تیم چگونه 1344 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

اینکه چگونه با کمبود آب بدن مقابله کنیم در فصول گرم سال بیشتر نمود پیدا می کند.بیشتر وزن بدن انسان از آب تشکیل شده است. وقتی در یک محیط گرم قرار می گیرید، بدن برای خنک کردن خود عمل تعریق را انجام می دهد. وقتی عرق کردن بیش از حد باشد، خطر کم آبی سلامتی افراد، به خصوص کودکان را تهدید می کند.کم آبی چیست؟ از دست دادن آب و نمک بدن و کاهش مقدار آنها را کم آبی گویند. برای حفظ عملکرد صحیح خون و سایر مایعات در بدن و نیز برای حفظ فشار خون طبیعی نیاز به آب داریم. بدن ما علاوه بر مایعات، نیاز به الکترولیت هایی دارد که نمک سدیم از جمله آنهاست که به طور طبیعی در سلول ها، خون و سایر مایعات بدن وجود دارد. چگونه مایعات بدن را از دست می دهیم؟ بدن ما از راه های گوناگونی مانند از طریق ادرار؛ تهوع یا اسهال؛ عرق کردن و از طریق تنفس و ریه ها آب خود را از دست می دهد. چرا به آب نیاز داریم؟ 60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می دهد. هم چنین 85 درصد بافت مغز از آب تشکیل شده است. بنابراین نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در روز می تواند به بدن شما کمک کند تا به درستی کار کند. حتی با کاهش یک دهم آب بدن، دیگر قادر نخواهیم بود بایستیم و راه برویم. هر چند که با انجام یک فعالیت بدنی سنگین دچار کمبود آب خواهیم شد، ولی حتی یک کار آسان مثل باغبانی، پیاده روی و دوچرخه سواری باعث کاهش چشمگیر آب بدن در زمانی کوتاه خواهد شد. کودکان سریع تر و بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر گرما قرار می گیرند، به همین دلیل اثرات گرما بر روی آنها جدی تر است و بیشتر باید مراقب سلامتی آنها باشیم. وسیله نقلیه خیلی سریع گرم می شود، به همین دلیل وقتی کودک در ماشین است، باید با یک وسیله خنک کننده مثل کولر یا چیز دیگری او را خنک کنید. بیشترین خطر کم آبی، در کودکان زیر یک سال وجود دارد، زیرا خیلی سریع دچار اسهال می شوند. 

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

آب و مصرف آب، یکی از حیاتی ترین عناصری به شمار می رود که در اختیار بشر بوده و حفظ آن و استفاده بهینه از این عنصر، در همه جوامع و فرهنگ ها مورد توجه و احترام بوده است. اهمیت آب به قدری زیاد است که برخی تحلیلگران، نبردهای آینده را بر سر منابع آبی می دانند. با توجه به اینکه سه چهارم حجم بدن انسان را آب تشکیل داده است، در مصرف آب آشامیدنی سالم، به اندازه نیاز روزانه نباید صرفه جویی کرد و اینجا، جای صرفه جویی نیست.
چرا که مصرف ناکافی آب در طول روز با توجه به سن و وزن افراد و نوع فعالیت هایشان، می تواند مشکلات جسمی و روحی گوناگونی را به دنبال داشته باشد که هزینه های اقتصاد سلامت و بهداشت یک جامعه را افزایش می دهد.
باید توجه کنید که کم شدن آب بدن زمانی  اتفاق می افتاد که یا بدن، آب زیادی از دست بدهد یا آب کافی به آن نرسد. وقتی شما آب آشامیدنی سالم را به اندازه کافی مصرف نمی کنید و یا به واسطه پاره ای از مشکلات، مانند اسهال، استفراغ، تعرق و یا ورزش، میزان قابل توجهی از آب بدن را از دست می دهید، بدن دچار کم آبی شدید می شود.
ناگفته پیداست که کاهش مایعات در بدن به خصوص در ایام تابستان که تعرق بدن افزایش پیدا می کند، گرفتگی عضلات پیش آمده و به دنبال آن، شاهد افزایش ناهنجاری های جسمی و روحی برای فرد می شویم. معمولا در این حالت، افراد دچار ضعف شده و چون آب کافی در اندام ها جریان ندارد، احتمال شوک قلبی افزایش پیدا می کند. به همین خاطر، کم آبی را یک مشکل جدی برای سلامت افراد می دانند.
مشخص است که وقتی فرد، آب کافی به اندازه نیاز روزانه نمی نوشد، کم آبی به تدریج تاثیرات منفی خود را بر اعمال حیاتی نشان می دهد و سلامت تهدید می شود. هر انسانی، تا چند هفته می تواند بدون غذا زنده بماند، اما توجه داشته باشید که هیچ انسانی نمی تواند ۱ هفته بدون آب زندگی کند. چرا که فقط آب است که می تواند مواد سمی را از بدن خارج کرده و سیستم گوارش را برای هضم و جذب مواد غذایی مورد نیاز بدن، یاری کند.
مرطوب نگهداشتن ارگان های بدن، یکی از مواردی است که مصرف کافی آب برای فرد به ارمغان می آورد و این برای سلامت روحی و جسمی ضروری تصور می شود.

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

پیامدهای کم نوشیدن آب

بعضی ها گمان می کنند که کم آب نوشیدن، عاملی برای جلوگیری از لاغری و حتی کاهش دفع مواد مورد نیاز بدن به خصوص ویتامین ها است. در حالی که این تصور، اشتباه است. باید بدانیم که نوشیدن آب سالم به دفعات در طول روز، سبب مرطوب شدن ریه ها شده و همین امر، تنفس خوب و راحت را برای فرد به ارمغان می آورد. تنفس خوب، اکسیژن کافی را به اندام ها می رساند و سبب کارکرد مطلوب مغز، قلب، ریه، کلیه و در نهایت، زندگی سالم می شود.
چون در طول روز، بخشی از آبی که می نوشید، صرف تسهیل فعالیت ریه ها می شود، این آب به همراه بازدم از بدن خارج می شود و به همین خاطر، بدن با کمی آبی همواره روبروست و نمی توان گفت که الزاما نوشیدن ۱ لیوان آب برای چند ساعت کفایت می کند. همه چیز بستگی به سن و وزن و نوع فعالیت افراد دارد.
به هر حال اگر این آب حاصل از فعالیت سیستم گوارش بدن، جایگزین نشود، مشکلات تنفسی ایجاد می شود. کسانی که به اندازه‌ی کافی مایعات و آب نمی‌نوشند، بافت چربی‌ بدن‌شان افزایش می‌یابد و در عوض از بافت عضلانی آنها کاسته می‌شود و توانایی هضم غذا نیز در آنها کاهش می‌ یابد و البته مشکلات دیگری هم هست که در این گفتار به آن نمی پردازیم.
کاهش آب سبب کاهش بزاق و افزایش باکتری در حفره دهان می شود و همین امر بوی بد دهان را به دنبال دارد. در واقع نقش آب در سیستم گوارشی مانند روان کننده است و سبب انعطاف پذیری دستگاه گوارشی می شود. باید توجه کنید که گاهی تشنگی سبب ارسال سیگنال های غلط به مغز می شود و فرد احساس گرسنگی می کند. از طرفی برهم خوردن تعادل مایعات و الکترولیت بدن، تمایل به مصرف غذاهای شور را افزایش می دهد.
با این حال، کاهش آب بدن می تواند منجر به کاهش فشار و اکسیژن خون شود که خواب آلودگی، خستگی و بی حالی را به دنبال دارد. تغییر رنگ و کاهش ادرار، گرفتگی عضلات، پوسته پوسته شدن لب و اطراف دهان، افزایش ضربان قلب، خشکی مو و پوست و خشکی دهان، از جمله عارضه های ظاهری کم آبی بدن است که باید به آن توجه داشت.

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

علائم و نشانه‌های کم‌آبی

اگر می‌خواهید از بروز مشکلات سلامتی ناشی از کم‌آبی بدن پیشگیری کنید، باید به ندای بدن خود گوش بدهید و در طول روز آب بخورید. مصرف آب بهترین روش برای جلوگیری و درمان کم‌آبی بدن است، به‌خصوص در طول ماه‌های گرم تابستان که ما بیشتر از هر زمان دیگری مستعد ابتلا به این اختلال هستیم. شما می‌توانید روزانه با مصرف ۸ الی ۱۰ لیوان آب، نه‌تنها در ماه‌های گرم تابستان، بلکه در طول سال نیز به حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.
وقتی بدن دچار کمبود آب شود و برای درمان آن اقدامی صورت نگیرد، به‌سرعت دچار مشکلات جدی خواهد شد. آشنایی با علائم و نشانه‌های کم‌آبی در مقابله با کم‌آبی بدن بسیار مؤثر است و می‌تواند از بستری شدن در بیمارستان در اثر کمبود مایعات بدن جلوگیری کند.
تفاوت‌های بسیار کوچکی بین کم‌آبی و نشانه‌های هایپرناترمی وجود دارد. به‌یاد داشته باشید که هایپرناترمی با از دست دادن آب بیش از الکترولیت‌ها مشخص می‌شود.

علائم هایپرناترمی

  • تیره شدن رنگ پوست؛
  • غشای مخاطی خشک؛
  • درد (شدید و ناگهانی)؛
  • بی‌ حالی؛
  • تحریک‌پذیری؛
  • گیجی؛
  • سفت و نامنعطف شدن بدن؛
  • تشنج؛
  • تشنگی شدید.

علائم کم آبی

  • خشکی دهان؛
  • خواب آلودگی؛
  • تشنگی؛
  • کاهش ادرار؛
  • ضعف عضلانی؛
  • خستگی؛
  • سردرد؛
  • سرگیجه.

علائم کم آبی شدید

  • تشنگی شدید؛
  • تحریک‌پذیری؛
  • گیجی؛
  • غشاهای دهان و مخاطی بسیار خشک؛
  • چشم‌های گودرفته؛
  • کمبود عرق؛
  • کمبود اشک چشم؛
  • نداشتن ادرار یا ادرار بسیار کم؛
  • پوستی که به حالت اولیه بازنمی‌گردد؛
  • فشار خون پایین؛
  • ضربان قلب سریع؛
  • تب؛
  • هذیان‌گویی.

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

راه های مقابله با کم آبی

استفاده از میوه ها

تابستان، فصل میوه است. متاسفانه مشاهده می شود که بعضی ها به جای استفاده از خود میوه های سالم و فصل و حتی آب میوه طبیعی، به آب میوه های مصنوعی پر شکر رجوع می کنند که نه تنها ارزش غذایی ندارد، بلکه سبب دفع آب مورد نیاز بدن و بروز مشکلاتی برای سیستم گوارش می شود. به همین خاطر است که همواره پزشکان در ایام تابستان به افراد توصیه می کنند که اگر دسترسی به میوه سالم یا آب میوه طبیعی ندارند، از آب آشامیدنی (نه سرد) و دوغ استفاده کنند که جایگزینی به مراتب بهتر از آب میوه های مصنوعی بازار  و نوشابه های گازدار (با شکر یا بدون شکر) است.
تحقیقات نشان می دهد خوردن غذاهای حاوی آب نه تنها کالری کمتری دارند و به کاهش وزن کمک می کنند، بلکه انتخاب مفیدی برای جلوگیری از کم آبی بدن در روزهای گرم سال هستند. گر چه آب آشامیدنی بهترین راه برای هیدراته کردن است، ولی شما می توانید بدن خود را با خوردن غذاهای خاص هیدراته کنید.

خیار معجون کم آبی بدن
اگر قصد دارید تا پوست شما در  تابستان و دیگر ایام سال، شاداب و کم چروک شود، خیار زیاد مصرف کنید. مخصوصا ترکیب خیار با نعناع و کمی پودر سیر در ماست کم چرب، می تواند وعده غذایی جادویی بسیار مفیدی برای پوست و مو و سلامت شما و رفع کم آبی بدن باشد.
توجه داشته باشید که خیار که این روزها ارزان و در دسترس همگان است، ۹۵ درصد از یک فنجان خیار خرد شده از آن را آب تشکیل می دهد. خیار حاوی فیبر و برخی از ویتامین ها از جمله «ویتامین ث» است و مصرف یک فنجان از آن، ۶ درصد از میزان نیاز به این ویتامین را در روز برطرف می کند و شما از مصرف قرص های مولتی ویتامین بی نیاز می کند.

خواص خیار
یشتر وزن خیار را آب تشکیل می دهد. شاید به نظر برسد وجود این میزان آب نشانه ای از خواص درمانی ناچیز خیار باشد، اما بهتر است بدانید برخی از مهمترین خواص خیار مانند کمک به کاهش وزن، آبرسانی به بدن و رفع تشنگی، ادرار آور بودن و دفع سموم بدن همگی ناشی از بالا بودن میزان آب موجود در خیار هستند.«فواید مصرف خیار برای درمان دیابت»، «خواص خیار برای پوست»، «تاثیر مصرف خیار بر سلامت قلب» تعدادی از فواید درمانی خیار هستند که در ادامه به بیان و بررسی تفصیلی آنها پرداخته ایم. همچنین خیار منبع مناسبی برای تامین برخی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن، از جمله ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم می باشد.

  • خیار برای لاغری و کاهش وزن
    مقدار بالای آب (۹۵% حجم خیار را آب تشکیل می دهد) و مواد معدنی و همچنین کالری کم خیار (هر ۱۰۰ گرم خیار تنها ۱۳ کالری دارد که جز کم کالری ترین خوراکی ها محسوب می شود) آن را برای رژیم های لاغری مناسب ساخته است. همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارد که در افزایش احساس سیری نقش داشته، جذب ریز مغذی ها را تسهیل کرده و برای بهبود روند هضم غذا و دفع مواد زائد جمع شده در روده ها بسیار لازم است. علاوه بر این خواص مدر و ضدالتهاب خیار به کاهش احتباس آب در بافت های بدن کمک می کند تا تورم کاهش یابد و کاهش وزن تسهیل شود. بنابراین سعی کنید هر روز خیار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • خیار و دیابت – خواص خیار برای درمان دیابت
    به افراد درگیر با دیابت نوع ۲ توصیه می شود از رژیم غذایی سرشار از فیبر، شامل ۵-۳ وعده سبزیجات در روز، پیروی کنند. فیبر فواید درمانی بسیاری دارد از جمله ایجاد احساس سیری، مهار اشتها و کمک به کنترل قند خون. مواد غذایی دارای کربوهیدرات، بیشترین تاثیر را بر سطح قند خون داشته و میزان مصرف این غذاها در افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بدن این افراد توانایی تولید هورمون انسولین و کاهش سطح قند خون را ندارد. با توجه به اینکه خیار حاوی فیبر بوده و میزان کربوهیدرات موجود در آن ناچیز است، می تواند در برنامه غذایی یک فرد دیابتی قرار بگیرد.
    خیار مانند سایر میوه ها و سیزیجات حاوی مواد مغذی و ترکیبات شیمیایی خاصی است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشند. بر اساس مطالعات محدود صورت گرفته بر روی حیوانات، عصاره خیار با کاهش سطح قند خون در ارتباط است؛ با این وجود، اثبات تاثیرگذاری خیار در بهبود قند خون مبتلایان به دیابت نیازمند انجام مطالعات و پژوهش بیشتر و گسترده تر است.
  • بهبود گوارش و رفع یبوست با خیار
    خیار سرشار از آب و فیبر است؛ آب و فیبر مهمترین عناصر برای برخورداری از فرآیند هضم سالم مواد غذایی هستند. میزان بالای آب و فیبرهای غذایی موجود در خیار باعث می‌شود که بدنتان از شر سموم موجود در سیستم گوارشی خلاص شود و هضم غذا هم با راحتی بیشتری صورت بگیرد. اگر دچار یبوست هستید توصیه می‌کنیم که هر روز خیار میل کنید.
    زیرا مصرف منظم خیار یک درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود. خیار را می توان به عنوان میان وعده یا به همراه غذا خورد و یا در تهیه سالادها و نوشیدنی های مختلف از آن استفاده نمود. پوست خیار حاوی فیبر نامحلول است که باعث افزایش حجم مدفوع شده و با افزایش سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش به دفع بهتر و سریع تر مواد زائد از بن کمک می کند.
  • تاثیر مصرف خیار در حفظ سلامت مغز
    خیار حاوی نوعی فلاونول ضد التهاب به نام فیستین است که به نظر می رسد نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کند. فیستین در بهبود حافظه و حفاظت از سلول های عصبی در برابر زوال ناشی از افزایش سن موثر است. علاوه بر این، نتایج پژوهشی که بر روی موش های مبتلا به آلزایمر صورت گرفت نشان می دهد که فیستین مانع از اضمحلال حافظه و قدرت یادگیری می شود. بنابراین اگر به فکر سلامت مغزتان هستید بهتر است خیار را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • آبرسانی به بدن و رفع تشنگی
    ز آنجایی که بیش از نیمی از بدن انسان را آب تشکیل می دهد، دریافت آب کافی برای عملکرد طبیعی سیستم های مختلف بدن ضروری است. آب همچنین برای تشکیل بزاق و خنک کردن بدن از طریق تعریق بسیار مهم است. کم بودن میزان آب دریافتی می تواند منجر به کم آبی بدن شود؛ کم آبی بدن نیز در موارد حاد موجب بروز خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی می شود.
    با توجه به اینکه حدود ۹۶ درصد وزن خیار را آب تشکیل می دهد، به همین دلیل باید آبرسانی به بدن و پیشگیری از کم آبی یا دی هیدریش را از جمله خواص خیار دانست، به ویژه در روزهای گرم تابستان که مقدار زیادی با از بدن دفع کی گردد. شاید جالب باشد که بدانید تاثیر خوردن یک فنجان خیار خرد شده معادل نوشیدن یک لیوان آب است.
  • خواص خیار در کاهش کلسترول خون
    بسیاری از تحقیقات ثابت می کنند که گوشت خیار حاوی استرول است که برای کاهش کلسترول بد خون بسیار مفید خواهد بود. برای کاهش کلسترول خون نیز یک عدد سیب را به دقت بشویید و آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. همین کار را با خیار انجام دهید. هر دو را به همراه کمی کرفس داخل مخلوط کن بریزید. در نهایت کمی عسل به آب میوه‌تان اضافه کنید. به طور مرتب از این آب میوه‌ی طبیعی بنوشید تا میزان کلسترول خونتان کاهش پیدا کند.
    پتاسیم با افزایش قطر عروق خونی سبب کاهش فشار خون شده و نقشی اساسی در حفظ سلامت قلب ایفا می کند. نتایج یک مطالعه بر روی ۱۲۰۰۰ فرد بزرگسال نشان می دهد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های ایسکمیک قلب در افرادی که روزانه ۴۰۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت می کنند در مقایسه با کسانی که ۱۸۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز دریافت می کنند، به ترتیب ۳۷% و ۴۹% درصد کمتر است. هر چند یک فنجان خیار خرد شده تنها ۴% از پتاسیم مورد نیاز روزانه بدن انسان را تامین می کند، اما مزیت خیار نسبت به بسیاری از منابع تامین پتاسیم ماند موز، آووکادو و ماهی کالری بسیار کم آن می باشد.
  • خواص ضد سرطانی خیار
    خیار در پیشگیری و درمان سرطان نقش دارد. این صیفی نیز مانند دیگر میوه ها و سبزیجات حاوی مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است که برای تغذیه سالم لازم بوده و می تواند از بدن در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت کند. خیار سرشار از پلی فنول هاست که این آنتی اکسیدان ها ارتباط مستقیمی با کاهش ابتلا به سرطان های سینه، رحم، تخمدان و پروستات دارند. اگر می‌خواهید سرطان های سینه رحم، تخمدان و یا سرطان پروستات از شما دور باشد خیار بیشتری میل کنید.
    پژوهش‌های صورت گرفته در خصوص خواص ضدسرطانی خیار هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما محققان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند از ترکیبات موجود در خیار به نام «کوکوربیتاسین‌ها» داروهای ضدسرطانی بسازند. محققان معتقدند که این ترکیبات می‌توانند جلوی ظهور و رشد سلول‌های سرطانی را بگیرند.
    خیار یکی از منابع سیلیس است که برای سلامت مفاصل بسیار مفید است. این خوراکی می تواند به تقویت غضروف ها کمک کند و مانع از دردهای ناشی از آرتریت شود. به علاوه، مقدار ویتامین A، B1، B6، C و D همچنین اسید فولیک، کلسیم، منیزیوم و فسفر آن با اسید اوریک و پوکی استخوان مقابله می کند. اگر از دردهای آرتروز یا نقرس رنج می برید حتما به طور منظم خیار میل کنید. ترکیب آب خیار با آب هویج نیز برای تسکین نقرس و دردهای آرتریتی مفید است زیرا میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد.
  • خوردن خیار به دفع مواد زائد بدن کمک می کند
    خیار حاوی حدود ۹۵ درصد آب است و برای همین هم مانند یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند یعنی اینکه ادرارآور است. برای همین هم از طریق ادرار مواد زائد بدن را دفع می‌کند. مصرف منظم خیار برای دفع سنگ کلیه نیز مفید است.
  • خیار برای مقابله با بوی بد دهان و مراقبت از دندان‌ها
    یک حلقه خیار را به سقف دهانتان چسبانده و به مدت سی ثانیه با زبانتان نگه دارید. نگه داشتن خیار به مدت ۳۰ ثانیه باعث از بین رفتن بسیاری از باکتری های عامل بوی بد دهان می شود. این باکتری‌ها به وسیله ترکیبات فیتوشیمیک موجود در خیار نابود می شوند. آب خیار هم برای افرادی که از مشکلات مربوط به لثه و دندان‌ها رنج می‌برند مفید است.
  • خواص خیار در حفظ سلامت استخوان ها
    در سال های اخیر، نقش مهم ویتامین K در حفظ سلامت استخوان ها کاملا آشکار شده است. هر فنجان خیار خرد شده حدود ۱۹% از ویتامین K مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. بر اساس نتایج مطالعه ای که در ژورنال «تغذیه» به چاپ رسیده است، ویتامین K می تواند با افزایش تراکم استخوانی و بهبود تعادل کلسیم در بدن نرخ شکستگی استخوان را کاهش دهد.
    بدن انسان در زمان ساخت استخوان ها نیز از ویتامین K استفاده می کند و این موضوع در مورد زنان از اهمیت خاصی برخوردار است. نتایج پژوهشی که در ژورنال «تغذیه بالینی» به چاپ رسیده است نشان می دهد که کمبود ویتامین K با پایین بودن میزان چگالی استخوانی در زنان (و نه مردان) مرتبط است. مطالعه دیگری که در این زمینه صورت گرفت نشان داد که پایین بودن میزان دریافت ویتامین K با افزایش خطر شکستگی لگن در زنان میانسال مرتبط است.
  • خیار سرشار از ویتامین C
    خیار سرشار از ویتامین C می باشد. ویتامین C یکی از مواد آنتی اکسیدانی است که از بدن ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده، خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری های ناشی از آسیب های سلولی را کاهش می دهد. ویتامین C در بدن انسان کارکردهای مختلفی دارد، از جمله در ساخت کلاژن و عملکرد طبیعی مغز موثر بوده، و به استفاده بدن از چربی ها کمک می کند.
  • خیار منبع ویتامین K
    ویتامین K نیز همانند ویتامین A در ساخت استخوان ها و دیگر بافت های بدن نقش دارد. البته ویتامین K بیشتر مسئول ساخت برخی پروتئین ها – که کبد برای لخته نمودن خون به آنها نیاز دارد – می باشد و این موضوع به خصوص برای افرادی که دچار اختلالات خونریزی هستند اهمیت دارد. چرا که سبب می گردد تا در این افراد به هنگام بروز زخم یا جراحت، پس از چند لحظه خون منعقد شده و خونریزی متوقف گردد. نکته جالب در خصوص خیار آن است که حدود نیمی از کل ویتامین K موجود در خیار در پوست آن ذخیره شده است، به همین دلیل برای برخورداری از این خاصیت خیار در تامین ویتامین K مورد نیاز بدن، بهتر است خیار را با پوست بخورید.
  • خیار برای رفع پف زیر چشم و سیاهی دور چشم
    خیار سرشار ویتامین K است که آنتی اکسیدان بوده و با سیاهی دور چشم مقابله می کند. برای این منظور کافی است روی هر چشم تان برای مدت ۲۰ دقیقه یک برش حلقوی خیار قرار دهید. همچنین می توانید دو قطعه دستمال کاغذی تمیز را به آب خیار آغشته کرده و برای ۲۰ دقیقه روی چشم هایتان بگذارید. با این روش ساده و بی دردسر حلقه های تیره دور چشم ها به تدریج محو می شود.
    همچنین اگر زیر چشم هایتان پف کرده است و دنبال روشی برای از بین بردن آنها هستید خوب است بدانید که خیار دارای تاثیر گذاری تقریبا فوری بر روی پف های زیر چشم است. به علت میزان بالای آسکوربیک اسید (ویتامین C) موجود در خیار، قرار دادن برش های حلقوی خیار برای مدت ۲۰ دقیقه در زیر چشم و روی پف ها موجب کاهش آب ذخیره شده در پف ها و بهبود پف کردگی.
  • جلوگیری از کم آبی بدن با سالاد سبز
    دو فنجان سالاد حاوی سبزیجات سبز، حاوی ۱۵ کالری و ۹۰ درصد آب است. این سبزیجات غنی از مواد مغذی مانند فولات، ویتامین ث، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند و به حفظ سلامت چشم و پوست نیز کمک می کنند.
  • جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان با توت فرنگی
    توت فرنگی، غنی از «ویتامین ث»، «فولات» و «ویتامین ب» برای رشد سالم سلول های جدید است. توت فرنگی ۹۱ درصد آب، زغال اخته ۸۵ درصد آب و تمشک نیز ۸۵ درصد آب در هر فنجان دارد.
  • هندوانه: معجون طلایی ضد کم آبی بدن
    اگر قصد دارید به جنگ کم آبی بدن به خصوص در ایام تابستان بروید، هیچ چیز به اندازه خوردن هندوانه و حتی نوشیدن آب هندوانه، اکسیری طلایی ضد کم آبی بدن شما نخواهد بود. توجه کنید که ۹۲ درصد از یک هندوانه را آب تشکیل می دهد. هندوانه منبع خوبی از ویتامین ث است و لیکوپن و آنتی اکسیدان موجود در آن به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند.
  • ماست: جادوی غذایی ضد کم آبی
    ماست بر خلاف تصور عموم، یک غذای کامل و سالم برای کلیه گروه های سنی است. ۱ بسته ماست ساده حاوی ۸۵ تا ۸۸ درصد آب است. بعلاوه این که مصرف آن نیاز به کلسیم و برخی از ویتامین های گروه ب مانند ویتامین ب ۱۲ و ریبوفلاوین را برطرف می کند. برای خرید ماست، مطمئن باشید که نوع پروبیوتیک آن را برای حفظ سلامت گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن انتخاب می کنید و البته حتما کم چرب
  • جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان با اسفناج
    اگر به دنبال راه راحت پر پشت شدن مو و بهداشت پوست و سلامت دستگاه گوارش هستید، مصرف زیاد اسفناج غیر سرخ شده را در سبد غذایی خود قرار دهید. اسفناج، غنی از فیبر است. همچنین ۹۲ درصد آب دارد. اسفناج شامل آنتی اکسیدان بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز، ۱۵ درصد از میزان نیاز به ویتامین ای را برطرف می کند.
  • جلوگیری از کم آبی بدن در تابستان با گوجه فرنگی
    گوجه فرنگی در هر زمان از سال وجود دارد. یک کاسه گوجه فرنگی را می توانید همراه با پنیر، و ریجان به عنوان میان وعده مصرف کنید. گوجه فرنگی ۹۴ درصد آب دارد و بهترین انتخاب برای رفع تشنگی در طول روز است.مصرف گوجه فرنگی، یکی از عوامل مقابله با سرطان پروستات برای آقایان است.
  • آب نارگیل برای آب‌رسانی
    آب نارگیل یکی از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی برای آب‌رسانی به بدن است. این نوشیدنی حاوی موادی است که به هیدراتاسیون کمک می‌کنند مثل آمینواسیدها، آنزیم‌ها، عوامل رشد و مواد معدنی. ترکیب شیمیایی آب نارگیل، شباهت زیادی به خون انسان دارد و باعث بهبود عملکرد بدن بعد از کم‌آبی می‌شود.

چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

بیماری ناشی از کم آبی بدن

1. آرتریت

بیماری کمتر مطرحی به نام آرتریت روماتوئید، از جمله عوارض ناشی از کم آب شدن بدن است. این وضعیت موجب درد مفاصل می‌شود. این مشکل می‌تواند با مصرف مقدار کافی آب و املاح مورد نیاز بدن درمان شود. فرد نبایستی تنها به دارو‌هایی مانند مسکن‌ها جهت حل این مشکل اکتفا کند. دارو در حقیقت ممکن است بیمار را آسیب پذیرتر سازد.

2. سوزش معده یا سوزش سر دل

بعضی افراد در طول روز، احساس سوزش معده دارند که معمولا قسمت فوقانی دستگاه گوارش، تحت کم آبی قرار می‌گیردو این وضعیت تحت عنوان سوزش سر دل معروف است. چنانچه سوزش سر دل به شیوه‌ای نادرست و به عبارتی با مصرف دارو‌های آنتی اسید درمان شود، این مشکل بیش از پیش شدت خواهد یافت و موجب بروز مشکلات مختلفی مانند فتق هیاتال، زخم و التهاب معده خواهد گردید؛ بنابراین توصیه می‌شود که برای کاهش سوزش رایج سر دل، از مصرف آب کافی مورد نیاز بدن در طول روز، خودداری نکنید.

3. میگرن

عدم مصرف آب کافی، یکی از عوامل تشدید کننده میگرن است. این وضعیت ممکن است موجب بروز مشکلاتی مانند التهاب چشم‌ها گردد. میگرنی که به موقع مورد درمان قرار نگیرد، ممکن است باعث نابینایی فرد شود؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که کم آبی، می‌تواند زنجیره‌ای از اتفاقات (Chain of events) را برای سلامت فرد به ارمغان آورد که هزینه نهایی درمان را برای فرد و جامعه افزایش می‌دهد.

4. آنژین

آنژین یک عارضه‌ی پزشکی است که در اثر از دست دادن آب ریه‌ها ایجاد می‌شود. همانطور که گفتیم، بخشی از آب بدن برای مرطوب نگهداشتن ریه‌ها مصرف می‌شود و به همین خاطر، باید همواره به دفعات، آب را به ریه‌ها رساند. هر چند مصرف آب، این مشکل را درمان می‌سازد، با این حال توصیه می‌شود که تحت معاینات پزشکی قرار بگیرید.

5. کمر درد

شاید تا کنون نمیدانستید که کم آبی، مشکلات ستون فقرات را نیز به دنبال دارد! آری! افرادی که آب کم مصرف می‌کنند، بیش از سایرین در معرض ناهنجاری‌های ستون فقرات هستند. کم آبی ستون فقرات، ممکن است باعث بروز درد کمر شود. در این وضعیت، دیسک‌های موجود در ستون فقرات دچار کم آبی می‌شوند و بیماری ستون فقرات هم خود، می‌تواند زندگی آسان یک فرد را تهدید جدی کند.

6. آسم

همانطور که نوشیدن کم آب می‌تواند برای سلامت فرد جدی باشد، نوشیدن بیش از حد نیز می‌تواند برای بدن مضر باشد. در این حالت کلیه‌ها قادر به تخلیه آب اضافی نیستند و در نتیجه خون رقیق شده و مواد معدنی موجود در آن مانند سدیم کم می‌شوند. در نهایت، هنگامی که بدن آب کافی نداشته باشد، سیستم‌های بدن متناسب با آن عمل کرده و سعی می‌کنند راه تبخیر آب از بدن را مسدود سازند. این امر ممکن است منجر به بروز آسم شود.

7. کولیت یا ورم روده بزرگ

کولیت باعث درد در روده بزرگ می‌شود. کم شدن آب بدن منجر به ایجاد چنین مشکلاتی می‌شود. روده تلاش می‌کند برای مقابله با این مشکل، آب را از مدفوع و فضولات بدنی جذب کند. این امر موجب کاهش لغزندگی روده‌ها شده و سبب ایجاد درد می‌گردد.

8. دیابت بزرگسالان

دیابت، بیماری قرن، یکی از عوارض نوشیدن آب ناکافی در طول روز است. دیابت بزرگسالان بر اثر کم شدن آب بدن بوجود می‌آید. بدن با کاهش ترشح انسولین، به کم شدن آب پاسخ می‌دهد. انسولین، اگر به میزان طبیعی ترشح شود، آب را به تمام سلول‌های بدن عرضه می‌کند و اندام‌های مهمی مانند مغز از کم آبی بدن رنج نمی‌برند.

9. چربی خون بالا

افزایش سطح کلسترول خون، تاثیر دیگر از دست دادن آب بدن است. کلسترول به عنوان یک سپر برای جلوگیری از دست دادن آب بدن توسط سلول‌ها عمل می‌کند.

10. فشار خون بالا

یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد سالمند یا کسانی که با مشکلات قلبی مواجه هستند از روزه گرفتن منع می‌شوند، مقوله فشار خون است. نوشیدن ناکافی آب در طول روز، سبب افزایش فشار خون شده و مشکلات متعددی را برای فرد به ارمغان می‌اورد.هنگامی که بدن مقدار زیادی آب از دست می‌دهد، بایستی مایعات لازم جهت عملکرد منظم اندام‌های بدن حفظ شوند. در نتیجه، فرآیند اسمز معکوس کمک می‌کند تا اندام‌های مهم بدن به قدر کافی آب بدست آوردند. فرآیند اسمز معکوس فشار بسیار زیادی بر روی رگ‌های خونی آورده که منجر به افزایش فشار خون می‌گردد.


چگونه در تابستان با کم آبی بدن مقابله کنیم

نکاتی که در رابطه با آب‌رسانی بدنتان باید به خاطر داشته باشید

  • لباس های با رنگ روشن: لباس کتانی سفید که توسط ستاره های مرد فیلم ها، هنگامی که در ساحل هستند، پوشیده می شود صرفا تبعیت از مد نیست، بلکه کاری بسیار عقلانی به حساب می آید. لباس های با رنگ تیره گرمای بیشتری جذب می کنند و لباس های تنگ مانع تبخیر تعریق شما می شوند. حال آنکه تبخیر عرق بدن به عنوان یک مکانیزم طبیعی، باعث می شود تا بدن خنک بماند.
  • تا می توانید آب بخورید. صبر نکنید تا تشنه شوید و سپس آب بخورید. سعی کنید در طول روز آب بیاشامید. رنگ ادرار شما می تواند شاخص خوبی برای کم آبی بدنتان باشد. بطوری که هرچه رنگ آن شفاف تر باشد بهتر است و بدین معنیست که سطح آب بدن شما نرمال می باشد.
  • آبمیوه طبیعی بنوشید: نوشیدن آبمیوه طبیعی نه تنها می تواند سطح آب بدن شما را افزایش دهد، بلکه می تواند مواد مغذی زیادی را وارد بدنتان کند. علاوه بر این، قند طبیعی موجود در آن می تواند انرژی زیادی را برای روزهای پرتحرک تابستان برایتان به ارمغان بیاورد. کافیست در هنگام خرید آبمیوه به روی بسته بندی آن دقت کنید تا عبارت”۱۰۰٪ طبیعی” روی آن نوشته شده و به آن شکر اضافی افزوده نگشته باشد.
  • از نوشیدن الکل و یا کافئین دوری کنید. در واقع الکل و یا کافئین  باعث می شوند تا بدن شما آب بیشتری را از دست بدهد و درنتیجه سعی کنید کمتر از آنها استفاده کنید و یا لااقل در کنار مصرف آنها، آب بیشتری بیاشامید.
  • میوه ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید: خوردن میوه ها و سبزیجات نه تنها می تواند کمبود آب بدن شما را تامین کند، بلکه از آنجایی که هضم راحت تری دارند، می توانند باعث شوند که احساس سبکی بکنید.
  • غذاهای تند: این نوع  غذاها اغلب در نواحی با اب و هوای گرم پرطرفدارند و البته بی دلیل هم نیست! مصرف غذاهای تند می تواند باعث عرق کردن بدن و در نتیجه خنک شدن آن شوند.
  • گوشت های کم چرب: هضم چربی زمان زیادی می برد و علاوه بر این نمک بیشتری را به بدن می رساند که این می تواند فشار زیادی را به بدن شما تحمیل کند،این درحالی است که شما به حداکثر انرژی خود در روزهای تابستان و تفریحات آن نیاز دارید.
  • در ساعات اوج تابش خورشید و زمانی که میزان حرارت و تابش اشعه های فرابنفش در بیشترین حالت خود قرار دارد- یعنی ساعات ۱۰ تا۱۴- از بیرون رفتن خودداری کنید. این بهترین زمان است تا غذا و آب بخورید و بگذارید بدنتان خنک شود. حتی بهتر است که کمی هم چرت بزنید.
  • اگر در مکانی زندگی میکنید که گرمای تابستان بحدی زیاد است که می تواند خطرناک باشد، در خانه بمانید و کولر را روشن نمایید. اگر سیستم خنک کننده منزلتان به حدی نیست که بتواند خانه تان را خنک کند، به مکان های عمومی مانند کتابخانه ها و یا سایر ساختمان ها بروید. اگر مجبورید که در بیرون بمانید، حتما فعالیت های خود را زیر سایه انجام دهید. چرا که می تواند به حد کافی شما را خنک نگه دارد. توجه کنید که حتی کاهش اندک حرارت می تواند تغییرات زیادی را ایجاد کند.
  • اگر هوا گرم است و شما در حال فعالیت هستید، در نزدیکی رستوران ها، مغازه های خوار و بار فروشی، یا هر مکان دیگری بمانید که بتواند در مواقع ضروری نوشیدنی های خنکی را  برای شما فراهم کند. اگر کنار ساحل و یا استخر هستید، آب خنک می تواند شما را از گرما برهاند. شما می توانید با عمل کردن به این توصیه های ساده، هم از تفریحات تابستانی لذت ببرید و هم سالم تر بمانید.
  • متخصصان سفارش می‌کنند که همه افراد باید به اندازه‌ای آب و مایعات مصرف کنند که هر 3- 4 ساعت یک بار برای ادرار به دستشویی بروند. رنگ ادرار باید زرد روشن باشد. هر وقت متوجه شدید مدت طولانی است که ادرار نکرده‌اید و یا رنگ ادرارتان تیره است، بدانید که ممکن است به اندازه کافی آب ننوشیده باشید.
  • اگرچه چای و قهوه از نظر تکنیکی جزء سهمیه روزانه مایعات دریافتی‌تان حساب می‌شوند، اما باید بدانید که کافئین ادرارآور است، به این معنی که در واقع می‌تواند باعث کم شدن آب بدنتان شود. بنابراین یا چای و قهوه‌تان را کمرنگ‌تر کنید و یا این که حداقل همان مقدار که از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنید آب هم بنوشید.
  • رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا می‌توانند موجب دهیدراتاسیون بدن شوند، بنابراین این مهم است که اگر از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کنید، بدنتان را مرتب سیراب کنید.
    علاوه بر این، اگر رژیم غذایی سرشار از پروتئین دارید، باید واقعاً تلاش کنید تا مقدار سبزیجات حاوی آب را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید تا تأثیر کم‌آبی پنهان ناشی از پروتئین را جبران کند.
منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *