنند. این ماده ضمن عبور از لایه چربی پوست به منافذ آن نفوذ می‌کند و سبب پاکسازی آن‌ها می‌شود. سالسیلیک اسید همچنین التهاب و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. خوب است بدانید بتاهیدروکسی اسید –bha- هم یک نوع سالسیلیک است که در لایه‌بردار‌ها استفاده می‌شود.

بعد از این اوصاف باید گفت سالسیلیک اسید هم یکی از مواد مضر برای خانم‌های باردار است و تحقیقات در مورد انواع خوراکی این ماده نشان داده سالسیلیک اسید می‌تواند سبب نقایص مادرزادی در فرزند شما شود، اما به هر حال انواع محصولات موضعی حاوی این ماده خطرناک برای مادر و جنین ندارند اما اگر خانم بارداری انواع قوی محصولات حاوی سالسیلیک اسید را استفاده کند باید منتظر عواقب خطرناک آن هم باشد. در ضمن باید یادآور شوم که آلفا هیدروکسی اسید- aha- ماده خطرناکی نیست.

19.محصولات حاوی عصاره سویا

برخی خانم‌ها تصور می‌کنند مواد گیاهی فقط فایده دارند و هیچ ضرری را برای بدن به بار نمی‌آورند. اگرچه از دیدگاه کلی محصولات مراقبت پوست حاوی عصاره سویا برای بدن خطری ندارند اما مصرف این مواد در دوران بارداری سبب تشدید ماسک بارداری (لکه‌های تیره روی پوست صورت) می‌شود. اتفاقا استفاده از روغن ترنج هم در دوران بارداری دقیقا همین اثر را دارد. دلیل این ویژگی را باید از اثر استروژنی سویا دانست. بنابراین توصیه می‌شود اگر دچار لک‌های بارداری یا ملاسما شده‌اید بهتر است برای پیشگیری از تشدید رنگ این لکه‌ها از مصرف محصولات حاوی سویا خودداری کنید.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

20.عطر و اسپری

استفاده از عطر و اسپری در دوران بارداری خطری جدی‌ به بار نمی‌آورد تنها مشکل بارداری با مواد معطر این است که به دلیل حساسیت بیشتر خانم‌ها به بو‌ها در این دوران ممکن است به آن‌ها حالت تهوع، سرگیجه و سردرد دست بدهد. بنابراین اگر می‌خواهید در این دوران چنین دردسرهایی نداشته باشید بهتر است عطر و اسپری نزنید و برای رفع بوی بد قسمت‌هایی از بدنتان که زیاد عرق می‌کنند را هر چند ساعت یک‌بار بشویید.

21.محصولات ضد آکنه

بسیاری از خانم‌ها در ابتدای 3 ماهه اول بارداری از مشکل آکنه رنج می‌برند حتی اگر در تمام طول عمرشان، وجود یک جوش را هم بر پوست‌شان تجربه نکرده باشند. اگر شما هم در دوران بارداری‌تان میزبان آکنه شده‌اید سری به پزشک متخصص پوست‌ بزنید. در این موارد متخصص پوست برای‌تان آنتی‌بیوتیک موضعی مخصوص دوران بارداری تجویز می‌کند.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید به متخصص پوست مراجعه کنید پیشنهاد می‌شود از محلول شوینده پوستی با حداکثر ۲ درصد سااسیلیک‌اسید کمک بگیرید. اگر هم نگران سلامت‌تان هستید و مرددید که این محصولات را استفاده کنید یا خیر بهتر است مشورتی هم با متخصص زنان معالج‌تان داشته باشید اما یادتان باشد آکنه‌تان هرچقدر هم شدید است به هیچ وجه در دوران بارداری نباید از درصدهای بالای سالسیلیک‌اسید، انواع لایه‌بردارو رتینوئیدهای خوراکی-آکوتان- استفاده کنید.

22.موبر‌ها

تحقیقات اثر سوئی را از مصرف موبر‌ها در دوران بارداری نشان نداده‌اند چرا که این کرم‌ها یا محلول‌ها جذب پوست نمی‌شوند تنها مشکل این محصولات حساسیت‌زایی آن‌هاست. پس اگر سابقه حساسیت دارید بهتر است از روش دیگری برای برداشتن مو‌های‌تان استفاده کنید. در ضمن یادتان باشد پوست بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری به مراتب حساس‌تر از حالت عادی می‌شود پس بهتر است قبل از استعمال موبر ابتدا روی بخش کوچکی از پوست پشت ساعدتان تست حساسیت انجام دهید. اگر بعد از ۲۴ ساعت واکنش حساسیت نشان ندادید برای زدودن موهای زایدتان از موبر استفاده کنید.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

توصیه های لازم

از بروز ترک های بارداری پیشگیری کنید

اولين ترك‌ها از سه ماهه دوم بارداری روي شكم ظاهر مي‌شوند به همين دليل بسيار مهم است كه مراقبت از پوست را جدي‌تر بگيريد. بزرگ‌تر شدن شكم و افزايش ترشح هورمون كورتيزول، دو عامل سستي بافت‌هاي زيرپوستي است. از آنجا كه نمي‌توان جلوي فعاليت هورمون‌ها را گرفت بايد روي توانايي كشساني پوست كاركرد. هر شب شكمتان را با كرم های ضد ترک ماساژ دهيد تا پوست نرم شود.

جلوگیری از ترک های پوستی در بارداری

لباس راحت بپوشيد

از سه ماهه دوم به بعد شكم كم‌كم بزرگ مي‌شود و ممكن است لباس‌هاي قبلي برايتان تنگ باشد. براي راحتي بيشتر لباس‌هاي گشاد مخصوص بارداری به تن كنيد.

به پوستتان برسيد

تغييرات هورموني دوران بارداری روي پوست كاملاً نمودار است. گاهي در اثر ترشح هورمون های بارداری، چربي پوست بيشتر شده و جوش‌هاي ريزي روي آن نمودار مي‌شود. بهترين كار اين است كه در طول بارداری از محصولات آرايشي كه به پوست آسيب مي‌رسانند كمتر استفاده كنيد و با مراجعه به متخصص پوست كرمي متناسب با پوست بدن خود دريافت كنيد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

هر روز دوش بگيريد

در طول بارداری طبيعي است كه گرمتان باشد و عرق كنيد، چون از يك سو فعاليت بدنی‌تان بيشتر شده  و از سوي ديگر به دلیل ترشح بيشتر هورمون استروژن، میزان جريان خون و ترشح عرق افزايش یافته است. براي اينكه احساس تازگی کنید هر روز صبح و عصر با آب ولرم دوش بگيريد. اگر فرصت حمام نداريد، دستانتان را با آب خنک خيس كرده و گردنتان را مرطوب كنيد.

استرس را از خود دور کنید

از زندگي و از بارداری‌تان لذت ببريد. استراحت كنيد. به موزيك موردعلاقه‌تان گوش دهيد. به استخر برويد و شنا كنيد. جلسه‌هاي ماساژ را امتحان کنید. با همسرتان خوش بگذرانيد و بجای استرس داشتن در كلاس‌هاي بارداری و زايمان ثبت‌نام كنيد تا پيشاپيش با فرزندتان و روند تولدش آشنا شويد.

خوب غذا بخوريد

بارداری فرصت خوبي براي غذاخوردن است، اما در هيچ‌‌چيز زياده‌روي نكنيد. موادغذايي غنی از ریز مغذی ها مثل نان و غلات، لبنيات، ميوه و سبزي‌ها و گوشت ماهي و تخم‌‌مرغ را در برنامه غذايي‌تان وارد كنيد و هر از گاهي دسري شيرين بخوريد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

پوستتان را نخارانيد

خارش دوران بارداری به دليل انبساط عروق خوني و افزايش فعاليت كبد براي رفع هورمون های اضافي در دوران بارداری است. در اين دوره معمولاً پوست حساس‌تر شده و با كوچك‌ترين تماس دچار قرمزي، سوزش و خارش مي‌‌شود. بهترين كار برای پیشگیری، استفاده از كرم های مرطوب‌كننده و چرب‌كننده بدن است.

پاهايتان را حركت دهيد

افزايش ترشح هورمون های دوران بارداری باعث انبساط ديواره عروق خوني شده و جريان خون را كند مي‌كند. از سوي ديگر با بزرگ‌شدن جنين، رحم به سمت ستون فقرات گرايش پيدا کرده و با فشار آوردن بر سياهرگ همچنان مانع از رسيدن خون كافي به اندام های تحتانی مي‌شود. در نتيحه پاها ورم‌كرده و احساس مورمور ناخوشايندي پيدا مي‌كند. براي درمان اين مساله بهترين كار استراحت‌كردن در پايان روز و بالاگرفتن پاها، گذاشتن بالشت زير پاها هنگام خوابيدن، دوري كردن از فضاهاي خيلي‌گرم و شستن پاها با آب خنك است.

از اسانس‌های آرام بخش کمک بگيريد

اگر احساس خستگي شديدي داريد، وان را پر از آب ولرم كرده و از اسانس آرام‌بخش بابونه در آن بريزيد و چند دقيقه در وان دراز بكشيد.

ضد آفتاب بزنید

در طول بارداری پوست حساس‌تر از زمان‌های دیگر است. چه آسمان آفتابی است چه ابری قبل از خروج از منزل ضد آفتاب بزنید. به این ترتیب احتمال بروز لک کمتر می‌شود.

مراقب پوست شکم باشيد

در سه ماهه سوم بارداری شكم 2 تا 3 برابر بزرگ مي‌شود. تا روز آخر بارداری سعي كنيد مرتباً شكمتان را با روغن يا كرم های مخصوص ماساژ دهيد و براي پيشگيري از خارش، بدنتان را چرب كنيد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

به صورتتان برسيد

صورت خانم‌ باردار گاهي پر از آکنه است، گاهي خشك و پرچروك ديده مي‌شود، گاهي رنگ‌پريده و گاهي سرخ است، چشم‌ها ورم دارند و بيني پف‌كرده به نظر مي‌رسد. براي زيباتر نشان دادن خود سعي كنيد روزانه از كرم مرطوب‌كننده استفاده كنيد و از محصولات تحريك‌كننده مثل اسيدهاي ميوه، كرم های لايه‌بردار و… دوري كنيد.

جلوی پدیدار شدن لک بارداری را بگیرید

در سه ماهه سوم بارداری احتمال بروز ماسک بارداری روي پيشاني، چانه و بيني افزايش مي‌يابد. گرچه اين لک بعد از زايمان محو می‌شود، اما بهتر است از بروز آن پيشگيري كنید. علت بروز لک بارداری هورمون‌ها و اشعه‌ماوراي بنفش خورشيد است. بهترين توصيه اين است كه قبل از بيرون رفتن از خانه حتماً صورتتان را با يك لايه كرم ضدآفتاب پوشش دهيد و كلاه لبه‌دار استفاده كنيد، اما اگر دچار لک شديد هرگز از محصولات لک‌بر استفاده نكنيد!

به سر و وضعتان برسيد

نزديك زمان زايمان كه شد، سري به آرايشگرتان بزنيد و مانيكور و پديكور انجام دهيد. موهايتان را آنگونه كه دوست داريد كوتاه كنيد و ابروهايتان را مدل جديدي برداريد.

مراقب سلامتی تان باشيد

در سه ماهه سوم سنگين‌تر از هميشه هستيد. سعي كنيد خيلي سر پا نياستيد. هنگام نشستن يا ايستادن باسن را به جلو بدهيد تا وزن شكم متعادل تقسيم شود، كار سنگين انجام ندهيد و ناگهان برنخيزيد. دوزانو ننشينيد و تا جاي ممكن پاهايتان را دراز كنيد. هنگام تكيه دادن كوسني پشت كمرتان بگذاريد و هنگام خواب پهلوي راست را انتخاب كنيد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

مراقب افزايش وزنتان باشيد

در سه ماهه آخر بارداری احتمال اينكه ناگهان وزنتان بالا رود زياد است. در اين دوره از يك سو گرسنگي و ميل به زياد خوردن از سوي ديگر مشكل‌هايي مانند برگشت اسيد معده به مري و رفلاكس، احساس ناخوشايندي به وجود مي‌آورند. براي پيشگيري سعي كنيد و عده‌هاي غذايي كم اما با فواصل كوتاه مصرف كنيد تا گرسنه نشويد. بعد از صرف غذا دراز نكشيد.

آرام غذا بخوريد و لقمه‌ها را خوب بجويد. مي‌توانيد از نوشيدني‌هايي كه به هضم بهتر غذا كمك مي‌كنند مثل بابونه و نعناع هم كمك بگيريد. براي پيشگيري از يبوست هرگز از داروهاي مسهل استفاده نكنيد. آب و فيبر بيشتري بخوريد و براي پيشگيري از گرفتگي عضلات كلسيم، منيزيم و ويتامين B به برنامه غذايتان بيفزاييد. گوشت و تخم‌مرغ خام نخوريد، زيرا احتمال مسموميت را بالا مي‌برند. غذاهاي پرادويه كمتر مصرف كنيد، زيرا احتمال هموروييد را افزايش مي‌دهند.

چگونه بعد از زایمان به وزن اولیه برگردیم

شامپوی ملايم و ضدريزش تهيه كنيد

در طول بارداری ميزان ريزش مو بسيا كم مي‌شود و موها زيبا و خوش‌حالت به نظر مي‌رسند، اما  بعد از زايمان 20 تا 30 درصد حجم مو كم مي‌شود، چون موها به شدت شروع به ريزش مي‌كنند. بعد از ريزش، موها فوراً درنمي‌آيند و رويش مجدداً كمي كند است. بهترين كار اين است كه در دوران بارداری از يك شامپوی ملايم و بعد از زايمان از شامپوی ضدريزش مو و تقويت‌كننده استفاده كنيد. مي‌توانيد موهايتان را كوتاه كنيد اما تا جاي ممكن دنبال رنگ و دكلره نرويد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

آرايش را فراموش نكنيد

شايد سه ماهه سوم بارداری دوره‌اي سخت و خسته‌كننده باشد، اما به خود رسيدن را فراموش نكنيد. لباس‌‌هاي زيبا بپوشيد و ملايم آرايش كنيد.

بدنتان را خوشبو كنيد

سعي كنيد شامپو و نرم‌كننده يا مرطو‌ب‌كننده پوستي كه تهيه مي‌كنيد بوي خوبي داشته باشد تا خوشبو شويد. تا جاي ممكن از اسپري و دئودرانت و ادكلن استفاده نكنيد.

خستگی را از چشمانتان دور كنيد

سه ماهه اول بارداری يعني خستگي و ميل شديد به خواب! اگر دقت كنيد زير چشمان اکثر خانم‌هاي باردار در اين 3 ماه تيره و گود افتاده است. توصيه مي‌كنيم براي رفع اين حالت ابتدا با شیر پاک كن ملايم خيلي آرام و بدون آنكه باعث سايش شويد زير چشمانتان را پاك كنيد و سپس براي شاداب‌ نشان‌دادن چشمانتان از يك كرم آنتی سرن يا ضد كبودي گياهي بر پايه آرنيكا استفاده كنيد و روي آن كمي سايه بزنيد تا نور را منعكس كند و گودي زير چشمان تان را بپوشاند. کمپرس جوشانده بابونه نیز در رفع التهاب و قرمزی چشم بسیار موثر است.

درمان سیاهی دور چشم

پوستتان را ليف بکشید

ليف و كيسه كشيدن پوست نه ‌تنها باعث شاداب و شفاف‌شدن آن مي‌شود، بلکه محرك فيبرهای نگهدارنده پوست است. سعی کنید در طول بارداری  هفته‌اي يك بار پوستتان را كيسه بكشيد تا با این کار سلول‌هاي مرده از روي پوست حذف شده و مواد مغذی موجود در كرم های ضد ترک بارداری بهتر جذب شوند. اگر پوستتان خيلي خشك است بجای استفاده از لیف و کیسه كف دستتان را محكم  با حركت‌هاي دوراني روي پوست باسن، شكم، بالاي ران‌ها، سینه‌ها، زير بازوها و ران‌ها بكشيد.

 وضعيت بدنی تان را اصلاح كنيد

داشتن وضعيت بدنی صحيح از همان اوايل بارداری امري بسيار مهم است و روي زيبايي، سلامت و تناسب‌اندام شما تاثير مي‌گذارد. مشكل‌هايي نظير كمردرد، گرفتگی های عضلانی، درد سياتیک و… ناشي از بد نشستن و بد ايستادن در طول بارداری است. براي پيشگيري سعي كنيد هنگام نشستن كمرتان را صاف نگه داريد، شانه‌ها به عقب و باسن را جلو بدهيد تا وزن شكم متعادل تقسيم شود.

عادتتان را تغيير دهيد

سيگار را ترك كنيد. ميزان مصرف چاي و قهوه خود را كاهش دهيد و به موسيقي آرام‌گوش دهيد، تغذيه سالمي داشته باشيد و وزنتان را كنترل كنيد. روزانه حداقل 2 ليتر آب بنوشيد تا ضايعات راحت‌تر از بدنتان دفع شوند. در نتیجه پوست سالم و شادابي خواهید داشت و دچار يبوست نمی‌شويد.

چگونه در بارداری از پوست خود مراقبت کنیم

ورزش کنید

در طول بارداری نبايد استراحت مطلق داشت. حتي اگر احساس خستگي و سنگيني مي‌كنيد در طول روز تمرين‌هاي بدنی ملايم داشته باشيد تا هم اضافه وزن بيش از حد پيدا نكنيد هم خود را براي زايمان آماده كرده باشيد. بهترين ورزش براي دوران بارداری ژيمناستیک آبی است. در اين شرايط شما بدون تلاش بيش از حد بدنتان را ماهيچه‌اي مي‌كنيد، اما اگر امكان انجام ورزش‌های آبی را نداريد حداقل در هفته 2 مرتبه براي پياده‌روي و انجام نرمش‌هاي ملايم بيرون برويد. ورزش باعث ترشح هورمون آندروفين مي‌شود که براي خلق ‌وخوي شما خوب است. در ضمن كنترل کننده اشتهاست و مانع از چاقي بعد از زايمان مي‌شود.

پياده روی و شنا همچنان ورزش‌هاي مناسبي براي شماست. اگر اهل شنا هستيد بهتر است به كمر شنا كنيد و بعد از شنا بدنتان را با صابون های ضدقارچ بشوييد، زيرا در دوران بارداری پوست در برابر ابتلا به قارچ حساس‌‌تر است.

به خستگي بدنتان توجه كنيد

هميشه خسته‌ايد و خواب‌آلوده؟ اين موضوع طبيعي و به دليل ترشح هورمون پروژسترون است. براي كاهش اين حالت سعي كنيد آخر هفته‌ها بيشتر استراحت كنيد و در طول روز 2 مرتبه وقتي را براي چرت‌زدن اختصاص دهيد. حتي اگر شاغل هستيد هر از گاهي چند دقيقه‌اي را از محل كار خارج شويد و نفس‌هاي عميق بكشيد. اگر امكانش را داريد كمي پاهايتان را دراز كنيد و چشمانتان را ببنديد. بعد از برگشتن به خانه نيز دوش آب گرم (39-38درجه) بگيريد تا خستگي  روحي و ماهيچه‌اي‌تان برطرف شود و بتوانيد خواب بهتري داشته باشيد.

 تهوع صبحگاهی را درمان کنید

تقريباً اکثر خانم‌هاي باردار در سه ماهه اول بارداری حالت تهوع دارند كه دليل آن هم تاثيرگذاري هورمون پروژسترون بر مركز تعادل در مغز است. براي پيشگيري سعي كنيد صبح‌ها ناگهان از رختخواب بلند نشويد. چند دقيقه در رختخواب دراز بكشيد. در حالت نيمه‌نشسته چند جرعه آب بنوشيد و بعد آرام بنشينيد و در نهايت برخيزيد. روزانه حتما 4وعده غذا بخوريد زيرا تا زماني كه معده پر باشد احتمال بروز حالت تهوع كمتر است.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید