اشکان معروفی 182 روز پیش 1 دیدگاه

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

قبول شدن در کنکور ریاضی یکی از بزرگترین دغدغه‌های دانش‌اموزان رشته ریاضی و فیزیک است. مسیر موفقیت در کنکور ریاضی برای خیلی از دانش آموزان بسیار گنگ بوده و به دلیل مشاوره‌های غلط، این مسیر برای برخی گنگ‌تر نیز می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم درباره قبول شدن در کنکور ریاضی صحبت کنیم و شما کنکوری‌های عزیز را یک قدم به موفقیت در کنکور ریاضی نزدیک‌تر گردانیم. پس با ما در سایت چگونه همراه شوید.

کنکور ریاضی، یک رقابت تمام عیار:

شما کنکور را چگونه می‌بینید؟ کنکور برای شما بیشتر شبیه یک امتحان معمولی است یا یک رقابت تمام عیار؟

برای موفقیت در کنکور، لازم است که ابتدا آن را مورد بررسی قرار داده و چیستی آن را شناسایی کنیم. اگر دقیقا ندانید که کنکور چیست و چه چیزهایی از شما می‌خواهد، چگونه انتظار قبول شدن در آن را دارید؟ در بخش اول این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

پس از اینکه کنکور ریاضی را شناختید، نوبت آن است که روش‌های موفقیت در کنکور ریاضی را شناسایی کنید. این موضوع بحث بخش دوم این مقاله می‌باشد.

در آخر نیز به شما خواهیم آموخت که چگونه اولین قدم خود را در این مسیر برداشته و چه ساز و کاری را در پیش بگیرید.

بخش اول، کنکور چیست؟

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

با یک تعریف ساده شروع می‌کنیم، کنکور یک آزمون جامع برای رتبه بندی دانش آموزانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند، می‌باشد. اما آیا این رتبه بندی صرفا بر اساس علم و دانش شما انجام می‌پذیرد؟ در پاسخ باید بگوییم خیر.

کنکور بیشتر از آن که علم و دانش شما را به چالش بکشد، خود شما را به چالش می‌کشد. آنچه که در کنکور ریاضی اهیمت پیدا می‌کند، سرعت عمل، ذکاوت، مدیریت زمان، اولویت بندی و در نهایت علم شما است.

کنکور این چیزها را از شما می‌خواهد و اگر نخبه ریاضی هم باشید و نتوانید زمان خود را مدیریت کنید، به هدف خود یعنی قبولی در کنکور ریاضی نخواهید رسید.

پس برای موفقیت در کنکور ریاضی به ترکیبی از سرعت عمل، ذکاوت، مدیریت زمان، توانایی در اولویت بندی و علم نیاز داریم.

بخش دوم، روش موفقیت در کنکور:

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

حال که ذات کنکور را درک کردید، لازم است تا مطابق با آن پیش بروید. به عبارتی اگر می‌خواهید در چیزی موفق شوید، لازم است تا طبق قوانین آن پیش بروید. بی توجهی به قوانین و ساز و کار، نه تنها شما را به هدفتان نزدیک نمی‌کند، بلکه شما را دور ساخته و باعث دلسردی شما می‌شود.

تمامی مواردی که در بخش اول از آنها نام بردیم، با تمرین‌های مکرر در شما تقویت می‌شود. لازم نیست تا برای هر کدام از آنها تمرینی جداگانه انجام دهید، صرف تست زدن تمامی این مهارت‌ها را در شما تقویت خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که کنکور همان تست زدن است. شما باید ذهنیت خود را از حل مسائل تشریحی به حل مسائل تستی سوق بدهید. هیچنین درس خواندن شما نیز باید رنگ و بوی تست زنی به خودش بگیرد.

اگر تا به حال در آزمون‌های آزمایشی شرکت کرده باشید، متوجه شدید که برخی از سوالات در یک نکته ریز خلاصه شده است. تعداد این سوالات در کنکور ریاضی کم نیست، پس باید در حین خواندن دروس، ذهنیت نکته سنجی خود را به کار گرفته و نکات مهم را از بطن دروس‌تان استخراج کنید. برخی از کتاب‌های کمک آموزشی اینکار را برای شما ساده‌تر ساخته و این نکات را برای شما مشخص کرده‌اند.

یکی از موثرترین راه‌ها برای نزدیک‌تر شدن شما به موفقیت در نکور ریاضی، شرکت در آزمون‌های شبیه سازی شده است. لازم نیست که برای انجام این آزمون‌ها حتما به موسسات آموزشی مراجعه کنید. دفترچه سوالات کنکور ریاضی سال‌های قبل را تهیه کرده و درست همانند جلسه کنکور، به حل این سوالات بپردازید.

سعی کنید تا یک دست لباس رسمی پوشیده و سوالات را درست همانند زمانبندی کنکور حل نمایید. پس از اتمام آزمون، غلط‌های خود را پیدا کرده و به رفع اشکال کردن خودتان بپردازید.

یک نکته مهم و اساسی:

برای موفقیت در کنکور ریاضی لازم نیست که تمامی دروس دبیرستان را از حفظ باشید. اول از همه دانشگاه و رشته مد نظرتان را مشخص کنید. سپس حساب کنید که برای ورود به دانشگاه و رشته مدنظرتان به چه رتبه‌ای نیاز است.

پس از آن با استفاده از ابزارهای تخمین رتبه، درصدی که در هر درس باید بزنید را مشخص کنید. با توجه به درصدهای مورد نیاز برای هر درس، برای خودتان برنامه ریزی کنید.

اگربا این ذهنیت پیش بروید که تمامی درس‌ها را صد درصد بزنید، احتمال عدم موفقیت و دلسردی شما افزایش پیدا می‌کند.

بخش سوم، چگونه اولین قدم را برداریم؟

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

دوستان کنکوری من، تست زدن بسیار متفاوت‌تر از پاسخ‌های تشریحی است. این نکته را فراموش نکنید که همه ما در ابتدای راه تست زنی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شویم. این موضوع نباید هرگز باعث دلسردی شما شود.

ذهن شما در طی 12 سال درس خواندن به روش تشریحی عادت کرده است. به همین دلیل است که تست زدن در ابتدای کار بسیار دشوار جلوه می‌کند اما بدانید که واقعیت داستان چیز دیگری است. کافی‌ست را هر هفته زمانی را صرف تست زدن کنید تا ذهن شما برای پاسخ بخ سوالات تستی سازمان‌دهی شود. آنموقع است که خواهید فهمید تست زدن آنچنان هم دشوار نیست.

پس اولین قدم‌ شما در مسیر موفقیت در کنکور ریاضی، شروع تست زدن است و چه بهتر که در اسرع وقت اینکار را شروع کرده و آن را به آینده واگذار نکنید. حتی اگر احساس می‌کنید که هنوز مبحثی را به خوبی نیاموخته‌اید، باز سوالات تستی را مطالعه کنید تا بدانید که در میان درسنامه‌ها باید به دنبال چه چیزی بگردید.

کتاب‌های اصلی یا کتاب‌های کمک آموزشی:

این موضوع که از کدام منبع برای کنکور استفاده کنیم سوال خیلی از کنکوری‌ها می‌باشد. کتاب‌های کمک آموزشی کنکور همان کتاب‌های درسی شما هستند، با این تفاوت که این کتاب‌ها به شکل ریزبینانه‌تری به مسائل پرداخته‌اند. برای همین توصیه می‌کنیم که برای موفقیت در کنکور ریاضی در کنار کتب اصلی خود حتما از کتب کمک آموزشی مخصوص تست زنی نیز کمک بگیرید.

رابطه بین ساعات مطالعه و موفقیت در کنکور:

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

سبک زندگی و ساعات مطالعه شما تاثیر بسزایی روی موفقیت‌ در کنکور ریاضی خواهد گذاشت. بگذارید ابتدا کمی از کارآیی مغز صحبت کنیم.

مغز انسان در ساعات 3 الی 6 صبح در بهترین و فعال‌ترین حالت خود قرار دارد. از ساعت 6 تا 10، عملکرد تحلیل مغز در وضعیت میانه قرار خواهد گرفت و قدرت حافظه شما قوی‌تر می‌شود. بین ساعات 10 تا 12، مغز در حالت آماده بکار قرار خواهد گرفت که به شما در نظم بخشیدن به کارهایتان کمک می‌کند. از ساعت 12 الی 15، مغز نیاز به استراحت داشته و عملکرد بخش‌های مختلف ان تضعیف می‌شود. ساعات بین 15 الی 18 نیز جزو زمان‌های طلایی برای یادگیری است. پس از ساعت 18، مغز آمادگی خود را برای یادگیری و درک مطالب جدید از دست داده و نیازمند ریکاوری شدن است.

حال دانستن این موضوع چه اهمیتی دارد؟

صرف دانستن این موضوع هیچ اهمیتی ندارد، بلکه استفاده از این موضوع است که اهمیت دارد. با تنظیم ساعات مطالعه خود با ساعات طلایی مغز می‌توانید عملکرد و بازدهی بسیار بالاتری داشته باشید.

البته فراموش نکنید که خواب مفید و بموقع برای عملکرد صحیح، لازم و ضروری می‌باشد. پس با یک برنامه خواب و بیداری منظم و تنظیم ساعات مطالعه خود بر پایه ساعات طلایی مغز می‌توانید مطالب را به شکل عمیق‌تر و طولانی‌تری یاد بگیرید.

ذهن خود را از مطالب حاشیه‌ای دور بگردانید:

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

دوستان من، شما زمان بسیار زیادی برای درگیر کردن خود با مسائل حاشیه‌ای دارید. ولی باور کنید که الان وقت این مسائل نیست.

مغز شما همانند یک ظرف شیشه‌ای می‌باشد. پرداختن به مطالب حاشیه‌ای باعث می‌شود تا ظرف شیشه‌ای مغز شما پر شود و این موضوع اصلا به صلاح شما نیست.

حرف من این نیست که ورزش و تفریحات را برای خودتان قدغن کنید، بلکه ذهنتان را خیلی معطوف به جزئیات این مسائل یا مسائل دیگر نکنید. اتفاقا تفریح کردن و کمی ورزش می‌تواند عملکرد روحی و مغزی شما را بشدت افزایش دهد اما معطوف شدن فکر و تمرکزتان به آنها نتیجه عکس خواهد داشت. پس برای موفقیت در کنکور ریاضی، ذهنتان معطوف به کنکور باشد.

برنامه موفق چیست ؟

چگونه کنکور ریاضی قبول شویم + راه موفقیت در کنکور ریاضی

آماده شدن برای کسب موفقیت در کنکور ریاضی، یک برنامه طولانی مدت می‌باشد که نیاز به انسجام بالایی دارد. برای اینکه بتوانید در جهت این هدف پیش بروید نیازمند یک برنامه ریزی منسجم هستید که شما را به این سو حرکت دهد.

هرچند به یاد داشته باشید که در حین برنامه ریزی از کمال طلبی پرهیز کنید. خیلی از افراد در حین برنامه ریزی، یک برنامه بسیار فشرده و سخت گیرانه برای خودشان می‌نویسند که قادر به عملی کردن آن نیستند. به همین دلیل سریعا دچار دلسردی و ناامیدی می‌شوند و بطور کل هدفشان را به فراموشی می‌سپارند. پس یک برنامه متداول و معمول برای خودتان آماده کنید.

همچنین سعی کنید که یک روز خود را بطور کامل به دورس تخصصی اختصاص ندهید. هر روز خود را با دروس تخصصی شروع کرده و دروس عمومی را نیز در دل برنامه روانه خود بگنجانید.

چگونه در کنکور زبان قبول شویم

جمع بندی:

موفقیت در کنکور ریاضی، تلاشی مضاعف و ادامه‌دار می‌طلبد. اگر به دنبال پیش گرفتن یک حرفه فنی خاص و ورود به بازار کار را دارید که هیچ، اما اگر قصدتان قبولی در کنکور ریاضی می‌باشد از همین ابتدا با خودتان اتمام حجت کنید. بدانید که مسیر موفقیت در کنکور ریاضی پر از سر بالایی‌ می‌باشد و باید خودتان را برای هر چالشی آماده کنید.

به دنبال نتیجه زودهنگام نباشید چراکه تست زنی پروسه‌ای زود بازده نیست و ممکن است در ابتدای کار خود، موفقیت چندانی مشاهده نکنید. ولی در صورت ناامید نشدن و ادامه دادن، به یک‌باره شیب پیشرفت‌تان چندین برابر می‌شود.

چگونه در امتحان ریاضی قبول شویم

در امتحان ریاضی 20 بگیرید

از نکاتی که در این مقاله معرفی کردیم، استفاده کنید تا شاهد بازدهی بالاتری باشید.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمدرضا گفت:

    سلام به سوال دارم خدمتتون من رشتم کامپیوتر فنی حرفی می‌خوام کنکور ریاضی بدم امسال پایه دوازدهم میرم بنظر شما اگه از الان کمک درسی ریاضی درس های تخصصی بخرم کار کنم تست بزنم قبول میشم ممنون میشم جوابمو از ایمیل بدین

شاید دوست داشته باشید