نسیم خدابنده 182 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم

با آپارتمانی شدن زندگی‌های امروزی اغلب ما نیاز به داشتن فضایی سبز با گیاهانی زیبا را در محیط زندگی خود حس می‌کنیم. اگر برای ساختن باغچه آپارتمانی زیبا و منحصربه‌فرد خود عجله دارید ابتدا باید بدانید که گیاهان به مراقبت‌های زیادی نیاز دارند و تنها با خریدن چند گلدان و قراردادن آن‌ها در کنار هم نمی‌توانیم بگوییم باغچه داریم. زیرا با عدم اطلاع از نحوه نگهداری هریک از این گیاهان ممکن است آن‌ها به‌زودی پژمرده و خراب شوند.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که همیشه قصد داشته‌اید که در خانه خود باغچه‌ای کوچک درست کنید، اما فرصت تحقیق در مورد آن و ساختنش را به دست نیاورده‌اید. در این مقاله در چگونه قصد داریم نکاتی را شرح دهیم که به شما کمک خواهد کرد باغچه شخصی و زیبای خود را در هر گوشه از آپارتمانتان که مایلید، بنا کنید.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم

نکات ساختن باغچه آپارتمانی

گیاهان بر اساس گونه‌ای که دارند به آبیاری مرتب، خاک مناسب و نور کافی و… نیازمندند. برای ساختن باغچه دلنشین آپارتمانی خود و مراقبت از گیاهانتان باید به این چند نکته توجه کنید.

به نور فضای خود توجه کنید

به دلیل این‌که مسئله نور رسانی به گیاه خانگی بسیار با اهمیت است، باتوجه‌به اینکه کدام قسمت از آپارتمانتان را قرار است به باغچه جدیدتان اختصاص دهید و آن محیط چه مقدار نور دریافت می‌کند، گیاهانی تهیه کنید که به همان میزان نور نیاز داشته باشند.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم
گل های خود را در بالکن قرار دهید.

در واقع اگر می‌خواهید باغچه خود را در فضایی مانند بالکن که از نور و شرایط مناسبی برای رشد گیاهان برخوردار است درست کنید، از گیاهانی استفاده کنید که به نور زیادی برای رشد احتیاج دارند. همچنین اگر قرار است که باغچه آپارتمانی شما در گوشه‌ای از فضای داخلی منزلتان بنا شود، بهتر است از گیاهان مخصوص محیط آپارتمان استفاده کنید که نیازشان به نور مستقیم کمتر است.

 اگر آپارتمان شما تراس، طاقچه یا پنجره‌‌ای رو به نور داشته باشد، این مکان بهترین جا برای برپایی باغچه زیبای کوچکتان خواهد بود. به‌هرحال اگر بالکن یا پنجره نورگیر هم ندارید، این امکان وجود دارد که از لامپ‌های مخصوص رشد برای گیاهانتان استفاده کنید.

فواصل زمانی جهت آبیاری

در ساختن باغچه آپارتمانی باید بدانید که میزان نیاز گیاهان مختلف به آب متفاوت است. برای مثال بسیاری از گیاهان به چند مرتبه آبیاری در طول هفته نیاز دارند و برخی از آنها شاید تنها با یک‌مرتبه آبیاری، تا آخر هفته نیاز مجدد به آب نداشته باشند. ازاین‌رو بهتر است برای هر گلدان یک‌تکه مقوای کوچک به‌صورت لیبل نصب کنید و زمان‌بندی مناسب برای آبیاری گیاه را روی آن بنویسید.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم
حواسمان به تایم آبیاری گیاهان باشد.

 باید توجه داشته باشید که نور و آب از مهم‌ترین نیازهای یک گیاه هستند که اگر کمتر از میزان موردنیاز تأمین شوند، گیاه آسیب می‌بیند و پژمرده خواهد شد. همچنین درصورتی‌که بیشتر از نیاز خود آب و نور دریافت کند نیز ممکن است تعدادی از برگ‌های آن در اثر نور زیاد و مستقیم بسوزند و ریشه گیاه نیز دچار گندیدگی شود.

خاک مناسب و کود

همان‌طور که می‌دانید خاک مناسب برای هر گیاهی متفاوت است. بعضی گیاهان در خاکی نرم و بعضی دیگر در خاکی پر از سنگ‌ریزه و حفره رشد بهتری دارند. پس هنگامی‌که قرار است خاک گلدان را تعویض کنید یا قلمه جدیدی بکارید، حتما به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید. همچنین کودهای طبیعی یا شیمیایی موردنیاز هر یک از گیاهان باید به‌موقع و به مقدار لازم تهیه شوند.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم
خاک مناسب بسیار در رشد گیاه مهم است.

انواع باغچه‌های آپارتمانی

باغچه‌های آپارتمانی در ابعاد و اشکال مختلفی متناسب با فضای موجود قابل ساخت و اجرا هستند. این باغچه‌ها بر اساس سلیقه و هنر شما، ممکن است متشکل از گیاهانی که در ظروف و گلدان‌های کوچک قرار دارند، یا گلدان‌های بزرگ و سنگین با گیاهانی بلند و برگ درشت یا ترکیبی از این دو باشند. باید اطمینان داشته باشید که هر یک از این سبک‌ها زیبایی خاصی را به فضای خانه شما هدیه خواهند داد.

گلدان‌های کوچک

اگر به ساختن باغچه آپارتمانی شلوغ با گلدان‌های کوچک علاقه دارید، می‌توانید با استفاده از فنجان‌های قدیمی و رنگارنگ یا تهیه گلدان‌های کوچک، نقشه خود را عملی کنید. سپس هر یک از گلدان‌های کوچک خود را روی پایه یا میز قرار دهید یا با استفاده از آویزهای زیبا از سقف باغچه کوچک خود آویزان کنید.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم

استفاده از گلدان‌های بزرگ

یکی از روش‌هایی که ممکن است با آن باغچه‌ای آپارتمانی از ترکیب چند گل را درست کنید، این است که ظرف یا گلدانی بزرگ انتخاب کنید که هم زیبا باشد، و هم فضای مناسبی برای قراردادن چند گیاه را در خود داشته باشد.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم

این سبک از باغچه‌های آپارتمانی در مقایسه با قراردادن چند گلدان در کنار یکدیگر از زیبایی بیشتری برخوردار بوده و سبکی جدید از نگهداری گیاهان در فضای آپارتمان است. نگهداری چند گلدان به‌عنوان باغچه شاید کار ساده‌تری به نظر برسد؛ اما ساخت یک ظرف بزرگ که دقیقاً مانند یک باغچه کوچک باشد، نیازمند زحمت و توجه بیشتری خواهد بود.

اینکه چه گیاهانی را انتخاب می‌کنید و چگونه آنها را در کنار هم قرار می‌دهید، در ساختن باغچه آپارتمانی شما تأثیر بسزایی خواهد داشت. در این سبک با کاشتن گیاهان نزدیک به هم فضای زیبایی خلق می‌شود؛ البته باید توجه داشته باشید که این فاصله نزدیک در گیاهان فضای تهویه را کاهش داده و امکان رشد آفات و حشرات را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع باید حتما در فواصل کوتاه و مشخصی شاخ و برگ‌های اضافی گیاهان را هرس کرده و فضا را برای رشد بیشتر گیاهان فراهم کنید.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم

در این باغچه‌ها همه گیاهان از یک خاک و کود، میزان برابری آب و نور استفاده خواهند کرد. البته ممکن است در برخی موارد به دلیل نحوه قرارگرفتن نادرست گیاهان در کنار هم، به گیاهانی که در وسط گلدان قرار گرفته‌اند نور کمتری برسد؛ لذا باید توجه داشته باشید که نحوه چینش گیاهان با توجه ‌به ابعاد و پیش‌بینی میزان رشد آن نوع از گیاه بسیار مهم است.

قراردادن گلدان در خاک برای ساختن باغچه آپارتمانی

این امکان وجود دارد که گیاهان را برای کاشت داخل باغچه از گلدان‌های خود خارج نکنید و آنها را دقیقاً با همان گلدان در داخل خاک باغچه بکارید و روی آن را با خاک بپوشانید که گلدان‌ها قابل رویت نباشند. مزیت اصلی این روش آن است که از خم شدن ساقه‌های گیاهان جلوگیری می‌شود؛ از طرفی اگر یکی از گیاهان با مشکلی مواجه شود شما می‌توانید به‌راحتی گلدان آن را خارج کرده و با گیاه دیگری جابه‌جا کنید.

توجه داشته باشید که در این روش حتما از سوراخ‌های مخصوص زه‌کشی در کف گلدان‌ها استفاده کنید و پیش از ریختن خاک داخل گلدان نیز تعدادی سنگ با ابعاد مختلف را در انتهای آن قرار دهید که از تجمع آب در انتهای گلدان و گندیدن ریشه‌های گیاه جلوگیری شود.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم
گلدان ها را آویزان کنید.

آویزان کردن گلدان‌ها

اگر فضای کافی برای قراردادن همه گلدان‌هایتان در کنار هم را ندارید، آن‌ها را به‌وسیله آویزهایی زیبا که ممکن است از جنس الیاف مکرومه یا پلاستیکی و… باشند، از سقف آویزان کنید و جلوه باشکوهی به باغچه رویاییتان بدهید.

چگونه باغچه آپارتمانی زیبا و دل نشین داشته باشیم
گلدان ها را در قفسه بچینید.

قراردادن گلدان‌ها روی قفسه دیواری

به جز موارد بالا ممکن است که مایل باشید قفسه‌هایی مخصوص این کار روی دیوار نصب کنید و گلدان‌های کوچک‌تر و سبک‌تر را روی آن‌ها قرار دهید که هم جلوه بهتری داشته باشند، و هم بتوانید فضای بیشتری برای اضافه‌کردن گلدان‌های بزرگ‌تر ایجاد کنید.

دست‌به‌کار شوید!

اگر شما هم تا بحال به این فکر می‌کردید که آپارتمان‌نشینی فرصتی برای ایجاد باغچه در فضای منزل یا بالکن را برای شما ایجاد نخواهد کرد، همین حالا دست‌به‌کار شوید. با تهیه چند گیاه، گلدان‌های زیبا و لوازم موردنیاز باتوجه‌به نکاتی که در متن برای ساختن باغچه آپارتمانی به آن‌ها اشاره شد، بهشت کوچک خود را در گوشه‌ای از آپارتمان شخصی‌تان بنا کنید.


سوالات متداول
آیا میتوان در آپارتمان هم از گل و گیاه نگهداری کرد؟

برای نگهداری و مراقبت گیاهان در آپارتمان باید به نکاتی توجه کنید که در این مقاله در چگونه قصد داریم نکاتی را شرح دهیم که به شما کمک خواهد کرد باغچه شخصی و زیبای خود را در هر گوشه از آپارتمانتان که مایلید، بنا کنید.

آیا هر گیاهی را میتواند در آپارتمان نگه داشت؟

گیاهان بر اساس گونه‌ای که دارند به آبیاری مرتب، خاک مناسب و نور کافی و… نیازمندند. برای ساختن باغچه دلنشین آپارتمانی خود و مراقبت از گیاهانتان باید به این چند نکته توجه کنید.

بهترین مکان برای نگهداری گیاهان در آپارتمان کجاست؟

اگر آپارتمان شما تراس، طاقچه یا پنجره‌‌ای رو به نور داشته باشد، این مکان بهترین جا برای برپایی باغچه زیبای کوچکتان خواهد بود.

برای داشتن پاغچه در آپارتمان به چه اندازه فضا نیاز است؟

باغچه‌های آپارتمانی در ابعاد و اشکال مختلفی متناسب با فضای موجود قابل ساخت و اجرا هستند. پس شما میتوانید در هر اندازه‌ای که امکان آن وجود دارد پاغچه آپارتمانی خود را بسازید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید