نسیم خدابنده 189 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

با شروع فصل گرما سرویس کولر آبی از دغدغه‌های متشرک میان تمام افراد است. اما چگونه باید کولر آبی را سرویس کرد؟ آیا این کار از عهده خود شما برمی‌آید؟

چنانچه شما نیز به دنبال راهی برای انجام سرویس کولرهای آبی هستید، با ما در این چگونه همراه باشید. در این مقاله شما را گام به گام برای سرویس کردن کولرهای آبی راهنمایی کردیم. با اطلاعاتی که از این مقاله به دست می‌آورید، سرویس کولر برای شما به امری آسان تبدیل می‌شود.

آیا برای سرویس کولر آبی باید از سرویس‌کار کمک بگیریم؟

معمولا برای نصب اولیه کولر متخصصان و کارشناسان شرکت شما را همراهی می‌کنند. زیرا نصب اولیه کولر باید بر اساس استانداردهایی انجام شود که تنها از عهده متخصصان برمی‌آید.

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

اما برای راه‌اندازی و سرویس کولر آبی نیازی به متخصص نخواهید داشت. خودتان دست به کار شوید و با اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما می‌گذاریم، کولر خود را راه بیندازید.

لازم به ذکر است که تعمیرات فنی کولر کاری تخصصی است که باید به کارشناسان بسپارید. از این رو اگر کولر شما با مشکل فنی مواجه بود، از درست کردن آن صرف نظر کنید و از متخصصان این حوزه کمک بخواهید.

چرا کولرهای آبی نیاز به سرویس دارند؟

به مرور زمان عملکرد تمام لوازمی که در خانه استفاده می‌کنید، پایین می‌آید. کولرهای آبی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر به دنبال راه چاره برای افزایش طول عمر کولرهای خود هستید، آن‌ها را سالانه سرویس کنید.

البته سرویس سالانه کولرها نه تنها طول عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد، بلکه عملکر بهتر آن‌ها را نیز به دنبال دارد. از این رو توانایی خنک کردن آن نیز بهتر و بیشتر خواهد شد. جالب است بدانید که با سرویس کردن کولرها در مصرف آب و برق نیز صرفه‌جویی خواهید کرد.

چه زمانی باید کولر آبی را سرویس کنیم؟

همه افراد قبل از شروع فصل گرما دغدغه سرویس کولرهای آبی را دارند. از این رو ابتدای فصل بهار بهترین زمان برای سرویس کولر آبی به حساب می‌آید. 

اما سرویس کولر نباید شما از چک کردن این وسیله بازدارد. توصیه می‌کنیم که هر دو هفته یک بار کولرهای آبی خود را کنترل کنید. در برخی مواقع این نگاه در حد یک نگاه اجمالی کفایت می‌کند. اما گاهی با مشکلی مواجه می‌شوید که باید هر چه زودتر آن را رفع کنید.

به عنوان مثال، ممکن است که به هر دلیلی تسمه تایم کولر پاره شود. در این صورت آسیب جدی در انتظار دینام کولر شما است که در زمان کمی کولر شما را از کار خواهد انداخت. همچنین روغن کاری کولر خود را هر سه ماه یک بار جدی بگیرید.

چگونه کولر آبی را سرویس کنیم؟

تا به حال کولرهای آبی را سرویس کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این مورد ندارید، با ما همراه باشید. گام به گام در مسیر سرویس کولر آبی همراه شما خواهیم بود.

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

اولین قدم در سرویس کولر آبی

قبل از این که سراغ کولر خود بروید، ابتدا باید دریچه‌های کولر را در خانه باز کنید. توصیه می‌کنیم که حتما دستمال‌هایی مرطوب جلوی هر کدام از دریچه‌ها قرار دهید. به این ترتیب پس از  روشن کردن کولر گرد و خاک‌های موجود در کانال کولر در خانه پخش نمی‌شود.

سپس کلیدهای روشن و خاموش کولر را بررسی کنید. مطمئن شوید که کولر خاموش است. برخی از کولرهای آبی با دو شاخه به پریز برق متصل می‌شوند؛ در این صورت دو شاخه را از پریز جدا کنید.

دومین گام؛ بررسی وضعیت اولیه کولر

حال باید سراغ کولر آبی خود بروید. ابتدا وضعیت کولر را چک کنید؛ توجه داشته باشید که کولر باید تراز باشد. در این صورت شناور به درستی کار کرده و مشکلی نیز برای پمپ و دینام کولر به وجود نخواهد آمد.

سپس بدنه کولر را با با فازمتر بررسی کنید که برق نداشته باشد. برای این کار می‌توانید کولر را با پشت دست نیز لمس کنید.

سومین گام؛ سراغ پره‌ها و پوشال‌های کولر بروید

حال که تمام نکات ایمنی را در سرویس کولر آبی پشت سر گذاشتید، ابتدا باید پره‌های کولر را از بدنه اصلی جدا کنید. اگر پوشال‌ها فرسوده هستند، بهتر است که به فکر تعویض آن‌ها باشید.

آیا پوشال‌های کولر را برای مدت طولانی تعویض نکرده‌اید؟ شاید بگویید که نیازی به تعویض پوشال نیست؛ اما چنانچه به دنبال خنک شدن بهتر و بیشتر خانه خود هستید، تاثیر پوشال‌ها را جدی بگیرید. به همین دلیل تعویض پوشال‌های کولر را هر دو سال یک بار در دستور کار خود قرار دهید.

به منظور تعویض پوشال‌ها ابتدا باید پوشال‌های قدیمی را از پره‌ها باز شود. سپس بدنه پره‌ها را با فرچه تمیز کرده و تمام رسوبات چسبیده به آن را جدا کنید.

در مرحله بعد باید پوشال‌های جدید را روی پره‌ها قرار دهید و شبکه‌های سیمی را به آن ببندید. البته باید قبل از هر چیزی ابتدا پوشال‌ها را خیس کنید.

چهارمین گام؛ شستشوی کولر

در این مرحله باید کولر را به خوبی شسته و رسوب‌گیری کنید. به این منظور تمامی موارد زیر باید تمیز شود:

  • ستون‌ها و کفی کولر؛
  • توری زیر پمپ آب به منظور وارد شدن آسان آب به پمپ؛
  • مخزن حلزونی به منظور جلوگیری از انتقال گرد و غبار به داخل خانه؛
  • فن کولر.

توجه داشته باشید که امکان شستشوی تمامی مخزن‌های حلزونی وجود ندارد. تنها آن دسته از حلزونی‌هایی که حفره‌ای برای خروج آب دارند، قابل شستشو هستند.

توجه داشته باشید که در طول شستشو خروجی کفی کولر را باز کنید که آب کثیف از آن خارج شود. سپس تمامی پیچ‌های کولر را چک کرده و از سفت بودن آن‌ها مطمئن شوید. در نهایت درپوش کفی کولر را ببندید و کولر را از آب پر کنید.

اگر می‌خواهید که سرویس کولر آبی را به بهترین نحو انجام دهید، کنترل کنید که هیچ آبی از کولر چکه نکند.

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

پنجمین گام؛ چک کردن اجزای کولر

حال که اقدامات اولیه را بپشت سر گذاشتید، باید تک تک اجزای مهم و کاربردی کولر را بررسی کنید. با ما همراه باشید.

  1. دینام: دینام یکی از اجزای اصلی کولرهای آبی به شمار می‌آید. از این رو باید در سرویس کولر آبی به این جز مهم اهمیت داد. دینام فرآیند گردش هوا را انجام می‌دهد و باید مانند پمپ تمیز شود. پس از تمیزکاری دینام را به خوبی روغن کاری کرده و در نهایت اتصال کابل‌های آن را نیز بررسی کنید.
  2. جعبه تقسیم برق کولر: این جعبه در زیر سقف کولر قرار دارد که قبل از روشن کردن کولر باید از سلامت آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که سیم‌های موجود در این جعبه نباید آسیب دیده یا دچار فرسودگی شود.
  3. تسمه کولر: برای کنترل این بخش باید ابتدا تسمه را با دست بچرخانید و مطمئن شوید که هیچ مانعی برای چرخیدن آن وجود ندارد. در حین چرخیدن تسمه کنترل کنید که تمامی قسمت‌های آن سالم و بدون پارگی باشد.
چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

ششمین گام؛ پمپ کولر

پمپ یکی دیگر از اجزای مهم و اصلی کولرهای آبی محسوب می‌شود. پمپ در کولرهای آبی وظیفه گردش آب را برعهده دارد. بنابراین باید تمامی قسمت‌های پمپ شامل ورودی آب پمپ، شلنگ انتقال و سبد را به خوبی بررسی کرده و تمیز کنید.

به طور کلی دو نوع پمپ آب در بازار وجود دارد؛ پمپ با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین و دو بالشتکی. هر دو مدل پمپ باید به طور کامل از کولر جدا شده و روغن کاری شود.

به این منظور ابتدا پیچ‌های نگهدارنده پمپ کولر را که به بدنه وصل است، باز کرده و سپس سیم‌ها را از ترمینال کولر جدا کنید. بهتر است که قبل از باز کردن سیم‌ها از ترمینال عکس بگیرید که هنگام اتصال مجدد به مشکل برنخورید.

هفتمین گام؛ روغن کاری کولر

دو سر محور مرکزی یاتاقان‌های کولر فن قرار دارد. در صورتی که یاتاقان‌ها شل یا خشک شوند، عملکرد پروانه‌ها نیز دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل برخی از کولرهای آبی صداهای ناهنجار تولید می‌کنند.

بنابراین باید یاتاقان‌ها را در هنگام سرویس کولر آبی جدی بگیرید. به این منظور ابتدا یاتاقان‌ها را تمیز کرده و سپس آن‌ها را محکم کنید. در پایان نیز به روغن کاری یاتاقان‌ها بپردازید.

توجه داشته باشید که روغن کاری یاتاقان‌ها باید هر دو ماه یک بار انجام شود. به این منظور درپوش یاتاقان‌‌ها را باز کرده و داخل آن را با روغن موتور پر کنید.

این کار تا جایی انجام دهید که روغن از یاتاقان‌ها سرازیر شود. پس از آن باید پروانه یا محور فن را با دست بچرخانید. این عمل کمک می‌کند که روغن به خوبی جذب شود.

هشتمین گام؛ سیستم توزیع آب و تنظیم شناور کولر

توزیع آب یا ناودانی پنجره‌های کولر وظیفه خیس شدن پوشال‌ها را برعهده دارند. از این رو باید چک کنید که هیچ مانعی لوله‌های توزیع آب را مسدود نمی‌کند. برای این کار از یک فنر نازک کمک بگیرید.

فنر را در لوله‌ها فرو کنید که به این وسیله رسوبات داخل فنرها برطرف شود. در قدم بعدی باید شناور کولر را بررسی کنید.

شناور میزان آب ورودی به کفی کولر را برعهده دارد. اگر شناور تنظیم نباشد، دو حالت پیش می‌آید:

  • بیش از حد آب وارد کولر می‌شود: در این صورت آب درون کولر سرازیر خواهد شد.
  • آب جمع شده در تشتک کمتر از استاندارد است: در صورت وقوع چنین مشکلی به پمپ آب فشار می‌آید . پوشال‌ها نیز به اندازه کافی خیس نخواهند شد.

به همین دلیل باید از عملکرد درست شناور اطمینان حاصل کنید. اگر شناور به خوبی کار نکرد، حتما باید آن را تعویض کنید. همانطور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم، تراز بودن کولر به عملکرد بهتر شناور کمک می‌کند.

نهمین گام؛ برزنت کولر

برزنت کولر وظیفه هدایت باد را برعهده دارد و از دهانه کولر به کانال‌‌ها متصل است. معمولا در طول سرویس کولر آبی این بخش را چک می‌کنند که سالم و بدون پارگی باشد. طبیعی است که در صورت پارگی برزنت تمامی فعالیت کولر بی فایده خواهد بود.

چگونه کولر آبی را خودمان سرویس کنیم

دهمین گام؛ برپایی سایه‌بانی برای کمک به کولر

اگر کولر شما نیز روی پشت بام قرار دارد، حتما نور آفتاب به صورت مستقیم به آن می‌تابد. در این صورت نور آفتاب منجر به تبخیر بیش از حد آب و گرم شدن باد کولر می‌شود.

بنابراین چنانچه به دنبال بهترین عملکرد از کولر آبی خود هستید، بهتر است که از سایه‌بان استفاده کنید. سایه‌بان‌ها معمولا از جنس پلاستیکی هستند و تمام سطح کولر را می‌پوشانند. به این شکل از کولر در برابر تابش نور آفتاب محافظت می‌کنند.

 آخرین گام سرویس کولر آبی

حال که تمامی قسمت‌های کولر آبی را چک کردید، پمپ را روشن کنید. در صورتی که آب به خوبی به پره‌ها منتقل می‌شود، پره‌های کولر را ببندید.

چنانچه عمل خیس شدن پوشال‌ها به خوبی انجام می‌شد، شما کار خود را به خوبی انجام داده‌اید. به منزل بروید و از هوای خنک آن لذت ببرید.

سوالات متداول
آیا امکان سرویس کردن کولر آبی در خانه وجود دارد؟

بله، در این مقاله به بررسی کامل سرویس کردن کولر آبی در خانه در یازده گام بدون نیاز سرویس کار متخصص پرداخته ایم .

در چه زمان باید کولر آبی را سرویس کنیم؟

اکثرا قبل از شروع فصل گرما دغدغه سرویس کولرهای آبی را دارند. از این رو ابتدای فصل بهار بهترین زمان برای سرویس کولر آبی به حساب می‌ آید. 

چرا باید کولر آبی را سرویس کنیم؟

عملکرد لوازم خانگی پس از مدتی استفاده کاهش می یابد که کولر ها هم از این قضیه مستثنی نیستند به همین دلیل برای افزایش طول عمر کولر خود لازم است آن را سرویس کنید.

هر چند مدت کولر آبی خود را سرویس کنیم؟

بهتر است هر سال برای بهبود عملکرد کولر آبی خود قبل از شروع فصل گرما اقدام به سرویس کردن کولر آبی خود کنید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید