تیم چگونه 186 روز پیش بدون دیدگاه

چگونه از ایجاد ترک های پوستی بارداری جلوگیری کنیم

معمولاً بانوان باردار یا حتی آنهایی كه قصد بارداري دارند از ترك‌هاي پوستی بعد از زايمان نگرانند و دوست دارند پس از زايمان به شکلی اين راه‌ راه‌های صورتی را از بين برده و محو كنند. اما آنچه مسلم است اینکه، این ترك‌ها وقتی نمودار شدند دیگر به راحتی محو شدنی نیستند، اما با کمک راهکارهایی مي توان در دوران بارداری از بروز آنها پيشگيري كرد.
معمولا بین هفته های سیزدهم تا بیست و یکم بارداری، ترک پوست روی بدن و به ویژه قسمت شکم خانمهای حامله پدیدار می شوند. در بسیاری مواقع هم این ترک ها در ماه های ششم و هفتم بارداری ظاهر می شوند. رگه های صورتی رنگ زیبایی که نشانه رشد جنین در وجود مادر است.
طبق تحقیقات انجام شده،بین ۷۵% تا ۹۰% از خانمهای باردار با ترک پوستی دوران بارداری که خطوطی باریک و موازی به رنگ صورتی، قرمز و یا حتی بنفش هستند، روبرو می شوند و این ترکها معمولا بر روی شکم و اطراف آن دیده می شوند و ممکن است بر روی باسن، ران پا، پهلوها و سینه نیز ظاهر شوند. اما باید بدانید که ترک پوست بارداری خطرناک نیست و مشکلی فیزیکی برای شما ایجاد نمی کند.

چگونه از ایجاد ترک های پوستی بارداری جلوگیری کنیم

مراحل ایجاد ترک شکم در بارداری

مرحله 1:
ترک اولیه به رنگ صورتی ظاهر می شود و ممکن است باعث خارش شود. پوست اطراف ترک ها ممکن است “مسطح” و “نازک ” به نظر برسد.

مرحله 2:
به تدریج ترک ها از نظر طولی و عرضی بزرگ می شوند و به رنگ قرمز یا بنفش تبدیل می شوند.

مرحله 3:
هنگامی که ترک ها بالغ شوند، رنگ قرمز / صورتی خود را از دست می دهند. در ماههای پس از حاملگی، ترک ها شروع به از بین رفتن می کنند و به رنگ نقره ای یا سفید تبدیل می شوند. همچنین ممکن است از نظر شکل و طول نامنظم شوند.

اکثر خانم ها در دوران بارداری ترک شکم را مشاهده می کنند، اما این ترک ها روی سینه ها، ران ها، کمر، ناف و باسن نیز دیده می شود. این ترک ها در هر جایی از بدن ظاهر می شوند، اما به احتمال زیاد در مکان هایی که مقدار زیادی چربی ذخیره می شود بیشتر دیده می شوند.

روشهای پیشگیری از بارداری را بشناسیم

بیشتر بخوانید…

چگونه از ایجاد ترک های پوستی بارداری جلوگیری کنیم

دلایل ایجاد ترک پوست در دوره بارداری

از آنجا که در دوره بارداری وزن شما تدریجا افزایش می یابد، پوست شکم شما معمولا کشیده و کشیده تر می شود و دلیل ایجاد این ترک ها در واقع پارگی های جزئی در لایه های حمایتی بافت زیر پوست شماست.
یکی از عوامل ایجاد ترک های پوستی در دوره بارداری، ژنتیک است؛ اگر مادر شما روی شکمش ترک هایی یادگار از دوران بارداری اش دارد، احتمالا این اتفاق برای شما نیز رخ خواهد داد.
افزایش وزن سریع و بیش از اندازه در دوران بارداری هم ممکن است باعث ایجاد این ترک های پوستی بشود. البته خانمهایی که پوست تیره تری دارند، کمتر از افرادی که پوست روشن تری دارند، با این ترک پوست مواجه می شوند و البته ترک پوست در پوستهای تیره رنگ، کمتر نیز دیده می شود. برخی پوستها هم انعطاف پذیری و قابلیت کشش بیشتری دارند و این افراد ممکن است ترک پوست بارداری نداشته باشند.

چگونه ترک های پوستی را از بین ببریم

ترک ها رو از بین ببر

برخی پزشکان هم براین باور هستند که ترک پوست بارداری به خاطر آن ایجاد می شود که بدن مادر هورمون و کورتیکواستروئید  بیشتری تولید می کند. این هورمونها حجم کلاژن در پوست را کاهش می دهند؛ کلاژن پروتئینی است که بافت پوست را به صورت منسجم نگه می دارد.

چگونه از ایجاد ترک های پوستی بارداری جلوگیری کنیم

جلوگیری از ترک پوست در بارداری

متاسفانه هنوز هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از ایجاد ترک پوست بارداری معرفی نشده است. پس پولتان را صرف روشهایی که از نظر علمی به اثبات نرسیده اند نکنید. دکتر فرانک وانگ، دستیار پروفسور و درماتولوژیست دانشگاه میشیگان دراین رابطه گفته:« پیشگیری بهتر از درمان است. نتایج برخی تحقیقات حکایت از آن دارد که برخی کرمهای دارای عصاره گیاه آب بشقابی (سنتلا) و محصولات دارای اسید هیالورونیک ، می توانند در پیشگیری از این ترک ها کمک رسان باشند. این محصولات ممکن است بتوانند تا حدودی تاثیرگذار باشند.» طبق گفته او رعایت برخی از نکات مثل رژیم غذایی سالم، ورزش و ماساژ که در بخش بعد کامل به آن خواهیم پرداخت، می تواند به پیشگیری از ایجاد ترک پوست دوره بارداری کمک کند.

پوست خود را مرطوب کنید

باید از مرطوب کننده برای مرطوب کردن پوست ناحیه شکم و نیز مناطق دیگر زمانی که علائم کشش را مشاهده می کنید استفاده کنید. روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن بادام، کره و روغن شی باتر، روغن گیاهک گندم انتخاب های محبوب و موثری برای حفظ رطوبت پوست در طول دوران بارداری هستند. این روغن ها در خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی غنی هستند و بازسازی بافت های جدید و سلول های پوست سالم را حمایت می کنند. توصیه می شود پوست خود را صبح بعد از استحمام و دوباره شب مرطوب کنید اگر پوست خارش دارد ، این ناحیه را بیشتر مرطوب کنید.روغن انتخابی را بر روی ناحیه آسیب دیده بمالید سپس با استفاده از حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید تا روغن به عمق پوست نفوذ کند گزینه دیگر استفاده از ژل آلوئه ورا تازه روی مناطقی است که مستعد ترک خوردگی هستند. 

  • روغن زیتون
    یکی از پر طرفدارترین روغن ها در دوران بارداری برای جلوگیری و رفع ترک های پوستی روغن زیتون است. مقداری روغن زیتون کف دستان خود بریزید و ناحیه شکم، و دور ناف و پهلوهای خود را به طور منظم ماساژ دهید. بلافاصله پس از مالیدن روغن روی ترک های پوستی حمام کنید. ممکن است این کار یک فرآیند زمان بر باشد، اما ارزشش را دارد.
    همچنین می توانید روغن زیتون را با آب و سرکه مخلوط کنید و به عنوان کرم شب از آن استفاده کنید. استفاده از روغن زیتون باعث لایه برداری و رطوبت پوست می شود.
  • ویتامین E
    روغن ویتامین E را با مرطوب کننده مورد علاقه خود ترکیب کنید و به طور منظم روی ترک های پوستی بمالید.
  • سایر روغن ها
    شما همچنین می توانید از سایر روغن ها مانند روغن بادام، روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن آواکادو، و روغن ویتامین E استفاده کنید. می توانید همه این روغن ها را با هم و به نسبت یکسان ترکیب کنید، و یا فقط یکی از آنها را روی پوست خود ماساژ دهید.

مراقب وزن خود باشید

راهی دیگر که می توانید از علائم کشیدگی جلوگیری کنید، حفظ وزن سالم با وجود ر شد نوزاد است. در دوران بارداری، به وضوح وزن خود را در مدت زمان نسبتا کوتاهی بالا خواهید برد. طبیعی است که در دوران بارداری حدود 22 تا 28 پوند اضافه وزن داشته باشید اما باید از افزایش سریع و ناسالم وزن اجتناب کنید که باعث می شود پوست بیشتر کشیده شود و برجستگی بیشتری نشان دهد.باید کالری بیشتری نسبت به قبل از باردار شدن داشته باشید، اما نه دو برابر بیشتر. هم چنین کالری باید از غذاهای مقوی و نه اسیدهای چرب تامین شود تا افزایش تدریجی داشته باشید.با توصیه پزشک رژیم غذایی سالم و ورزش انجام دهید تا وزنتان را کنترل کنید.

چگونه زایمان طبیعی آسانی داشته باشیم

بیشتر بخوانید…

رژیم غذایی سالم

باید رژیم غذایی سالمی مملو از ویتامینها به ویژه ویتامین C، ویتامین E، روی و سیلیس داشته باشید تا بتوانید سلامت پوستتان را حفظ کنید. حتما عصاره آب قلم، تخم مرغ، گوشت و شیر را در رژیم غذایی تان بگنجانید. سبزیجات و میوه ها را فراموش نکنید.

  • ویتامین C
    بدن انسان از ویتامین C برای ساختن کلاژن و غضروف استفاده می کند و چه بهتر اگر ویتامین C بدن را از طریق مواد طبیعی تامین کنید و نه مکمل های دارویی. از جمله مواد غذایی دارای ویتامین C می توان به فلفل های دلمه ای قرمز و سبز، کلم، جعفری، شلغم، مرکبات و بروکلی اشاره کرد.
  • روی
    روی یک ماده معدنی مهم برای بدن است که در تولید کلاژن استفاده می شود و دارای خواص آنتی اکسیدآن بالایی نیز هست. روی در مرغ، گوشت گوساله، گوشت گوسفندی، تخم مرغ، مغزدانه ها، عدس و گندم سبوس دار فراوان است.

نوشیدنی بیشتری مصرف کنید

  • نوشیدنی ها باعث خروج مواد سمی از بدن و سلامت پوست می شوند. بدن شما با مصرف نوشیدنی می تواند به حالت پیش از ترک بازگردد. نوشیدنی هایی که بهتر است مصرف کنید:
  • نوشیدن هشت لیوان آب در روز. اگر نمی توانید تمام هشت لیوان را در یک زمان بخورید در طول روز مصرف کنید.
  • مصرف چای گیاهی. مصرف چای گیاهی فاقد کافئین از کم آبی بدن جلوگیری می کند.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات آّبدار. مصرف اینگونه مواد از کم آبی بدن جلوگیری می کند. مصرف خیار، فلفل دلمه، توت فرنگی و هندوانه مطلوب است.

کرم رتینوید

این کرم نوعی پماد موضعی است که دارای ویتامین A است و اگر زمانی که ترک پوست شما در دوران بارداری تازه است از آن استفاده کنید، ممکن است نیجه مطلوبی بگیرید. این کرم باعث تولید کلاژن در پوست می شود و در نتیجه این ترک ها را کمرنگ تر می کند. البته قبل از مصرف آن حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

مصرف ژلاتین

ژلاتین نام دیگر کلاژن است که به انعطاف پذیری پوست کمک می کند. شما می توانید برای افزایش کلاژن پوست خود، کمی ژلاتین را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. این روزها بسیاری از رژیمهای غذایی فاقد ژلاتین کافی هستند. برای تامین ژلاتین کافی، می توانید عصاره قلم و استخوان مرغ، گوسفند و گوساله را تهیه کرده و صبح به صبح بنوشید یا با آنها سوپ، سس و غذا درست کنید. خوردن ژله هم می تواند ژلاتین کافی را به بدنتان برساند.
حتی می توانید برای درست کردن برنج، به جای آب، از این عصاره ها استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از پودر ژلاتین است که آن را در نوشیدنی تان حل کرده و یا در غذاهایتان مصرف کنید. ژلاتین علاوه بر افزایش انعطاف پذیری پوست، باعث بهبود سریع زخمها، بهبود خواب، بهبود ترشح انسولین و تقویت سلامت دستگاه گوارش و کاهش درد مفاصل و تورم روده می شود.

چگونه افسردگی پس از زایمان را پشت سر بگذاریم

بین ۷۵ تا ۹۰ درصد خانمها در دوره بارداری با ترک پوست به ویژه در ناحیه شکم مواجه می شوند و بعد از زایمان این ترکها تدریجا کمرنگ و کمرنگ تر خواهند شد. در این میان راهکارهای مختلفی از ماساژ دادن و مرطوب نگه داشتن پوست تا راهکارهایی مثل لیزرتراپی برای ازبین بردن این ترکهای پوست وجود دارند ولی مسلما استفاده از راهکارهای طبیعی برای کمک کردن به انعطاف پذیری بیشتر پوست و چرب کردن و آبرسانی پوست، هم سالم تر هستند وهم ارزان تر… تمام این تلاشها هم تضمینی برای از بین بردن این ترکها نیستند ولی قطعا کمک رسان خواهند بود. واین را به یاد داشته باشیم که اگر قبل از پدیدار شدن ترک ها روی بدن پیشگیری را شروع کنیم قطعا نتیجه بهتری خواهد داشت.

منبع: چگونه

نظرات کاربران

  • نظرات توهین آمیز، نژاد پرستانه و زننده تایید نخواهد شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند و یا لینک سایر وبسایت ها در آن باشد تایید نمی شود.
  • لطفا در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده نفرمایید.
  • از ارسال کامنت نامرتبط با موضوع این مقاله پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید