تیم چگونه 638 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه آفت دهان را درمان کنیم

درمان آفت دهان شاید کمی دشوار باشد اما شما با شناخت آن و آشنایی با راه های درمانی آفت دهان میتوانید به بهترین روش و در کمترین زمان درمان را شروع کنید.

آفت دهان معمولا زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد‌رنگ است که دورتادور آن قرمز شده باشد. ممکن است مدت کوتاهی پیش از آنکه دچار آفت دهانی شوید، محیط دهان‌تان دچار سوزش یا خارش شود. از طرفی، باید بدانید که آفت دهانی برخلاف تاول‌هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می‌شود یا زخم‌های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، هرگز خارج از دهان ایجاد نشده و به هیچ‌وجه مسری نیستند. با این‌حال، این نوع زخم می‌تواند بسیار دردناک باشد یا بسوزد؛ به‌ویژه هنگام غذاخوردن یا صحبت‌کردن. در این چگونه با روش های درمان آفت دهان آشنا خواهیم که کمک میکند تا شما در مدت زمان کوتاه آفت دهان و زبان را از بین ببرید.

چگونه آفت دهان را درمان کنیم

سرطان پستان

حتما بخوانید

دلایل ایجاد آفت دهان و زبان

آفت زبان و دهانی جزئی و ضعیف به دلیل آسیب سیستم دفاعی بدن به غشای مخاطی به وجود می آید. آفت های دهانی در موارد زیر پدیدار می شوند :

  • هنگام آسیب دیدگی های جزئی مانند تصادفی گاز گرفتن زبان و یا ضربه مسواک به دهان
  • بعد از خوردن غذاهای حساسیت زا و بعضی داروها
  • هنگام استرس
  • هنگام کمبود مواد مغذی مثل ویتامین B 12 و یا آهن و اسیدفولیک
  • آسیب های ناشی از دندان مصنوعی و یا سایش نوک دندان ها
  • ویروس ها شامل ویروس هرپس سیمپلکس (تب خال) و یا وارسیلا زوستر ویروس به وجود آورنده ( آبله مرغان و زونا )
  • مشکلات گوارشی مانند بیماری سیلاک و یا کورن
  • سرطان دهان (در موارد بسیار نادر)
  • هنگام ترک سیگار
  • سرطان دهان(در موارد نادر)
  • رادیوتراپی اطراف سر و گردن

چگونه آفت دهان را درمان کنیم

روش های طبیعی وخانگی درمان آفت دهان

1. یخ

وقتی دچار آفت دهان می‌شوید، مکیدن مکعب‌های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. سردی یخ، جریان خون‌رسانی به آفت دهان را کاهش می‌دهد؛ در نتیجه درد و تورم آفت هم کمتر می‌شود.

2. بابونه

خواص بابونه فقط شامل رفع مشکلات گوارشی نمی شود ، چای بابونه بهترین درمان برای کاهش التهاب در زودترین زمان ممکن است.
یک کیسه چای بابونه را درون یک فنجان آب داغ قرار دهید و صبر کنید تا کیسه ی چای دم بکشد .وقتی چای کمی سرد شد، آن را درون دهان بگردانید تا بتواند با آفت ها تماس پیدا کند و درد ناشی از آن را تسکین دهد.

3. روغن نارگیل

روغن نارگیل ، خواص ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و مورد علاقه ی بسیاری از مردم است.
روغن نارگیل را در یک ظرف کوچک آماده کنید .با یک گوش پاک کن روغن نارگیل را مستقیماً روی آفت ها قرار دهید .این کار را چندین مرتبه انجام دهید و سپس نتایج آن را خواهید دید .

4. به خوراکی هایی میخورید دقت کنید

غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) که ممکن است دهان‌تان را زخم کند، غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) که التهاب را بیشتر می‌کند، نخورید. مصرف هرکدام از این نوع مواد‌غذایی می‌تواند باعث شود آفت دهانی دردناکی را تجربه کنید.

5. مصرف مکمل ویتامینB

بر‌اساس مطالعات انجام شده، مصرف مکمل زیرزبانی ویتامین B۱۲، حتی در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند، مانع از بازگشت مجدد آفت دهانی می‌شود. مقدار ۱۰۰۰میکروگرم (۱میلی‌گرم) ویتامین B۱۲ که دوبار در روز به مدت ۶ماه مصرف شود، مفید بوده است.
از طرفی، مصرف مکمل‌های گروه ویتامین B؛ ۳۰۰میلی‌گرم ویتامین B۱؛ ۲۰میلی‌گرم ویتامین B۲؛ ۱۵۰میلی‌گرم ویتامین B۶ نیز به‌خصوص در افرادی که با کمبود ویتامین (B۱) مواجه هستند، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ زیرا کمبود این ویتامین با خطر افزایش ابتلا به آفت دهان مرتبط است.

6. عسل

عسل، خواص ضد التهابی دارد اما به خاطر داشته باشید که باید عسل ارگانیک انتخاب کنید چون می تواند کارهای زیادی انجام دهد .
حتماً در ابتدا با آب گرم غرغره کنید .مقدار زیادی عسل روی آفت هابگذارید.این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید واین کار را تا زمان دیدن برخی تغییرات، ادامه دهید .

7. فلفل قرمز

فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که می تواند در تسکین دردهای آفتی کمک کننده باشد. آب گرم را با فلفل قرمز آسیاب شده مخلوط کنید ، میزانی فلفل قرمز اضافه کنید که زیاد تند نباشد .آنها را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل دهند .با گوش پاک کن خمیر را روی آفت بگذارید .2 تا 3 مرتبه در روز این کار را تکرار کنید .

8. آلوئه ورا

آلوئه ورا، به دلیل خواص آرام بخش بودن در خلاصی از آفت های دهانی مؤثر است .ژل آلوئه ورا را تهیه نموده و در آب حل کنید وآن غرغره کنید ، این کار حدوداً 3 مرتبه در روز انجام دهید.

9. پودر زاج

پودر زاج ناحیه ی آفت را همیشه خشک نگه می دارد که این کار التیام را تسهیل و تضمین می نماید که آفت هایتان بعد از مدتی از بین خواهند رفت.
پودر زاج را به اندازه ی یک نخود روی آفت قرار دهید وبه مدت یک دقیقه صبر کنید .زاج را با بزاق تان تف کنیدو آن را با آب شستشو ندهید .درد ایجاد شده بعد از یک روز توسط آفت از بین خواهد رفت .

چگونه گوش درد را در خانه درمان کنیم

10. ماست

استفاده از ماست، باکتری های موجود در دهان را متعادل می سازدو انجام این کار به درمان آفت در کوتاه ترین زمان ممکن کمک می کند.استفاده از ماستی که انبوهی از باکتری های زنده داشته باشد مؤثرتر است .حداقل سه مرتبه در روز ماست بخورید. می توانید یک فنجان ماست را تقسیم کرده و در کل روز میل کنید. همچنین می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید تا طعم آن را بهتر کنید اما انجام این کار اختیاری است .

11. مصرف مکمل های آهن

در‌صورت تشخیص کمبود آهن در رژیم‌غذایی فرد، مصرف این مکمل‌ها با نظر پزشک، می‌تواند کمک‌کننده باشد.

12. شیرین بیان

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار آفت دهان بوده و روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کرده‌اند، درد کمتری را تجربه می‌کنند. تقریبا بین ۵۰ تا ۷۵ درصد این افراد همان روز اول علائم بهبودی را مشاهده کرده‌اند و طی سه روز بعد تقریبا بهیود کامل یافته‌اند. برای تهیه‌ی این دهانشویه، نصف قاشق چای‌خوری عصاره‌ی شیرین‌بیان را با ۱/۴ فنجان آب گرم مخلوط کرده و ۴ مرتبه در روز دهان‌تان را با این دهانشویه بشویید. خوردن یک تا دو عدد قرص شیرین‌بیان ۲۰۰ میلی‌گرمی در روز، به کاهش درد کمک می‌کند. از چای کیسه‌ای شیرین‌بیان که در بازار موجود است، استفاده کنید. یک چای کیسه‌ای شیرین‌بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار دهید، حتما نتیجه‌ی مثبتی خواهید گرفت.

13. آب اکسیژنه

گران نباشید هر چند نام آب اکسیژنه و به‌کاربردن آن در محیط دهان ممکن است، شما را بترساند، اما اگر آب‌اکسیژنه و آب را با هم مخلوط کنید و با یک گوش‌پاک‌کن این محلول را روی آفت دهان بمالید، بسیار مفید است. اگر ۱/۴فنجان آب‌اکسیژنه، ۱/۴فنجان آب، ۱قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید، محلولی که به‌دست می‌آید یک دهانشویه‌ی قوی‌تر برای بهبود آفت دهان خواهد بود. دقت کنید که تا یک‌ ساعت بعد از استفاده از این محلول برای آنکه جواب بهتری بگیرید و همچنین مشکلی هم نداشته باشید، چیزی نخورید و ننوشید.

14. سرکه سیب

سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

علایم کرونا

بیشتر بخوانید

15. چای

یکی از بهترین گیاهانی که می‌توانید برای تسکین درد آفت دهان از آن استفاده کنید، چای سیاه است. پس اگر دچار آفت دهان شدید، چای کیسه‌ای را مستقیم روی آفت دهان قرار دهید تا دردتان آرام شود. می‌توانید چای سرد‌شده را نیز به‌عنوان دهانشویه غرغره کنید. «تانن» موجود در چای تأثیر مثبتی برای التیام آفت دهان دارد.

16. مواد غذایی فاقد گلوتن

با توجه به مواردی که درباره‌ی علل بروز آفت دهان پیش‌تر به آن اشاره کردیم؛ اگر جزو کسانی هستید که فکر می‌کنید زیاد دچار آفت دهان می‌شوید و دلیلش این است که بدن شما نمی‌تواند گلوتن را تحمل کند، بهتر از پزشک‌تان بخواهید برای شما تست بیماری سلیاک تجویز کند تا منشأ واقعی مشکل شما مشخص شود. اگر واقعا با گلوتن مشکل داشته باشید مصرف مواد غذایی فاقد گلوتن می‌تواند سیستم دفاعی بدن‌تان در برابر بروز آفت دهان را تقویت کند.

17. مکمل زینگ

کمبود روی می‌تواند با آفت‌ دهان مرتبط باشد. بنابراین مصرف مکمل روی می‌تواند مشکل را حل کند. اما باید یادتان باشد؛ مصرف طولانی‌مدت قرص زینک باید حتما تحت نظر پزشک باشد.
آزمایشات اولیه‌ی انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد: مصرف روزانه‌ی مکمل‌های حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم روی، تعداد دفعات آفت‌زدن را از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد. افراد مورد آزمایش قرار گرفته که دارای کمبود روی بودند، با انجام این تست پیشرفت قابل توجهی در بهبود آفت دهان تجربه کردند. مصرف یک مکمل روی خوب و با کیفیت یک یا دو بار در روز یکی از آسان‌ترین راه‌های کمک به بهبود آفت دهان محسوب می‌شود.

18. جوش شیرین

از آنجا که جوش شیرین ماده‌ای قلیایی است، اسیدهایی را که باعث ایجاد درد و سوزش در هنگام آفت دهان می‌شوند، خنثی می‌کند. از طرفی،جوش‌شیرین با از بین‌بردن باکتری‌ها، موجب بهبود سریع‌تر آفت دهان می‌شود.
یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در نصف لیوان آب گرم حل کنید و دهان‌تان را با این محلول بشویید.

19. مریم گلی

مریم گلی گیاهی است که ویروس و باکتری‌ها را می‌کشد و التهاب را کم می‌کند. دو قاشق چای‌خوری مریم‌گلیِ خشک را در یک فنجان آب‌جوش خیس کنید و بگذارید سرد شود. از این محلول می‌توانید به‌عنوان دهانشویه ۲تا ۳ بار در روز استفاده کنید. حواس‌تان باشد حتما محلول به خوبی آفت دهان را شستشو دهد.

۱۷. آنتی‌اسیدها

استفاده از قرص‌ها‌یی جویدنی مثل «پپتو‌بیسمول» (بیسموت ساب سیترات Pepto-Bismol)، «تامس» (Tums) و «رولایدز» (Rolaids) چه زمانی که جویده شود و چه زمانی که روی آفت قرار می‌گیرد، تازمانی‌که کاملا حل شود، می‌تواند کمک‌کننده باشد. درد و سوزش آفت دهان ناشی از اسیدها و آنزیم‌های گوارشی است که روی بافت دهان تأثیر می‌گذارد، پس استفاده از این قرص‌ها‌ی آنتی اسیدی مؤثر است، البته باید توجه داشته باشید که میزان مصرف این داروها باید تحت نظر پزشک باشد.

18. آب نمک

این محلول ساده و در‌دسترس که بسیار پرکاربرد است، برای بهبود آفت دهان هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد. ۳۰ ثانیه شستشوی دهان با محلول آب نمک با بالابردن غلظت کلرید سدیم و جمع‌کردن آب غشاء اطراف آفت دهان به بهبود آبسه‌ها و زخم‌های بازی مثل آفت دهان کمک می‌کند.

۱۹. ویتامین E

یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع داخل آن را روی آفت دهان بگذارید. روغن حاوی ویتامین E مثل یک پوشش روی زخم را می‌پوشاند و مانع از عفونت آن می‌شود و این به روند بهبود و درمان سریع‌تر آفت دهانی کمک می‌کند.

20. روغن میخک

روغن‌های ضروری محبوبیت زیادی در میان افراد پیدا کرده اند زیرا خاصیت درمانی زیادی دارند. روغن میخک نیز یک روغن بسیار موثر برای درمان آفت دهان و تسکین درد آن است. دندانپزشکان از این ماده برای تسکین دندان درد استفاده می‌کنند.
۴ قطره از روغ میخک را به نصف قاشق چایخوری روغن زیتون اضافه کنید.دهان خود را با آب گرم تمیز بشویید.
یک پارچه نخی تمیز را در ترکیب روغن فرو ببرید و به مدت ۵ دقیقه روی زخم قرار دهید.اینکار را دو بار در روز تکرار نمایید.

21. گیشنیز

گشنیز به خاطر خاصیت آنتی باکتریایی‌اش می‌تواند درمان شگفت انگیزی برای آفت دهان باشد.اگر برگ‌های گشنیز را در اختیار دارید، کمی از آن را در داخل آب بجوشانید.
بعد از ولرم شدن آب گشنیز، می‌توانید ۴ بار در روز دهان خود را با آن بشویید.
اگر دانه‌های گشنیز را در منزل دارید، در داخل ۲۲۶ گرم آب یک قاشق چایخوری دانه گشنیز بریزید و اجازه دهید یک روز در داخل آب بماند. سپس آبکشی کنید و دهان خود را ۴ بار در روز با آن بشویید.

22. دمنوش گل همیشه بهار

می‌توانید به صورت دهان شویه نیز این دمنوش را قرقره کنید. برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید. برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و پس از آن قرقره کنید.

23. پودر زرد چوبه

کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید. این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید. می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

24. شاتوت

خوردن آب شاه‌توت، راه درمانی دیگری است که باعث کاهش درد و تحریک زخم‌های دهانی می‌شود.

25. رب انار

تانن” موجود در انار خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد و برای رفع آفت دهان موثر است. رب انار از تغلیظ آب انار جوشانده حاصل می‌شود و در صورت تهیه از انار مرغوب و فرایند بهداشتی، مصرف آن مفید است. در طی تهیه رب انار، میزان ویتامین c موجود در انار کاهش می‌یابد، اما “پلی‌فنول‌ها”‌ و “اسید الایژیک”‌ انار در رب انار نیز محفوظ می‌ماند. 


چگونه آفت دهان را درمان کنیم

دارو درمانی آفت دهان

1. مسکن ها

در صورتی که زخم دهان دردناک باشد، پزشک داروی مسکن تجویز می کند که باید بطور مستقیم بر روی زخم استفاده کرد. داروی بنزیدامین یکی از این داروهاست که باید بصورت دهان شویه یا اسپری مورد استفاده قرارگیرد. نوع دهان شویه ی بنزیدامین برای اولین بار موجب سوزش می شود، اما استفاده ی مکرر از آن این سوزش برطرف خواهد شد، اگر این سوزش ادامه یافت، با مسئول داروخانه یا پزشک خود مشورت کنید .

2. کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئید باعث کاهش التهاب (تورم) می شود و این ماده در داروهای زخم دهان برای کاهش التهاب وجود دارد ، کاهش التهاب زخم ها باعث درد کمتر آن ها می شود . به محض تشکیل زخم های دهان بهتر است از داروی کورتیکواستروئید استفاده کنید.این درمان احتمال بروز آفت های جدید در دهان را در هر زمانی پس از درمان کاهش نخواهند داد .

3. دهان شویه های کلرهگزیدین

دهان شویه ها حاوی عناصری هستند که به درمان آفت زبان و دهان و کمک می کنند. این دهان شویه ها دارای داروی بی حسی موضعی، آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین هستند .

4. بی حسی موضعی

قبل از خوردن و آشامیدن داروی بی حسی به محل آفت تزریق می شود تا از درد بیشتر جلوگیری کند. از نمونه های این دارو لیدوکائین می باشد.
استفاده از شربت دیفن هیدرامین و شربت آنتی اسید یا هیدروکسیدآلومینیوم به نسبت مساوی قبل از غذا درد بیماران را کاهش میدهد. همچنین نگه داشتن یک قاشق چایخوری محلول زایلوکائین 2 درصد برای چند دقیقه در دهان از شدت درد میکاهد.

5. درمان هورمونی برای آفت دهان

درمان هورمونی برای زنانی که در زمان های مشخصی در چرخه ی قاعدگی خود دچار آفت دهانی می شوند تجویز می شود. از داروهای خوراکی جلوگیری از بارداری بدین منظور استفاده می شود .

6. آنتی بیوتیکها

استفاده از آنتی بیوتیکها روشی موثر در تسکین علایم ایجاد شده توسط عفونت ثانوی است. دهانشویه های حاوی تتراسیکلین یا کلرتتراسیکلین اغلب درد را کاهش می دهند و به دنبال کولونیزاسیون کمتر محیط، زخمها سریعتر بهبود می یابند، ولی این درمان در عود زخم ها بیتاثیر است.

7. آنتی سپتیکها

مواد آنتی سپتیک به صورت دهانشویه مایع یا ژل در کاهش موقت عفونت ثانویه مفیدند و گزارشات زیادی از اثرات مفید دهانشویه در درمان آفت وجود دارد. کلرهگزیدین می تواند دوره زخمها را کوتاه و فواصل بین آفتهای عودکننده را زیاد کند اما نمی تواند مانع عود زخمها شود.


چگونه آفت دهان را درمان کنیم

علل آفت دهان در بزرگسالان

عفونت ها می توانند منجر به ایجاد آفتهای در دهان شوند. ویروس رایج هرپس سیمپلکس می تواند منجر به ایجاد زخم دهان در کودکان و برخی بزرگسالان شود. عفونت دندان و لثه نیز ممکن است باعت ایجاد آفت داخل دهان شوند اما این موضوع به ندرت اتفاق می افتد. 
کم خونی شاید منجر به ایجاد این زخم ها در دهان شود و گاهی اوقات نیز برخی مشکلات خونی و یا بیماری های پوستی و تناسلی می توانند علت اصلی ایجاد آفت ها شوند. گاهی اوقات تنها نشانه یک بیماری خاص و پس زمینه همین زخم های درون دهان فرد هستند.

علل آفت دهان در کودکان

متخصصان و پژوهشگران هنوز علت دقیق شکل گیری این زخم ها در دهان را پیدا نکرده اند. اما به نظر می رسد فاکتور های زیادی در شکل گیری و رشد آفتهای دهان دخیل هستند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سیستم ایمنی تضعیف شده
  • داشتن آلرژی به غذا، مثلا داشتن مشکل با قهوه، شکلات، پنیر، آجیل و میوه های دارای سیتروس
  • استرس
  • ویروس و باکتری ها
  •  تغذیه ضعیف
  • زخم دهان
  • برخی داروهای خاص
  • حساسیت به مواد ترمیم دندان
  •  مشکلات ایجاد شده در اثر سیم های ارتودونسی

علل آفت دهان در بیماران سرطانی


معمولا از هر ۳ بیمار سرطانی ۲ نفر باید برای درمان سرطان شیمی درمانی کنند. شیمی درمانی باعث می شود سیستم ایمنی بدن به شدت ضعیف شده و عوارض زیادی در پی دارد. یکی از عوارض شیمی درمانی ایجاد آفت در دهان و زخم های دهان و گلو است.

علل آفت دهان بعد از دندان پزشکی

متاسفانه این باور غلط برای عموم جا افتاده است که علت آفت دهان بعد از دندان پزشکی به دلیل استریل نبودن وسایل دندان پزشکی است. این باور غلط است.
علت های اصلی آفت دهان بعد از دندان پزشکی می تواند حساسیت به مواد دندان پزشکی ،کشش دیواره دهان و لب ها که باعث ایجاد زخم در گوشه های لب هم می شود ، استرس ناشی از مراجعه به دندان پزشک و سایش دیواره دهان توسط دندان ها تیز و لب پریده باشد.


چگونه آفت دهان را درمان کنیم

آفت دهان کودکان

آفت های دهان معمولا برای اولین بار در کودکان و نوجوانان بازه سنی ۱۰ الی ۱۹ سال دیده می شوند. از هر ۱۰ کودکی که مشکل آفت در دهان را داشته باشند، معمولا ۳ کودک در آینده نیز شاهد بازگشت دوباره آفت ها در سال های پیش رو خواهند بود.امکان پخش شدن این زخم های دهانی از یک کودک به کودک دیگر وجود ندارد.بازگشت دوباره آفت های دهان بعد از چند سال معمولا مرتبط با بیماری سلیاک، عفونت اچ آی وی و بیماری التهاب روده است.

علائم مربوط به آفت دهان در کودکان چه هستند؟

  •  وجود زخم های دردناک در دهان، معمولا در داخل لب ها، گونه و یا بر روی زبان
  •  زخم هایی که سفید یا خاکستری هستند و اطراف آن ها قرمز رنگ است.
  • داشتن مشکل در خوردن و یا حرف زدن به خاطر آفت های دهان
  •  در اکثر موارد خبری از تب نیست
  • زخم های دهان معمولا در عرض ۷ الی ۱۴ روز بهبود پیدا می کنند. معمولا این زخم ها در آینده دوباره پدیدار می شوند

روش های تشخیص آفت دهان کودکان

متخصص دندان پزشک کودک شما معمولا می تواند به کمک یک تاریخچه سلامت و آزمایش بدنی تشخیص خود را انجام دهد. اما ممکن است نیاز باشد برخی از آزمایش ها انجام شوند تا تعدادی از علل احتمالی را بتوان رد کرد:

  • آزمایش های خونی
  • طبیعت و شکل زخم ها
  • بیوپسی زخم های دهان ( گرفتن تکه ای کوچک از بافت زخم به عنوان نمونه و بررسی سلول های آن زیر میکروسکوپ)

درمان آفت دهان کودکان

نوع درمان آفت های دهان، به علائم، سن و سال و سلامت عمومی کودک شما بر می گردد. همچنین میزان شدت این مشکل می تواند از فاکتور های تاثیرگذار در پروسه درمانی باشد.هدف اصلی درمان در این جا کاهش علائم زخم دهان است. درمان آفت های دهانی شامل موارد زیر می شود:

  • نوشیدن مایعات بیشتر
  • استفاده از قرص استامینوفن برای هرگونه تب و درد
  •  داشتن بهداشت دهان و دندان مناسب
  •  استفاده از برخی داروهای خاص بر روی پوست که به کاهش درد زخم ها کمک می کنند.
  •  استفاده از دهان شویه جهت کمک به درد آفت های دهان
  • عدم مصرف غذاهای تند، پر نمک و یا اسیدی نیز می تواند به بهبود حال کودک کمک کند. این نوع غذاها می توانند درد را افزایش داده و دهان کودک را اذیت کنند.

چه زمانی باید به متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنیم؟

  • بسیار دردناک باشند
  •  بیش از چند هفته در دهان باقی بمانند
  •  اندازه آن ها بزرگ باشد
  • دائما در حال بازگشت دوباره به دهان باشند

جمع بندی

آفت دهانی در‌واقع زخمی سطحی، کوچک و خوش‌خیم است که معمولا در بافت نرم داخل دهان یا لب‌ها، زیر زبان و روی غشاء لثه‌ ایجاد می‌شود. آفت دهان را زخم آفتی هم می‌گویند. اغلب اندازه‌ی این نوع زخم از یک سانتی‌متر تجاوز نمی‌کند.

آفت کوچک و دایره ای شکل شایع ترین نوع آفت است که در یک تا دو هفته بدون باقی گذاشتن جای زخم برطرف می شوند ، این زخم ها به اندازه نوک مداد و به صورت گروهی یا خوشه ای دیده می شود. هر باردر دهان چهار تا شش آفت به صورت همزمان ایجاد می شود . محل زدن آفت کوچک اغلب داخل گونه، روی لب، زبان و لثه است .

آفت بزرگ از نوع آفت کوچک، بزرگ تر و عمقی تر با لبه های نامنظم است که بهبودی آن بیش از 6 هفته طول می کشد. هر گونه آفتی که بیشتر از سه هفته در دهان باقی بماند باید توسط دندانپزشک معاینه شود. محل زدن آفت های بزرگ معمولاً نزدیک لوزه ها است که بیمار متحمل درد زیاد، به ویژه هنگام بلع می شود. معمولاً هر بار فقط یک آفت بزرگ در دهان ایجاد می شود .

آفت هرپتی فرم به اندازه نوک سوزن و در گروه های 10 تا 100 تایی در بین بزرگسالان دیده می شود. آفت هرپتی فرم لبه های نامنظم دارد وبدون باقی گذاشتن جای زخم پس از یک تا دو هفته بهبود می یابد. 

سوالات متداول

انواع آفت دهان را بگویید؟

 آفت دهانی کوچک -آفت دهانی بزرگ- آفت دهانی شبه تبخال (هرپتی‌فرم Herpetiform )

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یادتان باشد درصورتی‌که آفت دهان شما با علائم بالینی مثل تب، اسهال، سردرد یا بثورات پوستی همراه بود یا حس کردید زخم‌های ناشی از آفت غیرمعمولی و بزرگ هستند و بیشتر از دو هفته طول کشیده و به‌طور کامل خوب نشده است یا زیاد دچار آفت دهان می‌شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
تکرار دفعات آفت دهان به‌خصوص اگر قبل از به‌وجودآمدن آن دچار مشکل یا التهاب در دهان شوید، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ممکن است خطرناک باشد. می‌توانید از دندانپزشک‌تان هم کمک بگیرید تا شاید اگر دندانی در دهان‌تان شکسته یا تیز است و دهان‌تان را زخم می‌کند آن‌ را معالجه کند.

عوارض آفت دهان چیست؟

تب
خستگی
ایجاد زخم‌هایی خارج از دهان
احساس درد هنگام غذا خوردن، مسواک زدن و حتی صحبت کردن



منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید