راحله آقاپور 162 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم

زمانی که فصل تابستان از راه می رسد اغلب ما به سمت دسرهای خنک تمایل پیدا می کنیم. دسرهای خنک انواع و اقسام متفاوتی دارند که هر فرد بسته به ذائقه ی خود به سمت آن ها کشیده می شود. بستنی سنتی و مدرن را می توان به عنوان لذیذترین دسرها معرفی کرد که غالبا با ذائقه ی اکثر افراد جور در می آید. بستنی های مدرن امروز که در طرح ها، رنگ ها و طعم های مختلفی می بینیم همان تغییر شکل داده ی بستنی هایی هستند که ما در گذشته به صورت سنتی از آن استفاده می کردیم.

با گذشت این همه سال، هنوز هم بستنی های سنتی جای خود را در میان مردم حفظ کرده و از محبوبیت بالایی برخوردارند. هنوز هم افرادی پیدا می شوند که این بستنی های لذیذ و خوش طعم را در خانه هایشان درست کنند و از طعم بی نظیر آن لذت ببرند. این دسرهای خنک به خودی خود یک بستنی ایده آل و خوش طعمی محسوب می شود، اما زمانی که در خانه درست شوند از طعم لذیذتری برخوردار خواهند بود.

به همین دلیل ما در این چگونه آموزش نحوه درست کردن بستنی سنتی را در اختیار شما قرار داده ایم و تمام نکات مهم و کلیدی درست کردن این دسر لذیذ و خوش طعم را در اختیار شما قرار داده ایم. با رعایت تمامی نکات کلیدی گفته شده در مقاله پیش رو می توانید لذیذترین بستنی سنتی عمرتان را درست کنید. پس با چگونه همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی:

شیر پرچرب یک لیتر
زعفرانبه مقدار لازم
شکر 500 گرم
گلاب نصف استکان
ثعلب یک قاشق غذاخوری
خلال پسته 50 گرم
خامه معمولی یا چرب100 گرم
مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی در خانه

مراحل تهیه بستنی سنتی:

مرحله اول: تهیه خامه

  • صد گرم خامه ( معمولی و یا پر چرب) را درون یک ظرف ریخته و با چنگال کمی آن را هم بزنید. در صورتی که نمی خواهید تکه های خامه در بستنی یخ نزنند می توانید به جای خامه معمولی از خامه چرب استفاده کنید.
  • یک سینی لبه دار و یا پیرکس که سطح صافی دارد بردارید.
  • خامه را روی سینی ریخته و آن را به اندازه ی دو میلی متر بر روی کف سینی پهن کنید.
  • سینی آماده شده را برای اینکه یخ بزند در فریزر قرار دهید.

مرحله دوم : جوشاندن شیر

چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم
برای تهیه بستنی سنتی باید شیر را خوبی بجوشانید
  • در این فاصله، یک لیتر شیر پرچرب را بجوشانید. مرحله ی جوشاندن شیر در درست کردن بستنی سنتی بسیار مهم است. به هیچ عنوان از شیر نجوشیده برای بستنی خود استفاده نکنید. شیر را درون قابلمه بریزید. قابلمه را روز شعله ی متوسط( نه خیلی کم و نه خیلی زیاد) بگذارید.
  • یک قاشق چوبی برداشته و شیر را تا زمان جوشیدن هم بزنید.
  • زمانی که شیر به مرحله ی جوشیده شدن رسید، زیر شعله را خاموش نکنید. تا ده دقیقه دیگر باید شیر را هم بزنید. این کار باعث می شود که پروتئین شیر ته نشین نشود و شیر بستنی غلیظ تر شود.

مرحله سوم: دم کردم زعفران

چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم
  • مقداری زعفران دم کرده و کنار بگذارید.
  • زعفران را به همراه نصف استکان گلاب به شیر اضافه کنید.

مرحله چهارم: اضافه کردن مخلوط شکر و ثعلب

  • در یک ظرف جداگانه پانصد گرم شکر را با یک قاشق غذاخوری ثعلب مخلوط کنید.
چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم

در اینجا باید به دو نکته توجه کنید:

نکته اول اینکه:  توجه کنید که ثعلبی که برای بستنی سنتی خود استفاده می کنید خوب و مرغوب باشد. زیرا در غیر این صورت، بستنی شما به اندازه کافی کش دار نمی شود. همچنین اگر می خواهید بستنی شما حالت کشدار بیشتری داشته باشد می توانید از ثعلب بیشتری نیز استفاده کنید. البته دقت کنید بیش از حد مجاز نباید از ثعلب استفاده کرد.

نکته دوم اینکه: به هیچ عنوان ثعلب را به صورت جداگانه به شیر اضافه نکنید. ثعلب اگر به تنهایی به داخل شیر اضافه شود گلوله گلوله می شود. مخلوط شکر و ثعلب را به خوبی هم بزنید و سپس به داخل شیری که به مرحله ی جوشیده شدن رسیده است اضافه کنید.

  • مخلوط شکر و ثعلب باید کم کم به درون قابلمه ریخته شوند. زمانی که این کار را انجام می دهید خوب دقت کنید که محلول را به خوبی هم بزنید تا غلیظ شود.
  • بعد از اینکه مخلوط شکر و ثعلب را به صورت کامل به داخل شیر اضافه کردید می توانید با استفاده از هم زن برقی شیر را مخلوط کنید( این مرحله اختیاریست). می توانید هم زدن را با قاشق چوبی هم انجام دهید. زیر قابلمه را روی شعله ی ملایم قرار داده و به به مدت پنج دقیقه هم زدن را ادامه دهید. بعد از پنج دقیقه که شیر غلیط شد زیر قابلمه را می بندیم.
  • دیواره ی قابلمه خود را چک کنید تا ثعلب ها حالت گلوله گلوله شده ای به خود نگرفته باشند. در صورتی که ثعلب ها به دیواره ظرف چسبیده بودند آن ها را لیسک جدا کرده و به خوبی در مواد حل کنید. برای این کار می توانید ثعلب های گلوله شده را روی لیسک چوبی قرار داده و با کشیدن قاشق روی لیسک آن را در مواد حل کنید. بعد از این مرحله یک صافی برداشته و مواد ر از صافی رد کنید تا بستنی شما به صورت صاف و یکدست درآید.

مرحله پنجم: هم زدن بستنی سنتی و قرار دادن آن در فریزر

  • زمانی که مواد شما خنک شدند باید به خوبی آن ها را هم بزنید تا به حد کافی کش دار شود.
  • در این مرحله مواد خنک شده را درون فریزر قرار دهید تا بستنی شما منجمد شود.

مرحله ششم: چک کردن بستنی سنتی

  1. بعد از اینکه بستنی سنتی را در فریزر قرار دهید هنوز کار شما تمام نشده است. برای اینکه بستنی کش دار خوبی داشته باشید باید هر نیم ساعت یک بار مواد را از فریزر درآورده و آن را هم بزنید. مرحله ی هم زدن بستنی قرار داده شده در فریزر را باید پنج تا هفت بار انجام دهید. این کار باعث می شود تا بستنی شما از حالت یخی درآید.

نکته: اولین باری که بستنی را از فریزر درآوردید به سفتی و شلی آن توجه لازم را داشته باشید. اگر بستنی سنتی شما سفت بود به این معناست که دمای فریزر شما خیلی پایین است. پس زمان تقریبی برای بیرون آوردن بستنی را به مدت بیست تا نیم ساعت درنظر بگیرید. اما اگر دیدید که بستنی شما حالت شلی دارد( دمای فریزر شما بالاتر است). پس لازم لاست زمان تقریبی بیرون آرودن بستنی از فریزر را به مدت یک ساعت و حتی بیشتر در نظر بگیرید.

مرحله نهایی: تزئین بستنی سنتی

چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم
خامه یخ زده را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید
  • در مرحله ی آخر، سینی خامه ی یخ زده را از فریزر خارج کرده و خامه را خرد کنید.
  • خامه های تکه تکه شده را روی بستنی سنتی خود اضافه کنید.
چگونه بستنی سنتی خوشمزه درست کنیم
  • برای خوش طعم شدن بستنی و تزئین کار می توانید از پسته و کاکائوهای خرد شده بر روی کار نیز استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا باید شیر را بجوشانیم؟

چوشاندن شیر باعث از بین رفتن میکروب های درون شیر شده و مضاف بر آن باعث می شود که پروتئین شیر ته نشین نشود و شیر بستنی غلیظ تر شود.

چرا از ثعلب در درست کردن بستنی سنتی استفاده میکنیم؟

استفاده از ثعلب برای کش دار شدن بستی می باشد که حتما باید از ثعلب مرغوب برای درست کردن بستنی سنتی استفاده کنید.

آیا میتوان به جای زعفران از کاکائو یا وانیل استفاده کنیم؟

بله، شما میتوانید برای اینکه بستنی در رنگ های متونع داشته باشید به زعفران از کاکائو یا وانیل استفاده کنید.

هم‌زدن چه قدر در کش دار شدن بستنی سنتی تاثیر میگذارد؟

برای اینکه بستنی شما حالت یخی نگیرید باید هر نیم ساعت الی یک ساعت بسته به دمای فریز بستنی را از یخچال بیرون بیاورید و هم بزنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید